2016-04-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ingen som kollat punkt 68 om handsken och sidan 599 i FUP och övrigt om handsken i förhör.
Hmm.

Ja, jag har kollat. Hurså?
Du verkar inte våga skriva vad du själv tänker, men jag antar du också konstaterat att BH är rätt subjektiv och oärlig när han beskriver handskfyndet och antyder att AB ljuger om när han vidrört handsken.
Jag håller med om att BH borde ha tagit med alla omständigheter som rapporterats angående fyndet av handsken istället för bara valda delar. Fast det är väl så en advokat utan objektivitetsplikt arbetar...
Senast redigerad av Prudent 2016-04-26 kl. 17:48.
2016-04-26, 17:41
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: snarare att det hittades inga spår av någon annan gärningsman (förutom ett dna-spår av IB). Det utesluter inte till 100% att det de facto kan finnas fler spår, men att dessa inte har analyserats.
Ja det har du förstås rätt i, klumpigt skrivit av mig. Man har inte hittat några spår efter en trolig alternativ mördare skulle jag skrivit. IB och även AB framstår åtminstone för mig, som nu har läst hela fuppen, som fullständigt oskyldiga i den här historien. Stackars AB letar mask på order från NB och går faktiskt och fiskar också vilket NB inte verkar ha gjort på väldigt länge. IB ljuger lite i förhör/rättegång och ger åtminstone delvis falskt alibi åt NB men förutom det så verkar hon ha lagat pannkakor den ödesdigra söndagkvällen och har inte deltagit i mordet överhuvudtaget.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2016-04-26 kl. 17:54.
2016-04-26, 17:45
Moderator
OYs avatar
Om jag inte minns fel så berättar AB i ett förhör att han tillsammans med arbetskamrater besökte caféet cirka 1,5 vecka innan ...

Var det 1,5 vecka innan han förhördes eller var det 1,5 vecka innan den där söndagen som LH miste livet, någon som minns?

Har NB tillstått att han också var på caféet vid det här tillfället, vilka arbetskamrater var inne på caféet och kan ha stött på LH?
2016-04-26, 17:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Då medger du att vi som har samma magkänsla i detta fall som vi hade i Catrine da Costa, Quick och de fall där psykiatri-/psykologkärringar fick unga flickor att vittna om satanister i skogen som offrade barn. Det finns ju även en känsla av inkompetens likt den som omger utredningen av mordet på OP.

Det visade sig ju att magkänslan kring dessa fall stämde så enligt ditt resonemang så är magkänslan att allt inte stämmer i detta fall en god markör för att det kan stämma.
De fallen du nämner är inga bra magkänslomätare enligt mig. Inte Palme och Rahman heller eftersom de frikända mycket väl kan vara skyldiga. En känsla av inkompetens vill jag nog inte påstå att jag har om detta fallet. Visst har snuten ljugit lite i förhör för att knäcka de misstänkta och de lyckades ju också med AB som totalt har tagit avstånd från NB och samarbetat fullt ut med snuten. Jag tror att de som har en magkänsla som talar för att NB är oskyldig går på IRs olika uttalande i media innan fuppen släpptes att "bevisningen är inte stark". Bevisningen är enligt de flesta mycket stark i detta fallet och då återstår ju endast rena foliehatteorier om att NB är ditsatt. Eller det finns något konkret som din magkänsla pekar på? Fram med det då snabbt som attan för NB befinner sig ett par dagar från en fastställd livstidsdom annars.
2016-04-26, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om jag inte minns fel så berättar AB i ett förhör att han tillsammans med arbetskamrater besökte caféet cirka 1,5 vecka innan ...

Var det 1,5 vecka innan han förhördes eller var det 1,5 vecka innan den där söndagen som LH miste livet, någon som minns?

Har NB tillstått att han också var på caféet vid det här tillfället, vilka arbetskamrater var inne på caféet och kan ha stött på LH?

