2016-04-24, 21:59
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jamen käre hasselmuz det var just präcis där jackan och hjälmen hittades; rakt utanför byssan, i rishögen.

Hade jackan & hjälmen placerats på framsidan av rishögen hade det ju sett 100% suspekt ut, som om jackan & hjälmen var planterade.
Och vil man plantera något, ja då ska det ju helst inte se planterat ut.
Förstår du?

Men du tycker ju att det ser planterat ut, eller hur?

Förstår du käre Foreigner?
2016-04-24, 22:05
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mycket märkligt är hela sammanhanget. Det är en sak att han i samma veva vräker ur sig superlativ om NB som gör fantastiska konstruktioner i samband med takbytet på Martorp - det kan han tycka - men resten?
Han är noga att betona att NB inte använder handskar strax innan då IR frågar och gör en utläggning om att NB minsann inte hade handskar - han tvekade inte utan tog tag i jobbet. Medan AB använde handskar?
.. Sen kommer då den meningen om vem som besökt boden och han säger det med betoning i rösten:
Och det vill jag säga..

Edit. Ska stå Arvidus! Sic. Skrev fel namn.

Hur som haver är det märkligt att överbetona att NB inte varit in där.

Han kanske visste att AB var inne i byssjan den 7/6. Men samtidigt hade han noll koll på att NB tittat in den som hastigast ett och ett halvt år tidigare.
2016-04-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Betonar igen en felskrivning - Arvidus ska det stå så det inte blir en trådsanning. Men jag begriper inte varför AJ ska säga att han inte varit in i den?
Om man, som jag, ser honom som beskäftig och ibland t o m lite vimsig, definitivt med en tendens till övertro på sig själv, men utan skuld eller vilseledande uppsåt, så behöver man inte förstå allt han säger. Han tror att han hjälper till och reflekterar inte alltid över innebörden i vad han säger.

Han kan ha haft en uppfattning i skuldfrågan som påverkat honom också. Han kunde nog inte föreställa sig att det kunde vara NB - hur han såg på AB, vet jag inte. Att han hade en sådan positiv bild av NB, tycker jag inte att man kan lasta honom för - det var den bild NB visade honom. BTK:s fru var gift med en seriemördare under många år utan att ana något (trovärdigt vittnesmål), så man vet ju att det är möjligt. AJ borde ha hållit en lägre profil och förhållit sig mera avvaktande, men det var ju inte hans stil. Som jag uppfattat honom.
2016-04-24, 22:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Men du tycker ju att det ser planterat ut, eller hur?

Förstår du käre Foreigner?

Det där var dagens retoriska poäng

*skär tänder för att jag inte kom på den själv*

Nu vet vi ju att det här inte är så enkelt i själva verket. Det är några få personer som är så vida intellektuellt överlägsna oss vanliga dödliga som har insett detta. Den ondskefulla planteringsmördaren lyckades nästan, men bara nästan. Eller - det verkar ju som att han går i land med det för rättsapparaten verkar inte ha förstått det som hjärntrusten på internetforumet har begripit. De är lika fast i sina konventionella tankebanor som vi åklagarkramare. Men en dag ska sanningen uppenbaras och vi ska ångerfulla tvätta den frisläppte Nerijus ren i våra skamtårar (det lär ju krävas en del vätska så det vill till att vi gråter ordentligt) innan vi klär honom i en vit dräkt och för honom i gullstol tillbaka till Martorp där han får gifta sig med godsägarens dotter och leva lycklig i alla sina dagar.

Sen finns det ju också en liten trist möjlighet att allt faktiskt är vad det på ytan ser ut att vara och att balten faktiskt är skyldig till det mord han dömts för och att alternativhypoteserna bara är frukten av felvindade logikkretsar i huvudet på fyllepensionerade sjuksköterskor och andra intellektuella storfräsare. Den som lever får se. Nerijus får förhoppningsvis göra det lääääääänge i fääääängelset och tänka över vad det där minuterna kostade honom. Men han får nog sköta sin hygien bättre om det inte ska bli kompanistryk på anstalten
2016-04-24, 22:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Precis. Jackan och hjälmen är så dåligt gömda de kan vara och samtidigt ge intryck av att ha försökts gömmas. Hade det lämnats något enstaka uppenbart spår hade jag kunnat köpa att det berodde på misstag av en stressad gärningsman men när det ligger en snitslad band från mordplatsen till fyndplatsen så talar det starkt för en mördare som avsiktligt lagt ut ledtrådar för att visa var kroppen befann sig. Sådana riskabla lekar är knappast något den nervkänslige NB skulle syssla med. Mordet är sannolikt ett verk av en djärv och iskall lustmördare.

