2016-04-25, 11:53
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Utan tvekan var det HH som var ansvarig för att uppgiften försvann och att Rimborn hamnade i kylan.
Utan att IC, KOF eller AG protesterade. Trots att de själva hört samma vittnesmål som Rimborn.
Men när LP senare utpekade CP var det ingen missuppfattning. Då blev den varianten helt plötsligt en sanning än idag. Eftersom man kan lita på Lisbet i alla lägen....
Det är fullt möjligt att det var HH som beslöt att mörklägga det faktum att det måste ha varit fråga om skyttar från två håll så som troligen samtliga ärligt menade övningsscenarior kan ha varit upplagda. Nu kom tydligen två helt oplanerade figuranter med i spelet varav minst en måste ha handlat på eget initiativ och laddat skarpt eller varit understödd av en ännu hemligare organisation.
Den väktarkår som spred hatpropaganda med och bland internerna på våra fängelser som Guillou väl kände till har aldrig ens fått lov att omnämnas. Frågan är hur dessa fick kontakt med de sammansvurna officerarna. Någonting av detta måste ha gömts i det uppenbara villospår som Guillou gav till Näss med den annars totalslutna PKK-intrigen.
Citera
2016-04-25, 12:18
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Pusselbiten tror jag finns på mordplatsen. Hela tiden gäller utredningsmässigt att det inte var någon kontakt mellan LOP och GM. Detta behöver inte vara sant. Det kan ha gjorts uttalanden av GM som LP "inte anser sig ha något att vinna på. Snarare är det väl så att LP anser sig förlora något. Antingen för egen räkning, eller för andras".
Pusselbiten är glödhet och ingen i exekutiv ställning vill ta i den. Vem vill bränna sig?!
Det är ju helt klart att ett pussel inte kan läggas klart om vissa bitar saknas. Dvs då kan utredningen blir hur stor som helst och fortsätta i evighet.
Här är den avgörande frågan. Då allt pekar på en prickskytt dold i mörkret på avsatsen 4m över trottoaren vid sagda mötesplats och att det då måste ha varit fråga om en säker identifiering av både Lisbet och Olof så finns ingen bättre lämpad för den uppgiften än Jan Guillou som med Harvardärendet i sin hand mycket väl kan vara den som Lisbet tyckt borde ha rätt å folkets vägnar och gått med på att skydda. Den ögonkontakt som påstådda gm lär ha sökt med Lisbet innan han lämnade platsen är annars lika svår att förklara.
Citera
2016-04-25, 12:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Hur var det med Koden du sätt i företagsnamnet ? Var det" se ord i orden och i vilken ordning som helst"och hur kom du på detta ? Som Chantal finns det ju bla antal, tal,lat , han etc C kan var 3 H kan vara 8 och så vidare , men stor varning här , om det är samma så är det ett led i en tortyr där man tänker sönder sig och har man inget facit att gå på så ska man inte lösa sådant ,( Visserligen så hade jag honungsfällor som var belöningen , hot och annat var även det stressande. ) och jag har svårt att tro att man skrev ut mordet på sådant sätt. Allt kan ju vara ett tecken men har man inte facit så ...som tex Aina är slang för polis men för de flesta så är det ett namn så man vet inte vad "klubben" menar med allt, kan vara deras egna minnen från en fest etc.
"Favorit" i repris då:

Ett företag på Birger Jarlsgatan 6b var Jordec Ekonomikonsult, vilket använts som täckföretag av IB. Och det var därför jag sökte upp adressen. Företaget ägdes vid tiden bokstavligen strax efter mordet av en naturaliserad italienare Tomasso Perra, idag restaurangkung i Stockholm. TP blev faktiskt ägare till Jordec ungefär då skotten föll. Han satt på en restaurang på Sveavägen fredagen den 28 februari 1986 och förhandlade. Och lämnade restaurangen som nybliven ägare till Jordec. TP hade en tid Dragan Joksovic anställd som vakt.

På samma adress fanns också företagen Chantal, Charon och Venerdi, även de ägda av en naturaliserad italienare, Lozere Risaliti, som nu äger en restaurang i Köpenhamn. Efter mordet likviderades företagen eller gick i konkurs.