1,5 månad innan. NB har uppgett att han var med när chefen bjöd på frukost.
Senast redigerad av helsan 2016-04-26 kl. 18:01.
2016-04-26, 18:01
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Svarar en gång till.
NB hade alibi från sin fru och bror.
Vi vet hur blev med alibi, vi vet hur IB och AB pressades under förhör. Jag redan skrivit hur fl ljög och manipuletade sanningen när han förhörde de i Litauen. Det var mycket osanningen i fl påstående för att få fru och bror att tro att det var NB som var mördaren.
Om det skulle på detta sättet förhöras andra personer, skulle man hitta flera andra misstänkta.
Men man fokuserade sig bara litauer, man uteslöt andra möjliga gm redan i början.
Jag ska inte skriva i detta tråden om andra alternativa gm, ingen idé att göra det, man blir raderad.
När man hittar mördat person först man letar efter mordmotiv. Man letar efter person som skulle ha haft ett motiv
Sedan man kollar deras alibi, dubbelkolla alibi, kollar mobil trafik, data trafik, bilar, vänners bilar, syskons och
föräldrars bilar.
Man behöver inte ha laboratorium för att plantera DNA. Det räcker att ha kläder som någon person hade använt.
Om man har torkat blod från någon person, räcker det att topsa med fuktig tops och gno med den på offrets kläder och får man DNA träff - blandbild.
Man lämnar DNA genom handslag.
Om man täcket offret med använda arbetskläder kan man kontaminera DNA från arbetskläder.
Man utesluter inte personer som hade motiv redan i början utan att dubbelkolla allt.

Tackar för svar denna gång åtminstone. Även om du inte svarade på allt, eftersom dina svar då hade hamnat i den oseriösa troll tråden. Han har inget alibi, nej det kallas för förhörs teknik. Fanns ingen som tvingade exempelvis Irina att lämna så olika vittnesmål. Vad är det du säger egentligen, att utredarna inte har letat efter motiv för mordet? Dom försöker inte medvetet sätta dit någon oskyldig, bara för att han är gästarbetare från Litauen. Det handlar inte om någon stor konspiration och rasism, där Polisen och domstolarna går emot Nerijus bara för han är utlänning. Då är du verkligen ute och cyklar.

Det är en gedigen FUP där ser man hur mycket arbete som lagts ner egentligen - man har vänt på alla stenar som går att vända. Finns ingen annan alternativ GM än Nerijus. Inte heller har det hittats någon okänd DNA-profil på fynden. Det var ett sexuellt motiv i Lisa fall, det har redan framkommit. Inte vidare svårt att lista ut vad Nerijus hade för motiv till mordet då.

Sammanfattningsvis så är det osannolikt att någon sprungit omkring med Nerijus blod och kletat lite här och var. HovR uteslöt oavsiktlig kontaminering från Polisen och NFC. Och professor Hamilkar inom molekylärbiologi, nämnde att för att plantering ska kunna vara möjlig i detta fall, så bör mördaren ha haft molekylärbiologisk kompetens och tillgång till laboratorieutrustning. På den nivån ligger det ungefär, för att lyckas plantera alla dessa DNA-spår. Så jag måste säga att dina kunskaper om en eventuell plantering svajar en aning, jämfört mot exempelvis en Professor inom molekylärbiologi. Förstår du skillnaden mellan torkat blod och färskt blod?
Senast redigerad av henkess 2016-04-26 kl. 18:13.
2016-04-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ingen som kollat punkt 68 om handsken och sidan 599 i FUP och övrigt om handsken i förhör.
Hmm.
Hurtig har nog förenklat historien, för att uttrycka sig försiktigt.

Han åberopar FUP sid 599, där det står:
...I gropen höll Kent på att trampa på en handske som låg på marken. Lars plockade upp
handsken och sa att den förmodligen tillhörde litauerna som arbetade på gården. Lars lade
handsken på en betongkant utanför gropen. Kent tyckte att handsken var liten och påpekade
att den kanske tillhörde den försvunna Lisa Holm. I samband med att handsken hittades kom
Arne Jönsson in i ladan. Arne tog upp handsken och gick ut med den till poliser som fanns på
utsidan av ladan.

