2016-04-15, 03:08
Medlem
Auktionistens avatar
Jag har fyra fonder i min portfölj som jag ska rebalansera.
I vanliga fall så brukar man göra det en eller ett par gånger per år genom att sälja av delar av de som gått bäst för att reinvestera de i de gått sämst.

Jag tänkte dock göra det på ett annat sätt, att från start investera mer i de fonder som gått sämst och mindre i dem som gått bäst.

Mina fyra fonders utveckling på 6 månader:
1. 10,4%
2. -2,3%
3. 4,8%
4. 9,3%

Problemet är, hur fan fördelar jag ut det på ett matematiskt korrekt sätt?
Jag ska ju här spara mest i fond 2 och minst i fond 1.
Hur fördelar jag ut 100% över dessa fyra fonderna proportionellt mot dess utveckling???
Senast redigerad av Auktionisten 2016-04-15 kl. 03:21.
Citera
2016-04-15, 09:23
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auktionisten
Hur fördelar jag ut 100% över dessa fyra fonderna proportionellt mot dess utveckling???
Lättare att avgöra om man vet hur många % du vill att varje fond utgör av ditt totala kapital, tex 25% per fond, och hur mycket de utgör nu.
Citera
2016-04-21, 21:00
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Mina fyra fonders utveckling på 6 månader:
1. 10,4%
2. -2,3%
3. 4,8%
4. 9,3%

Problemet är, hur fan fördelar jag ut det på ett matematiskt korrekt sätt?
Jag ska ju här spara mest i fond 2 och minst i fond 1.

Du svara själv på frågan. Vill du ha proportionerna 25+25+25+25=100?
Dela totala värdet av alla 4 fonderna i fyra lika delar och fördela pengarna så.

Citat:
Jag tänkte dock göra det på ett annat sätt, att från start investera mer i de fonder som gått sämst och mindre i dem som gått bäst.
Hur tänker du nu?
Tror du att de dåliga investeringarna kommer börja gå bättre i framtiden, ok då är jag med, men...
Tror du att de dåliga fonderna/investeringarna kommer vara lågpreterande i framtiden också, varför ska du då lägga pengar där?

Jag skulle fördela pengarna utifrån risk (eller volatilitet). Högrisk växer snabbare men det är klokt att hämta hem vinster och placera det i andra alternativ med lägre risk, så man får behålla pengarna.
Du kan ha fyra fonder med olika risknivåer och omfördela ett par gånger per år från hög risk till lägre risk så proportionerna blir lika (eller hur du vill ha proportionerna).
Citera
2016-04-23, 17:18
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Kellys kriterium för optimal storlek i förhållande till hela kapitalet vid gambling och portföljhantering kan också vara värdefullt för att hitta vilka proportioner varje investering bör ha.

Googla "Kelly kriterion".
Citera
2016-04-23, 20:52
Medlem
Du balanserar om alldeles för ofta. Nöj dig med en gång om året eller kanske t.o.m vart annat år. Som du gör nu är risken alldeles för stor att du säljer fonder som är i en uppåtgående trend för att köpa fonder som är i en nedåtgående.

Nu förutsätter jag förstås att dina fonder är indexfonder som riktar in sig på olika index.
Citera
2016-04-24, 20:16
Medlem
Auktionistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Du balanserar om alldeles för ofta. Nöj dig med en gång om året eller kanske t.o.m vart annat år. Som du gör nu är risken alldeles för stor att du säljer fonder som är i en uppåtgående trend för att köpa fonder som är i en nedåtgående.

Nu förutsätter jag förstås att dina fonder är indexfonder som riktar in sig på olika index.

Korrekt.

Att balansera 4 gånger per år ska vara det effektivaste över lång tid läste jag här.
http://www.marketwatch.com/story/the-right-way-to-rebalance-your-portfolio-2014-02-18

Det med att investera proaktivt läste jag i en artikel av aktiespararna och det kan ju vara smart i början av ett sparande om man inte har en fk.
aktiespararna.http://www.aktiespararna.se/artiklar/Fonder/Rebalansering-ger--stort-forsprang/
Citera
2016-04-26, 03:58
Medlem
Ett tredje sätt är ju att inte sälja nått utan genom nya insättningar fixa till balansen
Citera
2016-05-15, 21:48
Medlem
Auktionistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ett tredje sätt är ju att inte sälja nått utan genom nya insättningar fixa till balansen

Sant. Men det blir ju lite svårt om man har en stor portfölj där volatilitet inte kan kompenseras med ökade insättningar då det månatligt sparade beloppet inte räcker till.
Citera
2016-05-16, 12:27
Medlem
Citat:
Sant. Men det blir ju lite svårt om man har en stor portfölj där volatilitet inte kan kompenseras med ökade insättningar då det månatligt sparade beloppet inte räcker till.

Sant. Men du kan göra så gott det går eller varför inte kombinera sätten
Citera
2016-05-17, 02:58
Medlem
Auktionistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Sant. Men du kan göra så gott det går eller varför inte kombinera sätten

Exempelportfölj med startvärde 2.300.000 fördelat på 4 fonder.

Utveckling:

1. 600.000
2. 650.000
3. 700.000
3. 550.000

Jag ska spara 15.000 varje månad och jag ska vid varje tillfälle köpa till av alla fyra fonder men jag vill inte sälja av något.
Hur fördelar jag köpet på matematiskt korrekt sätt där investeringen står i proportion till fondernas utvecklingen för att på sikt balansera ut behållningen?
Citera
2026-01-25, 12:19
Medlem
Väcker liv i tråden igen, jag funderar på att rebalansera mina fonder i Avanza via deras funktion. Kommer det här påverka min ränta på ränta effekt?

Vilka nackdelar medföljer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in