2016-04-19, 17:17
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Här i tråden har en användare beskrivit hur gick det till.
Det var 10/6, två dagar innan L hittades. Ingen visste om hon levde eller inte, men användare beskrev HUR hon dog.

"Bo står vid mopeden hennes kolegor har precis dragit. hon har ställt ifrån sig alla grejor brevid mopeden skickar smset. tar på sig hjälmen knäpper den och får på sig en hanske. Då upptäker hon GM som kommer emot henne.

Hon flyr panikartat mot vägen är ganska desorienterad med en Hjälm på huvudet. En hansken har hon fortfarande i handen. Anledningen för att hon reagerar så snabbt är för att GM inte borde vara där just vid den tidpunkten och hen kanske tidigare varit hotfull

Gm kommer ikapp henne vid ladan som ligger mitt över vägen. Han oskadligör BO vilket inte är så svårt när hon har en hjälm på huvudet. släpar in henne i ladan. Går och hämtar sin bil. Baxar in henne i bagageluckan och
drar iväg efter några km stannar han plockar ur mobilen som han sätt henne använda. Stampar sönder den för att inte bli spårad. skalet åker av det lämnar han och lite delar men själva mobilen plockar han upp."

2015-06-10, 13:32
"Han måste haft ett fordon knappast att GM orkar springa runt med BO på ryggen. En livlös kropp är inte det lättaste att bära runt."

2015-06-10, 23:32
"Polisen bär ut papperspåsar ur ladan. Enligt Expressen.
Kan det varas så att efter BO blivit strypt och kroppen släpper alla kroppsvätskor att man samlar ihop sånt eller är det
För att säkra bevis eller är det bara för att hitta spår?
"

Användaren lade till: Kan det vara en teori?

Glömde du citera det sista? Dessutom gick det ju inte till så, inte ens enligt Nerijus själv i överklagan till HD.
Senast redigerad av hasselmuz 2016-04-19 kl. 17:19. Anledning: Tillägg
2016-04-19, 17:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quod
Jag hoppas att BH är skicklig, samt att han gjort sitt bästa.

Ok, man kan diskutera hans taktik: kanske borde han anfört att hans klients försvar fram till nu varit oskickligt. (Jag hade varit benägen att hålla med, men tror ändå inte att det gett PT.) Hypotetisk frågeställning.

Istället ifrågasätter alltså BH detaljer i förundersökningen och domskälen.

Jag hoppas att trådens konspirations- och alternativteoretiker tar till sig det rätt klena resultatet av detta ifrågasättande:

Om detta är det bästa man komma fram till, så kan vi känna oss ännu mer styrkta i att rätt man är dömd.

Fast om du har insikt i konsekvenserna av betydelsen av de formella reglerna och konsekvenserna av dessa så borde du väl inse i någon mån att det i hög grad är det som ger alternativteoretikerna vatten på kvarnen (alternativteoretikerna VET att HD ej ska göra enbart bevisvärdering. att HD inte gör det de inte ska är knappast något som får tvivlarna att plötsligt tro något annat rörande den uppfattning de har om den samlade bevisningens styrka - relaterat till skuldfrågan i mordet, ensamt gärningsmannaskap m .m .)
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-19 kl. 17:29.
2016-04-19, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Se Hurtig/NB:s åsikt i frågan från ansökan om PT punkt 49. Flickan har inte dött av hängning men har hängts upp i senare skede eftersom hon har ett brott på tungbenet.

Ja (är inte så skolad i anatomi att jag skulle se skillnad rent medicinskt så jag har svårt att säga säkert, och rättsmedicinaren som gjorde obduktion antog (inte helt säkert alltså) att strypningen skett genom hängning förmodligen genom antagande om vilken kraft det krävs.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-19 kl. 17:35.
2016-04-19, 17:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bilagorna är kopior ur FUP:
ABs dator BG59711-1. Dell. Återfanns i ABs sovrum med hans frus konto. Flash 18.27 samt krypterad web-trafik kl 19.14.
IB & NBs dator BG59707-1. Acer. Återfanns i NB och IBs sovrum med hans deras konton. Kl 12.35 kontakt med JB. Skype 19.35-19.51 med JB.

I teknikerns mail förväxlas namn av honom i resp. parentes.
Det är väl i hans brev som det felaktiga uppstod i och inte FUP. Därför begriper jag inte ditt inlägg om förväxlade BG i FUP och dess relevans?
Det lär vara innanmätet som är bärande, vart de återfanns och Johansson berättat att detta är mail är rättat.
Se BH:s överklagan, bl.a. p. 19 resp. 20. - BH baserar sig på datorernas BG-nummer i FUP. - Av LJ:s klargörande framgår (också i enlighet med metadatabladet) att AB:s dator är benämnd GB59707-1. - Innanmätet hämtar BH från FUP.

P. 15 utvisar att BH (trots sitt metadatablad där AB:s korrekta databenämning framgår: GB59707-1) envisas med att IB/NB:s dator har detta nummer (baserande sig på de - enligt min hypotes - förväxlade numren i FUP:et).
2016-04-19, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast där skriver ju inte användare något om hur Lisa dödas, inte i första vändan, där det bara nämns att Lisa oskadliggörsvid ladan och precis därefter menas att hon skulle lagts i skuffen (utan mellan-"landning" i repet om röret då?).

Kan du inte läsa?
Det står - "(...) efter BO blivit strypt (...)".
Det var skrivits 2015-06-10.
2016-04-19, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Användaren lade till: Kan det vara en teori?

