2016-04-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Finns det någon spelare som betytt mer för sitt lag än vad Totti betytt för Roma? Moraliskt och spelmässigt. Kapten då han var 21 år, vunnit lo Scudetto och ständigt utmanat de stora klubbarna...

Fritt ur minnet lyfter jag såklart fram Cagliaris Gigi Riva, men sedan blir det svårare...

Maradonas Napoli såklart!

Men poängen är att Baresi & Maldinis Milan, Del Pieros Juventus, Zanettis Inter osv inte riktigt platsar enligt mig. Men det kan vara en kul diskussion för att sätta Totti i perspektiv...
Citera
2016-04-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Lite oroande ändå, Barzagli gör sin sista säsong (nästa säsong) i Juve vad man får tro eftersom han förlängt med 1år endast. Men man ska aldrig säga aldrig kanske håller han två säsonger till max. Trots allt en försvarare och kan hålla längre men det kan gå fort i hans ålder.

Chiellini är 30år nu så har har sin prime just nu och håller ett par säsonger till. Däremot har han en rivigare spelstil än Barzagli och det sliter mer på kroppen för Chiellini så tveksamt om han orkar köra på tills han är 35-36 som Barzagli är, det är bara att se hur mycket skador han haft senaste 2 säsongerna. Barzagli elegant men tuff, Chillini tuff som en terminator och krossar allt i sin väg.

Bonucci är den "unga" rutinerade försvararen då han är 28år och är naturligt den spelaren som förmodligen kommer att fortsätta några år längre än Chiellini. Enligt mig är bonucci är en hybrid mellan Chiellini och Barzagli fast med passningsfötter också som tillägg. Han har terminator i sig men också det eleganta i sig.

Förra säsongen och denna säsongen är Bonucci viktigaste backen i Juve. Innan dess har alltid Barzagli varit det enda sedan säsongen före conte tog över till och med men utvecklingskurvan har gått stadigt uppåt för Bonucci och han styr hela backlinjen.

Som jag ser det bygga kring Bonucci och Rugani om ett par år och förhoppningsvis har det tillkommit en ny Italiensk stjärnback om Juve ska fortsätta med 3-5-2. Annars blir det naturligt att övergå till 4-backslinje med Rugani och Bonucci i mitten.

Det som är perfekt är att Rugani liknar med Barzagli i spelstilen, lugn och brytningssäker. Vilket gör han till en alldeles ypperlig arvtagare till Barzagli vilket är perfekt då han lägger av om 1-2 säsonger.

Starkt jobbat av Cagliari, det går att leva länge på since 1970

Bra snack om Juventus defensiv. Och i den ingår såklart även Buffon.

Och när vi snackar defensiven i Juventus så handlar det per automatik även om gli Azzurri. Och jag håller med om att man kanske måste anpassa taktiken till vilka ersättare man kan finna till Barzagli. Men jag hoppas och tror att Chiellini kommer att spela flera år till, samt att Rugani tar en plats. Därmed är försvaret mer eller mindre intakt.

Den svåraste att ersätta blir Buffon. Man kan inte få en toppmålvakt nu, som sitter på bänken i kanske två år för att vänta på att Buffon ska avsluta sin karriär. Utan man måste vänta, och hoppas på att det finns någon tillgänglig. Men jag kan redan nu säga att man inte kommer att finna en målvakt av Buffons kaliber.
Citera
2016-04-22, 23:00
Medlem
Enligt mig var Mauro Tassotti, Alessandro Costacurta, Franco Baresi och Paolo Maldini det bästa försvaret jag upplevt. Även om Maldini & Nesta var elegantare...

Juventus har alltid haft ett bra försvar, men frågan är om dagens inte är väl så bra som något annat i klubbens ärorika historia? Framförallt om man räknar in Buffon i försvaret.
Citera
2016-04-23, 16:08
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Bra snack om Juventus defensiv. Och i den ingår såklart även Buffon.

