2016-04-20, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Intressant hur diskussionen kan vända så kraftigt.
När förundersökningen drog ut på tiden och åklagarsidan begärde åtalsförlängning i somras på grund av att de fortfarande inväntade analyssvar från NFC osv. så var det ett jävla gnäll från ett visst håll där man beklagade sig över stackars NB som gång på gång blev omhäktad på grund av att förundersökningsarbetet (i deras mening) tog allt för lång tid.
Nu sitter (i mångt och mycket) samma individer och beklagar sig över att inte varenda minsta lilla detalj som på något sätt har uppmärksammats under processens gång har skickats in för analys, trots att det, helt i onödan bara hade dragit ut på tiden för förundersökningsarbetet ännu mer. Åklagarsidan har gjort sitt jobb på ett utmärkt sätt, helt i enlighet med sin uppgiftsbeskrivning; de har samlat in tillräckligt med bevisning för att kunna väcka åtal mot den misstänkte, och de har dessutom fått honom fälld i två instanser.

Om detta/dessa hårstrån som nu diskuteras är så oerhört viktiga ur utredningssynpunkt som vissa här påstår så bör de väl ställa sig frågan varför inte Hurtig begärt analys av dem, snarare än att kritisera utredarna. Allt blir så uppochnedvänt när vissa väljer att resonera på det här omständliga och ologiska viset.

Den stora frågan är inte om NB ska gå loss, det kommer aldrig att ske,
enligt min åsikt är väl bäst att lägga till.

Frågan däremot är om han borde få sällskap, eller inte.

Vad gäller BHs lilla brev till HD punkt 72 är nog inte så briljant.
Att nästan villkora NBs vilja att prata, får vi inte PT så säger NB inget.
2016-04-20, 05:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Och det är väl inte bara ett brottsoffer, utöver den mördade så finns ju hennes familj bl.a. om man räknar på vilka som drabbas av en brottsling och inte strikt ser till vilka parter som direkt är involverade i ett brotts gärningsbeskrivning (som uttrycks i singularis i ordalydelsen). Straffen och straffsatser är väl delvis satt ur allmänpreventivt syfte man uppnår väl inte bästa rättvisa i att nöja sig med "full pott" på en GM om flera i lika eller möjligtvis i högre grad varit delaktiga.
2016-04-20, 07:35
Medlem
develis avatar
När man tittar på denna stora överklagan så landar det på tre saker om nu HD skulle be RÅ göra ett yttrande:
# Ett ljust hårstrå med rot.
# Tre små djurhår.
# Klistersidan på tejpbiten vid grävmaskinen om det nu ens är relevant:

Tejpbiten är lyst (vilket är UV ljuskälla), den är säkrad ang fibrer/hår, undersökt i OP-mikroskop, det ses inga blodbesudlingar och den är dubbeltopsad i ändarna som har ett invik och det har gett utslag på ABs DNA och ingenting annat.

# Flashspåret var ett blindskär eftersom metadata anger Aivaras Bilivicius på två ställen.
# Att hon överfallits och mördats i norra delen finns det inte minsta belägg för.
# Allt annat som tas upp är bevisvärdering och inte relevant.

72 nyanser av grått.. är det nån som hittat nåt mer?

