Sikta på runt 10% av din bruttoinkomst för att vara riktigt bekväm. Du får inte glömma månadskostnaden heller.
Problemet med att köpa en dyrare bil än man egentligen har råd med är att det inte bara är den vanliga ängsligheten som man kan ha om man bryr sig om sin bil, utan även ängsligheten över att om x händer har man inte råd med det. Köper jag en bil för 30k och den skulle totalhaverera inom ett halvår hade jag tänkt att det var surt, men det hade inte varit katastrof. Hade jag köpt en bil för 200k och den totalhavererade (utan att försäkring täcker) hade det varit fullständig katastrof.
Sen får man också räkna in andra faktorer som t.ex. vad kan man fixa själv och vad krävs det verkstadsfolk för. Även det faktum att om du köper t.ex. en nästan ny BMW så tror jag att du i princip är tvungen att få den där stämpeln som säger att en auktoriserad verkstad har utfört service ett bra tag för att inte tappa för mycket värde.
Många faktorer spelar in, det gäller att tänka sig för och helst förälska sig i en billigare bil till det att man känner att man verkligen har råd.