2016-04-27, 14:35
Medlem
Give-Em-Alls avatar
Hallå.

Vodka har som bekant ett extremt dåligt rykte och det är sällan man diskuterar vodka ur ett "finsmakarperspektiv". Nu vill jag dock ändra på det.

När jag var i Ryssland för drygt 10 år sedan smakade jag en riktigt fin vodka. Den kändes ren, var len i smaken och alkoholen var faktiskt inte så påtaglig som den brukar. Jag kommer dock inte ihåg vad den hette och kommer troligtvis inte kunna luska fram det heller.

Däremot vill jag gärna ha lite tips på riktigt fin vodka (som gärna också ska finnas i bolagets sortiment, men inte nödvändigtvis).
Citera
2016-04-27, 15:05
Bannlyst
enklaste är faktiskt bra hembränd sprit, slinker ner fint , men om den är dålig så får man ju ta till med lite läsk
Citera
2016-04-27, 15:25
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Give-Em-All
Hallå.

Vodka har som bekant ett extremt dåligt rykte och det är sällan man diskuterar vodka ur ett "finsmakarperspektiv". Nu vill jag dock ändra på det.

När jag var i Ryssland för drygt 10 år sedan smakade jag en riktigt fin vodka. Den kändes ren, var len i smaken och alkoholen var faktiskt inte så påtaglig som den brukar. Jag kommer dock inte ihåg vad den hette och kommer troligtvis inte kunna luska fram det heller.

Däremot vill jag gärna ha lite tips på riktigt fin vodka (som gärna också ska finnas i bolagets sortiment, men inte nödvändigtvis).

Så du menar alltså att den enda fördelen med riktigt fin vodka var att den smakade mindre illa än vanlig vodka? Det var alltså ingen njutning att dricka den? Vatten hade smakat bättre?

Varför inte då bara dricka vanlig vodka utblandat med något som döljer smaken?

Nej, riktigt bra sprit ska vara en njutning i sig att dricka. Är den bara "mindre äcklig än alternativet" så kan det kvitta.
Citera
2016-04-27, 15:38
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Give-Em-All
Hallå.

Russki Standart kan det ha varit du drack.

Annars finns det t ex vodkor som Stoli Elit och liknande. Ett snäpp upp till så har du Kauffman, som även har årgångsvodkor. En annan lite annorlunda vodka är amerikanska Leopold brothers Silver Tree, som är blends av potatis, vete och korn.

Det är bara att prova sig fram vad man gillar. Det har inte så mycket med pris att göra utan det finns goda vodkor som är billiga. Jag uppskattar t ex Moskovskaya som är en klassisk rysk vodka som är tämligen billig.
Citera
2016-04-27, 15:48
Medlem
CXTs avatar
Om man ska köpa en vodka på systemet för under femhundringen, vad ska man köpa då? Tänkte ha den både till att dricka rent och blanda vodka tonic/ramlösa mfl lite kalorisnålare drinkar

Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Så du menar alltså att den enda fördelen med riktigt fin vodka var att den smakade mindre illa än vanlig vodka? Det var alltså ingen njutning att dricka den? Vatten hade smakat bättre?

Nej, riktigt bra sprit ska vara en njutning i sig att dricka. Är den bara "mindre äcklig än alternativet" så kan det kvitta.

Du har ju ca 0% läsförståelse, han skrev ju att den var riktigt fin och len i smaken va e de med dej
Citera
2016-04-27, 15:52
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Om man ska köpa en vodka på systemet för under femhundringen, vad ska man köpa då? Tänkte ha den både till att dricka rent och blanda vodka tonic/ramlösa mfl lite kalorisnålare drinkar

Du har ju ca 0% läsförståelse, han skrev ju att den var riktigt fin och len i smaken va e de med dej

Han skrev också "alkoholen var faktiskt inte så påtaglig som den brukar". Verkar lite konstigt att betala en massa för att slippa att det smakar sprit.
Citera
2016-04-27, 15:54
Medlem
Itons avatar
Vodka Belvedere ska vara riktigt bra. Lite dyrare sort men högkvalitativ. Samma med Grey Goose.

Jag har köpt dem till en vodkakännare som blev impad men har aldrig smakat själv.
Citera
2016-04-27, 17:16
Medlem
XtraXs avatar
Grey goose, Stolichnaya Elit.
Citera
2016-04-27, 17:42
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Han skrev också "alkoholen var faktiskt inte så påtaglig som den brukar". Verkar lite konstigt att betala en massa för att slippa att det smakar sprit.

Ge dej, han ber om tips och du måste in och försöka mästra och märka ord?
Du fattar ju exakt vad han menar, gör du inte det så antar jag att du enbart dricker läkarsprit utblandat med vatten, för det är ju onödigt att linda in alkoholsmaken i nåt annat eller hur?
Shit vad jag saknar ignore funktionen ibland
Citera
2016-04-27, 18:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXT

Kronvodka är ett klockrent val. Smakar renare än Absolut, enligt min smak.
Citera
2016-04-27, 18:16
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Plus 1 på det. Kronvodka är ren i smaken och bra till när ren sprit krävs. Att kasta bort 500+ kronor på någon diamantfiltrerad vintervetesvodka är onödigt.
Citera
2016-04-27, 18:26
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

En till vodkatråd. Svarade i en annan för någon dag sedan.

Samma svar. Russian Standard. Beluga är en annan. Dock inte billiga. I Ryssland och Polen, kanske också i andra länder i Östeuropa har man dessutom vodka som är fatlagrad en tid för att den ska få en mildare smak. Tyvärr så säljs sådan inte i Sverige.

Edit:

Glömde svara på inlägget som jag citerade.
Ja, Kronvodka är bra och den svenska som jag köper. Betydligt bättre än Absolut som smakar metall. Fast de smakar båda som mäsk i jämförelse med de bästa ryska.

Citat:

Vodka ska faktiskt vara en sprit utan egentlig smak. Detta i motsats till länge lagrad sprit som jag föredrar.
Senast redigerad av ganglere2 2016-04-27 kl. 18:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in