2016-04-25, 19:29
Medlem
adressandrings avatar
Jag har helt blivit såld på att införskaffa en tysk kvalitetsbil med en hyfsat stark motor. Ny bil är uteslutet utan jag tänker mig en tysk premiumsedan med 4000 - 6000 mil på mätaren. 200+ HK.

Nu till frågan. Jag tjänar strax över 30 000 kr per månad brutto (23 netto) om man slår ut årslönen till månadslön (jag jobbar inte halva året). Är jag dum i huvudet som ens tänker på den här prisklassen med min inkomst? Jag kommer definitivt behöva låna varenda krona från banken. Dock blir det inte mer än 3000 kr per månad i ränta och avbetalning, vilket jag helt klart skulle ha råd med.

Ja - självklart: bil är mer än ränta och avbetalning. Men sannolikheten att man ska behöva byta kamrem första året för 18 000 kr är väl lika stor som att krascha med ett flygplan.

Anledningen att jag vill ha en tysk premiumbil med en lite starkare motor är att jag är fåfäng, älskar att köra bil och ser bilen som en livsstil snarare än ett transportmedel.
Citera
2016-04-25, 19:33
Bannlyst
Om det är värt det att skuldsätta dig med en investering som enbart kommer tappa värde så kör. Om du har råd med det, förstås.
Citera
2016-04-25, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Jag har helt blivit såld på att införskaffa en tysk kvalitetsbil med en hyfsat stark motor. Ny bil är uteslutet utan jag tänker mig en tysk premiumsedan med 4000 - 6000 mil på mätaren. 200+ HK.

Nu till frågan. Jag tjänar strax över 30 000 kr per månad brutto (23 netto) om man slår ut årslönen till månadslön (jag jobbar inte halva året). Är jag dum i huvudet som ens tänker på den här prisklassen med min inkomst? Jag kommer definitivt behöva låna varenda krona från banken. Dock blir det inte mer än 3000 kr per månad i ränta och avbetalning, vilket jag helt klart skulle ha råd med.

Ja - självklart: bil är mer än ränta och avbetalning. Men sannolikheten att man ska behöva byta kamrem första året för 18 000 kr är väl lika stor som att krascha med ett flygplan.

Anledningen att jag vill ha en tysk premiumbil med en lite starkare motor är att jag är fåfäng, älskar att köra bil och ser bilen som en livsstil snarare än ett transportmedel.

Om du tänker på till exempel en a6:a så tänk på försäkringskostnad, bensin/diesel, skatten (en bit över 5k på just a6) som förövrigt är typ sveriges dyraste reservdelsbil.
Glöm inte bort att när du ska ta lån till din bil så behöver du 20% i kontantinsats så du har detta redo? Det blir aldrig bara dom 3000 du tror i månaden. Men du ska fortfarande göra det såklart haha!! Men tänk och räkna en gång extra
Citera
2016-04-25, 19:44
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Om det är värt det att skuldsätta dig med en investering som enbart kommer tappa värde så kör. Om du har råd med det, förstås.

Köper folk beg bilar för 200 tusen kronor med min inkomst? Eller pratar vi Lasse, 64 med 84 000 kr per månad som skulle kunna tänka sig att ta samma beslut?

Är jag ute på "farvatten"? Är mitt tänk lika illa som en 17-åring som pratar röd Ferrari?
Citera
2016-04-25, 19:44
Medlem
Största problemet är väl att du låser upp dig på en utgift över tid, en ganska rejäl sådan. Men har du ett tryggt boende, trygg ekonomi. En bil är ju inte direkt en investering.

Men vafan, det är väl lite som att köpa båt. Inte smart någonstans, men helt rätt i hjärtat och fantastisk glädje.
Senast redigerad av VHONS 2016-04-25 kl. 19:47.
Citera
2016-04-25, 19:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Köper folk beg bilar för 200 tusen kronor med min inkomst? Eller pratar vi Lasse, 64 med 84 000 kr per månad som skulle kunna tänka sig att ta samma beslut?

Är jag ute på "farvatten"? Är mitt tänk lika illa som en 17-åring som pratar röd Ferrari?

Spara först, och spendera sedan! Att köpa saker på lån betyder att du intecknar framtida inkomster. Inkomster som kanske eller kanske inte kommer att finnas. Att köpa fastigheter på lån har historiskt sett varit tryggt, men att köpa förbrukningsvaror (som en bil är, precis som toapapper eller en resa till grekland) på lån är inte ekonomiskt friskt. Köp hellre en bil som du har sparade pengar till. En hyfsad begagnad bil går att få för max 50.000:-, vilket är en fjärdedel.
Citera
2016-04-25, 19:53
Medlem
200k på bil med 2300 netto är väl inte helt ovanligt. Med med en stor äldre tyska måste du konstant ha 15k tillgängligt för överraskningar om du inte skruvar själv
Citera
2016-04-25, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Spara först, och spendera sedan! Att köpa saker på lån betyder att du intecknar framtida inkomster. Inkomster som kanske eller kanske inte kommer att finnas. Att köpa fastigheter på lån har historiskt sett varit tryggt, men att köpa förbrukningsvaror (som en bil är, precis som toapapper eller en resa till grekland) på lån är inte ekonomiskt friskt. Köp hellre en bil som du har sparade pengar till. En hyfsad begagnad bil går att få för max 50.000:-, vilket är en fjärdedel.
Lyssna på denne kloka man. Går att få massor av feta och starka bilar för mycket mindre pengar.
Citera
2016-04-25, 20:10
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Köp hellre en bil som du har sparade pengar till. En hyfsad begagnad bil går att få för max 50.000:-, vilket är en fjärdedel.

Ja alltså, man kan ju köpa en beg bil från 1991 för 4500 också.

Eller en Renault Megane -00 för 49 000 kr som man skäms över varje gång man sätter sig i den.
Citera
2016-04-25, 20:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Eller en Renault Megane -00 för 49 000 kr som man skäms över varje gång man sätter sig i den.

Jo, visst. Men tänk på vad du har att spendera på en "ny" bil. Har du att slänga ut 200000:- eller har du 4500:-? Eller tänker du låna upp pengarna för att skaffa dig en bil som du inte har råd att betala?
Själv köper jag saker som jag har pengar för. Grannen kanske köper en ny Volvo X90CP för 600.000 som han lånar, själv skrattar jag inombords och köper med pengar jag har. Alla gör vi ju olika, men vissa intecknar framtida "lördagsgodis" redan "förra lördagen". "Den som är i skuld är inte fri", som en klok sosse sa en gång i tiden, när kloka sossar fortfarande fanns...
Citera
Medlem
Socrates84s avatar
Citat:

megane för 50 lax? herregud bor du i oslo eller?
Citera
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stmst
200k på bil med 2300 netto är väl inte helt ovanligt. Med med en stor äldre tyska måste du konstant ha 15k tillgängligt för överraskningar om du inte skruvar själv

Äldre och äldre tyska. -12, -13? Import från Deutschland så får man samma bil med 3000 färre mil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in