Och när vi snackar defensiven i Juventus så handlar det per automatik även om gli Azzurri. Och jag håller med om att man kanske måste anpassa taktiken till vilka ersättare man kan finna till Barzagli. Men jag hoppas och tror att Chiellini kommer att spela flera år till, samt att Rugani tar en plats. Därmed är försvaret mer eller mindre intakt.

Den svåraste att ersätta blir Buffon. Man kan inte få en toppmålvakt nu, som sitter på bänken i kanske två år för att vänta på att Buffon ska avsluta sin karriär. Utan man måste vänta, och hoppas på att det finns någon tillgänglig. Men jag kan redan nu säga att man inte kommer att finna en målvakt av Buffons kaliber.

Precis det är vad som är problemet, finns risk att Neto bryter kontraktet har jag hört rykten om. Han är ingen dålig målvakt men heller ingen världsklass. Däremot alldeles för bra för att agera andramålvakt. Vet inte vad tanken var där men att han ska ta över Buffon ser jag som osannolikt.

Den dagen Buffon lägger av så är det en chansning att det finns bra målvakter på marknaden och det lär bli en dyr historia.

Jag tror som såhär man nyper en yngre målvakt från en klubb i Italienska ligan under Buffons sista säsong för att sakta men säkert spela in honom. Perin har det ryktats om massor men den naturliga arvtagaren vore Scuffet Zoff, Buffon, Scuffet hehe. Är som upplagt för det. Däremot inte snackats så mycket om scuffet utan det var väl mer förra säsongen och dessförinnan. Mer rykten om Perin. Jag tror juve landar Perin när tiden är mogen om inte ett mirakel inträffar och det blir sirigiu.

Tyvärr spelar sirigiu i PSG och därför blir det omöjligt köpa loss, dyr som fan.

Jag har dålig koll på sirigiu men han spelar ändå i PSG och det måste betyda något bra. Så jag säger såhär att jag tror och hoppas att det slutar med sirigiu eller Perin. Men troligen slutar det med Perin och det bör Juve vara nöjda med.

Som du säger nästa säsong kan bli sista säsongen där Barzagli är ordinarie, säsongen efter är troligen Rugani ordinarie istället för Barza om han lagt av då (eller gått ner sig och är kvar).

Däremot så behövs det minst en till försvarare av klass i ett 3-5-2. Helst ska det finnas totalt 5st innerbackar om man går all in på 3-5-2. Och denna säsongen har 90% av matcherna spelats 3-5-2. Med några undantag 4-3-1-2 och 4-3-3. Caceres var perfekt, grym som högerback och innerback tyvärr har skadorna trasat sönder hans karriär senaste 2 säsongerna. Han försvinner.

Det ultimata vore en innerback Benatia + en högerback (som ändå behövs) iomed caceres försvinner då vi bara har Licht kvar som högerback om vi ska köra fyrbackslinje emellanåt. Så en försvarare som behärskar både högerkanten och även som mittback är perfekt.
Citera
2016-04-23, 16:36
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Enligt mig var Mauro Tassotti, Alessandro Costacurta, Franco Baresi och Paolo Maldini det bästa försvaret jag upplevt. Även om Maldini & Nesta var elegantare...

Juventus har alltid haft ett bra försvar, men frågan är om dagens inte är väl så bra som något annat i klubbens ärorika historia? Framförallt om man räknar in Buffon i försvaret.

Cannavaro i juve? Var väl världens bästa back under sina guldår. Och Ciro Ferrara var riktigt grym han också. Zambrotta var ju en av världens bästa ytterbackar när han var som bäst i juve.

Cannavaro + Nesta kanske genom tiderna det bästa mittbackspar som Italien haft i landslaget.

Ferrara - Montero

Detta hade Juve back in the Days:

ferrara, montero, igor tudor, Iuliano, Pesotto, Zambrotta, Birindelli m.m när den fina eran med montero och ferrara som mittbackspar fanns.