På skylten utanför Birger Jarlsgatan 6b stod 1987:

B I T E (telemarketing företag)
FRIHETEN I SVERIGE (kopplingar till Palmehat och näringslivet)
STIFTELSEN NÄRINGSLIVETS FOND
BOKFÖRLAGET TIMBRO (koppling till MPs fästmös blivande man och till registrering av kommunister)
BOKFÖRLAGET RATION (vetenskapligt råd)
JORDEC EKONOMIKONSULT (användes av IB enligt Peter Bratt)
BALTISKA SKINNKOMPANIET
CHANTAL-CHARON-VENERDI

VENERDI bildades i februari 1984
CHARON bildades i december 1985
CHANTAL bildades i juni 1986

Venerdi betyder fredag och Charon=Karon färjkarlen i dödsriket. Bokstäverna ANTAL är en nyckel, genom att sätta A=1, B=2, ... och summera får man:

C H A N T A L
3+8+1+14+20+1+12=59

C H A R O N
3+8+1+18+15+14=59

Bokstäverna C H uttalas som "see age".

Den del av det steganografiska budskapet jag lyckats avkoda är: död-fredag-ålder-59. Olof Palme föddes 30 januari 1927 och var 59 år den 28 februari 1986.

Se också Grobladet 1-90.
Senast redigerad av iesho 2016-04-25 kl. 13:14.
Citera
2016-04-25, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag letade lite i RPS, 1984. Efter Koreabarn.

Och vidare i mitt envisa sökande efter Bengt Medin's födelseort.

Menar du Bengt Medin född 1927,så är han född i Stockholm; Oscars församling.

Förresten, här får du alla:
http://i63.tinypic.com/309n1o1.jpg
Citera
2016-04-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haye
Sanningen om Palmemordet har äntligen kommit fram!

Som bekant var Palme sovjetisk spion och Stig Wennerströms medhjälpare under 1950- och 60-talen. Det var naturligtvis något som Palmes fru Lisbeth kände till. När Palme under vintern 1985/86 ville skilja sig från Lisbeth för att istället offentliggöra sitt förhållande med en 20 år yngre kvinna (en högt uppsatt socialdemokrat) hotade Lisbeth med att gå ut med uppgifterna om Palmes samarbete med ryssarna. Partiledningen planerade då att mörda Lisbeth och satte en centralt placerad socialdemokrat, Hans Holmér, som ansvarig för operationen. En mördare lejdes och Palme lockade ut Lisbeth med ett biobesök. Det hela misslyckades som bekant. Det var Palme som föll offer för mördarens kula och Lisbeth överlevde. För att garantera att sanningen aldrig skulle komma till allmänhetens kännedom utsågs den erkänt inkompetente Hans Holmér, som ju också låg bakom mordet, till ansvarig för mordutredningen.

Att det inte var Christer Petersson som mördade Palme står utom allt tvivel. Han har ett starkt alibi, som ni bl.a. kan läsa om i senaste numret av Jan Gillbergs eminenta tidskrift “DSM” (finns att köpa på Hedengrens i Sthlm och i Press Stop-butiker). Där finns också några graverande uttalanden av högt uppsatta socialdemokrater återgivna:

“Svenska folket är inte moget att få veta sanningen om mordet”
“Om sanningen kom fram skulle socialdemokratin förlora makten”

För övrigt: är det någon som vet vem Palmes flickvän var?

LITE PALME-FAKTA

Svar: Palmes flickvän hette Emma Rothschild. Hon var dotter till lorden Victor Rothschild som enligt författaren Roland Perry var en långvarig KGB-agent, aktiv redan på 1940-talet. Emma var Palmes KGB-kontakt. Palme var inte Wennerströms KGB-medhjälpare redan på 1950-talet. Palme värvades till KGB först 1962 enligt ryska arkiv. Däremot satsade KGB sannolikt på Palmes karriär.
Då Palme arbetade på försvarsstaben fanns förbindelser därifrån till FRA, där Wennerström hade spionkollegor. Och då Wennerström fick ett nytt tjänsterum en bit in på 1960-talet, (då Palme var värvad till KGB), låg detta tjänsterum i kanslihuset: Olof Palmes arbetsplats.
Citera
2016-04-25, 14:06
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstjarnan
LITE PALME-FAKTA

