2016-04-23, 20:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Jag är mycket intresserad om ämnet, och jag vara neutral i frågan för det, har inget med okunskap eller förstånd att göra.

Självklart är man mycket okunnig om man inte förstår att jorden är rund. För att falsifiera en platt jord krävs det inte speciellt mycket kunskap.

Citat:
VI har inte vetat nånting på tusentals år, det har inget med saken att göra, folk förr i tiden trodde ju att jorden var platt att man kom ner till helvetet vid kanten. Det har jag lärt mig i skolan allafall.

Ja jo vi vet att du hade en fröken som lärde ut felaktigheter.
Citera
2016-04-23, 20:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vad jag lärt mig i skolan är helt klart intressant för det är det jag utgår ifrån. Om inte du lärt dig att folk förr i tiden trodde jorden är platt så har du själv missat mycket.

Du kan inte bevisa att jorden inte är platt, hur ska du göra det? Ska du snacka om massa konstiga matematiska räkningar o gravitation osv? Det köper jag inte.

Återigen vad är det som är så konstigt om jorden är platt? varför gör ni motdebattörer så stor sak av det hela? Varför kör ni personangrepp stilen om man inte tror på er? Låt oss andra vara ifred och tro vad vi vill, utan massa påhopp. Vi är trots allt alla välutbildade och kunniga inom ämnet.

Vad som är "konstigt" med en platt jord är att vi har massor med bevis för att den inte är platt. Det finns ingen tvekan, det är ställt utom all rimlig tvivel, vi vet att jorden inte är platt.
Citera
2016-04-23, 21:03
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Vad jag lärt mig i skolan är helt klart intressant för det är det jag utgår ifrån. Om inte du lärt dig att folk förr i tiden trodde jorden är platt så har du själv missat mycket.

Du kan inte bevisa att jorden inte är platt, hur ska du göra det? Ska du snacka om massa konstiga matematiska räkningar o gravitation osv? Det köper jag inte.

Återigen vad är det som är så konstigt om jorden är platt? varför gör ni motdebattörer så stor sak av det hela? Varför kör ni personangrepp stilen om man inte tror på er? Låt oss andra vara ifred och tro vad vi vill, utan massa påhopp. Vi är trots allt alla välutbildade och kunniga inom ämnet.

Din ursäkt att du inte bemäktigar det matematiska språket är inte en ursäkt för att du inte ska behöva ha det som argument.

Tills du förstått matematik, samt fysik. Så kan vi endast debattera detta med ord. Ord som du bristande inte kan förstå. För om jag säger gravitation. Förstår du inte vad det innebär.

Din willfull ignorance, är alltså inte en sanning för din tolkning. Det är endast en ursäkt.
Citera
2016-04-23, 21:03
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Jag lärde mig i skolan att folk trodde att Jorden var platt tills relativt nyligen.
Efter skolan tog jag reda på att det är en myt, eftersom jag fick den mycket behjälpliga lektionen 'kritiskt tänkande'.

Bevisen har presenterats hundratals inlägg i denna tråd, utan att du behöver förstå den underliggande matematiken.
Att du avfärdar gravitation är mycket intressant, det låter som ett ställningstagande.

Det vore ett unikum i Universum om Jorden vore platt, det skulle tillintetgöra allt vi vet om Universum om Jorden vore platt.
Dessa logiska konsekvenser vill du inte ta ansvar för, du vill tro att Jorden är platt för att det är en rolig grej - "tro vad vi vill" - trots att du påstår dig vara neutral.

Du är varken välutbildad eller kunnig inom ämnet.

Vadå nyligen, menar du att du inte visste att man lärde sig i skolan att folk förr trodde att jorden var platt? Du levde ju inte för flera tusen år sedan så hur kan du veta att dom inte trodde så, finns liksom inga bevis.

Som jag sa tidigare men du verkar lite trög kom INTE med matematiska räkningar eller gravitations bevis för dom köper jag inte, det är saken som är tagen i luften utan någon som helst förstånd eller grundläggande ideer på sakfrågan som kan komma efteråt när vi väl lärt oss om astronomin kan gravitationen inte uteslutas på ett konkret sätt som vi människor förstår.

