Har läst några inlägg här om att diazepam/stesolid inte fungerar för er. Jag har ett stort dilemma själv. Jag saknar det enzym som bryter ned diazepam dvs cyp2c19. Jag har ett helvete på jorden att klippa dessa mediciner och tar jag för stora doser blir jag läkemedelsförgiftad. Jag kan inte ens sluta fast jag kommit ner så lågt som på 2 mg. I mitt blod kan den koncentrationen vara skyhög. Jag vet att när jag åt omeprazol så var jag med i en läkemedelsstudie och då fick jag en singeldos på 40 mg (omeprazol hämmar enzym cyp2c19. Jag hade en koncentration på över 2000 mg i mitt blod. Så jag vågar inte ens tänka på vad ex 25 mg stess gör med mig. Ni kanske är ultrasnabba metaboliserare av just detta enzym som bryter ner diazepam och då får man inte heller ngn direkt effekt. Jag ex är ultrasnabb metaboliserare av cyp2d6 som kodein bryter ner....
Trots att min psykläkare vet att jag inte ska äta stesolid pga detta problem vägrar hon byta min medicin. Och jag kan som sagt inte bara klippa heller för jag blir dödssjuk när jag får mina utsättningssymtom. Jag är lågdosberoende. Har ingen missbruksproblematik. Jag kan inte ens sluta med de där förbaskade 2 mg, vad vet jag det kanske är 20 mg eller rent av 200 mg i min kropp...
Nu har jag läst att diazepam är lösligt i alkohol så det blir att kapa 0,1 mg i veckan så kanske det ska gå någon gång...Blandade min lösning i går, är det någon som vet om det vita "pulvret" som blir kvar i lösningen är bindningsmedel? För som jag har förstått det så är diazpeam i sig kristaller..?
En annan fråga är helt okunnig på ekvivalenta doser, 5 mg diazepam är det lika som 0,5 mg Xanor?
Har läst massa vetenskapliga artiklar där det står så men Asthon´s manual säger att det är 10 mg?
Är det inte så att hon i sin manual höjt upp doserna för att man ska starta med en bra grund utan massa abstinens?!
Är det idiotiskt att byta mina Stesolid mot Xanor och trappa ut så? Jag har depot...0,5 mg. För då kan jag äntligen slippa lagra massa stess i min kropp... Nu har jag ätit stesolid i 4 år, så jag kan tro att det inte blir någon skillnad för mig att byta grupp av benzo med tanke på beroendepotential för beroende det är jag redan. Benzo utsättning är ett helvete på jorden
Så lite experthjälp tack!