2016-04-25, 02:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Du kan ju försöka att sätta in dig i en mördares situation:
Jag antar utmaningen.
Citat:
Nu ska du göra dig av med liket!
Tänker du då;
- ok jag gömmer liket i den lilla boden som står vid den andra byggnad som jag jobbar i, den ligger ju bara någon kilometer härifrån!
Ja - men till skillnad från din analys har han högst troligt tänkt ut det här för länge sen.
Det kallas att p-l-a-n-e-r-a.
Citat:
På vägen dit tänker du:
-ok jag slänger ut mit MOs nycklar, mobilfodral, körkort etc etc etc längs väggen till mitt gömställe på min andra arbetsplats!
Ja - om han försöker förstöra mobilen för att den inte ska spåras till Martorp.
Utöver detta verkar han aggressiv då mobilfodralet är sönderslitet i två delar. Rätt typiskt NB som han beskrivs i förhör.
Oerhört irriterad då nåt går emot honom. Som med fönsterblecket vilket han beskriver själv.
Impulsiv med kort stubin. Som när han slår med en kofot då jobbet skiter sig.

Dessa delar är i sig inget problem där de ligger - ingenting pekar mot NB och hade han handskar kände han sig säkert trygg med att kasta ut delarna.
... Det han däremot inte är trygg med syns via hans oroliga frågor om hur DNA avsätts på kläder när man tar i en annan person.
Citat:
Och sedan när du kommit dit och gömt liket i den lilla boden, och du står med MOs pink jacka och hjälm och tänker; -vad ska jag göra av dom här??? jo då kommer du på; - ah javisst vad bekvämt, rishögen ligger ju här aldeles bredvid jag slänger bara jackan och hjälmen här på baksidan av rishögen.
Inte ett dugg märkligt mer än för dig och ett fåtal som fullständigt hakat upp sig på detta moment.
1. Han bär givetvis in Lisa först och nåt mer lär han inte få med sig.
2. Han har stor möda att få in henne i skåpet med våld.
3. Han är sen helt fokuserad på att gömma henne. Ingenting annat finns i hans skalle just då.
4. .. När han kommer ut så ser han resten kvar i bilen.

Hur troligt är det att han går in igen och gör om hela skiten? Not. Han har för övrigt bråttom hem.
Han ser sig omkring och trycker in dem bakom rishögen - för att han ska ändå dit tillbaka inom en snar framtid, troligen dagen efter.
Citat:
Och sedan 5 dagar senare när du ser att en hel hög Missing People etc är på väg till det stället där du gömt liket, då tänker du; - Ah, Äh jag drar dit och ser om jag kan locka bort dom därifrån så att dom inte letar och hitta jacka och hjälm som jag slängt på rishögen bredvid boden och förstås att dom inte hitta liket i den lilla boden.
Han beskrivs av sin fru och bror att ha totalt personlighetsförändrats under veckan. Han sover inte, han äter inte, han kedjeröker och dricker öl. Han suckar och ter sig mycket orolig.
Gissa varför? Hans planer sket sig. Han kommer inte åt henne som han tänkt - dvs flytta kroppen, hjälm och jacka.
N-e-r-v-ö-s kallas det pga att hans planer går i stöpet.
Ja - han är högst troligt rent desperat vid detta lag och försöker fösa bort dem.
Citat:
Tycker du att detta är troligt ?
Inte ett ord av dina versioner men däremot det jag m.fl. skriver - för det är en skitenkel tolkning som är betydligt närmre verkligheten än dina komplicerade påfund.
Senast redigerad av develi 2016-04-25 kl. 02:19.
2016-04-25, 02:26
Medlem
Citat:
Du kan ju försöka att sätta in dig i en mördares situation:

Du jobbar på ett säteri
Du har just mördat en 17-årig ung tjej som jobbar i en byggnad på andra sidan gatan där du själv jobbar, och den byggnad ditt mordoffer jobbade i tillhör samma säteri som du jobbar för.
Du mördade MO i den ladan du själv jobbar i, alltså din egen arbetsplats.

Nu ska du göra dig av med liket!

