Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Göran Persson intervjuades häromdagen, han sa att ingen människa skall behöva tigga och det är inte rätt att folk skalla behöva sänka sig till det i vårt demokratiska samhälle - här kommer den springande punkten - vilka skyldigheter har vi mot människor som vallfärdar hit men som faktiskt är medborgare i en annan EU-stat?
I och med att vi är med i eu, en slags överstat, har vi ju på något sätt redan utvidgat begreppet vad som är "vårt demokratiska samhälle" till länder utanför vårt eget. Annars kan man väl säga att vi godkänt överstatligt icke-demokratiskt medborgarskap. Jag hade gärna sett att det misslyckade och korrupta eu-projektet lades ner. Vi hade kunnat ge tiggarna medborgarskap, i utbyte mot att de avsäger sig sitt rumänska/bulgariska, och ge dom arbete, eller utbilda dom som behöver det. Göra dom till tillväxtökande resurser, som i slutändan missgynnar tiggarnas hemländer, som ändå behandlat dom som skit. Alternativt inhysa dem i det nedlagda eu-parlamentet och fördela parlamentslönerna som försörjningsstöd åt tiggarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Den enda vettiga slutsats jag kan landa i är att göra som de flesta av europas länder nu gjort - inför tiggeriförbud, helst skulle det varit gjort igår!
Finns ju alltid undantag från vem eller vilka som blir tiggare. Alltså inte bara "välfärdare". Ett tiggeriförbud kommer ju också drabba t.ex. svenska medborgare som haft jävligt otur och som man kanske inte vet så mycket om.
Jag skiter i etnicitet, medborgarskap, orsaker osv, när jag skänker. Skönt att slippa ta mig så långt för att bli av med oanvända kläder och annat.