Hurtig uppger med hänvisning till sid 599, att Kent J i förhör uppgivit att han inte sett till bröderna B då han och LÅ hittat handsken, vidare att han inte mindes att någon annan än AJ och LÅ tagit i handsken.

Detta vittnesmål finns inte på sid 599, men väl på sid 600:
Han uppger att han inte såg till dem någon gång under tiden som han befann sig i ladan.

Vad han minns så var det bara Lars Å och AJ som tog i handsken innan den överlämnades till polisen
.

Mot denna bakgrund finner Hurtig det misstänkt att AB omvittnar att han själv tagit i handsken (sid 1083):
Det är jag, Lars, Arne som har rört i den handsken. Därför kom de och tog dna.
Vem hittar handsken?
Ja jag såg den och tog upp den för att jag trodde att det var min men jag tog upp den och såg
att det inte var min och lade ner den. Den låg där och alla tog i den.

Åslund säger dock på sid 242:
Angående den anträffade handsken så uppgav Åslund att det var han, de två anställda
litauerna samt ägaren Arne Jönsson som vidrört den
och sedan överlämnat den till en polis
som hade gått tillbaka med den och fotograferat den på anträffandeplatsen.
Samtliga dessa fyra personer topsades för jämförelse mot eventuella DNA-fynd på handsken
.

Skeendet omvittnas ur olika perspektiv på åtskilliga ställen, bl a
sid 231: Där vid brunnen så skall de båda bröderna då ha hittat en handske som de
berättar om för Lasse [Åslund]. Lasse skall ha uppmanat dem att låta den ligga kvar medan, enligt uppgift från Lasse, så kom Arne Jönsson dit och plockade upp handsken och lämnade den till polisen.

...
Nerius sade ...att hans brorsa hade lyft upp en handske i ladan och han hade sagt åt honom att lägga tillbaka den.

sid 233: Det var Litauerna själva som hittade handsken. De började jobba där klockan 07.00 på måndag morgon, fast det var Arne Jönsson som lyfte ut handsken.

sid 236...Markus berättar att ..... Han hade hört från Clas .......att det hade varit en av killarna som hade hittat handsken. Killen hade då plockat upp den och frågat den andre om det varit hans. Sedan hade han gett handsken till Arne och Arne hade sedan gått med den till polisen.

På sid 1561-1562 hade Hurtig kunnat notera följande i förhör med NB:
Äh det ditt dna är säkrat på Lisas tillhörigheter från dig och du, du kan skaka på
huvudet att det inte är det, det är säkrat med den högsta träffs … eller säkerhetsnivån
Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-06-23 13:18 diarienr: 5000-K698204-15
1561 det vill säga +4 och det brukar vara reservation med att det inte kommer från din bror
eller nära anhörig och man har konstaterat att det inte är från din bror och det är på
hennes tillhörigheter och jag undrar hur det kommer sig att ditt dna finns där.
Men om vi har om vi har tatt du vet i hanske det är fullt möjligt vi har alla tatt i handsken.
Det är inte handsken jag pratar om.
Då kan jag inte svara, jag har inte rört vid någon annan grej förutom handsken. Det enda jag
har rört vid det var ju vanten och till och med jag måste tänka till om jag har rört vid den
.
Mmm men det är inte vanten jag pratar om.

Jag tycker att Hurtig klipper och klistrar som det passar hans projekt. Det sista citatet, med NB , uppfattar jag däremot precis så som Hurtig vill utmåla förhöret med AB.

[Tips: Den som vill gräva vidare i det här ska tänka på att handsken omnämns som handsk..., hansk... eller vant...]
2016-04-26, 18:45
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Man utesluter inte personer som hade motiv redan i början utan att dubbelkolla allt.
Vad får dig att utgå från att det fanns personer som hade motiv för att döda Lisa?
Det har mig veterligen inte framkommit en enda uppgift om någon i hennes
bekantskapskrets som kunde tänkas vilja göra henne så illa att hon dog.

