2016-04-23, 18:32
Medlem
Gertrud1s avatar
Har jag gjort rätt så ska klippet starta vid 13.10

https://youtu.be/e7QErh_nvyY?t=13m10s

Här säger Anders Ygerman att Sverige är ett av världens rikaste länder och har råd med välfärd.
Ändå så får Biståndshandläggarna sådana sparkrav på sig att det mer och mer börjar likna gamla tidens fattigvård för pensionärerna. Människor får ha en potta i sitt vardagsrum, och de som behöver hjälp att matas, så får inte hemtjänsten torka dem om de bajsat på sig på om de är där för att ge dem mat. De får vänta till den tid då toalettbesök är inbokat, och btw så är det uträknat att de ska ta 3 min. Detta på gamla människor som nog inte ens tar sig till toaletten på den tiden, och dessutom ofta också förstoppade.

Vidare så har jag en bekant vars pension sjönk med hundra kronor och hemtjänstavgiften höjdes med Tvåhundra, samtidigt som denne får extremt mycket mindre hjälp enligt ovan.
Dessutom så undanhålls dessutom de gamla om sina rättigheter, hemtjänstföretagen får inte hjälpa dem att få sina rättigheter. Den beviljade insatsen hemlighålls också både från kommunens och hemtjänstföretagets sida. De gamla blir behandlade som barn, och de kan ju givetvis inte strida för sin sak. Maten som de får är också under all kritik.

Jag undrar varför det är så? Jag vill inte dryfta frågan som en fråga som har med invandringen att göra eftersom politker hävdar bestämt att det itne är så.

Så frågan är - om nu julen snurrar så bra- varför har vi itne råd med de gamla och sjuka, och heller inte med barnen, de har ju också sparkrav på sig. Jag får inte ihop välfärd och sparkrav.
Förklara för mig hur det går ihop?
Senast redigerad av Gertrud1 2016-04-23 kl. 18:41.
Citera
2016-04-23, 18:42
Medlem
Xer0s avatar
För att politikerna tar beslut som sänker landets ekonomi.
I en lågkonjuktur hade det varit kört redan.
Citera
2016-04-23, 18:44
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0

Fast de säger ju att ekonomin går bättre än aldrig förr.
Citera
2016-04-23, 18:47
Medlem
CottonEyeJoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Så frågan är - om nu julen snurrar så bra- varför har vi itne råd med de gamla och sjuka, och heller inte med barnen, de har ju också sparkrav på sig. Jag får inte ihop välfärd och sparkrav.
Förklara för mig hur det går ihop?
Massinvandringen är enormt kostnadskrävande och räknat i direkta kostnader ca 50 miljarder Kr per år. Sen tillkommer massor med indirekta kostnader som att Polisen behöver extra resurser och allt annat.
Citat:
Samtidigt som “Migga_X” ger oss Migrationsverkets tabeller över myndighetens finansieringsbehov, framkommer det att massinvandringens kostnader under mandatperioden kommer landa på ca 200 miljarder.

Slutsatsen är att denna typ av invandring årligen kostar Sverige lite drygt en procent av BNP. I år beräknar han summan till ca 50 miljarder – vilket utslaget över mandatperioden alltså blir 200 miljarder. Lägger man sedan till anhöriginvandring, “ensamkommande”, illegala, tiggare, ambulerande ligor, diverse samhällskostnader med mera blir det ofattbara siffror.

http://avpixlat.info/2015/02/24/200-miljarder-kronor-for-massinvandringen-under-mandatperioden/
Citera
2016-04-23, 18:47
Medlem
Det går inte bra för Sverige. Vi lever på lånade pengar. Anledningen till att bmp går upp beror på att vi lånar pengar och pumpar in i flyktingkarusellen.

Anledningen till att arbetslösheten sjunker är att fler hitta på jobb skapas. Antingen där arbetsgivaren får 50-90% av lönen betald av staten, praktikplatser, utbildningar eller jobb inom offentliga sektorn.
Citera
2016-04-23, 18:48
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0

Det BLIR kört, när lågkonjunkturen kommer! Var så säker!
Citera
2016-04-23, 18:48
Bannlyst
därför att hela Sverige är en kuliss i grunden , med lånade pengar vi inte har annat än i våran fantasi det går bra för Sverige men inte för svenskarna
Citera
2016-04-23, 18:58
Medlem
Det enkla svaret är att det inte går ihop.

