Har jag gjort rätt så ska klippet starta vid 13.10
https://youtu.be/e7QErh_nvyY?t=13m10s
Här säger Anders Ygerman att Sverige är ett av världens rikaste länder och har råd med välfärd.
Ändå så får Biståndshandläggarna sådana sparkrav på sig att det mer och mer börjar likna gamla tidens fattigvård för pensionärerna. Människor får ha en potta i sitt vardagsrum, och de som behöver hjälp att matas, så
får inte hemtjänsten torka dem om de bajsat på sig på om de är där för att ge dem mat. De får vänta till den tid då toalettbesök är inbokat, och btw så är det uträknat att de ska ta
3 min. Detta på gamla människor som nog inte ens tar sig till toaletten på den tiden, och dessutom ofta också förstoppade.
Vidare så har jag en bekant vars pension sjönk med hundra kronor och hemtjänstavgiften höjdes med Tvåhundra, samtidigt som denne får extremt mycket mindre hjälp enligt ovan.
Dessutom så undanhålls dessutom de gamla om sina rättigheter, hemtjänstföretagen
får inte hjälpa dem att få sina rättigheter. Den beviljade insatsen hemlighålls också både från kommunens och hemtjänstföretagets sida. De gamla blir behandlade som barn, och de kan ju givetvis inte strida för sin sak. Maten som de får är också under all kritik.
Jag undrar varför det är så? Jag vill inte dryfta frågan som en fråga som har med invandringen att göra eftersom politker hävdar bestämt att det itne är så.
Så frågan är - om nu julen snurrar så bra- varför har vi itne råd med de gamla och sjuka, och heller inte med barnen, de har ju också sparkrav på sig. Jag får inte ihop välfärd och sparkrav.
Förklara för mig hur det går ihop?