Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-04-27, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av idkfa
"Trist utan den galna Trump"

När han är i Washington måste han bete sig, det fattar ni väl hönshjärnor, ska han komma i närheten av bli president måste han så att säga bli mer "presidental" - om ni tycker det är tråkigt eller inte så kanske ni ska sluta följa politik. Talet var klockrent, utan tvekan., och han levererade det perfekt.

Han kastade Obama och Clinton under bussen så många gånger, och han har knappt startat stormningen mot Clinton, men han har börjat inse att han kommer bli Kandidaten och börjar smått prata ner henne och det kommer vara ett nöje att följa efter cleaveland

Jo sant...han har redan bevisat att han kan krossa i princip vem som som helst och han är inte rädd att vara politiskt inkorrekt. Lite uppfriskande för dom lite äldre kanske att höra den lugna versionen av Trump
2016-04-27, 19:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patobranco
Han har ju rätt, Ryssarna är bara fienden som media målat upp. Ryssland och USA skulle kunna samarbeta och göra världen till en bättre plats.

Jag säger inte emot dig, men är på andra sidan helt medveten om att Putin ser på Rysslands intressen allra först.

-Kriminvasionen
-Genomsläpp tidigare utav flyktingar/invandrare till Norge/Finland. Dessa gränser var helt vattentäta sen ww2 tills förra året.

Så.., Putin har nog även en egen agenda. Nämligen att förhandla separat med nationer, istället för en hel organisation (EU). Lite "divide and conquer". Här skall dock sägas att Finland fick stort spelrum ifrån EU att täta gränsen.

Tror i utgångspunkten att Trump och Putin kan komma mycket bättre överens.., men inget är hugget i sten. Bägge två har ju tämligen stora egon
2016-04-27, 19:24
Medlem
Fris avatar
Citat:
Han har ju rätt, Ryssarna är bara fienden som media målat upp. Ryssland och USA skulle kunna samarbeta och göra världen till en bättre plats.
Gamla krigsindustriella lobbygrupper som sitter fast i kalla kriget. USA vann det för 25 år sedan, men lobbyisterna är i 70:års åldern nu, de har i te hunnit reagera på utvecklingen i omvärlden. De säljer in sina B52-or som jag såg en pilot berätta att hans farfar också flög.
Citat:
Ursprungligen postat av ikny
Det där behöver han öva en del på, betoningen hamnar ofta helt fel. Påminner lite om Anna Kindberg..
Jag tror att han överdriver avsiktligen. Han har ju skämtat i sina rallies om hur tråkig han vore om han läste inantill från en teleprompter där, och en teleprompter där. Som talarstil är det en parodi, den typ av skämt som alla s.k. intellektuella pysslar med till vardags. De som av PK-skäl inte klarar av att höra saningen eller göra någonting verkningsfullt överhuvudtaget. Det ser ju alla att han är ett lejon som just rivit en åsna och som nu tar sig an en elefant.
2016-04-27, 19:27
Bannlyst
Hans tal i skriftlig form
https://www.donaldjtrump.com/press-releases/donald-j.-trump-foreign-policy-speech
2016-04-27, 19:27
Medlem
AkeTheSnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Han borde dragit The Snake.
Hursom, väldigt bra talat av Mr. Trump!

Otroligt bra tal
Låt mig gissa vad svensk media kommer att förmedla?
Krigshetsaren Trump vill endast satsa pengar på militären. Mannen verkar vara psykiskt sjuk.
Han talade även illa om alla stackars flyktingar och kallade dem för radikaliserade islamister
2016-04-27, 19:35
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:

Precis. För honom är Ryssland, Kina, Mexico m.fl. bara som business-rivaler. Sådan som man ska konkurrera emot, men på intet sätt antagonistiska fiender. Han upprepar ju jämt hur "I love/like the Mexicans/Chiense/...". I Ryssland fall återkommer han ständigt till, mer eller mindre uttryckligen, hur de ska samarbete för att skapa ordning i Mellanöstern. Och han och Putin älskar att utbyta komplimanger med varandra.
2016-04-27, 19:38
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Tror jag också. Det är min förhoppning. Ett nytt styre i Washington. Inte ett "nytt". Trump eller så Sanders.
Fast Trump har sagt att han ska satsa på att "återuppbygga USAs militär". Vad då "återuppbygga"? Det är inte lite de har redan i dagsläget. Ska han också fortsätta att göda det militärindustriella komplexet?

https://m.youtube.com/watch?v=8y06NSBBRtY

Då har vi en ny kapprustning.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag säger inte emot dig, men är på andra sidan helt medveten om att Putin ser på Rysslands intressen allra först.

-Kriminvasionen
-Genomsläpp tidigare utav flyktingar/invandrare till Norge/Finland. Dessa gränser var helt vattentäta sen ww2 tills förra året.

Så.., Putin har nog även en egen agenda. Nämligen att förhandla separat med nationer, istället för en hel organisation (EU). Lite "divide and conquer". Här skall dock sägas att Finland fick stort spelrum ifrån EU att täta gränsen.

Tror i utgångspunkten att Trump och Putin kan komma mycket bättre överens.., men inget är hugget i sten. Bägge två har ju tämligen stora egon

De kom med vanliga turistvisa. Då kan man inte hindra dem att resa vidare så lätt.
Som ryssarna själva sa, de "flyktingar" som kom till Finland den vägen var en bråkdel av de som kom från Sverige.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Precis. För honom är Ryssland, Kina, Mexico m.fl. bara som business-rivaler. Sådan som man ska konkurrera emot, men på intet sätt antagonistiska fiender. Han upprepar ju jämt hur "I love/like the Mexicans/Chiense/...". I Ryssland fall återkommer han ständigt till, mer eller mindre uttryckligen, hur de ska samarbete för att skapa ordning i Mellanöstern. Och han och Putin älskar att utbyta komplimanger med varandra.