Svar: Palmes flickvän hette Emma Rothschild. Hon var dotter till lorden Victor Rothschild som enligt författaren Roland Perry var en långvarig KGB-agent, aktiv redan på 1940-talet. Emma var Palmes KGB-kontakt. Palme var inte Wennerströms KGB-medhjälpare redan på 1950-talet. Palme värvades till KGB först 1962 enligt ryska arkiv. Däremot satsade KGB sannolikt på Palmes karriär.
Då Palme arbetade på försvarsstaben fanns förbindelser därifrån till FRA, där Wennerström hade spionkollegor. Och då Wennerström fick ett nytt tjänsterum en bit in på 1960-talet, (då Palme var värvad till KGB), låg detta tjänsterum i kanslihuset: Olof Palmes arbetsplats.
Vilken Svensk medborgare har sett in det Ryska arkiv där du påstår att bevis finns för Olof Palmes landsförräderi? Eller vem påstår, förutom du, att ett sådant dokument existerar?
Citera
2016-04-25, 14:31
Medlem
Ur Bengt Bratts memoarer (IB-avslöjaren 1973)

Frukostmöte med nyblivne ÖB Bengt Gustafsson ett halvår efter installationen, dvs någon gång under 1986:
[I]-"Jag vill tacka dig för IB-affären. På det sättet slapp vi dom där politrukerna i underrättelsetjänsten där de inte hade att göra. Det var mycket bra.
...Man vet ju inte riktigt vad dom håller på med där i underrättelsetjänsten. Jag skall säga dig att jag faktiskt funderat på att infiltrera dom...
Vi talar också om jaktflyget och de ryska ubåtarna i skärgården som han är ganska skeptisk mot."
[/i]

https://books.google.se/books?id=obW8BgAAQBAJ&pg=PT186&lpg=PT186&dq=peter+ bratt+%C3%B6b+bengt+gustafsson&source=bl&ots=J-CWDgBV5X&sig=kHH1jIFGFW0TAHVhXBfzGjX_NDg&hl=sv&sa= X&ved=0ahUKEwirx9e-36nMAhXDEywKHTD5AtwQ6AEILjAD#v=onepage&q=peter%20b ratt%20%C3%B6b%20bengt%20gustafsson&f=false

Eget tillägg: Bengt G hade rykte om sig redan i början av åttiotalet att vara blivande ÖB-kandidat. Det sades att han var socialdemokrat vilket var ett måste för att komma i fråga. Själv upplevde jag honom mycket lugn och sansad utan några extrema åsikter i någon riktning. Många år senare efter sin pensionering har han aktivt skrivit om att kränkningarna var Sovjetiska och han är en av Ola Thunanders främsta kritiker. Vadan denna svängning i ubåtsfrågan ifrån 1986 ??? I någon av sina böcker skriver han på äldre dar förbittrad över att han efter sin pensionering inte längre släpps in i de hemliga arkiven hos underättelsetjänsten när han researchar i ubåtsfrågan.
Jag vill också minnas att han hösten 1986 inte bodde på söder utan i villan strax bakom Karlbergs slott i Karlbergsparken. Det var kanske innan en permanent och bättre skyddad bostad kunnat fås och i efterdyningarna av Palmemordet och alla informationskampanjer om kuppförsvar som då var i ropet. På Karlberg fanns ABAB-vakter på plats 24/7.
Citera
2016-04-25, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstjarnan
LITE PALME-FAKTA

Nu får du allt läsa på lite bättre. Wennerström förflyttades ifrån den känsliga befattningen på Försvarets Kommandoexpedition till UD för att bli militär expert åt Alva Myrdal i nedrustningsfrågor.
"-Där kan han inte göra någon skada" sade tom. Östen Undén. Senare fick W ett annat tjänsterum på ute på stan. Drottninggatan har jag för mig de satt på.
Citera
2016-04-25, 15:27
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
"Favorit" i repris då:

Ett företag på Birger Jarlsgatan 6b var Jordec Ekonomikonsult, vilket använts som täckföretag av IB. Och det var därför jag sökte upp adressen. Företaget ägdes vid tiden bokstavligen strax efter mordet av en naturaliserad italienare Tomasso Perra, idag restaurangkung i Stockholm. TP blev faktiskt ägare till Jordec ungefär då skotten föll. Han satt på en restaurang på Sveavägen fredagen den 28 februari 1986 och förhandlade. Och lämnade restaurangen som nybliven ägare till Jordec. TP hade en tid Dragan Joksovic anställd som vakt.