Jag förstår att du så gärna vill ha någon hon kände som förövare istället men
de facto är det ingen sån utan en gästarbetare från Litauen som inte alls kände henne
sedan förr men slumpen gjorde nu så att hon var den som blev ensam kvar vid caféet
och det var just ett sånt tillfälle Nerijus inväntade och så agerade han.

Det kunde ha blivit någon av de andra flickorna som jobbade där.
Nu råkade det bli Lisa som han kunde slå klorna i och släcka livet på efter att ha utsatt
henne för ett lidande som ingen av oss kan föreställa oss ens en bråkdel av.

Inom några få veckor anländer avslaget och det riktiga allvaret tar vid för Nerijus Bilevicius,
detta hjärtlösa lilla kryp, och en sörjande familj kan till slut få lite lugn och ro.
2016-04-26, 18:46
Medlem
Citat:
Gör en sammanställning, tack.

Varför inte söka i FUP och sammanställa själv.
Här har du en samling förhör kring handsken.
Det finns säkert mer att hitta, men du får en början serverad i alla fall.

Gör en sammanställning tack.

FUP sid. 260
Förhör 8/6 HJ
Citat:
HJ var ledig på lördag och söndag. Han började jobba igen idag den 8 maj klockan 07.30 på Blombergs Säteri med den tork som de håller på att bygga. När han kom till jobbet idag såg HJ att det låg en handske på backen intill en brunn i ladugården. Han tänkte inte mer på det då de ofta hittar saker slängda eller tappade i och utanför ladugården efter helger. Handsken var svart eller blå och hade ett vitt mönster. Han tror att den låg med ovansidan uppåt. Han vet inte om den har rörts av någon som arbetade på platsen. Han vet ej heller vem som talade om för polisen om handsken.

FUP sid. 240
Förhör 8/6 LÅ
Citat:
Idag (måndag) när de kom till ladugården hade HJ sett handsken, det var vid kvart över sju. LÅ såg handsken efter de hade fikat men ingen av dem tänkte något särskilt om detta mer än att handsken kanske tillhörde någon av litauerna. LÅ lade upp handsken på brunnen, den de tömmer varje dag. Sedan tänkte LÅ att handsken såg lite för liten ut och det var då han tog med den ut till polisen.

FUP sid. 242
Förhör 9/6 LÅ
Citat:
Angående den anträffade handsken så uppgav LÅ att det var han, de två anställda litauerna samt ägaren AJ som vidrört den och sedan överlämnat den till en polis som hade gått tillbaka med den och fotograferat den på anträffandeplatsen.

FUP sid. 599
Förhör 25/6 KJ
Citat:
KJ och LÅ gick under tiden omkring inne i ladan och tittade på byggnationen. De båda hoppade ner i en grop där man hade installerat 3 st. elevatorer (transportörer av spannmål). I gropen höll KJ på att trampa på en handske som låg på marken. LÅ plockade upp handsken och sa att den förmodligen tillhörde litauerna som arbetade på gården. LÅ lade handsken på en betongkant utanför gropen. KJ tyckte att handsken var liten och påpekade att den kanske tillhörde den försvunna LH. I samband med att handsken hittades kom AJ in i ladan. AJ tog upp handsken och gick ut med den till poliser som fanns på utsidan av ladan. LÅ diskuterade tidsplanen för byggnationen med KJ och berättade att litauerna på gården skulle hjälpa till med gjutningsarbeten i ladan men att de för tillfället var upptagna med renovering av en fastighet i närheten av ladan. Fastigheten hade besiktigats av en besiktningsman och denne hade hittat mängder av fel som måste åtgärdas för att han skulle jjkunna godkänna renoveringen. Litauerna skulle dessutom resa till Litauen i slutet av juni. KJ lämnade Blomberg strax innan kl.13.00. KJ och LÅ hade då dessutom hunnit med ett ärende till Lidköping och tillbaka till Blomberg.

FL: Var litauerna på plats när du var i ladan?
Han uppger att han inte såg till dem någon gång under tiden som han befann sig i ladan.