Jag tror att de båda försöker förbereda för ett framtida samarbete och förbättrade relationer mellan länderna.
Senast redigerad av ganglere2 2016-04-27 kl. 19:41.
2016-04-27, 19:39
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det ser ju alla att han är ett lejon som just rivit en åsna och som nu tar sig an en elefant.

Med tanke på de amerikanska partisymbolerna så är det ju snarare elefanterna han håller på och river nu, för att senare ta sig an den demokratiska åsnan Hillary.

Ett lejon är han under alla omständigheter (vilket jag har en länk om i min signatur).
2016-04-27, 19:47
Medlem
baggebo1s avatar
Fortfarande alldeles för pro-Israel och pro-gulfstaterna (undrar om han fattar att han inte kan vara pro-dessa samtidigt som han är anti-IS?), samtidigt som det är löjligt anti-Iran. Precis som med AIPAC-talet så har det här skrivits av nån av judarna i staben. Det kommer att bli en kamp mellan Trumps genuina nationalism och hans (naivt och dåraktigt) anlitade judiska experters neokonservatism. De kommer att försöka smyga in det, han och övriga nationalister måste stå emot.

Bra med uttalat motstånd mot globalismen som ideologi. Bra med ideologimotståndet rent generellt ("kasta ut ideologi till förmån för sunt förnuft"). Bra med samtal med Ryssland. Bra med America First.
Senast redigerad av baggebo1 2016-04-27 kl. 19:49.
2016-04-27, 19:55
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Det är därför han har sagt hundra gånger att "I can be presidential, but it will not be as fun, I will be so boring". På detta vis har han planterat idén i de miljontals amerikaner som har sett honom på hans rallies att Rally-Trump är den riktige Trump, medan Teleprompter-Trump är en "act".
Fast det är ju inte bara en idé. Det är ju alldeles uppenbart att han inte trivs i rollen som teleprompter-uppläsare. Jämfört med ett proffs som Obama är han en amatör här. Inte alls lika "presidential".
2016-04-27, 19:56
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Fast Trump har sagt att han ska satsa på att "återuppbygga USAs militär". Vad då "återuppbygga"? Det är inte lite de har redan i dagsläget. Ska han också fortsätta att göda det militärindustriella komplexet?

Nej, det där fattar jag inte heller. Tror han verkligen på detta själv eller säger han det bara för att det passar in i den allmänna bilden av hans populistiska budskap?

Om han "återuppbygger" USAs militär så ger han bara mer vapen i händerna, om åtta år när samma gamla sorts krigshetsande idioter ska ta över igen, att förstöra världen med.

Citat:
Jag tror att de båda försöker förbereda för ett framtida samarbete och förbättrade relationer mellan länderna.

Utan tvekan är det så. Och det är verkligen goda nyheter för världen. Putin är ju redan en fredens man. Han skapade fred och ordning genom att införliva Krim i Ryssland (nej det var ingen invasion, men folk tror ju mer på medielögner än verkligheten). Han borde f.ö. ha fått Nobels fredspris för detta. Samma med hans sätt att hantera Syrien och Turkiet, vilket är exemplariskt. Om han får en partner i Trump så kommer de att skapa fred och ordning i världen, och vi kan få ett välbehövligt lugn.
2016-04-27, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Han borde dragit The Snake.
Hursom, väldigt bra talat av Mr. Trump!

Absolut!
Sen borde han även fått med något om The Trumpwall

Citat:
Nej, det där fattar jag inte heller. Tror han verkligen på detta själv eller säger han det bara för att det passar in i den allmänna bilden av hans populistiska budskap?

Om han "återuppbygger" USAs militär så ger han bara mer vapen i händerna, om åtta år när samma gamla sorts krigshetsande idioter ska ta över igen, att förstöra världen med.
Jag tror han tänker fokusera mer av militären på hemmaplan, han säger ofta att deras militär är "too stretched".
Han lär ju även allokera lite mer resurser åt kriget mot IS.
Påsåvis glädjer han alla, han kommer stärka militären på hemmaplan, och eftersom han gör det genom att minska på utgifterna i resten av världen så kommer det även ske "under budget".

Citat:
Utan tvekan är det så. Och det är verkligen goda nyheter för världen. Putin är ju redan en fredens man. Han skapade fred och ordning genom att införliva Krim i Ryssland (nej det var ingen invasion, men folk tror ju mer på medielögner än verkligheten). Han borde f.ö. ha fått Nobels fredspris för detta. Samma med hans sätt att hantera Syrien och Turkiet, vilket är exemplariskt. Om han får en partner i Trump så kommer de att skapa fred och ordning i världen, och vi kan få ett välbehövligt lugn.

Efter att ha lyssnat på det här talet så hoppas jag verkligen på Trump för planetens skull.
Med Putin i öst och Trump i väst så lever faktiskt hoppet om en värld i fred och välstånd.
Vi kommer aldrig komma runt det faktum att en mycket mycket svår tid väntar oss svenskar, men ifall resten av världen nyktrar till så kanske ändå hoppet om en framtid lever.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in