Den där namnlösa "utredande analytikern" som BH åberopar verkar ju mer än skum. Åtal mot brodern läggs inte ner förrän strax innan åtal, det har gått genom TR och HovR och är uppe i HD. Det låter som en ny variant av Billy Batong.
Senast redigerad av develi 2016-04-20 kl. 07:44.
2016-04-20, 08:12
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
”Handlar troligtvis om skrivfel i något papper”
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4895764--handlar-troligtvis-om-skrivfel-i-nagot-papper-
Citat:
Lars Johansson har haft chefskapet i polisens utredning av Lisa Holm-målet. Han har inte någon större tillit till Björn Hurtigs påstående att polisen skulle ha förväxlat Nerijus Bilevicius och hans hustrus dator med broderns dator.
— Det påståendet faller på sin egen orimlighet. Det skulle i så fall innebära att Nerijus inte skypade med sin mamma på sin dator mellan klockan 19.35 och 20.00, något som alla parter varit överens om har skett. Har han inte gjort det, så har han inget alibi under den tiden heller. Jag tycker advokaten försätter sin klient i en konstig situation.
2016-04-20, 08:48
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Klarsynta intuitioner ? Du menar hans fantasier ?
Han borde ju skämmas istället för att använda sig av löjliga latin-fraser .
Konstigt att en sån knäppskalle som tidigare tilldelats en varning för sitt ljugande
i ett annat fall kan betraktas med sådan beundran .
Den ende som har gett anledningar till en fällande dom är ju mördaren Nerijus själv .
Genom att få hjärnsläpp när sexfantasierna tog överhand så spikade han ihop kistan åt sig själv .
Det var inget han behövde någon hjälp med , det klarade han så bra själv .
PT kan han titta sig i arslet efter .
Delar dina åsikter.

Tänker också på hur alternativteoretikerna här höjde Rönnbäck till skyarna inledningsvis.
Precis allt hon gick ut med i media var så klokt, så jävla perfekt.
Hur idiotiskt det än lät då - vilket senare också bekräftades.
Nu har vi den nya stjärnan då - Hurtig, välkänd, ökänd whatever...
ALLT han gör, allt han kommer med - är så klokt, så jävla perfekt.
Minsta lilla dammkorn kan välta hela utredningen.

Villfarelse, fanatisk tro på NB:s oskuld för att man inte vill att han ska vara skyldig för att det passar inte ens värderingar. Fanatisk avsky mot svenska rättsväsendet. Polis/åklagare är rasister med tunnelseende. Några har bara velat sätta dit NB.
Man hör ju själv hur dumt detta låter, ändå fortsätter det och kommer att fortsätta....

Den enkla sanningen är att Nerijus själv sett till att hamna där han nu sitter.
Han är fullständigt medveten om det här, att han satt sin egen signatur med sitt blod på offrets kläder och på brottsplatsen. Han vet mycket väl vilka vittnen det är som sett honom t.o.r Martorp mordkvällen, han vet mycket väl vad han sagt till sin bror och fru när han stressat försökte få falskt alibi. Men, som en ansvarslös och rädd snorunge som blir ertappad med någon ond gärning så försöker han skylla ifrån sig genom att peka på de som står (stod!) honom närmast.
Det har han nog lärt sig sen barnsben, att försöka undkomma straff genom lögner.
Syns i förhören hur han beter sig, rösten säger en sak - kroppen med vaggandet säger en annan sak. Är som att han fysiskt vill ta sig bort från det hemska med att stå till svars för det han gjort.
Vaggandet och tystnaden fortsätter och Nerijus säger inte ett skit.
Skitsnacket får advokaten stå för.
2016-04-20, 09:02
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag vill påminna om att det finns bara ett offer, brottsoffret.

Om man tänker lite allmänt, om Nero och på att varje människa har en egen roll i vad som sker i livet, så är Nero inte ett offer. Det är inte illa pinkat att få två advokater som tänker åt honom.

De flesta av oss skulle i det fall vi var inkallade till polisförhör som misstänkta eller åtalade, göra allt för att reda ut situationen om vi var oskyldiga. Precis så som Irina och lillebror gjorde när de förstod situatinens allvar.

Om man är oskyldig och tiger, så har man ett eget ansvar om att man får livstids fängelse. Samma sak om det finns förmildrande omständigheter eller förklaringar som man inte redogör för.

Det enda Nero gjort för att komma undan i hela denna sak, är att be familjen om falskt alibi, långt innan flickan hittades. Det anser jag är det mest allvarliga i saken, för det skedde medan folk letade efter en försvunnen flicka. Innebärande att Nero visste att ett brott hade begåtts, och att hon var död.

När Nero mötte Lisas pappa som letade efter sin dotter, kunde han se på honom med vetskapen att han dödat denne mans dotter.