Du tror alltså att en gärningsman i förväg, visste hur sökinsatsen skulle bli och har räknat med att sakerna kommer hittas och var det skulle komma att peka?
Samt att det händelsevis pekar dit samtidigt som den utsatte snickaren råkar bege sig dit?

Skämt åsido..

Jacka och hjälm kunde varit mycket sämre gömda.

Slutledningsförmåge-test grundkurs:
Saker som var utspridda i stråket, är saker som direkt identifierar och/eller spårbart.
Resten tas till plats intill en legitimt brännbar rishög.
På denna lilla plats sker, kanske inte på samma dag, en uppdelning mellan kropp och dom grövre kläderna.

Förslag till svar?
2016-04-24, 22:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Vilka som var där i Martorp och leta? Ingen säger sig varit där och letat, men där var en kompanie som vaktade ingången. Vem bestämmde att komapniet ska stå just där? Många frågor uppstår hela tiden.
Vad är "en kompanie"? Jag förstår att du har många frågor för du verkar ju inte ha en siffra rätt med dina tidigare påståenden om eftersöket vid Martorp. Du kommer med nåt helt felaktigt, försvinner, svarar inte och sen kommer det nåt ännu mer märkligt. Som nu.
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Precis. "Man" kanske behövde 5 dygn att hitta Lisas saker så skulle ledtråden visa vägen till en viss person, som skulle bli en syndabock. Nu visar det sig att denne syndabock verkar vara en städare.
Du behöver uppdatera dig. Två instanser har förkastat syndabocksteorierna och så även Hurtig nu.
Så hur kan du påstå att det att han både är syndabock och ditsatt -och även städare?
2016-04-24, 22:25
Medlem
Citat:
Precis. Jackan och hjälmen är så dåligt gömda de kan vara och samtidigt ge intryck av att ha försökts gömmas. Hade det lämnats något enstaka uppenbart spår hade jag kunnat köpa att det berodde på misstag av en stressad gärningsman men när det ligger en snitslad band från mordplatsen till fyndplatsen så talar det starkt för en mördare som avsiktligt lagt ut ledtrådar för att visa var kroppen befann sig. Sådana riskabla lekar är knappast något den nervkänslige NB skulle syssla med. Mordet är sannolikt ett verk av en djärv och iskall lustmördare.

Detta är väl inget unikt förfarande. Det är ungefär som de flesta gärningsmän av icke yrkesnatur beter sig. Vad som var tänk är en sak men det brukar bli lite missar här och var under resans gång.

Tror att om du skulle varit gärningsman hade resultatet varit detsamma.
2016-04-24, 22:26
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Din "snitslade bana" är ungefär som marskanalerna. Du ser den för att du fått för dig att den finns och sen så hemskt gärna vill fortsätta se den. Det är en mäktig, kognitiv illusion, precis som när forskningen runt förra sekelskiftet kollektivt intalade sig själva att vad som i själva verket var optiska synvillor måste vara kanaler.

En stressad mördare som gör sig av med saker på väg att panikgömma kroppen efter det nyss dödade offret ger exakt samma resultat. Det kräver heller inte någon introduktion av fantasifulla antaganden om en mördare som bara minuter efter mordet visualiserar jättelika sökinsatser och skallgångskedjor som ska spåra upp små föremål som slängts ut på fält och ner i diken och utifrån dessa fynd nosa sig vidare till gården Martorp där mopedhjälmen i rishögen ska ge den sista "ledtråden" som behövs för att den litauiske hantverkaren vars DNA så behändigt har planterats på offrets tillhörigheter och kläder ska kunna sättas dit för mordet som någon annan begått.

Hade denne planteringsmördare för övrigt kännedom om vår balts lilla försök att locka in en annan ung blond kvinna i sin bil dagen före mordet? Hade mördaren kännedom om baltens vanor att runka och skita i ladan? Eller var det bara en ren lyckträff?
FULLTRÄFF!
Där totalkrossades den "snitslade banan" samt även den sjukt naiva planteringsteorin med en oerhört snitsig och fantasifull mördare som förmodligen också hade förmågan att se in i framtiden. Bort med den hypotesen, skönt
2016-04-24, 22:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Om man, som jag, ser honom som beskäftig och ibland t o m lite vimsig, definitivt med en tendens till övertro på sig själv, men utan skuld eller vilseledande uppsåt, så behöver man inte förstå allt han säger. Han tror att han hjälper till och reflekterar inte alltid över innebörden i vad han säger.

