2016-04-21, 16:41
Medlem
Hittar ingen lämplig tråd gällande Bostadslån. Hittar en massa information som svajar fram och tillbaka. Därför kan det vara bra med en samlad tråd med lite statistik.

Tanken är att man skriver hur stort bolån man fått beviljat, vilken lön man har, storlek på kontant insats och vart i Sverige man bor, norr mitten söder, stor stad eller liten by.

Exempel:

Lön sökande 1
Lön sökande 2
Kontantinsats
Beviljat lån.

Som priserna skenat dom senaste åren på hus/lägenheter har jag mycket svårt att förstå att ens hälften har råd. Lönerna har ju inte gått upp samma % som priset på boende.
Citera
2016-04-21, 18:07
Medlem
Tjippmunks avatar
du kan räkna på det här: https://www.sbab.se/1/privat/Lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html#/views/kalkyl1
Citera
2016-04-21, 18:40
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slynjavel
Hittar ingen lämplig tråd gällande Bostadslån. Hittar en massa information som svajar fram och tillbaka. Därför kan det vara bra med en samlad tråd med lite statistik.

Tanken är att man skriver hur stort bolån man fått beviljat, vilken lön man har, storlek på kontant insats och vart i Sverige man bor, norr mitten söder, stor stad eller liten by.

Exempel:

Lön sökande 1
Lön sökande 2
Kontantinsats
Beviljat lån.

Som priserna skenat dom senaste åren på hus/lägenheter har jag mycket svårt att förstå att ens hälften har råd. Lönerna har ju inte gått upp samma % som priset på boende.

Om du får lån eller ej har många fler faktorer.

Har du barn ? Om ja hur många?
Bil? Flera bilar?

Etc etc

Banken gör en kalkyl baserad på en mängd faktorer och dessa avgör om du/ni får lån.
Dom räknade på 8% ränta när jag tog lån.
Citera
2016-04-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
du kan räkna på det här: https://www.sbab.se/1/privat/Lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html#/views/kalkyl1

Det där är preliminär räkning, som sällan övernsstämmer med verkligheten.
Citera
2016-04-21, 20:47
Medlem
[quote=TheBirdIsTheWord|57038034]Om du får lån eller ej har många fler faktorer.

Har du barn ? Om ja hur många?
Bil? Flera bilar?

Etc etc

Självklart är det så. Men jag hoppas att folk föstår och skriver.
Citera
2016-04-21, 20:52
Medlem
KlopFers avatar
Citat:

Du är alltså bara nyfiken på vad folk har i lån kontra deras lön?

Läs lite riktig statistik istället för att tro på det som skrivs här.

Finns ett bra inlägg här och länkar vidare ifrån det.

http://flutetankar.blogspot.se/2016/04/bostadsrattspriserna-annu-mer-maniska.html
Citera
2016-04-21, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord

Dom räknade på 8% ränta när jag tog lån.

Ja dom räknade på det ja, men har du förlikat dig med tanken att betala 8% i ränta på ditt lån?

Jag tex har råd att ge bort 15k varje månad, men det betyder inte att jag är speciellt sugen på att göra det.
Citera
2016-04-21, 21:40
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja dom räknade på det ja, men har du förlikat dig med tanken att betala 8% i ränta på ditt lån?

Jag tex har råd att ge bort 15k varje månad, men det betyder inte att jag är speciellt sugen på att göra det.

Vad snackar du om .
Sa att banken räknade på 8 % i sin kalkyl när jag tog bolån.
Vad jag skulle tycka om att betala 8% eller vad jag kan betala har inget med detta att göra.
Citera
2016-04-21, 21:50
Medlem
Johan_08s avatar
När jag skulle skaffa mitt första bolån så följde min rika vän med mig, träffade min väns bankkontakt och fick ett lån som var för "bra" om man såg till min inkomst, behövde inte visa något arbetsgivarintyg, lönespecar eller dylikt utan det var bara o signa på med ett glatt leende.
Så har ni någon rik person nära er är inget riktigt skrivet i sten
Citera
2016-04-22, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Vad snackar du om .
Sa att banken räknade på 8 % i sin kalkyl när jag tog bolån.
Vad jag skulle tycka om att betala 8% eller vad jag kan betala har inget med detta att göra.

Det har väldigt mycket med saken att göra, alla kastar ur sig att "banken räknade på 8%" så då är det ju lugna gatan.

Sedan att väldigt få ägnar en tanke åt hur det faktiskt skulle vara att betala dessa 8% är det ingen som reflekterar över, att minska ner på sin konsumtion är knappast något dagens bortskämda generationer ens har på kartan.
Citera
2016-04-22, 11:17
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Exempel:

Lön sökande 1
Lön sökande 2
Kontantinsats
Beviljat lån.

Köp förra sommaren.

Lön sökande 1: ca 80k
Lön sökande 2: ca 30k
Kontantinsats : ca 2m
Beviljat lån: Pris 7m, lån 5m, skulle säkert fått mer men det var vi inte villiga att betala
Område: Täby (Stockholm)

2 barn
2 bilar (en med lån)
Senast redigerad av Pershagen76 2016-04-22 kl. 11:27.
Citera
2016-04-22, 12:57
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker

Det där är ju ett högst personligt val. Jag har inga problem att lägga 15k eller mer på boende om det innebär att jag kan välja att bo var och hur jag vill (inom rimliga gränser givetvis).

Vissa kan utan att blinka lägga 6k i månaden på ett billån eller leasing medans jag inte skulle kunna tänka mig att lägga mer än 2k.

Andra kan tänka sig att bränna 10-15k på kläder och krogen varje månad medans jag inte kan tänka på att lägga mer än kanske 2k (om man snittar ut det).

Det finns en del som tycker att 6k är på tok för mycket som matkostnad för deras familj och månad, medans vi lätt lägger över 10k på för detta.

Det beror ju helt och hållet på vad du tycker är viktigt för dig som individ och för din familj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in