På samma adress fanns också företagen Chantal, Charon och Venerdi, även de ägda av en naturaliserad italienare, Lozere Risaliti, som nu äger en restaurang i Köpenhamn. Efter mordet likviderades företagen eller gick i konkurs.

På skylten utanför Birger Jarlsgatan 6b stod 1987:

B I T E (telemarketing företag)
FRIHETEN I SVERIGE (kopplingar till Palmehat och näringslivet)
STIFTELSEN NÄRINGSLIVETS FOND
BOKFÖRLAGET TIMBRO (koppling till MPs fästmös blivande man och till registrering av kommunister)
BOKFÖRLAGET RATION (vetenskapligt råd)
JORDEC EKONOMIKONSULT (användes av IB enligt Peter Bratt)
BALTISKA SKINNKOMPANIET
CHANTAL-CHARON-VENERDI

VENERDI bildades i februari 1984
CHARON bildades i december 1985
CHANTAL bildades i juni 1986

Venerdi betyder fredag och Charon=Karon färjkarlen i dödsriket. Bokstäverna ANTAL är en nyckel, genom att sätta A=1, B=2, ... och summera får man:

C H A N T A L
3+8+1+14+20+1+12=59

C H A R O N
3+8+1+18+15+14=59

Bokstäverna C H uttalas som "see age".

Den del av det steganografiska budskapet jag lyckats avkoda är: död-fredag-ålder-59. Olof Palme föddes 30 januari 1927 och var 59 år den 28 februari 1986.

Se också Grobladet 1-90.

Jo visst är det en intressant teori då både talen slutar på 59 och fredag, men ok att man lett någon mördare runt som ska tyda tecken till olika platser utan att behöva visa sig själv som "följ han i gröna kepsen som klockan 12 prövar med att vända den in och ut för att sedan sätta på sig den normalt och hosta tre gånger tillgjort" och att adressen huserar kända palmemotståndare och sedan förvilla det hela ytterligare med att locka en ny firma in på adressen som slutar på 59 känns väldigt långsökt och svårt att ta in , men givet om mördaren skulle börja pladdra om hostande gubbar i grön keps och adresser med meddelanden i olika portar som tillslut ledde fram till en port nära där palme senare kom att mördas, så styrker det ju teorin om en vettvilling och beställaren skulle sitta ännu säkrare.

Man kan hitta dessa tecken vart som helst om man leker med siffror tex om man även tar ett ner på alfabetet där 0 = A eller ett upp 2=A osv , eller en mattematisk formel där vart tredje vart femte etc ska ändras ... man bränner bara ut sig om man letar så. Jag hade utöver tungt jobb, infektioner, hot inget annat att göra än att funderar på vad vissa ville mig och då jag hörde en sifferkombo och även se ord i orden så började jag titta lite , men då som sagt facit inte gavs så....blev man mycket trött och sedan ett hot / "knivhugg i ryggen"från dem så blev man matt. Det ända jag gillar nu i kombo att se är 321 och 921

Det var en FBI ( om jag minns rätt) operation i USA där man lockade efterlysta till en adress där man skulle få ett pris som man vunnit , och folk gick dit och blev arresterade och agenterna tyckte detta vara så lustig då de hade ju skrivit FBI med siffror som adress 629, men vem fan nojar så ?
Senast redigerad av Harfager 2016-04-25 kl. 15:50.
Citera
2016-04-25, 16:30
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Menar du Bengt Medin född 1927,så är han född i Stockholm; Oscars församling.

Förresten, här får du alla:
http://i63.tinypic.com/309n1o1.jpg

T a c k.

Försöker lista ut om den berömde professor K O Medin, är farfar till B. Medin?

http://runeberg.org/hvar8dag/8/0738.html
"K. O. MEDIN.

TILL PORTRÄTTET Å FÖREGÅENDE SIDA.

