2016-04-22, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag är en av dom som skrivit så.

Men jag vet inte vad som gäller när han är dömd av svensk domstol.

Någon som är juridiskt kunnig kanske kan förklara.

Jag är inte juridiskt kunnig men det hindrar mig inte. Möjligen kan man se vissa paralleller med Annika Östbergs flytt från kaliforniskt fängelse till svenskt. Straffet tidsbestämdes till 45 år och då hon setat 2/3 av tiden blev hon frigiven. Då 45 år fastställdes var det en helt svensk angelägenhet eller var Kalifornien inblandat? Hade 2/3-principen kommunicerats med Kalifornien?
2016-04-22, 12:42
Medlem
Hur är förhållandena i litauiska fängelser?
Har Litauen livstid?
2016-04-22, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ok, det tolkar jag som att du tror på att joggnigsinci.
denten faktiskt har hänt och hade man istället för fotokonfrontation gjort en konfrontation med 10 män och hon pekade ut honom hade du varit övertygad om att det var NB som stoppade AB på vägen.

Om hon skulle känna igen NB mellan andra män skulle det vara mer trovärdigt.
Om du läser förhör med AB ska du också mörka att hon inte bara dålig på bilar men har dålig minne.
2016-04-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Om du läser förhör med AB ska du också mörka att hon inte bara dålig på bilar men har dålig minne.

Jag har haft intrycket att du trott AB ljuger om att något möte på vägen ens förekommit. Ber om ursäkt att jag misstolkat det. Bra att du i alla fall tror hon talar sanning om vad hon upplevt.

Jag har läst förhören och liksom de flesta tycker jag hennes minne och uppfattningsförmåga verkar vara högst ordinär med tanke på att det är en situation där hon inledningsvis stannade just för att hon kände igen personen och inte förväntade sig något farligt, men sprang vidare när hans beteende blev udda. Fokus var på personen och vägbeskrivningen, inte bilen.
Just då var hon nog inte speciellt rädd, men situationen kändes fel. Det är först i samband med LH försvinnande som hon anar ett möjligt samband.

Märk väl att i förhör 14/6 när hon vet att Litauerna gripits vidhåller hon sin minnesbild av bilen trots att hon med lätthet kunnat korrigera till bättre överensstämnelse med brödernas bil. Det tyder på att hon inte påverkats av andra eller anpassat sin historia av andra skäl.

Jag (och antagligen många andra med mig) skulle inte med exakthet kunna beskriva min grannes hårfärg och frisyr, men jag skulle tveklöst kunna peka ut personen. Likaså är det inte säkert jag skulle pricka rätt på hens bils ljusa färg, men definitivt kunna peka ut den vid konfrontation.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-22 kl. 14:14.
2016-04-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
... nästan per automatik vidare mot Bertil Sahlin´s uttal om att RÅ nog kan ombes komma att begära kompletteringar genom denna överklagan.

Vad jag hörde både Marko och Bertil mellan raderna, verkar det inte som man ser denna överklagan som komplett i dagsläget.

Överklagan är nog komplett men HD kan komma att via RÅ begära att FU öppnas och de punkter som påpekades av BH utreds.
2016-04-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Bilagan som vi allmänheten fått tillgång är nummer fyra. HD har valt att inte ge ut de tre första bilagorna. Skälet vet vi ju inte. Men det är inte ovanligt på något vis.

Vad är det för bilaga som lämnats ut?
2016-04-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Nej, de bryr sig inte om vad den dömde tycker.

http://www.svd.se/vanligare-avtjana-straff-i-hemland

Sedan några år kan Sverige dessutom tvinga intagna att bli förflyttade till hemländerna, mot deras vilja. 2002 flyttades en person över. Därefter har Sverige blivit alltmer effektivt med att bli av med interner.
2003 flyttades 17 personer till annat land, förra
året 45 och hittills i år 27 personer. Under hela förra året gjordes 50 förfrågningar från Sverige till andra länder, i år har nästan lika många, 47 stycken, skickats iväg bara under det första halvåret.

Om den lag som trädde ikraft första April förra året kommer att åberopas kan det bli ett direkt respass för NB.
2016-04-22, 13:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Nej, de bryr sig inte om vad den dömde tycker.

http://www.svd.se/vanligare-avtjana-straff-i-hemland

Sedan några år kan Sverige dessutom tvinga intagna att bli förflyttade till hemländerna, mot deras vilja. 2002 flyttades en person över. Därefter har Sverige blivit alltmer effektivt med att bli av med interner.
2003 flyttades 17 personer till annat land, förra
året 45 och hittills i år 27 personer. Under hela förra året gjordes 50 förfrågningar från Sverige till andra länder, i år har nästan lika många, 47 stycken, skickats iväg bara under det första halvåret.