FL: Rörde du handsken som hittades i gropen?
Han uppger att vad han minns så tog han aldrig i handsken. Han kan ev. ha trampat på den då han hoppade ner i gropen. Vad han minns så var det bara LÅ och AJ som tog i handsken innan den överlämnades till polisen.

FUP sid 1083
Förhör 15/6 AB
Citat:
Vi åkte oss till huset på månadagen i det huset (Förhörsledarens anteckning: ritar och visar huset mitt emot caféet) Min bror tog traktorn med gafflar och en såg som stod på ställningar. Vi åkte till vår nästa arbetsplats för att jobba med golv. Han ställde in sågen, en med kliga. Efter ungefär 15 minuter kom LÅ det är han som styr där inne. Från cafésidan kom polisen och de bad att alla skulle gå ut och att allt skulle spärras in. Innan dess var det en handske. Det är jag, LÅ, AJ som har rört i den handsken. Därför kom de och tog dna.
FL: Vem hittar handsken?
Ja jag såg den och tog upp den för att jag trodde att det var min men jag tog upp den och såg att det inte var min och lade ner den. Den låg där och alla tog i den. Efter detta så drev de ut oss och då åkte vi till vårt hus.

FUP sid 1118
Förhör 21/6 AB
Citat:
FL: Mmm, mmm och sen så anträffas ju en handske inne i ladan där ni jobba
Ja
FL: Du har ju berättat att du hittade den och att du har tagit i den
Mmm, man behövde inte ens leta efter den utan det var så, helt enkelt så här att jag och min bror kom dit, och vi kom in i lokalen genom den stora dörren, och då ser jag alltså framför mig en handske liggandes där och jag tog upp den kollade på den okej den är inte min så jag den tillbaks, och för att det är så här, varken min bror eller LÅ eller någon annan arbetare som brukar handskar på sig förutom mig, och så min bror och LÅ gick i väg för att prata och sen åkte vi iväg, och sen kom vi tillbaks, det var det, och det var byte halv tolv, då, då polisen kom och spärrade av området
FL: Mmm, vem berättade för polisen att handsken fanns där?
Jag vet inte vem det var, det var jag och min bror som uppehöll oss där en timme, alltså vi liksom gick runt och trampade ner alltihopa där, det var LÅ också som befann sig där i lokalen och åkte runt och sen var det LÅ son som kom tillbaka och sen ser vi ju såg vi att polisen var på väg in dit, och polisen sa nu ska alla ut härifrån och dom började spärra av området, och vi hade våra maskiner där, som vi hade tagit med oss på morgonen vi fick ta dom med oss därifrån
FL: Mmm, eh såg din bror när du hittade handsken?
Det kan jag inte svara på, jag är osäker, jag vet inte om han såg det eller inte, kanske det, kanske det, kanske såg han mig för han stod bredvid mig, och jag tror att jag sa så här, vad är det för, vad är det för handske här, och jag vet inte om han hörde detta eller inte, det kan jag inte svara på
FL: Var det någon mer än din bror och du där då?
Jag fick höra att även vår arb, svenska arbetsgivare AJ som hade tagit i handsken, och även LÅ…
FL: Men när du hittade handsken och tog upp och titta på den, var det någon annan än din bror som var där då?
Ja det var LÅ och hans arbetare som åkte omkring där, för att dom var i färd med att hämta såna stora stenar för dom höll på, eller dom sk, ville, ville bygga ett, ett elverk, säkringar, jo det borde finnas en stor låda där med kabler i alltså som har kabler i lådan

Nu står det still i tolkens huvud, ja, jag kan det här ordet på svenska men…
FL: Ja det kanske inte har någon jättebetydelse nu…
Ja
FL: …för då kan vi återkomma eftersom det finns inspelat i så fall
Ställverk…
FL: Nej, jag tänkte det har ju just på den boxen, kanske inte spelar så stor roll, mmm, men, men dom LÅ och ytterligare någon var där på plats?
Ja, vår arbetsgivare kom ju dit senare
FL: Mmm, men LÅ var där?
Ja Ja, mmm, eh och… LÅ var ju där, i dom lokalerna före oss, sedan alltså tidigt på morgonen, han hade kört runt sin traktor där FL: Mmm, eh, förstod du direkt att det kunde vara en handske som kom från LH?
Då tänkte inte på det, men efter det att jag hade tagit i den så tänkte jag alltså, jag för mig själv, herregud om handsken tillhör flickan, då ligger ja illa ut