Finansminister Margareta Andersson sa i förra veckan, efter riksdagsdebatten om vårändringsbudgetpropositionen, att kommunerna beviljas 10 miljarder kronor för "förstärkt" välfärd. I själva verket är det en ynklig kompensation för de enorma etableringskostnader som kommunerna får bära, som en följd av massimmigrationen och massarbetslösheten/-bidragsberoendet och välfärdsnettokonsumtionen bland dessa immigranter.

Som en jämförelse kan man erinra om att Malmö stad ensam erhåller ca 4.3 miljarder kr årligen genom det s k kommunutjämningssystemet; en rent förlustbringande stad som för ett kvartssekel sedan låg över rikets genomsnitt beträffande invånarnas inkomster, medan det nu ligger långt under, som en följd av desintegrationen och mångkriminaliteten i staden. S k kedjemigration som skapat växande enklaver av immigranter; kriminella klankulturer som med migrationsvetenskaplig terminologi "transplanterats" över till Sverige. EBO-lagen har bidragit, förutom en kass asyl- och anhöriginvandringspolitik. Den antisociala "mångfalden".

Vad det gäller åldrandets demografi och kostnaderna med det, har professor Inger Enkvist rest liknande frågeställning:

Frågan som nästan ingen talar om

Citat:
Elmståhl hävdade att Sverige i dag har den bästa åldringsvård landet någonsin har haft men att förändringen i befolkningsstrukturen är den kraftigaste på ungefär 100 år och kan jämföras med när familjerna gick från många barn till två. Mellan 2024 och 2030 kommer antalet personer över 80 att öka med ytterligare 200 000 och minst en fjärdedel av dem som är över 80 år behöver sjukvård med tillgång till sjukhusbäddar.

Det kan alltså med stor säkerhet sägas att det behöver byggas ett antal sjukhus för att kunna hålla dagens standard och täcka ett behov som vi vet kommer.

Citat:
Sker inget kommer det att saknas sjukhus, vårdpersonal och pengar, och vi hamnar då i svåra diskussioner om prioritering.

http://www.svd.se/fragan-som-nastan-ingen-talar-om/om/ledare-kolumnister

Jag skulle bli förvånad om inte Sverige är statsbankrutt inom 3 år. På något vis måste kreditorer och kreativ bokföring välsigna landet, maskera ödet. Så länge illusionen håller kan olja gjutas på vågorna... Om hela Europa, eller världen, är skuldsatt över öronen så blir det en sorts flyktmöjlighet i sällskap av andra fallerade stater. Vem är det då som sticker fram sitt tryne och drar åt tumskruvarna, som Sveriges politiker borde vara de första att anmäla sig till? Politiken i konsumismen tidevarv är skuldfinansierad konsumtion; alltså politik som stimulerar ansvarslöshet och kortsiktighet. Inger Enkvist i artikeln ovan lyfter fram åldringsvården, men det går att tala om hela vårdsektorn. Det går inte att höja skattetrycket mer. Redan 2010 prognostiserade SKL att det behövdes en ökning av kommunalskatten med 13 procentenheter fram till 2035, för bibehållen välfärd. Prognosen kom snabbt på skam, som alltför optimistisk...
Citera
2016-04-23, 18:58
Medlem
Mia-Rovys avatar
Kan vi inte börja typ här?
http://www.dn.se/ekonomi/politikernas-pensionsnota-en-halv-miljard/

Sen så finns det ju andra områden som man kan dra in på:
https://www.facebook.com/sloseriombudsmannen

Men det kanske man inte är lika sugen på? Fester, festivaler, meningslösa "projekt" (som visst ofta av en ren händelse råkar gynna människor i politikernas egna närhet) och dylikt kostar nog många miljarder varje år.

För att inte tala om dubbellägenheterna, märkliga resor och avdrag, arvoden och annat som typiskt kostar en hel del. Listan kan göras lång över saker som kostar multum men som är helt meningslösa.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-04-23 kl. 19:07.
Citera
2016-04-23, 19:02
Medlem
Citat:

Ja, och användaren ovan säger ju att det beror på att vi är inne i en högkonjunktur. I ett normalt land hade detta märkts på ökade välfärdssatsningar och infrastrukturbyggen och sådant som kommit landets medborgare till gagn.

Nu har vi ju något som du antagligen inte missat ett enormt slukhål som kallas "migrationsutmaningar" som äter upp alla skatteintäkter och till och med mer vilket föranleder sparkrav och åtstramningar på ALLA andra områden.

Som om inte detta vore illa nog tvingas Sverige även låna pengar från utlandet för att täcka upp. Så länge siffrorna ser bra ut blir vi skyldiga till en lägre ränta. När konjunkturen sjunker vilket den alltid gör förr eller senare kommer långivarna att kräva högre räntor. Vi kommer hamna i en negativ spiral lik den som drog ner Grekland i bottensedimentet.