Jaha, jag hade för mig att det var något fångarna var tvungna att begära själva utifrån humanitära hänsyn.
2016-04-22, 14:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag har haft intrycket att du trott AB ljuger om att något möte på vägen ens förekommit. Ber om ursäkt att jag misstolkat det. Bra att du i alla fall tror hon talar sanning om vad hon upplevt.

Jag har läst förhören och liksom de flesta tycker jag hennes minne och uppfattningsförmåga verkar vara högst ordinär med tanke på att det är en situation där hon inledningsvis stannade just för att hon kände igen personen och inte förväntade sig något farligt, men sprang vidare när hans beteende blev udda. Fokus var på personen och vägbeskrivningen, inte bilen.
Just då var hon nog inte speciellt rädd, men situationen kändes fel. Det är först i samband med LH försvinnande som hon anar ett möjligt samband.

Märk väl att i förhör 14/6 när hon vet att Litauerna gripits vidhåller hon sin minnesbild av bilen trots att hon med lätthet kunnat korrigera till bättre överensstämnelse med brödernas bil. Det tyder på att hon inte påverkats av andra eller anpassat sin historia av andra skäl.

Jag (och antagligen många andra med mig) skulle inte med exakthet kunna beskriva min grannes hårfärg och frisyr, men jag skulle tveklöst kunna peka ut personen. Likaså är det inte säkert jag skulle pricka rätt på hens bils ljusa färg, men definitivt kunna peka ut den vid konfrontation.

Jag är inte alltid säker att jag skulle kunna peka ut någon från foton pratar man med dem eller ser hur de rör sig så är det lättare. Har vid ett par tillfällen fått klart för mig att en del jag känner har dubbelgångare om man bara råkar på dem, jag har misdtagit totala främlingar för någon jag känner väldigt väl på mer eller mindre underliga sätt. Samma har jag råkat ut för att någon pratar med mig ansikte mot ansikte rätt länge innan de inser att jag inte är den de trodde de pratade med (och jag kan ha hållt igång konversationen om det länge hålls till något allmänt, en del pratar ju om ditten och datten med totala främlingar även om det inte är jättevanligt i Sverige).
2016-04-22, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag är inte alltid säker att jag skulle kunna peka ut någon från foton pratar man med dem eller ser hur de rör sig så är det lättare. Har vid ett par tillfällen fått klart för mig att en del jag känner har dubbelgångare om man bara råkar på dem, jag har misdtagit totala främlingar för någon jag känner väldigt väl på mer eller mindre underliga sätt. Samma har jag råkat ut för att någon pratar med mig ansikte mot ansikte rätt länge innan de inser att jag inte är den de trodde de pratade med (och jag kan ha hållt igång konversationen om det länge hålls till något allmänt, en del pratar ju om ditten och datten med totala främlingar även om det inte är jättevanligt i Sverige).

Så kan det vara.
AB ger ett lite flytande signalement av personens utseende i förhör, men menar att hon känner igen honom som en av AJs anställda. Pekar sedan ut NB som "mest lik" i fotokonfrontation och är helt säker på person när hon ser honom "live" i TR.
Bilen missar hon lite mer på i samtliga förhör, även efter att hon haft möjlighet att styra in sig på NBs bil om hon haft medvetna avsikter att ljuga och peka ut honom.

Jag tycker hon är trovärdig.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-22 kl. 15:52.
2016-04-22, 16:10
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Det var väldigt lätt att "känna igen" när det satt bara en man i stolen bredvid advokaten.
Skulle hon peka honom mellan 10 andra män skulle det vara trovärdigt, men nu var det löjligt.

Nu väger ju tyvärr Adrianas ord betydligt tyngre än ditt trams .
Eftersom du aldrig kan belägga den skit du påstår så faller det platt .
Jurist som hon är så vet hon väldigt väl hur det funkar i en domstol .
Vore hon inte säker på sin sak så hade hon aldrig pekat ut honom
i domstolen det borde ju till och med du begripa tycker man ju .
Varför skulle hon ljuga ?
Förklara detta på ett sätt som bevisar att du har rätt .
Hon kanske kände igen lukten av honom också när hon träffade honom igen live .
Hon kanske även kände igen rösten .
Ännu fler bevis på hon talar sanning .
2016-04-22, 16:20
Medlem
Citat:

"Dåligt minne". Menar du svårigheterna hon hade med att hålla isär Skövde och Lidköping? Det betyder snarare att hon är dåligt orienterad i bygden. Nerijus valde verkligen rätt person att fråga efter vägen till Medelplana. Hon hade aldrig tjoat tillbaka "fortsätt bara rakt fram". Det gör inte hennes utpekande av Nerijus mindre trovärdigt. Tänk efter lite själv. Om du varit i både Vilhelmina och Dorotea skulle du själv veta säkert på vilken av dessa orter du besökte en ateljé? Eller Dals-Långed och Billingsfors? Eller ett par andra orter en bra bit hemifrån. Efter en vecka var det väl också?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in