2016-04-22, 16:21
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag tycker inte att det är nåt konstigt att han placerade jacka och hjälm på rishögen.
Dessa saker låg förmodligen bredvid kroppen på plasten i bagaget. Hjälmen lär han ha slitit av inledningsvis, han måste ju ha utrymme för tejpandet och kunna njuta fullt ut. Jackan har han nog först dragit av och kanske låst hennes armar med bakifrån, sen har han slitit av den för att lättare kunna dra upp hennes bh och tröja.

Han hade bråttom när han skulle frakta kroppen till byssjan, han var ju tvungen att vara hemma i "rimlig tid" som om allt var som vanligt, som om han nästan hade alibi. Och, kanske viktigast (?) att hinna skypa med modern den tid de brukar göra det.
Han bär kroppen skyndsamt till byssjan, trycker med brutalitet och kraft in henne i skåpet och kastar gamla kläder ovanpå.
Åter vid bilen tar han jacka och hjälm och gömmer dessa i rishögen åt det håll som byssjan ligger för han vet att INGEN använder den och att ingen har nåt ärende dit - alltså känns det rätt lugnt att gömma sakerna där - just då. Han har fullbordat sitt verk och är nu mån om att bara göra sig av med hennes saker så dessa inte ska kunna kopplas till honom så han gör detta lite irrationellt kan man tycka efteråt, men just då hade han bråttom och ville bara bli av med dem.
En ganska naturlig reaktion tycker jag.

Han tänkte nog att få detta överstökat fort - åka hem och skypa med mamman - försöka greja alibi, sen skulle han fixa allt mera noggrant.
Kropp, hjälm, jacka - planerade han nog att forsla bort på säker plats redan senare samma kväll eller tidigt nästa dag.

Hans planer gick åt helvete då man började söka efter Lisa redan samma kväll.
Hade han fått husera fritt nån dag hade nog både kropp, hjälm och jacka varit borta.
Och även snören och annat.
DÅ hade han utfört en riktig STÄDNING.

Det här är en trovärdig beskrivning av vad som faktiskt hände. Håller med.
2016-04-22, 17:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Så kan det vara.
AB ger ett lite flytande signalement av personens utseende i förhör, men menar att hon känner igen honom som en av AJs anställda. Pekar sedan ut NB som "mest lik" i fotokonfrontation och är helt säker på person när hon ser honom "live" i TR.
Bilen missar hon lite mer på i samtliga förhör, även efter att hon haft möjlighet att styra in sig på NBs bil om hon haft medvetna avsikter att ljuga och peka ut honom.

Jag tycker hon är trovärdig.

Faktum är att en identifikation brukar falla på plats (tydligare antingen ja eller nej) vid återupprepad irl iakttagelse.

I ett och samma förhör där bilder förevisas, fastnar hon inte förrän hon kommer till bild 8 (annan) samt hon fastnar på NB-bilden (som mest lik).
12an (annan) säger hon här blank-nej till.
Nästa varv - samma förhör, släpper hon 8an och har fokuserat på NB-bilden och 12an.
NB går alltså igen i bägge förevisningar, vilket han är den enda att göra.

Jag tycker faktiskt inte hon missar på bilen heller. Trots ofokus på bil, har hon avsevärt mer rätt än fel. Hon uppger att den stod parkerad med fronten mot skogen, och att bara bakpartiet var synligt. I den vevan nämner hon färg samt specifikt arbetsbil, vw caddy:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/VW_Caddy_Life_III_rear_20091003.jpg
vilket med tanke på hur många olika förekommande bilmodeller som mer finns att välja på, går att jämföra mot:
http://www.cars-directory.net/pics/volkswagen/sharan/1997/volkswagen_sharan_a1238567402b2586675_3_orig.jpg

Hon är klart trovärdig i mitt tycke.
2016-04-22, 17:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Precis, inget tvång att tillhandahålla den på förfrågan, det är här det är olika från fall till fall.
Det enda jag vill påvisa är att så fort en handling expedierats av Åklagarmyndigheten, är den en allmän handling, men kan i grova brottsmål oftast komma att sekretessprövas vid allmän begäran om denna handling.
Jag skulle gissa att det av sekretesskäl inte vore omöjligt att ta del av slasken i just detta fallet, då en journalist redan fått gå igenom den, och att den därmed redan är sekretess/lämplighetsprövad. (Märk väl, det har inte varit enbart polisen som tidigare berättat ur slasken här, utan även journalist har visat upp delar.)

