2016-04-20, 01:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Spårsäkring utanför boden gjordes innan kroppen ens hittats. Teknikern fotade medan den genomsökte boden och på sista plats hittade kroppen.
Undersökningen av boden påbörjades kl. 21.05 och kroppen lyftes ut efter 04.40.
Byssan har undersökts vid flera tillfällen mellan 12 och 25 juni.

Tycker du inte det är rimligt att viss spårsäkring i boden och kring skåpet faktiskt har skett under de närmare 8 timmarna innan kroppen lyftes ut (man säkrade även jacka och hjälm under den tiden) och att en del spårsäkring gick inte göra med kroppen på plats i skåpet.
Man verkar i alla fall inte haft bråttom.

Har du några uppgifter som tyder på motsatsen?

Nej men det hade väl inte varit så orimligt att jämföra det med det man hittar på hennes kläder ka närpå till minsta dammkorn kan jag tycka. Oh utifrån detta möjligtvis ha en klarare bild av händelseförloppet (som måhända i högre grad styrker NBs skuld och utesluter att någon annan ev. inblandad går lös).
2016-04-20, 01:23
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det alternativteoretikerna inte fattar är att utredningen är klar när man har tillräckligt med bevis, för att få till ett åtal och en fällande dom.

"Tur" att tingsrätten och hovrätten fattade så att Nero inte är lös på bygden.

Ponera att det faktiskt finns brister i utredningen.

Vill du då att en eventuell annan skyldig gärningsman fortsätter att gå lös på bygden? Bara för att du prompt vill se NB som ensam skyldig?

Man behöver inte vara alternativteoretiker för att se bristerna i det resonemanget. Det räcker med sunt förnuft.
2016-04-20, 01:25
Medlem
develis avatar
Citat:
I punkt 64 kritiserar BH det faktum att kroppen kläddes av i byssjan istället för på rättsläkarstationen och att det ökat risken för kontaminering.

För det första är det delvis fel. Underkroppens kläder vid anklarna kläddes försiktigt och under kontrollerade former av i skåpet, men överkroppen och snaran avlägsnades efter hon lyfts ut.
Allt förpackades omgående i papperspåsar för att undvika kontaminering och förändringar.
Teknikern påtalar också att de har dålig erfarenhet av att vänta till obduktionen med att avlägsna kläder mm. (spår kan hinna förstöras).

Enligt BH skulle det varit bättre att lyfta ut kroppen ur det trånga skåpet med klädbyltet kvar vid anklarna, lagt kropp med kläder i en lufttät liksäck, transportera till rättsläkarstationen och där öppna säcken, klä av kroppen och förpacka kläder inför teknisk undersökning på NFC.
Hur kan han få det till en bättre metod?
Har reagerat på flera partier där han har märkliga påståenden. Han tycks stundom glömma att han är advokat och inte utbildad polis och erfaren krim.tekniker..
"Analyserna" påminner om folk här som studerar text och bilder i FUP - som sen fick förklaring/fördjupning i TR om det så var via krim.tekniker eller NFC.
De hade förberett papper som du säger och det lär ju vara betydligt säkrare att starta med detta innan man lyfter ur och flyttar henne överhuvudtaget. Tröja och bh likaså som klipptes upp för att vara så försiktiga som möjligt.

Utöver detta finns ingen anledning att ifrågasätta ett uttagande. Uppenbart gick det bra efter noggrant övervägande och såga ville de inte riskera.
HA i TR via ljudfil.
Citat:
Vi funderade på om vi skulle såga eller så men vi beslutade oss ändå för att vi gör ett försök att få ut Lisa för att minimera skador egentligen för jag menar att sågar vi så kan ju det också förorsaka skador.
Senast redigerad av develi 2016-04-20 kl. 01:32.
2016-04-20, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej men det hade väl inte varit så orimligt att jämföra det med det man hittar på hennes kläder ka närpå till minsta dammkorn kan jag tycka. Oh utifrån detta möjligtvis ha en klarare bild av händelseförloppet (som måhända i högre grad styrker NBs skuld och utesluter att någon annan ev. inblandad går lös).

Fast nu finns varken resurser, tid, pengar eller sakliga skäl att utreda ned till minsta dammkorn.

NBs skuld är styrkt bortom rimligt tvivel i två instanser och snart har vi den tredjes svar på det. Alternativ gm är utesluten, men återstår att se vad HD svarar på BH/NB "teori" om den saken.