FUP sid. 1486
Förhör 15/6 NB
Citat:
FL: kan du berätta om när ni hitta handsken?
NB: äh, vi kom till arbetsplats klockan sju på morgonen, och vi mötte LÅ så att säga på gårdsplan, pratade lite, och dom åkte från gårdssidan mot första dörrarna på ladugården, och då bestämde vi att vi ska åka till annat hus och av, avsluta ena väggen, då behövde vi lite verktyg, äh, och då så att säga jag minns inte exakt vi gick in genom dom där dörrarna, in i denna gropen, den som var förberedd för att bygga dom här fyra (ohörbart) och där grävdes en sån brunn, och min bror gick in för att sätta igång vattenpumpen för och få undan vatten, och då lyfte han upp på den så säger jag bara, titta vad, vad är det för konstigt med handsken, och slängde på marken, och så lämnade vi den, och sen kom LÅ, han också lyfte på den men det såg jag inte

Som du ser har BH utelämnat flera förhör med bland annat LÅ och NB som bekräftar att AB vidrört handsken, men det var väl det du tyckte var konstigt med BHs antydningar i punkt 68?
Eller var det något annat du ville ha sagt?

Edit.
Tvåa på den.
Ser att LOE2 var snabbare att presentera en sammanfattning.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-26 kl. 18:53.
2016-04-26, 19:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Hurtig har nog förenklat historien, för att uttrycka sig försiktigt.

Han åberopar FUP sid 599, där det står:
...I gropen höll Kent på att trampa på en handske som låg på marken. Lars plockade upp
handsken och sa att den förmodligen tillhörde litauerna som arbetade på gården. Lars lade
handsken på en betongkant utanför gropen. Kent tyckte att handsken var liten och påpekade
att den kanske tillhörde den försvunna Lisa Holm. I samband med att handsken hittades kom
Arne Jönsson in i ladan. Arne tog upp handsken och gick ut med den till poliser som fanns på
utsidan av ladan.

Hurtig uppger med hänvisning till sid 599, att Kent J i förhör uppgivit att han inte sett till bröderna B då han och LÅ hittat handsken, vidare att han inte mindes att någon annan än AJ och LÅ tagit i handsken.

Detta vittnesmål finns inte på sid 599, men väl på sid 600:

Vad han minns så var det bara Lars Å och AJ som tog i handsken innan den överlämnades till polisen
.

Mot denna bakgrund finner Hurtig det misstänkt att AB omvittnar att han själv tagit i handsken (sid 1083):
Det är jag, Lars, Arne som har rört i den handsken. Därför kom de och tog dna.
Vem hittar handsken?
Ja jag såg den och tog upp den för att jag trodde att det var min men jag tog upp den och såg
att det inte var min och lade ner den. Den låg där och alla tog i den.

Åslund säger dock på sid 242:
Angående den anträffade handsken så uppgav Åslund att det var han, de två anställda
litauerna samt ägaren Arne Jönsson som vidrört den
och sedan överlämnat den till en polis
som hade gått tillbaka med den och fotograferat den på anträffandeplatsen.
Samtliga dessa fyra personer topsades för jämförelse mot eventuella DNA-fynd på handsken
.

Skeendet omvittnas ur olika perspektiv på åtskilliga ställen, bl a
sid 231: Där vid brunnen så skall de båda bröderna då ha hittat en handske som de
berättar om för Lasse [Åslund]. Lasse skall ha uppmanat dem att låta den ligga kvar medan, enligt uppgift från Lasse, så kom Arne Jönsson dit och plockade upp handsken och lämnade den till polisen.