För hundratusende gången sluta sig att jag tror jorden är platt!! Jag säger jag VET INTE om den är platt för jag kan inte bevisa det, och jag kan inte bevisa att den är rund heller, så ja står o väger åt båda hållen utan att veta sanningen, och ge fan i säg att jag inte är kunnig eller välutbildad, det är jag visst. Ni ska alltid komma med personangrepp o påhopp mot andra som är emot er, ni accepterar ju inte att man får vara annorlunda, ni försöker hjärntvätta oss andra som inte är som er, ni vill liksom eliminera alla som inte är som er.
Citera
2016-04-23, 21:08
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Din ursäkt att du inte bemäktigar det matematiska språket är inte en ursäkt för att du inte ska behöva ha det som argument.

Tills du förstått matematik, samt fysik. Så kan vi endast debattera detta med ord. Ord som du bristande inte kan förstå. För om jag säger gravitation. Förstår du inte vad det innebär.

Din willfull ignorance, är alltså inte en sanning för din tolkning. Det är endast en ursäkt.
Jag kan matematik och gravitation men jag köper inte såna påståenden dom är som sagt absurda. Jag tror inte på den vetenskap vi lär oss i skolan, den är en universell lärdom för att hålla oss människor i schack för att inte tänka utanför den, för då anses vi vara cp störda eftersom vi tror på annat. Det är hemskt att folk och ni inte kan respektera andra som inte är som ni, måste vi alla vara likadana? Herregud säger jag bara va tråkig värld.
Citera
2016-04-23, 21:12
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Jag kan matematik och gravitation men jag köper inte såna påståenden dom är som sagt absurda. Jag tror inte på den vetenskap vi lär oss i skolan, den är en universell lärdom för att hålla oss människor i schack för att inte tänka utanför den, för då anses vi vara cp störda eftersom vi tror på annat. Det är hemskt att folk och ni inte kan respektera andra som inte är som ni, måste vi alla vara likadana? Herregud säger jag bara va tråkig värld.

Förklara gravitationen med dina egna ord då om du skulle kunna göra det.

Tro vad du vill, men påstå inte ha mer underlag än något du inte har. Håll de tingen i skiljda rum.
Citera
2016-04-23, 21:24
Medlem
Citat:
Vadå nyligen, menar du att du inte visste att man lärde sig i skolan att folk förr trodde att jorden var platt? Du levde ju inte för flera tusen år sedan så hur kan du veta att dom inte trodde så, finns liksom inga bevis.

Som jag sa tidigare men du verkar lite trög kom INTE med matematiska räkningar eller gravitations bevis för dom köper jag inte, det är saken som är tagen i luften utan någon som helst förstånd eller grundläggande ideer på sakfrågan som kan komma efteråt när vi väl lärt oss om astronomin kan gravitationen inte uteslutas på ett konkret sätt som vi människor förstår.

För hundratusende gången sluta sig att jag tror jorden är platt!! Jag säger jag VET INTE om den är platt för jag kan inte bevisa det, och jag kan inte bevisa att den är rund heller, så ja står o väger åt båda hållen utan att veta sanningen, och ge fan i säg att jag inte är kunnig eller välutbildad, det är jag visst. Ni ska alltid komma med personangrepp o påhopp mot andra som är emot er, ni accepterar ju inte att man får vara annorlunda, ni försöker hjärntvätta oss andra som inte är som er, ni vill liksom eliminera alla som inte är som er.

Kunskap kan naturligtvis uppstå, och inte uppstå, på olika platser oberoende av varandra.
Vad jag menade är att man för tusentals år sedan visste att Jorden är rund.
Kunskap spred sig dock långsamt, så en stam vars position på klotet eller kultur gjorde det svårt att snubbla över det riktiga svaret, och vars mytologi gjorde gällande att Jorden var platt, fortsatte förstås tro det även om man på Medelhavets kust insåg att Jorden är rund.

Gravitation är 'taget ur luften'? Varifrån får du detta mycket starka ovetenskapliga ställningstagande?
Det ser ut som en position från någon som vill förneka kunskap för att hans världsbild skulle förgöras av den.

Släpp en penna mot golvet. Faller pennan mot golvet är det tack vare gravitationen.
Har du en bättre förklaring, förenlig med övrig vetenskap, får du gärna presentera den.

