2016-04-23, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Har bara svaga minnen från finalen men som du säger så var Cannavaro gigantiskt i turneringen rakt igenom. Minns inte ens att Nesta var skadad, ändå lyckades Italien vinna, mycket stort faktiskt.

Juventus spelare under VM 2006:

Buffon
Zambrotta
Camoranesi
Del Piero

Det var inte så fasligt många faktiskt, väldigt lite juve-spelare för att vara landslaget under 2006 när Italien vann guldet. Mysigast av allt var att Peruzzi den forna Juventus målvakten agerade andra målvakt. Buffon tog ju över efter Peruzzi i Juventus och Peruzzi gick då till Lazio.

Barzagli var med i truppen och spelade på den tiden i Palermo, han gick väl efter det till Wolfsburg där han vann Tyska ligan ihop med grafite (stavning) och Dzeko som öste in mål. Tror inte han landade i någon annan klubb efter Palermo utan det var till Wolfsburg direkt.

Kan dock inte minnas att Barzagli spelade någon match i VM 2006, han var vid den tiden väldigt anonym.

Det var väl Materazzi som hoppade in istället för nesta när han skadade sig? Cannavaro - Materazzi
Den där galningen i Inter. Bra försvarare men gjorde en del dumt på plan.

VM i Brasilien var mer än halva startelvan Juventus:

Buffon
Barzagli
chiellini
Bonucci
Marchisio
Pirlo

Vilken gyllene generation när det gäller anfallare under 2006 för Italien:

Totti, Del Piero, Inzaghi, Gilardino mama mia! Tror Luca Toni även var med i truppen.

Och detta EM utan Marchisio, det kommer att gå åt helvete.

I finalen spelar två lag:

Buffon, Cannavaro, Zambrotta, Camoranesi, Del Piero, Thuram, Vieira, Trezeguet fritt ur minnet av de som spelade under finalen. Så minst åtta spelare...
Senast redigerad av Brille68 2016-04-23 kl. 22:19. Anledning: Glömde Zambrotta som du ju faktiskt nämnde! :)
Citera
2016-04-23, 22:20
Avslutad
8 blir det väl. Buffon, Camoranesi, Cannavaro, Del Piero, Thuram, Trezeguet, Vieira & Zambrotta. Därtill ett antal spelare som tidigare hade, eller senare skulle, representera(t) Juventus: Grosso, Henry, Iaquinta, Perrotta, Pirlo, Toni & Zidane.

Alltså: 15 av 28 deltagare i VM-finalen 2006 spelade någon gång för Juventus. 8 av 28 VM-finaldeltagare representerade Juventus då VM-finalen ägde rum. Tror inte jag glömt någon nu.
Senast redigerad av U-Fig 2016-04-23 kl. 22:22.
Citera
2016-04-23, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
8 blir det väl. Buffon, Camoranesi, Cannavaro, Del Piero, Thuram, Trezeguet, Vieira & Zambrotta. Därtill ett antal spelare som tidigare hade, eller senare skulle, representera(t) Juventus: Grosso, Henry, Iaquinta, Perrotta, Pirlo, Toni & Zidane.

Alltså: 15 av 28 deltagare i VM-finalen 2006 spelade någon gång för Juventus. 8 av 28 VM-finaldeltagare representerade Juventus då VM-finalen ägde rum. Tror inte jag glömt någon nu.
Precis så...

Lägg till spelare som Nedved, Ibra, Emerson, osv som inte spelade i VM-finalen så är det uppenbart att man nog hade världens bästa lag, även om Inter kanske hade världens dyraste lag och att Milan kanske hade ett lag som var bäst anpassat för internationella titlar. Men vilka jävla lag man hade!
Citera
2016-04-23, 23:31
Medlem
Knugen37s avatar
Citat:
Inter hade väl inte EN enda spelare i Brasilien VM 2014? Har för mig detta, ev ranocchia men jag tror fan inte de hade en enda spelare i landslaget. Nu snackar jag inte om startelvan utan om i truppen överhuvudtaget. Katastrof för en sådan klubb och pinsamt måste jag säga.

Stämmer inte. Utan att googla är jag ganska säker på att Nagatomo, Kovacic och Guarin spelade iallafall, kanske någon mer också.
Citera
2016-04-24, 03:24
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen37
Stämmer inte. Utan att googla är jag ganska säker på att Nagatomo, Kovacic och Guarin spelade iallafall, kanske någon mer också.

Jag menade Italiens landslag, inga Inter spelare där under VM 2014.
Citera
2016-04-24, 06:15
Medlem
Citat:
Jag menade Italiens landslag, inga Inter spelare där under VM 2014.