Tänker du då;

- ok jag gömmer liket i den lilla boden som står vid den andra byggnad som jag jobbar i, den ligger ju bara någon kilometer härifrån!

På vägen dit tänker du:

-ok jag slänger ut mit MOs nycklar, mobilfodral, körkort etc etc etc längs väggen till mitt gömställe på min andra arbetsplats!

Och sedan när du kommit dit och gömt liket i den lilla boden, och du står med MOs pink jacka och hjälm och tänker; -vad ska jag göra av dom här??? jo då kommer du på; - ah javisst vad bekvämt, rishögen ligger ju här aldeles bredvid jag slänger bara jackan och hjälmen här på baksidan av rishögen.

Och sedan 5 dagar senare när du ser att en hel hög Missing People etc är på väg till det stället där du gömt liket, då tänker du; - Ah, Äh jag drar dit och ser om jag kan locka bort dom därifrån så att dom inte letar och hitta jacka och hjälm som jag slängt på rishögen bredvid boden och förstås att dom inte hitta liket i den lilla boden.

Tycker du att detta är troligt ?

Du tycker det är ett märkligt beteende utifrån dina erfarenheter. Hade du mördat någon på denna plats och befunnit dig i denna situation hade du med all säkerhet handlat och tänkt likadant.
2016-04-25, 02:33
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag antar utmaningen.

Ja - men till skillnad från din analys har han högst troligt tänkt ut det här för länge sen.

Utöver detta verkar han aggressiv då mobilfodralet är sönderslitet i två delar. Rätt typiskt NB som han beskrivs i förhör.
Oerhört irriterad då nåt går emot honom. Som med fönsterblecket vilket han beskriver själv.

Dessa delar är i sig inget problem där de ligger - ingenting pekar mot NB och hade han handskar kände han sig säkert trygg med att kasta ut delarna.
... Det han däremot inte är trygg med syns via hans oroliga frågor om hur DNA avsätts på kläder när man tar i en annan person.
Inte ett dugg märkligt mer än för dig och ett fåtal som fullständigt hakat upp sig på detta moment.
3. Han är sen helt fokuserad på att gömma henne. Ingenting annat finns i hans skalle just då.

Hur troligt är det att han går in igen och gör om hela skiten? Not. Han har för övrigt bråttom hem.
Han ser sig omkring och trycker in dem bakom rishögen - för att han ska ändå dit tillbaka inom en snar framtid, troligen dagen efter.
Han beskrivs av sin fru och bror att ha totalt personlighetsförändrats under veckan. Han sover inte, han äter inte, han kedjeröker och dricker öl. Han suckar och ter sig mycket orolig.
Gissa varför? Hans planer sket sig. Han kommer inte åt henne som han tänkt - dvs flytta kroppen, hjälm och jacka.
Ja - han är högst troligt rent desperat vid detta lag och försöker fösa bort dem.

Inte ett ord av dina versioner men däremot det jag m.fl. skriver - för det är en skitenkel tolkning som är betydligt närmre verkligheten än dina komplicerade påfund.
TACK för att du orkade med denna noggranna, sannolika och målande beskrivning av händelseförloppet och Nerijus agerande. Förstår inte varför man ska krångla till allt och göra det till nån fantasifull, overklig jättekonspiration mot NB. Vad är meningen?
Absolut så var han oerhört pressad när han desperat försökte fösa bort MP från Martorp.
Då han följt hur söket närmade sig byssjan hade han inget val - han var tvungen att agera.
Och där stod Aivaras bredvid med en tom maskburk, ovetandes.
Klart som fan att NB fick panik och blev jättenervös.
N-e-r-i-v-ö-s Bilevicius gjorde ett sista, desperat och misslyckat försök.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag antar utmaningen.

Så du tycker inte att de hade varit både mera logisk, smart och inte minst SANNOLIKT att man som mördare hade kört liket till en plats om överhuvudtaget INTE hade något som helst med ens arbetsplats att göra, och gömt, grävt ner, liket, MOs jacka, hjälm, mobilfodral, nycklar, körkort etc etc etc där, i någon skog eller ännu bättre; packat alt i plast el. och sedan kastat altihopa, med någon tyngd vid, i vattnet så att DNA etc förstörts, SÄRSKILT om han, som du tror, planerat mordet.