Glömde du citera det sista? Dessutom gick det ju inte till så, inte ens enligt Nerijus själv i överklagan till HD.

Gick det inte så?
Blev hon inte strypt?
2016-04-19, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Kan du inte läsa?
Det står - "(...) efter BO blivit strypt (...)".
Det var skrivits 2015-06-10.

Ja men det står inte om strypning skett genom hängning (kroppsvikten av offret är den kraft som nyttjas) eller att hon snaras (GM stryper med sin kraft, kraften kan sträva bakåt eller uppåt )
2016-04-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns en brottsplats som är tydligt markerad via teknisk bevisning. Om hon sen överfölls vid porten och ströps medvetslös direkt är knappast huvudfokus versus DNA.
I ÅK gärningsbeskrivning finns beskrivet att hon inkommer samma väg som BH skriver, är överfallen, det kan ha uppstått en kamp, att hon sen förs till mjölkrummet. Buren eller inte är fullständigt skit det samma.
....
Inlagan gör ett nummer av att flytta mordplatsen. Vid närmare betraktande är det bara en påstådd brist på släpspår som anförs som ”bevis” för den ”nya mordplatsen”. Men dels kan man inte förutsätta att några släpspår hade krävts för den gällande mordplatsen (buret/gående medvetslöst/hotat offer), dels kunde eventuella sådana ha försvunnit när brottsutredningen startade. Separerandet av den gällande från den nya mordplatsen har misslyckats. Den nya har hela tiden varit en del i förloppet.

Sammanfattningsvis kan man säga att hela det ca 50 m långa området omfattande den gällande och den nya mordplatsen har varit och fortfarande är brottsplatsen. Att denna har en utsträckning om ca 50 m (som raskt gående avverkas på en halv minut och springande mycket snabbare) utgör ingen avgörande omständighet och är definitivt inte någon ny sådan. Tejpen med AB:s DNA ligger där den hela tiden legat, intill brottsplatsen. Kvar av framställningen blir ett antal påstådda underlåtelser och potentiell vårdslöshet, som skulle kunna försvaga befintlig bevisning.

Jag är ingen expert på HD:s metodik, men rent mänskligt kunde man väl snabbt göra de möjliga kompletterande undersökningar, som advokaten antytt men inte velat bekosta (hårtuss, nedböjning av PEM-slang, datortrafik, DNA på tejpens klibbyta, smuts på snören, bland-DNA-metodik) och få det hela ur världen.
2016-04-19, 18:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Se BH:s överklagan, bl.a. p. 19 resp. 20. - BH baserar sig på datorernas BG-nummer i FUP. - Av LJ:s klargörande framgår (också i enlighet med metadatabladet) att AB:s dator är benämnd GB59707-1. - Innanmätet hämtar BH från FUP.
P. 15 utvisar att BH (trots sitt metadatablad där AB:s korrekta databenämning framgår: GB59707-1) envisas med att IB/NB:s dator har detta nummer (baserande sig på de - enligt min hypotes - förväxlade numren i FUP:et).
Jag ser vad BH envisas med. Jag ser sen att det inte är FUP som är felväxlad utan snarare ett svar per mail via en tekniker på frågor som BH ställt.

Jag anser att man således skulle kunna yra om vartenda BG-nummer i hela FUP med den ansatsen. Om jag av misstag i denna tråd skriver fel i ett inlägg så gör det inte källan felaktig.

Det finns ingenting mer konkret än en tekniker som gjort fel i ett mail till Hurtig, bett om ursäkt och denna förklaring är sen mailad BH.
2016-04-19, 18:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej det är väl inte specifik aktivitet i sig som förväxlats utan att NBs dator varit igång på tidpunkt NB menar att de alla tre var hemma men där AB (främst) menar att NB inte var hemma?
Ja, men det är baserat på ett av BH erhållet metadatablad där flashspåret härrör från en dator med beslagsnummer GB59707-1; ett nummer som i FUP (felaktigt) åsatts IB/NB:s dator.
2016-04-19, 18:07
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag är ingen expert på HD:s metodik, men rent mänskligt kunde man väl snabbt göra de möjliga kompletterande undersökningar, som advokaten antytt men inte velat bekosta (hårtuss, nedböjning av PEM-slang, datortrafik, DNA på tejpens klibbyta, smuts på snören, bland-DNA-metodik) och få det hela ur världen.

Men varför ska man bekosta sånt som är sinnessjukt? Det finns inte ett enda mordfall där inte en försvarare har en massa outredda detaljer. Alltså framgår det tydligt att det han vill undersöka är liksom döfött.
Vadå nedböjning av slang? Polisen har testat att hänga i röret och det håller för en vuxen man.
Datortrafiken är polisen ute och förklarar om i dag. Smuts på snöret? Ehh? Bland DNA är inget heller som är relevant utan det har bedömts av domstolen. Han begriper helt enkelt inte bättre gällande bland DNA.

Du glömde kläderna som han anser är för lite undersökt också. Han vill väl ta hela jackan och bekosta en undersökning på. Det här är sånt som alltid förekommer från försvarshåll.
Så hårtussen som NFC inte anser vara lämpat för standard analys, så ska han då påstå att LCN kan användas. Vet han ens det?
2016-04-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men det är baserat på ett av BH erhållet metadatablad där flashspåret härrör från en dator med beslagsnummer GB59707-1; ett nummer som i FUP (felaktigt) åsatts IB/NB:s dator.

Som verkligen är ABs dator?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in