Jag har fått intrycket att du är delvis juridiskt skolad och påläst (definitivt mer än jag) och borde då vara medveten om att utredningsresurserna inte räcker till analys av närpå minsta dammkorn.

Det känns som att du ifrågasätter mest för tjafsandets skull just nu.
(Nån måste ju ersätta XO närmaste månaderna.... )
Senast redigerad av Prudent 2016-04-20 kl. 02:27.
2016-04-20, 01:38
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Brandtler svingar lamt och felaktigt.

Det fetade är märkligt sagt. BH:s inlaga består ju till stor del av saker han menar att underrätterna inte känt till. BH radar upp dem och vill kanske visa på hur ensidig utredningen varit, att den hela tiden varit inriktad på att sätta dit NB och tämligen lättvindigt övergett objektivitetsprincipen.
BH tycks också mena, enligt mig, att Hovrätten har dömt NB på förhand genom att okritiskt köpa åklagarens snaskiga gäningsbeskrivning.

Detta kan tala för, att BH:s klarsynta insinuationer om att Hovrätten varit partisk, ska tas på allvar. Han svänger sig med latin till och med - "in dubio pro reo".
Det syftar specifikt på underrätternas bedömning av IB:s DNA på Lisas trosor. Orsaken till den besudlingen är ju höljd i dunkel, vilket innebär att stort tvivel finns om vem som faktiskt avsatt den.

"In dubio pro reo" betyder att när tvivel uppstår, ska det tolkas till fördel för den åtalade. Något som HR åsidosatt enligt BH. Han tycks i själva verket mena att de har letat efter anledningar till att ge en fällande dom. Det är både allvarligt och rättsvidrigt.
Kanske kan han lyckas få PT av just detta.

Edit: I en eventuell ny förhandling kan han ju komplettera med, hur de skandalösa polisförhören också talar för en rättsvidrig prrocess.

Klarsynta intuitioner ? Du menar hans fantasier ?
Han borde ju skämmas istället för att använda sig av löjliga latin-fraser .
Konstigt att en sån knäppskalle som tidigare tilldelats en varning för sitt ljugande
i ett annat fall kan betraktas med sådan beundran .
Den ende som har gett anledningar till en fällande dom är ju mördaren Nerijus själv .
Genom att få hjärnsläpp när sexfantasierna tog överhand så spikade han ihop kistan åt sig själv .
Det var inget han behövde någon hjälp med , det klarade han så bra själv .
PT kan han titta sig i arslet efter .
2016-04-20, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Här är tre exempel på att ett hårstrå kan ha en betydelse i skuldfrågan, avgörande eller inte spelar ingen roll i mitt resonemang.
http://www.expressen.se/nyheter/ett-harstra-kan-falla-mordaren/
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/son-friad-fran-mord-pa-sin-far
http://www.expressen.se/nyheter/nya-bevis---harstra-kan-falla-52-aringen/

Jag är inte ute efter att ett hårstrå skulle kunna bevisa skuld eller oskuld, det tror jag inte heller att BH är ute efter, han har förmodligen siktet inställt på att så ett rimligt tvivel, att det kan och finns utrymme för en alternativ mördare, och antagligen så siktar BH in sig på att det är AB eller IB som kan komma ifråga då BH poängterar att NB är tyst som muren och att det kan man vara om en familjemedlem är skyldig och att denna tystnad kan tala för att så också är fallet.

BH har såvitt jag känner till inte hävdat att NB inte har befattat sig med offret, DNA på offrets kläder kan förklaras med en hantering av offret, det är inte det samma som skyldig till mord, väsensskilda brott med olika straffskalor.

Kanske någon här inbillar sig att BH endast försöker att få NB helt friad ifrån alla brott som han kan ha gjort sig skyldig till, jag är dock av en annan uppfattning, men så har jag inte heller ett tunnelseende. Min tro är att BH:s avsikt är att få NB, om inte försatt på fri fot, åtalad för ett lindrigare brott och också få strafftiden sänkt.

Är det inte ställt utom rimligt tvivel att NB är den enda personen som kan ha begått mordet så ska han inte heller dömas för mord bara för att man just nu inte har något konkret som talar för en namngiven person, det är BH:s röda tråd tror jag även om den är skör.

BH visar på ett antal punkter på sådant som inte är utrett och därför inte känt.