Han kan ha haft en uppfattning i skuldfrågan som påverkat honom också. Han kunde nog inte föreställa sig att det kunde vara NB - hur han såg på AB, vet jag inte. Att han hade en sådan positiv bild av NB, tycker jag inte att man kan lasta honom för - det var den bild NB visade honom. BTK:s fru var gift med en seriemördare under många år utan att ana något (trovärdigt vittnesmål), så man vet ju att det är möjligt. AJ borde ha hållit en lägre profil och förhållit sig mera avvaktande, men det var ju inte hans stil. Som jag uppfattat honom.
Nej, han ska inte lastas så sett i mitt tycke - han är grundlurad likt många andra. Jag ser det dock som onödig/märklig betoning. Men du har nog rätt att AJ style är nog att inte ligga lågt.
Ja, det hade nog varit mer normalt att ligga lågt. Grannen verkade vettig i denna fråga senast, hon undanbad sig att behöva ta ställning/yttra sig.
2016-04-24, 23:05
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om vi för en stund struntar i vem som begick mordet, men antar att det var en person som inte ingick i någon egendomlig konspiration för att sätta dit någon, utan helt enkelt hade mördat (förmodligen utan att helt ha planerat det från början) en ung flicka och nu stod i ladan och undrade vad han skulle ta sig till:

- Är det så osannolikt att en sån person, med ett enormt adrenalinpåslag och extrem stressad för att bli påkommen, fattar beslut och handlar i delvis panik och därmed gör saker som framstår som lite egendomliga?

- Är det så osannolikt att det enda personen tänker är att den måste få bort kroppen från ladan ("För där kommer dom att leta) och att det måste gå fort - personen måste snart hem för att familjen inte ska misstänka något? Alltså tar personen offrets kropp och tillhörigheter till en plats några kilometer bort som han också känner väl till.

- Är det så osannolikt att personen i stressen och nära-paniken mest tänker på att göra sig av med alla saker? Att han slänger ut småprylar genom bilfönstret därför att han tänker att ingen kommer att hitta dem - där är ju knappt nån som åker och vem går och kollar i ett dike intill ett fält på en grusväg?

- Är det så osannolikt att personen när han dumpat kroppen i byssjan bestämmer sig för att inte gå tillbaka dit igen utan lägger de sista grejer han har kvar - jackan och hjälmen - i rishögen? Upphetsningen efter själva brottet har försvunnit och nu vill han bara slippa tänka på den döda kroppen - han vill hem till tryggheten i sin bostad. Såvitt han vet ligger grejerna bra där - det är inget ställe där folk går omkring. Och hur som helst ska han ändå gömma kroppen bättre senare. Då spelar det ingen roll om nån skulle råka hitta en mopedhjälm? Han vill hem - måste hem.

Vad är det som är så osannolikt? Varför skulle inte Nerijus ha kunnat bete sig så? (Bortsett från cirkelresonemang om att eftersom Nerijus inte kan vara skyldig trots DNA:t så kan han inte ha gjort det för han är ingen mördare för hans chef tyckte han var så snäll etc etc)

Det du beskriver är, enligt mig, och särskilt med tanke på att fyndplatsen Martorp (OCH mordplatsen) är NBs arbetsplats, mycket osannolikt med mindre NB är en utpräglad utvecklingsstör dvs har en mycket låg IQ, men så är det ju inte.

Men visst, det skulle kunna vara sannolikt om mördaren inte var NB, ej heller andra med koppling till Martorp, utan en totalt främling.

Och sidst, så skulle det ju ändå kunnat vara så att det var någon... fortsätter i alternativtråden*
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
2016-04-24, 23:09
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:

Ja det är klart en möjlighet, eller som jag just postade i alternativtråden.
2016-04-24, 23:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det du beskriver är, enligt mig, och särskilt med tanke på att fyndplatsen Martorp (OCH mordplatsen) är NBs arbetsplats, mycket osannolikt med mindre NB är en utpräglad utvecklingsstör dvs har en mycket låg IQ, men så är det ju inte.

#Han har full koll på tider då Martorp är obemannat.
#Han vet att boden inte används öht.
#Den ligger avsides och inte synlig från gårdsplanen.
# Platsen är tillfällig förvaring som han tänkt ut i förväg.
# Det går fort att ta sig dit utan att väcka anhörigas misstankar om att vara borta länge.
# Åker hem och tänker återvända troligtvis på må kvällen (obemannat igen) och tänker göra sig av med henne för gott.
# Skypar som vanligt med mamsen i sedvanlig tid så inte hon blir oroad heller.
# Är helnöjd över att ha tagit sig runt - firar med en pizza ihop med frugan.
# Pekar ut en alternativ gärningsman i Jeep på natten.

Är detta värst avancerat?
Citat:
Lisa's kropp transporterades til fyndplatsen via ganska okända grusvägar och gömdes på Martorp, vilket pekar på en GM som känner trakten väl.

... Han heter Nerijus Bilivicius och har avsatt 10 DNA på Lisas kläder.
Senast redigerad av develi 2016-04-25 kl. 00:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in