Och sedan TÄNK dig om... om du planerart et lust/sexualmord väljer du då att mörda på din egen arbetsplats? gömma liket på din arbetsplats?
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Tycker polisen ska en eloge för att de uppgraderade till en särskild händelse så snabbt. Normalt vid ett försvinnande kan det ta upp till en vecka innan något händer.
Håller med dig fullständig. De begrep allvaret, de satte in resurser och agerade snabbt.
Citat:
Jag tror att den snabba utvecklingen av händelsen gör att en del tar NB:s parti utan att veta varför. De tycks till och med vara så drastiska att de drar till med kopplingar till hovet för att verka dramatiska.
Så kan det vara. Det är som om hjärnan har fastnat vid grusvägen på vissa då det var stora frågetecken kring fynden. Det är mystiskt, konstigt och stundvis ter det sig nästintill som paranoia.
Citat:
Detta är inget annat än ett simpelt överfall på en ung flicka som resulterat i mord. Det blev nog lite mer än vad GM tänkt sig från början, därför denna tystnad och självförnekelse från NB:s sida. Han kommer att hävda sin rätt att tiga för all framtid.
Exakt. Det är precis som vid andra stackars offer - inte minsta märkligt. Det som skiljer är ett enormt eftersök (uppslutning från människor) och stort mediauppslag.
Det som också gör att folk reagerat är att mordet klev rätt in i trygga vardagsrummet och skakade om folk (överfallsplats, tidpunkt, lågriskoffer). Det chockade för det skapade otrygghetskänsla.
Det som sen skiljer är att det här svinet har preferenser som är udda. Men de finns i alla de vidriga variabler - sexualsadistiska varianter, kannibaler, styckningar och annat galet - så det är heller inte specifikt så sett.
Senast redigerad av develi 2016-04-25 kl. 02:52.
2016-04-25, 02:36
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Du tycker det är ett märkligt beteende utifrån dina erfarenheter. Hade du mördat någon på denna plats och befunnit dig i denna situation hade du med all säkerhet handlat och tänkt likadant.

NEJ det hade jag verkligen inte gjort, och det skulle endast någon med en IQ långt under 100 göra och
det finns inget som tyder på att NB har en sådan låg IQ.
2016-04-25, 02:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Så du tycker inte att de hade varit både mera logisk, smart och inte minst SANNOLIKT att man som mördare hade kört liket till en plats om överhuvudtaget INTE hade något som helst med ens arbetsplats att göra, och gömt, grävt ner, liket, MOs jacka, hjälm, mobilfodral, nycklar, körkort etc etc etc där, i någon skog eller ännu bättre; packat alt i plast el. och sedan kastat altihopa, med någon tyngd vid, i vattnet så att DNA etc förstörts, SÄRSKILT om han, som du tror, planerat mordet.
NEJ. Eftersom han försöker skaffa alibi och inte vill väcka misstanke hos sina anhöriga. Han kör i mycket hög hastighet enligt vittnen - han har bråttom hem vilket är en indikation på det jag skriver.
Citat:
Och sedan TÄNK dig om... om du planerart et lust/sexualmord väljer du då att mörda på din egen arbetsplats? gömma liket på din arbetsplats?
Martorp var en med flit utvald plats som var en tillfällig dumpningsplats. Får du in det i skallen är det inte minsta märkligt.
Hon hittas inte förrän efter 5 dar så han har gömt henne väl på en för honom känd plats.
En bod som han vet ingen använder.

Ja, han agerar på sin arbetsplats och det är en del som jag är övertygad ingår i just hans sexuella fantasier.
Han är inte den förste heller med udda, äckliga idéer.
Rader upplevde att detta var så spännande så hade han inte jobbat dagtid på kontor hade han säkert släpat dit ett offer. Han valde att binda rep runt sig själv och linda in sig i plast (på samma sätt som han gjorde med sina offer) så absurd som han var och fick utlösning vid blotta tanken att de gick förbi hans kontorsdörr.
Jag skulle kunna ge dig otaliga exempel på korkade saker som har med sexuella fantasier hos mördare att göra.
Senast redigerad av develi 2016-04-25 kl. 03:28.
2016-04-25, 02:44
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:

1. Han hade bråttom hem för att fixa alibi, ringa mamman, låtsas att allt var som vanligt så AB och IB inte skulle undra något.