Då vill jag lyfta fram montero, ferrara och Zambrotta framförallt. Världsklass hela vägen. Namnen på bänken är inte fy skam heller. Överflöd av grymma yttrar och mittbackar.

Och går vi fram till säsong 2004/2005

Då fanns Cannavaro och Thuram med i backlinjen. Den enda som inte fanns med av nämnda ovan är då luliano och tudor.

Cannavaro, Ferrara, Thuram , Montero som mittbackar. Lyx! Och på den tiden var det fyrbackslinje så det räckte gott och väl med 4 mittbackar.

Lägg där till Zambrotta, Pessotto, Birindelli.

Jag är visserligen färgad svartvit men om man ser helheten så hade inte Milan samma bredd på försvaret om man ser till helhet när det gäller mittbackar och yttrar.

Blandar vi Juve och Milan bästa enligt mig om vi går efter Italienare bara:

Pessotto - Nesta - Cannavaro - Maldini/Zambrotta

Zambrotta och Maldini får dela på vänsterplatsen då Zambrotta likt Maldini var vänsterback. Hugget som stucket enligt mig, Zambrotta var världens bästa på sin position enligt mig men fick aldrig samma erkännande som Maldini.

Sedan vill jag lyfta fram en annan spelare som ioförsig inte var en försvarare utan en mittfältare:

Alessio Tacchinardi helt klart en av världens defensiva mittfältare under sin tid. Värdklass på att bryta boll, stentuff och postionssäker. Skulle likt väl kunnat spela mittback för han var så klinisk.
Citera
2016-04-23, 17:54
Medlem
Cagliari mot Lanciano på Sant'Elia.

Cagliari (4-3-1-2) Storari; Pisacane, Capuano, Ceppitelli, Murru; Di Gennaro, Munari, Deiola; Joao Pedro; Giannetti, Sau

Slutade 1-1...

Såg inte matchen, utan var ute och kämpade i trädgården samt drack öl istället... Mycket mer tillfredställande, då Cagliari haft det svårt att fungera på sistone, även om man hade en urladdning mot Brescia.

På de senaste elva matcherna har Cagliari tre vinster, tre oavgjorda och fem förluster. Katastrofalt dåligt! Och det enda som räddar dem är att det är så jävla jämnt bland de andra topplagen att de också tappar poäng. Om än inte lika många.
Citera
2016-04-23, 18:19
Medlem
Stor ekonomisk kris i Italien med bl a en ungdomsarbetslöshet uppåt 50%. Afrikaner och araber kommer från havet och tar över. En intressant detalj är att maffian nu tar upp striden mot de nyanlända kriminella. Så de har gått från att ha sett en möjlighet att casha hem till att försvara sig mot de gäng och ligor som nu tar över.

Varför jag dillar om det?

För Calcio alltmer handlar om ekonomiska förutsättningar. Kartan över Serie A:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Serie_A_2015-16.png

Där både Frosinone och Palermo riskerar att åka ned till Serie B. Vilken härlig ångestmatch! Men det gör att Napoli är det enda laget under Rom...

Vansinne såklart. Men ingen fara. Serie B just nu; Crotone 77 poäng, Cagliari 73 p, Trapani 65 p, Pescara 64 p och Bari 64p.

Och återigen så ser vi på stöveln:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/Serie_B_2015-16.svg.png

Och då kan vi konstatera att det kommer att fyllas på med lag från södra Italien i Serie A.

Viktigt eftersom Serie A ska vara hela Italiens liga...

Samtidigt ser vi att lagen som kanske lider allra mest är från Milano, som är Italiens finansiella centrum. Utlänningar kommer in med pengar medan italienska skattebetalare ska ta hand om utlänningar... Och så undrar man varför publiken sviker...
Citera
2016-04-23, 18:39
Medlem
Cagliari ligger åtta poäng före Trapani med bättre inbördes möten. Men man har flera svåra matcher kvar, inte minst borta mot Bari som också lyckades tappa poäng idag.

