2016-04-25, 20:31
Medlem
Sikta på runt 10% av din bruttoinkomst för att vara riktigt bekväm. Du får inte glömma månadskostnaden heller.

Problemet med att köpa en dyrare bil än man egentligen har råd med är att det inte bara är den vanliga ängsligheten som man kan ha om man bryr sig om sin bil, utan även ängsligheten över att om x händer har man inte råd med det. Köper jag en bil för 30k och den skulle totalhaverera inom ett halvår hade jag tänkt att det var surt, men det hade inte varit katastrof. Hade jag köpt en bil för 200k och den totalhavererade (utan att försäkring täcker) hade det varit fullständig katastrof.

Sen får man också räkna in andra faktorer som t.ex. vad kan man fixa själv och vad krävs det verkstadsfolk för. Även det faktum att om du köper t.ex. en nästan ny BMW så tror jag att du i princip är tvungen att få den där stämpeln som säger att en auktoriserad verkstad har utfört service ett bra tag för att inte tappa för mycket värde.

Många faktorer spelar in, det gäller att tänka sig för och helst förälska sig i en billigare bil till det att man känner att man verkligen har råd.
Citera
2016-04-25, 20:35
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jo, visst. Men tänk på vad du har att spendera på en "ny" bil. Har du att slänga ut 200000:- eller har du 4500:-? Eller tänker du låna upp pengarna för att skaffa dig en bil som du inte har råd att betala?
Själv köper jag saker som jag har pengar för. Grannen kanske köper en ny Volvo X90CP för 600.000 som han lånar, själv skrattar jag inombords och köper med pengar jag har. Alla gör vi ju olika, men vissa intecknar framtida "lördagsgodis" redan "förra lördagen". "Den som är i skuld är inte fri", som en klok sosse sa en gång i tiden, när kloka sossar fortfarande fanns...

Hahah - jo det var ju lite det jag undrade: är jag "idiotgrannen" som köper splitterny moppebil till sonen när den fyller 15?

Ha råd att betala är ju en tolkningsfråga. Jag har inte råd att betala för mitt hus som kostar lika mycket som jag tjänar på 8 år. Och huset ser jag inte som en investering, utan som en förslitningsvara.
Citera
2016-04-25, 20:40
Medlem
GhostsOfOnyxs avatar
Tänk på vad du kan få för ny bil för 200´000 och fundera på vilken sorts människa som köper en sån.
I den prisklassen blir det något i stil med Kia Ceed och de som köper sådana skitbilar har inte högre lön än dig TS, så med det i tanken säger jag bara kör i vind, köp du dig en begagnad tysk vagn för samma pris och var nöjd.

Däremot skulle jag personligen inte köpt en bil jag måste ta lån på för hela summan, utan snarare sparat ihop till i alla fall halva summan.
Citera
2016-04-25, 20:43
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Sikta på runt 10% av din bruttoinkomst för att vara riktigt bekväm. Du får inte glömma månadskostnaden heller.

Problemet med att köpa en dyrare bil än man egentligen har råd med är att det inte bara är den vanliga ängsligheten som man kan ha om man bryr sig om sin bil, utan även ängsligheten över att om x händer har man inte råd med det. Köper jag en bil för 30k och den skulle totalhaverera inom ett halvår hade jag tänkt att det var surt, men det hade inte varit katastrof. Hade jag köpt en bil för 200k och den totalhavererade (utan att försäkring täcker) hade det varit fullständig katastrof.

Sen får man också räkna in andra faktorer som t.ex. vad kan man fixa själv och vad krävs det verkstadsfolk för. Även det faktum att om du köper t.ex. en nästan ny BMW så tror jag att du i princip är tvungen att få den där stämpeln som säger att en auktoriserad verkstad har utfört service ett bra tag för att inte tappa för mycket värde.

Många faktorer spelar in, det gäller att tänka sig för och helst förälska sig i en billigare bil till det att man känner att man verkligen har råd.

Så - 28000 kronorsbil? Det är ju för fasiken inte ens en Renault Megane -00. Bilen som jag inte sätter mig i för att jag är fåfäng.

Då kan jag ju lika gärna ta bussen till jobbet, börja spara in toapappret och snyta mig i handfatet som jag tömmer vattnet på varannan dag. Strunta i att tvätta skjortan utan spara in på tvättmedlet.

Och så sitter jag där, ringer till banken varje lördag kväll med ett halvt glas rödvin från box. Så hör jag den unga flickan på kundtjänst som svarar:

Citat:
På sparkontot har du 336 tusen kronor och på lönekontot har du 3500. Premieobligationer för 23500 som går ut 2076 när vi har dragningen om vem som vinner 3% avkastning.
Citera
2016-04-25, 20:45
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx
Tänk på vad du kan få för ny bil för 200´000 och fundera på vilken sorts människa som köper en sån.
I den prisklassen blir det något i stil med Kia Ceed och de som köper sådana skitbilar har inte högre lön än dig TS, så med det i tanken säger jag bara kör i vind, köp du dig en begagnad tysk vagn för samma pris och var nöjd.