Anledningen till att våra folkvalda kör på denna livsfarliga bergsväg med skymda kurvor i 130 knyck är den förhoppning de har att den i runda slängar miljonen nya svenskar (gökungarna) inom ett par år kommer att arbeta hårt och i sin tur gladeligen betala skatt och sluta överutnyttja bidragssystemen.

Jag, och många med mig som vare sig är nationalekonomer eller statsvetare inser att det vore ett lättare mål för Sverige att kolonisera Månen. Vi har redan börjat se över reträttvägar. Placerat våra små besparingar annorstädes, betalat av lån, sett över utgifter och i en del fall planerat utlandsflytt.

Gemene man som inte bryr sig ett dyft utan tycker det låter rätt gött att Sveriges ekonomi går så bra kanske köper en båt, reser till Thailand och sjunker ner i soffan med grogg framför Kändis Lets Dance.

Det är de som kommer ta den hårdaste smällen när allt brakar samman. Bli helt desillusionerade när tillgångar och pensioner försvinner framför ögonen och man tvingas från hus och hem med endast skulderna till banker och finansinstitut kvar som minne av folkhemmet.
Citera
2016-04-23, 19:05
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det enkla svaret är att det inte går ihop.

Finansminister Margareta Andersson sa i förra veckan, efter riksdagsdebatten om vårändringsbudgetpropositionen, att kommunerna beviljas 10 miljarder kronor för "förstärkt" välfärd. I själva verket är det en ynklig kompensation för de enorma etableringskostnader som kommunerna får bära, som en följd av massimmigrationen och massarbetslösheten/-bidragsberoendet och välfärdsnettokonsumtionen bland dessa immigranter.

Som en jämförelse kan man erinra om att Malmö stad ensam erhåller ca 4.3 miljarder kr årligen genom det s k kommunutjämningssystemet; en rent förlustbringande stad som för ett kvartssekel sedan låg över rikets genomsnitt beträffande invånarnas inkomster, medan det nu ligger långt under, som en följd av desintegrationen och mångkriminaliteten i staden. S k kedjemigration som skapat växande enklaver av immigranter; kriminella klankulturer som med migrationsvetenskaplig terminologi "transplanterats" över till Sverige. EBO-lagen har bidragit, förutom en kass asyl- och anhöriginvandringspolitik. Den antisociala "mångfalden".

Vad det gäller åldrandets demografi och kostnaderna med det, har professor Inger Enkvist rest liknande frågeställning:

Frågan som nästan ingen talar om

http://www.svd.se/fragan-som-nastan-ingen-talar-om/om/ledare-kolumnister

Jag skulle bli förvånad om inte Sverige är statsbankrutt inom 3 år. På något vis måste kreditorer och kreativ bokföring välsigna landet, maskera ödet. Så länge illusionen håller kan olja gjutas på vågorna... Om hela Europa, eller världen, är skuldsatt över öronen så blir det en sorts flyktmöjlighet i sällskap av andra fallerade stater. Vem är det då som sticker fram sitt tryne och drar åt tumskruvarna, som Sveriges politiker borde vara de första att anmäla sig till? Politiken i konsumismen tidevarv är skuldfinansierad konsumtion; alltså politik som stimulerar ansvarslöshet och kortsiktighet. Inger Enkvist i artikeln ovan lyfter fram åldringsvården, men det går att tala om hela vårdsektorn. Det går inte att höja skattetrycket mer. Redan 2010 prognostiserade SKL att det behövdes en ökning av kommunalskatten med 13 procentenheter fram till 2035, för bibehållen välfärd. Prognosen kom snabbt på skam, som alltför optimistisk...

Jag kommer tyvärr inte in på SvD utan att betala - går det att komma runt?

Jag har hört det där om pensionerna, men Tinos siffror visar har jag för mig att det inte är brist på unga som kan försörja de gamla.
Citera
2016-04-23, 19:09
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Det går inte bra för Sverige. Vi lever på lånade pengar. Anledningen till att bmp går upp beror på att vi lånar pengar och pumpar in i flyktingkarusellen.

Anledningen till att arbetslösheten sjunker är att fler hitta på jobb skapas. Antingen där arbetsgivaren får 50-90% av lönen betald av staten, praktikplatser, utbildningar eller jobb inom offentliga sektorn.

Man kan säga att vi har en dopad högkonjunktur men snart kommer inte all doping i världen
att räcka tyvärr!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in