Jag tror att Cagliari klarar det, men det är onödigt spännande oich man har inte ett riktigt eget spel som man vinner med. Utan man tar poäng för att man har bättre spelare... Känns inte helt bra, men det absolut viktigaste är att man tar sig till Serie A. Att åter vara en del av TV-pengarna...

Men tyvärr verkar inte Rastelli riktigt leva upp till förväntningarna. Jag hoppas på en ny tränare till nästa säsong. Denna säsong ska Cagliari kunna halta sig fram till en andra plats... kanske...

Men jag kommer ihåg då Cagliari senast tog sig upp till Serie A 2004. Man hade massor av hjärta och själ, men också spelare av yppersta världsklass som t ex Zola och Suazo.

Och det låter kanske otroligt, men Zola kom från Chelsea där Abramovitj var redo att köpa Cagliari bara för att kunna behålla honom i Chelsea. En spelare av yppersta världsklass som valde Cagliari för att han ville avsluta sin karriär med att komma hem och lyfta upp dem till Serie A. Han hade möjlighet att bli kanske den bäst betalda fotbollsspelaren i världen, men han valde kärleken till Sardinien...

Suazo däremot spelade åtta säsonger i Cagliari. La Pantera Nera. 2006 blev han utnämnd till den bästa utländska spelaren i Serie A. Då Italien blev världsmästare och året innan Milan vann CL. Så det fanns riktigt starka konkurrenter.

Han gick sedan till Inter för en bra peng till Cagliari och riktigt hög lön till honom. Han satt sedan på bänken i fyra år och räknade alla sina pengar...

Oavsett! Jag glider från mitt ämne... Men jag ser inte dessa spelare idag. Jag ser inte ens lika mycket hjärta och själ. Men det kan komma eftersom det finns unga spelare med stor talang. Den enda som kanske skulle kunna jämföras med t ex Zola är Storari. En stor spelare som valt att komma tillbaka till den vackra ön eftersom han och hans familj trivs där och skulle kunna tänka sig en framtid efter fotbollen där... Men han har samtidigt inte varit den stora stjärnan som Zola trots allt var... Oavsett gillar jag verkligan honom på alla sätt. Sportsligt och som personlighet.
Citera
2016-04-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Cannavaro i juve? Var väl världens bästa back under sina guldår. Och Ciro Ferrara var riktigt grym han också. Zambrotta var ju en av världens bästa ytterbackar när han var som bäst i juve.

Cannavaro + Nesta kanske genom tiderna det bästa mittbackspar som Italien haft i landslaget.

Ferrara - Montero

Detta hade Juve back in the Days:

ferrara, montero, igor tudor, Iuliano, Pesotto, Zambrotta, Birindelli m.m när den fina eran med montero och ferrara som mittbackspar fanns.

Då vill jag lyfta fram montero, ferrara och Zambrotta framförallt. Världsklass hela vägen. Namnen på bänken är inte fy skam heller. Överflöd av grymma yttrar och mittbackar.

Och går vi fram till säsong 2004/2005

Då fanns Cannavaro och Thuram med i backlinjen. Den enda som inte fanns med av nämnda ovan är då luliano och tudor.

Cannavaro, Ferrara, Thuram , Montero som mittbackar. Lyx! Och på den tiden var det fyrbackslinje så det räckte gott och väl med 4 mittbackar.

Lägg där till Zambrotta, Pessotto, Birindelli.

Jag är visserligen färgad svartvit men om man ser helheten så hade inte Milan samma bredd på försvaret om man ser till helhet när det gäller mittbackar och yttrar.

Blandar vi Juve och Milan bästa enligt mig om vi går efter Italienare bara:

Pessotto - Nesta - Cannavaro - Maldini/Zambrotta

Zambrotta och Maldini får dela på vänsterplatsen då Zambrotta likt Maldini var vänsterback. Hugget som stucket enligt mig, Zambrotta var världens bästa på sin position enligt mig men fick aldrig samma erkännande som Maldini.