Professorn i pediatrik vid Karolinska Institutet Karl
Oskar Medin fyllde den 14 augusti 60 år. Då man
ser honom rask, ståtlig och liflig komma en till mötes
kan man ej ana, att han redan nått de 60 åren. Än
mindre då man spårar den verksamhetslust och den
arbetsbörda han lagt på sina skuldror.

Emellertid först i korthet några data ur professor
Medins li.f. Han är född vid Dylta bruk i Nerike,
blef 1866 student i Uppsala och 1880 medicine
doktor därstädes, efter det han försvarat sin afhandling •
"Meningitis cerebro spinalis epidemica infantum". Han
vardt nu i rask följd docent, e. o. professor (1883) och
ordinarie professor (1884) i pediatrik vid Karolinska
institutet. Med innehafvandet af nämnda professur
hvarmed följer öfverläkarebefattningen vid Allmänna
Barnhuset och föreståndareskapet för polikliniken för
barnsjukdomar, kan M., tack vare sin ovanligt stora
arbetskraft, förena ordförandeskapet i Stockholms stads
hälsovårdsnämnd och är han dessutom öfverläkare i
Brand- & Lifförsäkringsbolaget Skandia samt har en
stor konsultationspraktik.
"

" När professor Medin tillträdde sin
professur, stod Barnhuset i begrepp att lämna sina gamla
otidsenliga lokaler vid Drottninggatan. "
Senast redigerad av Gothus 2016-04-25 kl. 16:53.
Citera
2016-04-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Nu får du allt läsa på lite bättre. Wennerström förflyttades ifrån den känsliga befattningen på Försvarets Kommandoexpedition till UD för att bli militär expert åt Alva Myrdal i nedrustningsfrågor.
"-Där kan han inte göra någon skada" sade tom. Östen Undén. Senare fick W ett annat tjänsterum på ute på stan. Drottninggatan har jag för mig de satt på.

Tyvärr har nog inte realitycheck minsta påverkan på de faktaresistenta som härjar i tråden.

Det finns inga bevis på att OP var spion eller ens inflytelseagent bara misstankar från sådana som motsatte sig hans utrikespolitik som var öppen och demokratiskt förankrad.

Det finns absolut inget som stödjer fantasifulla analyser av företagsnamn etc som relevanta för Palmemordet.

Det finns avgörande bevis för att OP besköts med de kulor som upphittades och att alla alternativa teorier om planterade kulor etc är rena fantasier.

Ändå upprepas dessa teser ständigt år efter år med ibland febrig frenesi som mantran precis som de troende inom sanningsrörelsen upprepar sina mantran och stöttar varandra i flock!

Den praktiska funktionen av detta är sk smutsning dvs att blanda in ovidkommande saker som saknar faktabakgrund för att fördunkla synen.

Vi som aktivt och kritiskt diskuterar olika saker måste nog inse att sakargumnet aldrig kommer att bita där men att vi måste bemöta för att hjälpa noviserna från att drunkna i trams och fantasier.
Citera
2016-04-25, 19:15
Medlem
riskybizzys avatar
Jag är en av dem som tror att både ITAC-dokumentet och Lingärdes PM ligger nära sanningen.

Så här skriver förövrigt Jallai om tillkomsten av Lingärdes PM

"Ulf Lingärde intervjuades av Granskningskommissionen och ansågs som "trovärdig men mystisk". Han var hemlighetsfull med sina källor och förmodligen rädd för konsekvenserna. Tänk att det här bara var några år efter mordet. Men Lingärde hann berätta före sin död ( ca 50 år gammal) att han fått uppdrag av förre IB/SSI chefen och Palmetrogne Birger Elmér att fråga runt bland Elmers förtrogna inom u-tjänsten. Det passade nämligen inte för en avgående chef att själv snoka runt om Palmemordet. Helt logiskt, tycker jag. Lingärde skrev sedan en PM om sina resultat som är mycket intressant, då den stämmer med annan information som vi har idag. Ex de hemliga Natodokumenten. Själv använder jag Lingärdes uppgifter som komplement till annan information. De är för spekulativa för att användas utan stöd från annan information. Men de kan ligga nära sanningen är uppgifter jag både fått och kommit fram till själv. AJ"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in