Citat:
Ursprungligen postat av
Sudharma
Om hon skulle känna igen NB mellan andra män skulle det vara mer trovärdigt.
Om du läser förhör med AB ska du också mörka att hon inte bara dålig på bilar men har dålig minne.
Jag har haft intrycket att du trott AB ljuger om att något möte på vägen ens förekommit. Ber om ursäkt att jag misstolkat det. Bra att du i alla fall tror hon talar sanning om vad hon upplevt.
Jag har läst förhören och liksom de flesta tycker jag hennes minne och uppfattningsförmåga verkar vara högst ordinär med tanke på att det är en situation där hon inledningsvis stannade just för att hon kände igen personen och inte förväntade sig något farligt, men sprang vidare när hans beteende blev udda. Fokus var på personen och vägbeskrivningen, inte bilen.
Just då var hon nog inte speciellt rädd, men situationen kändes fel. Det är först i samband med LH försvinnande som hon anar ett möjligt samband.
Märk väl att i förhör 14/6 när hon vet att Litauerna gripits vidhåller hon sin minnesbild av bilen trots att hon med lätthet kunnat korrigera till bättre överensstämnelse med brödernas bil. Det tyder på att hon inte påverkats av andra eller anpassat sin historia av andra skäl.
Jag (och antagligen många andra med mig) skulle inte med exakthet kunna beskriva min grannes hårfärg och frisyr, men jag skulle tveklöst kunna peka ut personen. Likaså är det inte säkert jag skulle pricka rätt på hens bils ljusa färg, men definitivt kunna peka ut den vid konfrontation.