...
Nerius sade ...att hans brorsa hade lyft upp en handske i ladan och han hade sagt åt honom att lägga tillbaka den.

sid 233: Det var Litauerna själva som hittade handsken. De började jobba där klockan 07.00 på måndag morgon, fast det var Arne Jönsson som lyfte ut handsken.

sid 236...Markus berättar att ..... Han hade hört från Clas .......att det hade varit en av killarna som hade hittat handsken. Killen hade då plockat upp den och frågat den andre om det varit hans. Sedan hade han gett handsken till Arne och Arne hade sedan gått med den till polisen.

På sid 1561-1562 hade Hurtig kunnat notera följande i förhör med NB:
Äh det ditt dna är säkrat på Lisas tillhörigheter från dig och du, du kan skaka på
huvudet att det inte är det, det är säkrat med den högsta träffs … eller säkerhetsnivån
Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-06-23 13:18 diarienr: 5000-K698204-15
1561 det vill säga +4 och det brukar vara reservation med att det inte kommer från din bror
eller nära anhörig och man har konstaterat att det inte är från din bror och det är på
hennes tillhörigheter och jag undrar hur det kommer sig att ditt dna finns där.
Men om vi har om vi har tatt du vet i hanske det är fullt möjligt vi har alla tatt i handsken.
Det är inte handsken jag pratar om.
Då kan jag inte svara, jag har inte rört vid någon annan grej förutom handsken. Det enda jag
har rört vid det var ju vanten och till och med jag måste tänka till om jag har rört vid den
.
Mmm men det är inte vanten jag pratar om.

Jag tycker att Hurtig klipper och klistrar som det passar hans projekt. Det sista citatet, med NB , uppfattar jag däremot precis så som Hurtig vill utmåla förhöret med AB.

[Tips: Den som vill gräva vidare i det här ska tänka på att handsken omnämns som handsk..., hansk... eller vant...]

Bra utlägg om saken.

Förkortat skulle man kunna säga att, beroende på hur man behärskar fu-materialet, kunde Hurtig lika gärna försvara AB i denna sak, samtidigt som man pekar skuldriktning mot NB.
2016-04-26, 19:11
Moderator
OYs avatar
Det där med de speciella porrbilderna verkar vara något som bröderna har gemensamt.

FUP s.1198 citat;

Vad tycker du om bilderna. Är de OK att titta på? Är det
bilder som du brukar titta på?

Javisst. Jag brukade titta på sådana bilder, men jag kan inte säga att det var precis dom där
bilderna. Det är inget märkvärdigt för Aivaras att titta på den typen av bilder.

Tejpbiten med AB:s DNA hittas på en plåtbit som ligger vid platsen där offrets örhängen hittades, ett obehagligt faktum även om NB är mördaren tycker jag.

Någonstans nämner AB något om att NB brukade (klippa till?) IB på knät när han var stygg mot henne, kommer osökt att tänka på att offret hade en skada i knätrakten.
2016-04-26, 19:13
Medlem
Grandiosos avatar
Slog mig häromdagen att Lisa kanske bara haft tejp för munnen medan mördandet i snaran
pågick. Först efteråt, när Nerijus kunde konstatera att hon dött, drog han på all den
andra tejpen runt ansiktet och huvudet. Och det kan han gjort för att han inte klarade av
att se uttrycket i sitt offers ansikte som bör ha varit allt annat än vackert.
Han var ju tvungen att befatta sig med henne ytterligare ett tag och då ville han bespara sig
denna minst sagt otrevliga syn.

En spekulation bara. Men väl inte helt osannolik.
Varför vill han täcka hela hennes ansikte medan hon är vid liv och hänger i en snara?
Gärningsmän av Nerijus slag brukar väl vilja kunna studera sina offers ansikten och ögon
medan de kämpar för sina liv? Däri ligger väl något av "tjusningen" med det hela?
Det sexualsadistiska värvet.
Tejp för munnen vet vi är vanligt i dessa sammanhang. Men sällan att man döljer
hela ansikten med tejp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in