Om en flicka skulle vara försvunnen där jag bor och pappan letade, skulle jag tänka att hon kommer nog snart hem. Ungdomar kan vara hos en kompis eller glömma ringa hem. Som utomstående känner man ju inte till allt vi vet nu om Lisa, och att hon hade meddelat att hon var på väg hem, efter en noga planerad resa på motorcykeln, efter arbetet.

Jag skulle inte komma på tanken att se till att ha alibi, bli nervös eller tänka på saken. Jag skulle definitivt inte stalka MP och polisen och leta mask på plats de söker. Jag skulle inte leta efter min katt, för han kommer hem, som alla andra katter när han vill ha mat eller vila.
Instämmer i dina kloka reflektioner.
Sunda förnuftet säger ju att man skulle agerat precis som du beskriver.
Endast en skyldig mördare agerar som Nerijus gjorde.
Att be sin bror och fru om falskt alibi INNAN någon mer än han själv visste att hon var död - bara det säger allt. Vilket AB och IB samstämmigt har vittnat om i separata förhör.
Eller, man kanske inte ska kalla dem "bror och fru" längre, han vill ju att de ska kallas "personkrets".
Hurtig vill i alla fall det och NB måste ju ha godkänt detta.
Vilket as, att skylla på sin familj.
Här är ingenting heligt, bara egot.
2016-04-20, 09:27
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Fast nu finns varken resurser, tid, pengar eller sakliga skäl att utreda ned till minsta dammkorn.

Har du någon källa på det? Man har uppenbarligen haft både tid och resurser att följa upp tips från medium.

Citat:
NBs skuld är styrkt bortom rimligt tvivel i två instanser och snart har vi den tredjes svar på det. Alternativ gm är utesluten, men återstår att se vad HD svarar på BH/NB "teori" om den saken.

Du kanske tillhör skaran "medium" då du verkar kunna se in i framtiden. Det kanske är ett försök till att spara resurser som du vill föregå rättsprocessen?

Citat:
Jag har fått intrycket att du är delvis juridiskt skolad och påläst (definitivt mer än jag) och borde då vara medveten om att utredningsresurserna inte räcker till analys av närpå minsta dammkorn.

Vad räcker utredningsresurserna till då?

Hypotesen att ÅK bara är intresserad av att någon döms, inte nödvändigtvis att RÄTT GM döms, verkar styrkt mot bakgrund av det du skriver. Det gäller ju att spara på resurserna så huvudsaken att någon döms med så få resurser som möjligt. Låter inte speciellt rättssäkert i mina öron.
2016-04-20, 09:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ju mer vi diskuterar det här överklagandet, ju mer känner jag mig övertygad om att den röst som tycks komma från NB i själva verket härrör från buktalaren BH. Det är en slipad advokat som har hand om såväl regi som framförande. NB:s roll är att nicka bifall. Vi får hoppas att BH vinnlagt sig om att göra innebörden och tänkbara konsekvenser klara för NB, innan denne satt sitt namn under. Därmed tror jag att förespeglingarna om senare betydelsefulla kompletteringar från NB utgör substanslös retorik som bäst. Möjligen har BH någon förhoppning om att, om han lyckas få båten i sjön, NB ska komma att ta ansvar för sin roll.

Det finns genomgående klart selektiva tvivelaktigheter i Hurtig´s resonemang.
Man tycker att det är orimligt att en GM har burit tejprullen tillbaka till spiklådan.
Men man tycker det är rimligt att en GM burit ett av Lisa´s huvudhårstrån exakt samma distans, och fäst upp på väggen vid röret.
Detta i ett lallande resonemang där allt ändå till slut sker under samma ladugårds-tak...

Jag skulle kunna sträcka mig till att konstatera att Hurtig nog gärna vill verka slipad.
Nerijus är, och förtjänar att vara försvarslös.
2016-04-20, 09:30
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
I punkt 64 kritiserar BH det faktum att kroppen kläddes av i byssjan istället för på rättsläkarstationen och att det ökat risken för kontaminering.

För det första är det delvis fel. Underkroppens kläder vid anklarna kläddes försiktigt och under kontrollerade former av i skåpet, men överkroppen och snaran avlägsnades efter hon lyfts ut.
Allt förpackades omgående i papperspåsar för att undvika kontaminering och förändringar.
Teknikern påtalar också att de har dålig erfarenhet av att vänta till obduktionen med att avlägsna kläder mm. (spår kan hinna förstöras).

