2016-04-24, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fajnt
Ska inom 2 veckor plantera ut mina 10 tropical autos som just nu står under 250W CFL. Har hittat 2 olika spots som ser riktigt bra ut, garanterat mycket sol. Tyvärr blandad skog, mycket barrskog. Har dock inte haft tid till att bära ut jord, kalk osv ännu. Men ska försöka få det gjort i veckan.. Borde kanske gjort detta tidigare(?) Aja.. Bättre sent än aldrig.
Ska även snart börja vänja mina plantor för utomhusmiljö.

Detta är min första odling någonsin!

Har sett massvis med dokumentärer och youtube klipp. Läst tonivs på google och forums.
Men nu när det börjar närma sig utplantering så är jag lite förvirrad.

Vad är det viktigaste jag borde tänka på?

Cheers,

För egen del blir rådjuren värst. De går redan lös på min kryddträdgård år efter år, och eftersom jag tänker plantera i skog med mycket rådjur så har jag kikat litet grand på olika nät, men det är en avhängning: nät - håller rådjuren borta, men kan locka till sig intresserade skogsfanatiker; blodmjöl - lämnar ingen garanti för att rådjuren inte ger sig på plantorna i vilket fall.

Är du inte orolig för att det är kallt ute? Även idag var det minusgrader på natten här i södra Sverige.
Citera
2016-04-24, 13:38
Medlem
Jag hade väntat till de är åtminstone +10 grader på natten om det är auto du ska köra på. Detta är bara vad jag läst mig till.
Citera
2016-04-24, 13:48
Medlem
H.Bensons avatar
planterade mina frön igår. snöar ute idag...
Citera
2016-04-24, 14:03
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Benson

Ingen större fara men du var nog lite tidig. Innan jorden är varm växer det otroligt långsamt.
Citera
2016-04-25, 19:04
Medlem
H.Bensons avatar
Får hoppas på det, tittar väl till dom mitten av veckan.

Hittade fullt med rådjursspår på min ena spot när jag planterade. Hoppas pisset gör att de går någon annanstans
Citera
2016-04-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.Benson

Jag var "lite" otålig och planterade ut en planta jag haft i fönstret typ 2 veckor samt 8 st groda frön i fredags för skojs skull och i igår och idag har det varit snöblandat regn till och ifrån så du är inte ensam
Den 2 veckor gamla plantan ser dock fin ut än så länge så det blir säkert ok ändå. Ska bli kul och jämföra dessa plantorna med de jag planterar ut om några veckor vid den "riktiga" utplanteringen
Citera
2016-04-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockult
För egen del blir rådjuren värst. De går redan lös på min kryddträdgård år efter år, och eftersom jag tänker plantera i skog med mycket rådjur så har jag kikat litet grand på olika nät, men det är en avhängning: nät - håller rådjuren borta, men kan locka till sig intresserade skogsfanatiker; blodmjöl - lämnar ingen garanti för att rådjuren inte ger sig på plantorna i vilket fall.

Är du inte orolig för att det är kallt ute? Även idag var det minusgrader på natten här i södra Sverige.

Jo är lite orolig över vädret. Hoppas det hinner bli bättre innan jag planterar ut dom.
Rådjur vet jag att det finns mycket i området då det jagas minimalt med rådjur där. Års avskjutning på 2 rådjur och det är oftast vid bockjakten. Jag får använda mig av blodmjöl och pissa när jag hälsar på och hoppas på det bästa. Nät är uteslutet av många olika anledningar.

Lycka till allihopa.
Citera
2016-04-27, 10:57
Medlem
Kommer nordenseed inte ta in mer auto ak?
I så fall, vad rekommenderar ni annars? Jag har bara kört på ak de senaste 4 åren.
Citera
2016-04-27, 14:20
Medlem
H.Bensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Kommer nordenseed inte ta in mer auto ak?
I så fall, vad rekommenderar ni annars? Jag har bara kört på ak de senaste 4 åren.

Skulle också kört ak, men blev tropical istället.
Citera
2016-04-27, 16:36
Medlem
k1zleezs avatar
Mina frön ligger i blöt mellan papper de flesta har börjat öppna sig, så det börjar bli dags att lägga dem i jord, kan ni rekommendera någon jord och några bra börjar krukor som man vill ha innan det är dags att gå ut?
Citera
2016-04-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k1zleez
Mina frön ligger i blöt mellan papper de flesta har börjat öppna sig, så det börjar bli dags att lägga dem i jord, kan ni rekommendera någon jord och några bra börjar krukor som man vill ha innan det är dags att gå ut?

Jag använde Hasselfors P-Jord och 3L krukor då jag hört auto frön inte gillar att omplanteras för mycket.
Citera
2016-04-29, 08:55
Medlem
exades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1zleez

spara mjölkpakt, gör hål i botten sen plantera ut billigt o funkar bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in