Sedan vill jag lyfta fram en annan spelare som ioförsig inte var en försvarare utan en mittfältare:

Alessio Tacchinardi helt klart en av världens defensiva mittfältare under sin tid. Värdklass på att bryta boll, stentuff och postionssäker. Skulle likt väl kunnat spela mittback för han var så klinisk.

Absolut! Bra snack.

Men samtidigt var Cannavaro normalt rankad som den tredje bästa italienska mittbacken, efter Nesta & Maldini. De var i en klass för sig själv. Det var vackert att se deras koreografi då de nästan tillsammans dansade fram. De visste och förstod varandra och kunde läsa spelet på ett förtjusande vis. Det var sällan som de hamnade i situationer där de behövde göra spektakulära brytningar, utan de läste spelet och dödade motståndarens anfall...

Däremot kan ingen ta ifrån Cannavaros VM 2006 där han var fantastisk. Han tog steget fram i egenskap av kapten då Nesta blev skadad och var en gigant. Fullständigt strålande.

Och att jag personligen totalt rankar honom snäppet under Maldini & Nesta gör honom knappast till en sämre spelare. Och jag anser att Baresi är den bästa mittbacken i Milan under modern tid. Och jag har hyfsad koll på Juventus försvarare som var fantastiska.

Jag har ofta lyft fram att många av spelarna som spelade i VM-finalen 2006 var Juventusspelare. Hur många? Åtta, nio? Mitt minne sviker mig... Och det visar på att om de inte hade blivit nedflyttade så hade de nu nog varit världens största klubb. För utvecklingen som följde var galen, medan Juventus spelade i Serie B och sedan fick kämpa sig tillbaka så hade de andra stora klubbarna i Europa utvecklats till giganter...
Senast redigerad av Brille68 2016-04-23 kl. 19:03.
Citera
2016-04-23, 21:33
Medlem
Jag har sagt det tidigare och hävdar det igen. Cagliari är tyvärr inte mycket bättre än så här. I början vek många lag ned sig då de fruktade Cagliari, men allt eftersom säsongen utvecklat sig har motståndarnas respekt minskat. Detta tillsammana med att dessena blev långtidsskadad, och sedan Melchiorri.

Samtidigt kom svagheterna fram då Dessena blev skadad. Och han har tagit sitt uppdrag på allvar. Idag tog han laget till kurvan... En bra kapten.

Och samtidigt som jag sitter och räknar på hur många sarder som spelade i dagens match konstaterar jag att det inte fanns en enda italienare i matchen mellan Inter och Udinese. Vafan i helvete!

Samtidigt har de en hyfsad ursäkt. Inter är ju per definition internationella, och Udineses modell är att finna billiga talanger som de sedan kan sälja...
Senast redigerad av Brille68 2016-04-23 kl. 21:36.
Citera
2016-04-23, 21:58
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Absolut! Bra snack.

Men samtidigt var Cannavaro normalt rankad som den tredje bästa italienska mittbacken, efter Nesta & Maldini. De var i en klass för sig själv. Det var vackert att se deras koreografi då de nästan tillsammans dansade fram. De visste och förstod varandra och kunde läsa spelet på ett förtjusande vis. Det var sällan som de hamnade i situationer där de behövde göra spektakulära brytningar, utan de läste spelet och dödade motståndarens anfall...

Däremot kan ingen ta ifrån Cannavaros VM 2006 där han var fantastisk. Han tog steget fram i egenskap av kapten då Nesta blev skadad och var en gigant. Fullständigt strålande.

Och att jag personligen totalt rankar honom snäppet under Maldini & Nesta gör honom knappast till en sämre spelare. Och jag anser att Baresi är den bästa mittbacken i Milan under modern tid. Och jag har hyfsad koll på Juventus försvarare som var fantastiska.

