Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Gör en sammanställning, tack.
Varför inte söka i FUP och sammanställa själv.
Här har du en samling förhör kring handsken.
Det finns säkert mer att hitta, men du får en början serverad i alla fall.
Gör en sammanställning tack.
FUP sid. 260
Förhör 8/6 HJ
Citat:
HJ var ledig på lördag och söndag. Han började jobba igen idag den 8 maj klockan 07.30 på Blombergs Säteri med den tork som de håller på att bygga. När han kom till jobbet idag såg HJ att det låg en handske på backen intill en brunn i ladugården. Han tänkte inte mer på det då de ofta hittar saker slängda eller tappade i och utanför ladugården efter helger. Handsken var svart eller blå och hade ett vitt mönster. Han tror att den låg med ovansidan uppåt. Han vet inte om den har rörts av någon som arbetade på platsen. Han vet ej heller vem som talade om för polisen om handsken.
FUP sid. 240
Förhör 8/6 LÅ
Citat:
Idag (måndag) när de kom till ladugården hade HJ sett handsken, det var vid kvart över sju. LÅ såg handsken efter de hade fikat men ingen av dem tänkte något särskilt om detta mer än att handsken kanske tillhörde någon av litauerna. LÅ lade upp handsken på brunnen, den de tömmer varje dag. Sedan tänkte LÅ att handsken såg lite för liten ut och det var då han tog med den ut till polisen.
FUP sid. 242
Förhör 9/6 LÅ
Citat:
Angående den anträffade handsken så uppgav LÅ att det var han, de två anställda litauerna samt ägaren AJ som vidrört den och sedan överlämnat den till en polis som hade gått tillbaka med den och fotograferat den på anträffandeplatsen.
FUP sid. 599
Förhör 25/6 KJ
Citat:
KJ och LÅ gick under tiden omkring inne i ladan och tittade på byggnationen. De båda hoppade ner i en grop där man hade installerat 3 st. elevatorer (transportörer av spannmål). I gropen höll KJ på att trampa på en handske som låg på marken. LÅ plockade upp handsken och sa att den förmodligen tillhörde litauerna som arbetade på gården. LÅ lade handsken på en betongkant utanför gropen. KJ tyckte att handsken var liten och påpekade att den kanske tillhörde den försvunna LH. I samband med att handsken hittades kom AJ in i ladan. AJ tog upp handsken och gick ut med den till poliser som fanns på utsidan av ladan. LÅ diskuterade tidsplanen för byggnationen med KJ och berättade att litauerna på gården skulle hjälpa till med gjutningsarbeten i ladan men att de för tillfället var upptagna med renovering av en fastighet i närheten av ladan. Fastigheten hade besiktigats av en besiktningsman och denne hade hittat mängder av fel som måste åtgärdas för att han skulle jjkunna godkänna renoveringen. Litauerna skulle dessutom resa till Litauen i slutet av juni. KJ lämnade Blomberg strax innan kl.13.00. KJ och LÅ hade då dessutom hunnit med ett ärende till Lidköping och tillbaka till Blomberg.
FL: Var litauerna på plats när du var i ladan?
Han uppger att han inte såg till dem någon gång under tiden som han befann sig i ladan.
FL: Rörde du handsken som hittades i gropen?
Han uppger att vad han minns så tog han aldrig i handsken. Han kan ev. ha trampat på den då han hoppade ner i gropen. Vad han minns så var det bara LÅ och AJ som tog i handsken innan den överlämnades till polisen.
FUP sid 1083
Förhör 15/6 AB
Citat:
Vi åkte oss till huset på månadagen i det huset (Förhörsledarens anteckning: ritar och visar huset mitt emot caféet) Min bror tog traktorn med gafflar och en såg som stod på ställningar. Vi åkte till vår nästa arbetsplats för att jobba med golv. Han ställde in sågen, en med kliga. Efter ungefär 15 minuter kom LÅ det är han som styr där inne. Från cafésidan kom polisen och de bad att alla skulle gå ut och att allt skulle spärras in. Innan dess var det en handske. Det är jag, LÅ, AJ som har rört i den handsken. Därför kom de och tog dna.
FL: Vem hittar handsken?
Ja jag såg den och tog upp den för att jag trodde att det var min men jag tog upp den och såg att det inte var min och lade ner den. Den låg där och alla tog i den. Efter detta så drev de ut oss och då åkte vi till vårt hus.
