Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Enligt mig var Mauro Tassotti, Alessandro Costacurta, Franco Baresi och Paolo Maldini det bästa försvaret jag upplevt. Även om Maldini & Nesta var elegantare...
Juventus har alltid haft ett bra försvar, men frågan är om dagens inte är väl så bra som något annat i klubbens ärorika historia? Framförallt om man räknar in Buffon i försvaret.
Cannavaro i juve? Var väl världens bästa back under sina guldår. Och Ciro Ferrara var riktigt grym han också. Zambrotta var ju en av världens bästa ytterbackar när han var som bäst i juve.
Cannavaro + Nesta kanske genom tiderna det bästa mittbackspar som Italien haft i landslaget.
Ferrara - Montero
Detta hade Juve back in the Days:
ferrara, montero, igor tudor, Iuliano, Pesotto, Zambrotta, Birindelli m.m när den fina eran med montero och ferrara som mittbackspar fanns.
Då vill jag lyfta fram montero, ferrara och Zambrotta framförallt. Världsklass hela vägen. Namnen på bänken är inte fy skam heller. Överflöd av grymma yttrar och mittbackar.
Och går vi fram till säsong 2004/2005
Då fanns Cannavaro och Thuram med i backlinjen. Den enda som inte fanns med av nämnda ovan är då luliano och tudor.
Cannavaro, Ferrara, Thuram , Montero som mittbackar. Lyx! Och på den tiden var det fyrbackslinje så det räckte gott och väl med 4 mittbackar.
Lägg där till Zambrotta, Pessotto, Birindelli.
Jag är visserligen färgad svartvit men om man ser helheten så hade inte Milan samma bredd på försvaret om man ser till helhet när det gäller mittbackar och yttrar.
Blandar vi Juve och Milan bästa enligt mig om vi går efter Italienare bara:
Pessotto - Nesta - Cannavaro - Maldini/Zambrotta
Zambrotta och Maldini får dela på vänsterplatsen då Zambrotta likt Maldini var vänsterback. Hugget som stucket enligt mig, Zambrotta var världens bästa på sin position enligt mig men fick aldrig samma erkännande som Maldini.
Sedan vill jag lyfta fram en annan spelare som ioförsig inte var en försvarare utan en mittfältare:
Alessio Tacchinardi helt klart en av världens defensiva mittfältare under sin tid. Värdklass på att bryta boll, stentuff och postionssäker. Skulle likt väl kunnat spela mittback för han var så klinisk.