Jag har ofta lyft fram att många av spelarna som spelade i VM-finalen 2006 var Juventusspelare. Hur många? Åtta, nio? Mitt minne sviker mig... Och det visar på att om de inte hade blivit nedflyttade så hade de nu nog varit världens största klubb. För utvecklingen som följde var galen, medan Juventus spelade i Serie B och sedan fick kämpa sig tillbaka så hade de andra stora klubbarna i Europa utvecklats till giganter...

Har bara svaga minnen från finalen men som du säger så var Cannavaro gigantiskt i turneringen rakt igenom. Minns inte ens att Nesta var skadad, ändå lyckades Italien vinna, mycket stort faktiskt.

Juventus spelare under VM 2006:

Buffon
Zambrotta
Camoranesi
Del Piero

Det var inte så fasligt många faktiskt, väldigt lite juve-spelare för att vara landslaget under 2006 när Italien vann guldet. Mysigast av allt var att Peruzzi den forna Juventus målvakten agerade andra målvakt. Buffon tog ju över efter Peruzzi i Juventus och Peruzzi gick då till Lazio.

Barzagli var med i truppen och spelade på den tiden i Palermo, han gick väl efter det till Wolfsburg där han vann Tyska ligan ihop med grafite (stavning) och Dzeko som öste in mål. Tror inte han landade i någon annan klubb efter Palermo utan det var till Wolfsburg direkt.

Kan dock inte minnas att Barzagli spelade någon match i VM 2006, han var vid den tiden väldigt anonym.

Det var väl Materazzi som hoppade in istället för nesta när han skadade sig? Cannavaro - Materazzi
Den där galningen i Inter. Bra försvarare men gjorde en del dumt på plan.

VM i Brasilien var mer än halva startelvan Juventus:

Buffon
Barzagli
chiellini
Bonucci
Marchisio
Pirlo

Vilken gyllene generation när det gäller anfallare under 2006 för Italien:

Totti, Del Piero, Inzaghi, Gilardino mama mia! Tror Luca Toni även var med i truppen.

Och detta EM utan Marchisio, det kommer att gå åt helvete.
Citera
2016-04-23, 22:09
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Jag har sagt det tidigare och hävdar det igen. Cagliari är tyvärr inte mycket bättre än så här. I början vek många lag ned sig då de fruktade Cagliari, men allt eftersom säsongen utvecklat sig har motståndarnas respekt minskat. Detta tillsammana med att dessena blev långtidsskadad, och sedan Melchiorri.

Samtidigt kom svagheterna fram då Dessena blev skadad. Och han har tagit sitt uppdrag på allvar. Idag tog han laget till kurvan... En bra kapten.

Och samtidigt som jag sitter och räknar på hur många sarder som spelade i dagens match konstaterar jag att det inte fanns en enda italienare i matchen mellan Inter och Udinese. Vafan i helvete!

Samtidigt har de en hyfsad ursäkt. Inter är ju per definition internationella, och Udineses modell är att finna billiga talanger som de sedan kan sälja...

Sjukt! Låter helt galet, Italien börjar likna mer och mer som England. Ta t.e.x Arsenal bara fransmän och folk från all världens länder. Sedan så har Inter i princip aldrig haft tradition inte i modern tid åtminstone att satsa på inhemska spelare. Deras största ikon är Zanetti som är argentinare och strax efter det i "rang" kommer väl milito och cambiasso som också är argentinare. Inter har haft mycket duktiga argentinare i modern tid.

Därför det går skit för dem också, det finns ingen i laget som spelar med hjärta.

Inter hade väl inte EN enda spelare i Brasilien VM 2014? Har för mig detta, ev ranocchia men jag tror fan inte de hade en enda spelare i landslaget. Nu snackar jag inte om startelvan utan om i truppen överhuvudtaget. Katastrof för en sådan klubb och pinsamt måste jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in