Detta kanske låter lite löjligt men de heter ju F.C. Internazionale Milano, icke F.C. Nazionale Milano.

Kommer ihåg för ca tio år sedan att lite då och då hade de startelvor helt utan italienare (om man bortser från de utlandsfödda som skaffat sig italiensk medborgarskap i efterhand), tycker det är rätt charmigt på sitt sätt.
Citera
2016-04-24, 16:04
Medlem
foool13s avatar
Jag tycker faktiskt Giuseppe Rossi borde komma med i EM-truppen.. han skapar havoc i motståndarnas försvar och har fått tillbaka tempot i kroppen igen.

Det är ju inte direkt tuff konkurrens heller..

Han var väldigt bra i Levante idag. (det gick åt helvete för Levante på övertid dock..)

Han har någonting de andra inte har..
Senast redigerad av foool13 2016-04-24 kl. 16:10.
Citera
2016-04-24, 19:02
Medlem
En härlig hatmatch ikväll. Det historiska har vi tjatat om tidigare genom åren...

Fiorentina var med i absoluta toppstriden under lång tid. När Serie A vände så låg man endast tre poäng efter serieledaren Napoli.

Men Sousa är en vinnarskalle och ställde sig på fansens sida och ville ha förstärkningar, och pekade på att Della Valle var för försktiga och att de inte vågade utmana. Var nog mindre smart...

Försvaret har inte varit tillräckligt stabilt, och när Astori tog tag i skiten i omklädningsrummet så blev han bestraffad. Man har fortsatt att tappa poäng och kvällens match blir därför extra viktig för moralen.

Citat:
Ursprungligen postat av foool13
Jag tycker faktiskt Giuseppe Rossi borde komma med i EM-truppen.. han skapar havoc i motståndarnas försvar och har fått tillbaka tempot i kroppen igen.

Det är ju inte direkt tuff konkurrens heller..

Han var väldigt bra i Levante idag. (det gick åt helvete för Levante på övertid dock..)

Han har någonting de andra inte har..

Jag håller med, och jag skulle även vilja se honom ikväll.

https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/12965651_874743379320272_652390497_n.jpg?ig_cache_ key=MTIzNTQ4NDU3MjYyMTk3MDU1Mg%3D%3D.2
Citera
2016-04-24, 19:16
Medlem
Calogeros avatar
Efter Francesco Totti så är Claudio Ranieri den största personen för mig i hela fotbollsvärlden. Jag älskar dig din underbara kejsarlike man.
Citera
2016-04-24, 20:49
Medlem
SpaderSexs avatar
Kan någon svara på vad som har hänt med den förra säsongen så hypade Babacar?
Citera
2016-04-25, 11:53
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Detta kanske låter lite löjligt men de heter ju F.C. Internazionale Milano, icke F.C. Nazionale Milano.

Kommer ihåg för ca tio år sedan att lite då och då hade de startelvor helt utan italienare (om man bortser från de utlandsfödda som skaffat sig italiensk medborgarskap i efterhand), tycker det är rätt charmigt på sitt sätt.

Det låter faktiskt löjligt, har svårt att hitta någon charm i att de heter Internazionale och att det därför skulle vara ok att inte ha några Italienare i startelvan. Tråkigt utveckling minst sagt men det är inte bara Inter utan även Udinese. Varför jag nämner Udinese i sammanhanget är för att Inter och Udinese mötte varandra denna omgången av Serie A, inte en enda Italienare på planen i något utav lagen som uppmärksammats lite varstans.

När hände det senast att det inte var en enda Italienare på plan i en match i Serie A.

Både Juventus och Milan har när det som gått som bäst för lagen alltid haft en stomme Italienska spelare i startelvan. Inter har ändå klarat sig på sin stomme med argentinska spelare (cambiasso, Zanetti, milito) men hur ofta händer liksom det? På förhand så är det större chans en Italienare får hjärta för en klubb än en argentinsk eller annan nationalitet.
Citera
2016-04-25, 17:47
Avslutad
Citat:
Det låter faktiskt löjligt, har svårt att hitta någon charm i att de heter Internazionale och att det därför skulle vara ok att inte ha några Italienare i startelvan.
Det är ju minst sagt förankrat i deras historia att de ska vara ett lag som inte fokuserar på italienare, så det är väl ett av få lag som med rätta kommer undan med att vara en främlingslegion. Bara att gå in på den engelskspråkiga Wikipedia om du inte känner till bakgrunden till FC Internazionale Milano (och AC Milan), men det tror jag nog att du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in