Att NB har befattat sig med offret på något vis tror jag faktiskt att även BH tror, men mord är inte alldeles självklart, det vill BH visa i sin överklagan.

Tack. Håller fullständigt med dig.
2016-04-20, 01:45
Medlem
Jag vill påminna om att det finns bara ett offer, brottsoffret.

Om man tänker lite allmänt, om Nero och på att varje människa har en egen roll i vad som sker i livet, så är Nero inte ett offer. Det är inte illa pinkat att få två advokater som tänker åt honom.

De flesta av oss skulle i det fall vi var inkallade till polisförhör som misstänkta eller åtalade, göra allt för att reda ut situationen om vi var oskyldiga. Precis så som Irina och lillebror gjorde när de förstod situatinens allvar.

Om man är oskyldig och tiger, så har man ett eget ansvar om att man får livstids fängelse. Samma sak om det finns förmildrande omständigheter eller förklaringar som man inte redogör för.

Det enda Nero gjort för att komma undan i hela denna sak, är att be familjen om falskt alibi, långt innan flickan hittades. Det anser jag är det mest allvarliga i saken, för det skedde medan folk letade efter en försvunnen flicka. Innebärande att Nero visste att ett brott hade begåtts, och att hon var död.

När Nero mötte Lisas pappa som letade efter sin dotter, kunde han se på honom med vetskapen att han dödat denne mans dotter.

Om en flicka skulle vara försvunnen där jag bor och pappan letade, skulle jag tänka att hon kommer nog snart hem. Ungdomar kan vara hos en kompis eller glömma ringa hem. Som utomstående känner man ju inte till allt vi vet nu om Lisa, och att hon hade meddelat att hon var på väg hem, efter en noga planerad resa på motorcykeln, efter arbetet.

Jag skulle inte komma på tanken att se till att ha alibi, bli nervös eller tänka på saken. Jag skulle definitivt inte stalka MP och polisen och leta mask på plats de söker. Jag skulle inte leta efter min katt, för han kommer hem, som alla andra katter när han vill ha mat eller vila.
Senast redigerad av Vresrosen 2016-04-20 kl. 01:47.
2016-04-20, 01:48
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vilka spår som helst som kan finnas vid, i, boden och skåpet.

Hur mycket av det man samlar in ger träff och hur mycket förstörs vid en analys? Har du några direkta uppgifter på hur mycket man samlade in utanför och inne i byssjan? Ta och titta på ladan med dess utrymme också och räkna allt dom samlat in och sedan ser du på hur många träffar dom fått. Sen kan du återkomma och diskutera. Det finns sekretessbelagda bilagor också, och dom har du inte tillgång till vilket innebär att det står sig slätt att ha åsikter om sånt man inte tagit del av.
2016-04-20, 01:58
Medlem
Citat:
Fast nu finns varken resurser, tid, pengar eller sakliga skäl att utreda ned till minsta dammkorn.

NBs skuld är styrkt bortom rimligt tvivel i två instanser och snart har vi den tredjes svar på det. Alternativ gm är utesluten, men återstår att se vad HR svarar på BH/NB "teori" om den saken.

Jag har fått intrycket att du är delvis juridiskt skolad och påläst (definitivt mer än jag) och borde då vara medveten om att utredningsresurserna inte räcker till analys av närpå minsta dammkorn.

Det känns som att du ifrågasätter mest för tjafsandets skull just nu.
(Nån måste ju ersätta XO närmaste månaderna.... )

Kloka ord. Processekonomi är inte folks stark sida. Denna sak triggar, folk att grotta ner sig i oväsentligheter! Som varje dammkorn.