Det tar nog dock stopp vid förfrågan av enskild allmänhet här. Jag tvivlar på att polisen tar sig tid till den grad att man ser ett syfte med att visa upp slasken.
Att driva upp ett rättsärende av en upplevelse att inte få ta del av den, verkar nästan alltid lönlöst, då det är relativt enkelt att begrava slasken i sekretess om det blir allt för stort spring kring det.
Men för all del, ett litet försök kan tänkas göras..

Vet du på vilket sätt GT fick ta del av Slasken? Var det bara för dom att knalla dit så öppnade Johansson pärmarna eller?
2016-04-22, 17:42
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
... nästan per automatik vidare mot Bertil Sahlin´s uttal om att RÅ nog kan ombes komma att begära kompletteringar genom denna överklagan.

Vad jag hörde både Marko och Bertil mellan raderna, verkar det inte som man ser denna överklagan som komplett i dagsläget.

Ingen av dom är direkt pålitliga och ska inte tas som dom kan sia om vad HD gör i detta fallet.
En fd kriminalare och Advokaten Marko Tuhkanen nix. Har hört på Tuhkanen innan och han hade så fel bara.

Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Bilagan som vi allmänheten fått tillgång är nummer fyra. HD har valt att inte ge ut de tre första bilagorna. Skälet vet vi ju inte. Men det är inte ovanligt på något vis.

Det beror förmodligen på innehållet som anses vara sekretessbelagt. Kan vara bilder, osv.
Senast redigerad av Moosky 2016-04-22 kl. 17:44.
2016-04-22, 18:20
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vet du på vilket sätt GT fick ta del av Slasken? Var det bara för dom att knalla dit så öppnade Johansson pärmarna eller?

Jag vet inte i detta fallet, och ännu sämre koll ur journalists perspektiv, men generellt mellan okända, syftes-kollas förfrågan, sedan behandlas det som ett lågprioärende (tålamod), ihop med av vilken art intervjun är.
Tält och sovsäck är nog en bra idé om man knackar på plötsligt med förfrågan.
Berörde journalist, Johan Ronge, är rättsreporter på Expressen/GT med tillhörande etik att förhålla sig till, därtill indikationer på kopplingar till västkustområdet/västra götaland. Exklusivt, vem vet?
Väl på inbokad plats har journalisten helt säkert fått hela pärm-raddan uppdukad och själv fått gå igenom med stöd av dialog med i detta fallet, Johansson.
Och det bör understrykas att Ronge tillhör allmänheten i lagens mening.

Citat:
Ingen av dom är direkt pålitliga och ska inte tas som dom kan sia om vad HD gör i detta fallet.
En fd kriminalare och Advokaten Marko Tuhkanen nix. Har hört på Tuhkanen innan och han hade så fel bara.

Det beror förmodligen på innehållet som anses vara sekretessbelagt. Kan vara bilder, osv.

Jag bara reflekterade över vad dom menade. Självklart får man ta det för gissningar, men det finns mer eller mindre erfarenhetsgrundade gissningar.
Jag själv tror mest på direkt avslag men det finns ingen uttalad erfarenhet i den gissningen
2016-04-22, 18:32
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
I sann alternativteoretisk anda KAN ju Adriana vara en del av den stooora konspirationen som innefattar bl.a NFC, FU-ledare, domstol, polis och inte minst - den verkliga mördaren - som inte bara styr de nyss nämnda, utan också är fullt kapabel att plantera både blod, bajs och sperma från en intet ont anande balt. Det du, sicken driftig mördare.