Enligt BH skulle det varit bättre att lyfta ut kroppen ur det trånga skåpet med klädbyltet kvar vid anklarna, lagt kropp med kläder i en lufttät liksäck, transportera till rättsläkarstationen och där öppna säcken, klä av kroppen och förpacka kläder inför teknisk undersökning på NFC.

Hur kan han få det till en bättre metod?
BH tror att han är en kriminaltekniker.
Det går inte så bra.
Hans påståenden påminner mycket om när alternativteoretikerna här leker kriminaltekniker.
Det blir lite fånigt.
Okunskap ihop med fantasifulla hypoteser i syfte att hitta "fel" som inte finns.
2016-04-20, 09:34
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Man tycker att det är orimligt att en GM har burit tejprullen tillbaka till spiklådan.
Men man tycker det är rimligt att en GM burit ett av Lisa´s huvudhårstrån exakt samma distans, och fäst upp på väggen vid röret.
Detta i ett lallande resonemang där allt ändå till slut sker under samma ladugårds-tak...

Jag skulle kunna sträcka mig till att konstatera att Hurtig nog gärna vill verka slipad.

Det stämmer nog att han vill verka slipad.
Ibland vill man något för mycket så det tar fokus från det egentliga uppdraget
2016-04-20, 09:37
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Intressant hur diskussionen kan vända så kraftigt.
När förundersökningen drog ut på tiden och åklagarsidan begärde åtalsförlängning i somras på grund av att de fortfarande inväntade analyssvar från NFC osv. så var det ett jävla gnäll från ett visst håll där man beklagade sig över stackars NB som gång på gång blev omhäktad på grund av att förundersökningsarbetet (i deras mening) tog allt för lång tid.
Nu sitter (i mångt och mycket) samma individer och beklagar sig över att inte varenda minsta lilla detalj som på något sätt har uppmärksammats under processens gång har skickats in för analys, trots att det, helt i onödan bara hade dragit ut på tiden för förundersökningsarbetet ännu mer. Åklagarsidan har gjort sitt jobb på ett utmärkt sätt, helt i enlighet med sin uppgiftsbeskrivning; de har samlat in tillräckligt med bevisning för att kunna väcka åtal mot den misstänkte, och de har dessutom fått honom fälld i två instanser.

Intressant iakttagelse. Ungefär som ÅK-kramare ena stunden tycker vissa vittnen är sanningen självt men i andra stunder anser vittnen är helt irrelevanta. Som när de tjatar om den "helhetsbilden" när det är just helhetsbilden som inte stämmer.

De huvudsakliga invändningarna här väl dock bestått i att man utlyst yppandeförbud för att sedan ta semester och mer eller mindre lägga ner utredningen över sommaren.

Citat:
Om detta/dessa hårstrån som nu diskuteras är så oerhört viktiga ur utredningssynpunkt som vissa här påstår så bör de väl ställa sig frågan varför inte Hurtig begärt analys av dem, snarare än att kritisera utredarna. Allt blir så uppochnedvänt när vissa väljer att resonera på det här omständliga och ologiska viset.

Om du istället tänker dig att det är ännu ett av de detaljer som pekar på att utredningen är bristfällig och ensidig så kanske du förstår bättre. Lite lustigt att du nämner logik. Är det en egen variant av logik du håller dig med?
2016-04-20, 09:45
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Det är inte riktigt vad Hurtig säger i PT-ansökan. Det kan ha kommit dit av en mängd andra orsaker hävdar han vilket stämmer.

Har inte tex både SH och LS letat i ladan? Båda av dem har varit i kontakt med LH och hennes tillhörigheter. Även andra i utredningen har befunnit sig på platser där LH varit och sedan i ladan. Det har trampats runt lite var stans i Ladan, på parkeringen, i cafét av allt från hundar och spårare till anhöriga och vänner. Det kan ha fastnat ett hårstrå på någon av dem som lossnat när de befann sig i detta rum.
.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in