Däremot skulle jag personligen inte köpt en bil jag måste ta lån på för hela summan, utan snarare sparat ihop till i alla fall halva summan.

Hahaha du gjorde min dag! Kia Ceed, satan i gatan.
Citera
2016-04-25, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Ja alltså, man kan ju köpa en beg bil från 1991 för 4500 också.

Eller en Renault Megane -00 för 49 000 kr som man skäms över varje gång man sätter sig i den.

Eh? Har jag missat något eller vad är det som är så fel med att äga en Megane?
Citera
2016-04-25, 20:59
Medlem
rebekks avatar
Är väl bara räkna på vad räntan + värdeminskningen av bilen går på efter x antal år. Jag vet inte själv hur länge man/du kan tänka dig att ha den, men räkna på tre år.

Sen tillkommer ju såklart fler utgifter såsom drift och försäkring, men det kostar ju alla bilar.

Då får du, grovt sagt, svart på vitt vad det faktiskt kostar för ditt kalas. Galet beslut? I min bok är det inte så farligt dyrt och det bör du absolut ha råd med med din inkomst.
Citera
2016-04-25, 21:08
Medlem
whaks avatar
Jag förstår inte i min vildaste fantasi hur man kan låna till sådana summor som ca 200 000:- för att köpa något som sjunker som en sten i värde.
Citera
2016-04-25, 21:23
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Jag har helt blivit såld på att införskaffa en tysk kvalitetsbil med en hyfsat stark motor. Ny bil är uteslutet utan jag tänker mig en tysk premiumsedan med 4000 - 6000 mil på mätaren. 200+ HK.

Nu till frågan. Jag tjänar strax över 30 000 kr per månad brutto (23 netto) om man slår ut årslönen till månadslön (jag jobbar inte halva året). Är jag dum i huvudet som ens tänker på den här prisklassen med min inkomst? Jag kommer definitivt behöva låna varenda krona från banken. Dock blir det inte mer än 3000 kr per månad i ränta och avbetalning, vilket jag helt klart skulle ha råd med.

Ja - självklart: bil är mer än ränta och avbetalning. Men sannolikheten att man ska behöva byta kamrem första året för 18 000 kr är väl lika stor som att krascha med ett flygplan.

Anledningen att jag vill ha en tysk premiumbil med en lite starkare motor är att jag är fåfäng, älskar att köra bil och ser bilen som en livsstil snarare än ett transportmedel.
Kör. Se bara till att avbetalningarna håller samma takt som värdeminskningen.
Citera
2016-04-25, 21:29
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Eh? Har jag missat något eller vad är det som är så fel med att äga en Megane?

Precis som en medlem i tråden uttryckte sig om Kia Ceed: det är en skitbil.

Nä, men jag har ett personligt förhållande med Renault Megane sedan jag fastnade med denna bil i ett icke-bebott område, utan mottagning, i hög värme med trasig bränslepump. Så skitbilen vägrade starta.
Citera
2016-04-25, 21:31
Medlem
muppliberals avatar
30-50% kontant.

Leasa inte!!!!. !!!!!. !!!!!!!!!!!!!!.

Då är du fri och kan göra dig av med bilen enkelt på kort tid, om du måste.

Mitt tips : köp en dieselbil och trimma. Billigt och snålt men med bra drag.

//A45AMG4matic
Citera
2016-04-25, 21:32
Medlem
Citat:
Jag har helt blivit såld på att införskaffa en tysk kvalitetsbil med en hyfsat stark motor. Ny bil är uteslutet utan jag tänker mig en tysk premiumsedan med 4000 - 6000 mil på mätaren. 200+ HK.

Nu till frågan. Jag tjänar strax över 30 000 kr per månad brutto (23 netto) om man slår ut årslönen till månadslön (jag jobbar inte halva året). Är jag dum i huvudet som ens tänker på den här prisklassen med min inkomst? Jag kommer definitivt behöva låna varenda krona från banken. Dock blir det inte mer än 3000 kr per månad i ränta och avbetalning, vilket jag helt klart skulle ha råd med.

Ja - självklart: bil är mer än ränta och avbetalning. Men sannolikheten att man ska behöva byta kamrem första året för 18 000 kr är väl lika stor som att krascha med ett flygplan.

Anledningen att jag vill ha en tysk premiumbil med en lite starkare motor är att jag är fåfäng, älskar att köra bil och ser bilen som en livsstil snarare än ett transportmedel.
3000:- (ränta & avbetalning) + 2500 (drivmedel, service, försäkring, skatt)

Tycker du det är värt att betala 5500:- i månaden för ett fordon som du inte har råd med egentligen?

Nu drog jag bara till med något jag tyckte verkade rimligt men det är väl egentligen i underkant beroende på vart du bor och hur mycket du kör och då har jag inte räknat med värdeminskningen som är typ 10-15k per år.

Själv cyklar jag, skulle aldrig betala dom pengarna för en jävla bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in