Ja , denne totalt spårlöse och osynlige alternativa mördaren är sannerligen
en blandning mellan Hollow Man och ett spöke hämtat direkt från Ghostbusters .
Han är verkligen både driftig och övernaturlig på alla vis .
De verkliga spåren efter den riktige mördaren Nerijus bleknar totalt i en jämförelse .
Trots DNA-spåren , vittnesmål , brist på alibi , beteendestörningar maskletande och
och den smått klassiska repliken waste of time uppe vid Martorp så nog tusan är
den spöklike alternativa mördaren mera trolig än Nerijus som mördare .
Som tur är så fungerar rättsväsendet utmärkt och därför sitter rätt man i buren .
Nämligen mördaren Nerijus , den ende som finns i verkligheten .
2016-04-22, 18:43
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Så kan det vara.
AB ger ett lite flytande signalement av personens utseende i förhör, men menar att hon känner igen honom som en av AJs anställda. Pekar sedan ut NB som "mest lik" i fotokonfrontation och är helt säker på person när hon ser honom "live" i TR.
Bilen missar hon lite mer på i samtliga förhör, även efter att hon haft möjlighet att styra in sig på NBs bil om hon haft medvetna avsikter att ljuga och peka ut honom.

Jag tycker hon är trovärdig.
Hon är definitivt trovärdig. Om man är med om en hotfull situation så fokuserar man ju på det som känns hotfullt, d.v.s Nerijus. Man kollar inte runt på en massa andra detaljer, det är en ren mänsklig instinkt.
Bilen har hon bara sneglat på men ger ändå en ok beskrivning utifrån vad hon minns. Är man själv inte bilintresserad och kan olika märken så blir beskrivningen lite diffus men det hon säger passar ändå in på hans bil.

SJÄLVKLART talar hon sanning och SJÄLVKLART minns hon rätt när hon pekar ut Nerijus i rättssalen. Hon var dessutom märkbart påverkad fysiskt och psykiskt av obehaget att se honom igen.

Jag begriper ingenting av skitsnacket om Adriana. Om man tror att hon ljuger eller har minnesproblem (tidig demens??) så kanske man bör rannsaka sig själv en smula och ta en funderare på vad det är man håller på med egentligen och varför....
2016-04-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag är inte juridiskt kunnig men det hindrar mig inte. Möjligen kan man se vissa paralleller med Annika Östbergs flytt från kaliforniskt fängelse till svenskt. Straffet tidsbestämdes till 45 år och då hon setat 2/3 av tiden blev hon frigiven. Då 45 år fastställdes var det en helt svensk angelägenhet eller var Kalifornien inblandat? Hade 2/3-principen kommunicerats med Kalifornien?

Nja, lite hindrad va du nog, du svarade nämligen inte alls på frågan .

Hur länge blir han sittande i Litauiskt fängelse när han dömts till
livstid i Sverige?

I Sverige kan han söka tidsbestämt straff efter tio år, hur fungerar
det i Litauen?
2016-04-22, 19:40
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Citat:
Jag vet inte i detta fallet, och ännu sämre koll ur journalists perspektiv, men generellt mellan okända, syftes-kollas förfrågan, sedan behandlas det som ett lågprioärende (tålamod), ihop med av vilken art intervjun är.
Berörde journalist, Johan Ronge, är rättsreporter på Expressen/GT med tillhörande etik att förhålla sig till, därtill indikationer på kopplingar till västkustområdet/västra götaland. Exklusivt, vem vet?
Väl på inbokad plats har journalisten helt säkert fått hela pärm-raddan uppdukad och själv fått gå igenom med stöd av dialog med i detta fallet, Johansson.
(...)

Det är väl som på¨ett arkiv, man får titta på materialet i ett särskilt rum med insyn, inte ta med sig väskor etc. Inte fota men möjligtvis få köpa kopior. Lite krångligare nu om handlingarna ännu är kvar på Johanssons arbetsrum, vilket man kan anta innan någon dom har vunnit laga kraft.

Edit.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-04-22 kl. 19:43.
2016-04-22, 19:52
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
I sann alternativteoretisk anda KAN ju Adriana vara en del av den stooora konspirationen som innefattar bl.a NFC, FU-ledare, domstol, polis och inte minst - den verkliga mördaren - som inte bara styr de nyss nämnda, utan också är fullt kapabel att plantera både blod, bajs och sperma från en intet ont anande balt. Det du, sicken driftig mördare.
Alldeles nyligen presenterades en teori om att Adriana kunde ha begått mened för att skydda en familjemedlem. Storyn växte och tydligen fanns kopplingar till kungahuset via nån morbror som var kompis med kungen. Namn på oskyldiga, ovetande personer lades upp. Nu jävlar var den stora konspirationen igång och misstankarna skulle riktas mycket högt upp. Men, var tog all bevisning mot Nerijus vägen då? Typ bortblåst? Skitsamma, det som finns har någon planterat, såklart. MÅNGA andra är ju inblandade och alla fyller olika funktioner - som i ett jättestort skådespel. Alla håller också tyst om vad som hänt, man skyddar varandra i det stora, invecklade mastodontprojektet att sätta dit en oskyldig balt och skydda den verklige mördaren. NFC är nog mutade eller så har de fått order från "högre ort" precis som polis, domstol och åklagare.