FUP sid 1118
Förhör 21/6 AB
Citat:
FL: Mmm, mmm och sen så anträffas ju en handske inne i ladan där ni jobba
Ja
FL: Du har ju berättat att du hittade den och att du har tagit i den
Mmm, man behövde inte ens leta efter den utan det var så, helt enkelt så här att jag och min bror kom dit, och vi kom in i lokalen genom den stora dörren, och då ser jag alltså framför mig en handske liggandes där och jag tog upp den kollade på den okej den är inte min så jag den tillbaks, och för att det är så här, varken min bror eller LÅ eller någon annan arbetare som brukar handskar på sig förutom mig, och så min bror och LÅ gick i väg för att prata och sen åkte vi iväg, och sen kom vi tillbaks, det var det, och det var byte halv tolv, då, då polisen kom och spärrade av området
FL: Mmm, vem berättade för polisen att handsken fanns där?
Jag vet inte vem det var, det var jag och min bror som uppehöll oss där en timme, alltså vi liksom gick runt och trampade ner alltihopa där, det var LÅ också som befann sig där i lokalen och åkte runt och sen var det LÅ son som kom tillbaka och sen ser vi ju såg vi att polisen var på väg in dit, och polisen sa nu ska alla ut härifrån och dom började spärra av området, och vi hade våra maskiner där, som vi hade tagit med oss på morgonen vi fick ta dom med oss därifrån
FL: Mmm, eh såg din bror när du hittade handsken?
Det kan jag inte svara på, jag är osäker, jag vet inte om han såg det eller inte, kanske det, kanske det, kanske såg han mig för han stod bredvid mig, och jag tror att jag sa så här, vad är det för, vad är det för handske här, och jag vet inte om han hörde detta eller inte, det kan jag inte svara på
FL: Var det någon mer än din bror och du där då?
Jag fick höra att även vår arb, svenska arbetsgivare AJ som hade tagit i handsken, och även LÅ…
FL: Men när du hittade handsken och tog upp och titta på den, var det någon annan än din bror som var där då?
Ja det var LÅ och hans arbetare som åkte omkring där, för att dom var i färd med att hämta såna stora stenar för dom höll på, eller dom sk, ville, ville bygga ett, ett elverk, säkringar, jo det borde finnas en stor låda där med kabler i alltså som har kabler i lådan
Nu står det still i tolkens huvud, ja, jag kan det här ordet på svenska men…
FL: Ja det kanske inte har någon jättebetydelse nu…
Ja
FL: …för då kan vi återkomma eftersom det finns inspelat i så fall
Ställverk…
FL: Nej, jag tänkte det har ju just på den boxen, kanske inte spelar så stor roll, mmm, men, men dom LÅ och ytterligare någon var där på plats?
Ja, vår arbetsgivare kom ju dit senare
FL: Mmm, men LÅ var där?
Ja Ja, mmm, eh och… LÅ var ju där, i dom lokalerna före oss, sedan alltså tidigt på morgonen, han hade kört runt sin traktor där FL: Mmm, eh, förstod du direkt att det kunde vara en handske som kom från LH?
Då tänkte inte på det, men efter det att jag hade tagit i den så tänkte jag alltså, jag för mig själv, herregud om handsken tillhör flickan, då ligger ja illa ut
FUP sid. 1486
Förhör 15/6 NB
Citat:
FL: kan du berätta om när ni hitta handsken?
NB: äh, vi kom till arbetsplats klockan sju på morgonen, och vi mötte LÅ så att säga på gårdsplan, pratade lite, och dom åkte från gårdssidan mot första dörrarna på ladugården, och då bestämde vi att vi ska åka till annat hus och av, avsluta ena väggen, då behövde vi lite verktyg, äh, och då så att säga jag minns inte exakt vi gick in genom dom där dörrarna, in i denna gropen, den som var förberedd för att bygga dom här fyra (ohörbart) och där grävdes en sån brunn, och min bror gick in för att sätta igång vattenpumpen för och få undan vatten, och då lyfte han upp på den så säger jag bara, titta vad, vad är det för konstigt med handsken, och slängde på marken, och så lämnade vi den, och sen kom LÅ, han också lyfte på den men det såg jag inte
Som du ser har BH utelämnat flera förhör med bland annat LÅ och NB som bekräftar att AB vidrört handsken, men det var väl det du tyckte var konstigt med BHs antydningar i punkt 68?
Eller var det något annat du ville ha sagt?
Edit.
Tvåa på den.
Ser att LOE2 var snabbare att presentera en sammanfattning.