Leif Axm*r blev fälld på mycket mindre bevis än Nero, och innan DNA tekniken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Leif_Axmyr
2016-04-20, 02:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om NB nekas prövningstillstånd, är det då omöjligt att begära resning genom att inkomma med nya bevis? Vi vet inte vad BH har i bakfickan, kanske ingenting men kanske så har han ett ess i rockärmen? Har läst att han har ett eget undersökningsteam som utför undersökningar, kan han ha något på gång tro?
Jag tog bort den norska fjällkon för jag orkade inte med den.
Ja, förvisso, men ska NB riskera PT för att vänta in en resning som beviljas med två fall per år?
Jag undrar snarare varför han riskerar sin klient via att inte utföra dessa analyser om han nu tycker det är så stora fynd. Om hårstråna vore ess så hade de väl gått på analys redan.
Gällande resning så var Butt inne på tionde ansökan via BH.
Han skräder inte sina ord under tiden han väntar på besked från HD. Ooops.
Trots denna berättelse så gav HD avslag för resningsansökan.
2016-04-20, 02:40
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Intressant hur diskussionen kan vända så kraftigt.
När förundersökningen drog ut på tiden och åklagarsidan begärde åtalsförlängning i somras på grund av att de fortfarande inväntade analyssvar från NFC osv. så var det ett jävla gnäll från ett visst håll där man beklagade sig över stackars NB som gång på gång blev omhäktad på grund av att förundersökningsarbetet (i deras mening) tog allt för lång tid.
Nu sitter (i mångt och mycket) samma individer och beklagar sig över att inte varenda minsta lilla detalj som på något sätt har uppmärksammats under processens gång har skickats in för analys, trots att det, helt i onödan bara hade dragit ut på tiden för förundersökningsarbetet ännu mer. Åklagarsidan har gjort sitt jobb på ett utmärkt sätt, helt i enlighet med sin uppgiftsbeskrivning; de har samlat in tillräckligt med bevisning för att kunna väcka åtal mot den misstänkte, och de har dessutom fått honom fälld i två instanser.

Om detta/dessa hårstrån som nu diskuteras är så oerhört viktiga ur utredningssynpunkt som vissa här påstår så bör de väl ställa sig frågan varför inte Hurtig begärt analys av dem, snarare än att kritisera utredarna. Allt blir så uppochnedvänt när vissa väljer att resonera på det här omständliga och ologiska viset.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2016-04-20 kl. 02:48.
2016-04-20, 03:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag vill påminna om att det finns bara ett offer, brottsoffret.

Om man tänker lite allmänt, om Nero och på att varje människa har en egen roll i vad som sker i livet, så är Nero inte ett offer. Det är inte illa pinkat att få två advokater som tänker åt honom.

De flesta av oss skulle i det fall vi var inkallade till polisförhör som misstänkta eller åtalade, göra allt för att reda ut situationen om vi var oskyldiga. Precis så som Irina och lillebror gjorde när de förstod situatinens allvar.

Om man är oskyldig och tiger, så har man ett eget ansvar om att man får livstids fängelse. Samma sak om det finns förmildrande omständigheter eller förklaringar som man inte redogör för.

Det enda Nero gjort för att komma undan i hela denna sak, är att be familjen om falskt alibi, långt innan flickan hittades. Det anser jag är det mest allvarliga i saken, för det skedde medan folk letade efter en försvunnen flicka. Innebärande att Nero visste att ett brott hade begåtts, och att hon var död.

När Nero mötte Lisas pappa som letade efter sin dotter, kunde han se på honom med vetskapen att han dödat denne mans dotter.

Om en flicka skulle vara försvunnen där jag bor och pappan letade, skulle jag tänka att hon kommer nog snart hem. Ungdomar kan vara hos en kompis eller glömma ringa hem. Som utomstående känner man ju inte till allt vi vet nu om Lisa, och att hon hade meddelat att hon var på väg hem, efter en noga planerad resa på motorcykeln, efter arbetet.

Jag skulle inte komma på tanken att se till att ha alibi, bli nervös eller tänka på saken. Jag skulle definitivt inte stalka MP och polisen och leta mask på plats de söker. Jag skulle inte leta efter min katt, för han kommer hem, som alla andra katter när han vill ha mat eller vila.

Vad för bevis finns om det falska alibit han bett om finns? Annat än det som dessutom två som inte vittnar under ed lämnat under det de själva förhördes som misstänkta?

Mycket av argumentationen från er som kallar alla som ifrågasätter någon del av utredningen för alternativteoretiker går ut på att man väl ska vara nöjd för man har fått en person fälld för mordet. Och denna person verkar jävlig utifrån uppgifter från andra som man också ansett som jävliga och som också varit misstänkta men som utifrån teknisk bevisning inte helt lätt låter sig uteslutas från inblandning i händelseförloppet.

Katter är ganska konservativa vanedjur brukar de komma hem viss tid och de inte gör det är det ganska normalt att ägarna ger sig ut och letar i reviret (särskilt om det är mycket folk i rörelse och om man är orolig att den blivit inlåst).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-20 kl. 03:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in