Stackars den hurtfriske advokaten, vad han har att kämpa emot! Inte konstigt då att han skriver en överklagan som om han pratar om nån som nästan inte finns, men kanske, kanske kan berätta något OM han får chansen till PT. Kanske han då vågar göra som advokaten säger och skylla på sin bror och sin fru? Men - det viktiga nu det är att hans ståndpunkt är - "säger jag inget nu så har jag ingenting sagt".
Hurtig försöker placera en annan person i MördarNerijus ställe, en person som liksom inte lämnat några spår och som ingen sett. Det är nästan en lite spöklik framtoning i det hela. Undrar hur Nerijus tänker nu, vad ska han våga lämna för redogörelser om det skulle bli så? Det bästa i denna spöksonat vore kanske om Nerijus drog en story om att den "riktiga" mördaren bar mask (typ som Fantomen) så han vet egentligen inte vem det var men den scary typen tvingade honom att städa efteråt.
Eller, så lyder han Hurtig och skyller allt på brorsan och även på frun. Vilket dilemma för den stackars balten, nu är det nästan synd om honom, eller hur?
"THE END" på denna story är att Nerijus inte kommer att säga ett ord, hur mycket Hurtig än försöker.
"Nerijus har aldrig sett Lisa" - det blir som ett mantra - ungefär som lögnen President Clinton upprepade i Lewinskyaffären - "Jag har aldrig haft sex med den där kvinnan."
Två lögnare som upprepar sin lögn i övrigt inget gemensamt.

Det ondskefulla och vidriga som Nerijus har gjort förpassar honom till kategorin monster som knappt går att jämföra med någon annan.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-22 kl. 19:58.
2016-04-22, 19:59
Medlem
Gissar att bror Hurtig inte är ett dugg intresserad av ngt PT, han inser självklart att NB är totalrökt! Vad är det för stil att utlova revolutionerande rön om NB/BH blott får igenom sin PT-ansökan? HD låter sig naturligtvis inte luras av sådan utpressningstaktik. BH skiter väl blankt i NB, han är bara ute efter att sola sig i glansen som försvarsadvokat i ett spektakulärt brottmål (för att inte nämna advokatarvode & renommé). Hans moral kan man förstås ha olika åsikter om.

När ansökan är avslagen kan BH med förorättad min fortsätta joddla om hårstrån, personkrets, bristande rutiner och dylikt. Dessutom slipper han avrätta Rönnbäckskan.

Tror inte NB sagt ett knyst till HB och han vill nog heller inget veta, mao, fabrikation av alternativGM är helt&hållet BHs verk.
2016-04-22, 20:03
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Jag bara reflekterade över vad dom menade. Självklart får man ta det för gissningar, men det finns mer eller mindre erfarenhetsgrundade gissningar.
Jag själv tror mest på direkt avslag men det finns ingen uttalad erfarenhet i den gissningen

Exklusivt är inte mer än att dom tittat på pärmarna som dom rullat in och rent allmänt fått reda på att den här pärmen är tips osv. Han rullade även ut pärmarna igen enligt artikeln. Så fanns det förbehåll? ¨
Ingen journalist har mer rätt än andra att titta på material, men att dom ringer Johansson och hör om dom kan få en intervju och se på överskottsmaterialet är nog inget han nekar till.
Men frågan gäller hela Slasken och det man ofta vill ha i såna här typer av trådar är förhör och spaningsuppslag på andra gärningsmän eller skvaller om AJ. Så jag håller fast vid att Slasken aldrig kommer att släppas eller ens få läsas i detta och andra fall. Slasken är inte offentlig oavsett.

Erfarenhet av att vara dömd till fotboja och erfarenhet som fd kriminalare har inte direkt med svåra juridiska frågor att göra. Så dom kan sia och diskutera men det ger inget av värde för min del.
Senast redigerad av Moosky 2016-04-22 kl. 20:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in