Absurda anklagelser om planerade massmord på plattjordare kan du behålla för dig själv.
Jag skulle kunna förneka den konspirationen också, men inte heller det skulle du väl tro på.
Citera
2016-04-23, 22:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Att "folk förr i tiden" trodde att jorden var platt är en myt.
Redan de gamla grekerna (kolla upp Eratosthenes) räknade ut jordens radie.
Om du fick lära dig det i skolan är det bara att beklaga att du råkade ha en usel lärare.
Citera
2016-04-23, 22:37
Medlem
Citat:

Du är helt förlorad. Att vara neutral i en sådan här fråga är att tycka någonting i stil med "Det är antagligen 99% chans att jorden har den form som vetenskapen lär ut, men eftersom jag aldrig har sett jorden från rymden så kan jag inte veta det med säkerhet, så jag reserverar 1% för det oerhört osannolika alternativet."

Där har du en person som är "neutral" i frågan. För i stort sett ALL forskning sedan före kristus ger stöd åt att jorden har den form vi tror. För all teknik samspelar och fallerar den sfäriska jorden så är i princip all kunskap vi har i i stort sätt alla ämnen HELT FELAKTIGA.

Under ett par tusen år har hundratusentals intelligenta människor förstått, utan den minsta tvekan, att jorden är "rund". Att sedan en bonde utan utbildning eller en bokstavstroende muslim i en bergsby i Irak tror att jorden är platt, för att allt abstrakt tänkande är utanför deras förmåga .. Ja, det är inget bevis för en platt jord.
Citera
2016-04-23, 23:25
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ja konstiga bevis är det, och dom köper jag inte förr ett dugg öre! Varken du eller jag kan bevisa det ena eller andra, du har ju aldrig varit utanför jorden heller, att sitta och räkna fram massa skitsaker om saker o ting är ju helt jävla absurt. Saker som är tagna ur nakna luften utan någon som helst grundläggande bevis eller tyngd bakom påståendet.

Med den inställningen så "kan" ju jorden ha vilken form som helst. Varför kan den inte vara fyrkantig eller trekantig? ingen vet nått tydligen.
Citera
2016-04-24, 01:28
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Kunskap kan naturligtvis uppstå, och inte uppstå, på olika platser oberoende av varandra.
Vad jag menade är att man för tusentals år sedan visste att Jorden är rund.
Kunskap spred sig dock långsamt, så en stam vars position på klotet eller kultur gjorde det svårt att snubbla över det riktiga svaret, och vars mytologi gjorde gällande att Jorden var platt, fortsatte förstås tro det även om man på Medelhavets kust insåg att Jorden är rund.

Gravitation är 'taget ur luften'? Varifrån får du detta mycket starka ovetenskapliga ställningstagande?
Det ser ut som en position från någon som vill förneka kunskap för att hans världsbild skulle förgöras av den.

Släpp en penna mot golvet. Faller pennan mot golvet är det tack vare gravitationen.
Har du en bättre förklaring, förenlig med övrig vetenskap, får du gärna presentera den.

Absurda anklagelser om planerade massmord på plattjordare kan du behålla för dig själv.
Jag skulle kunna förneka den konspirationen också, men inte heller det skulle du väl tro på.

Men du levde ju inte då du kan ju inte veta vad dom trodde eller inte, om hälften av människorna på jorden trodde jorden var rund och hälften trodde den var platt, vem har då rätt? Ingen skulle jag säga för man vet inte sanningen helt enkelt.

Det är någon som har hittat på ordet gravitation, precis som alla andra ord är det påhittat, men jag har inget emot gravitationen, den finns ju inte i rymden tex där kan man ju flyga för det finns ingen gravitation där, men på jorden kan vi inte flyga för gravitationen finns här, men den har inget med en rund planet att göra, så vi skippar den biten är du snäll, förvräng inte sanningen och lek någon allan ballan som sitter på kunskap, och diskuterar här på flashback som att inte ha någon fritid.
Citera
2016-04-24, 01:30
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att "folk förr i tiden" trodde att jorden var platt är en myt.
Redan de gamla grekerna (kolla upp Eratosthenes) räknade ut jordens radie.
Om du fick lära dig det i skolan är det bara att beklaga att du råkade ha en usel lärare.
Nej det är ingen myt, du levde inte då så du kan inte veta. Kände du dom gamla grekerna eller? Var du kompis med dom??? Nej precis det var du inte så knip igen bara, vart fan fick du luft ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in