2. Ja, att mörda i en omgivning där man känner sig hemma, känner sig trygg, vet om vilka platser man kan gömma ett lik på - det är vanligt hos den typen av mördare som NB är. De håller sig inom det område de känner till.

3. Självklart skulle han göra sig av med kroppen, jacka, hjälm m.m sen, kanske redan senare samma kväll eller nästa dag. Men det gick åt helvete då de började leta efter Lisa redan samma kväll hon försvann.

4. Hur många gånger har du frågat om det här och fått dessa svar?
2016-04-25, 02:52
Medlem
Citat:
NEJ det hade jag verkligen inte gjort, och det skulle endast någon med en IQ långt under 100 göra och

Det är lätt att vara kaxig. Hade du mördat någon likt NB hade du reagerat likadant. Det har inget med IQ att göra. Alla har en tendens att få hjärnsläpp i dylika situationer. Om du nu inte råkar ha detta som yrke.
2016-04-25, 02:55
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Vad spelar det för roll vad du tycker är sannolikt eller inte ?
Har du inte fattat ännu att han inte hade den tiden på söndagskvällen att fixa allt detta .
Det tog väl också ett tag för blodet att hamna i rätt huvud igen efter runkstunden .
Därför höll han sig på sin hemmaplan där han kände sig hemma .
Han behövde nog tänka efter lite innan han funderade ut sitt nästa drag .
Hade inte hela söket kommit igång på nolltid tack vare Lisas pappa så hade
antagligen polisen fått ett helvete att reda ut fallet .
Men nu blev det ju inte så .
Alltså spelar det ingen roll vad som hade varit mer sannolikt eftersom det var
omöjligt för mördaren Nerijus att göra på det mer sannolika sättet .
2016-04-25, 02:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Du kan lägga ner din bullshit om låg IQ eller utvecklingsstörd som du till och med skrev förut.
Ingenting i det som skrivs via ÅK gärningsbeskrivning indikerar detta även om han inte var en Einstein.
Han har lyckats lura Lisa till sig. Han har lyckats överfalla Lisa utan att bli sedd.
Han har planerat och hans slughet ses dagen innan med Adriana.

Att han sen inte höll i långa loppet beror på att han blödde från nåt sår och satte spår. Hade det sen inte varit ett så enormt sökpådrag hade han kunnat lyckas i värsta fall.

Edit. På tal om att trycka in Lisa i skåp och undra över NBs IQ...
Lik i garderoben hemma hos mamma att ha sex med är rätt udda också - men spännande tydligen.
Glömde säga att (Ed Kemper) hade ett IQ på minst 136 (uppges även 145).
Senast redigerad av develi 2016-04-25 kl. 03:30.
2016-04-25, 03:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
TACK för att du orkade med denna noggranna, sannolika och målande beskrivning av händelseförloppet och Nerijus agerande. Förstår inte varför man ska krångla till allt och göra det till nån fantasifull, overklig jättekonspiration mot NB. Vad är meningen?
Absolut så var han oerhört pressad när han desperat försökte fösa bort MP från Martorp.
Då han följt hur söket närmade sig byssjan hade han inget val - han var tvungen att agera.
Och där stod Aivaras bredvid med en tom maskburk, ovetandes.
Klart som fan att NB fick panik och blev jättenervös.
N-e-r-i-v-ö-s Bilevicius gjorde ett sista, desperat och misslyckat försök.
Hahahahaha. Bra namn ihopmonterat av mitt förtydligande:

N-e-r-i-v-ö-s Bilevicius.

Ja, hur jävla svårt ska det behöva vara med tanke på de uppgifter som trots allt finns. Tänk att behöva krångla till det så förbannat. Tacka fan att trådarna inte går ihop och att allt blir så mystiskt.

Earth calling.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in