2016-03-09, 22:45
Medlem
atts avatar
Lars Noréns 72-årsdag

Lars Norén vaknade tidigt söndagen den nionde maj 2016. Idag är det min födelsedag!
tänkte Lars.

Han låg och bara njöt en stund. Bredvid honom i den mjuka dubbelsängen låg Fatima, hans stora kärlek. Han sträckte ut sin hand och smekte hennes nakna skuldra, försiktigt för att inte väcka henne.

Han somnade om men vaknade på riktigt när han hörde sången. De sjöng Ja må han leva! Sovrumsdörren öppnades. Han blinkade yrvaket och såg hur de tågade in, de små arabiska barnen han adopterat, med mamma Fatima glatt leende efter. Minsann hade de inte ordnat kaffe och tårta på sängen till honom, dagen till ära! Han skrockade så smått där han låg, men rätade snabbt upp sig med ryggen mot huvudkudden så att han kunde böja sig fram och pussa dem en i taget allteftersom de kom fram till sängen.

De samlades hela familjen i den breda sängen och lät sig alla väl smaka av den nybakade gräddtårtan. Gräddtårta, det är baske mig bland det godaste jag vet, tänkte Lars.

Presenter hade de med sig. Småflickorna kom med pyttesmå paket som visade sig innehålla prydnadssaker de hade gjort i skolan. Fatima gav honom en låda av de kubanska cigarrerna som han tyckte så mycket om. Han blev mycket glad men tänkte på vilken uppoffring det måste vara för henne att köpa så dyra cigarrer.

Efter den glada stunden steg han upp, gick på toaletten och rakade sig. Sen på med träningskläderna! Min löparrunda är helig, brukade Lars säga. Så ock idag. Han gav sig ut på Djurgården, sprang sina tio kilometer på bra tid, unnade sig ytterligare två innan han lyckligt svettig styrde kosan tillbaka mot våningen på Strandvägen.

Även en dag som denna måste konsten få sitt. När han duschat och klätt sig (efter en kort tvekan blev det en svart polotröja och den grå kostymen från senaste londonbesöket) satte han sig ner med manuskriptet till den nya pjäsen. Om det var det vackra vårvädret eller förväntningarna inför resten av dagen må vara osagt, men den rätta koncentrationen ville inte infinna sig. Han gjorde noteringar på några sidor, men lade efter en kort stund ifrån sig reservoarpennan och tittade upp från skrivbordet. Fönstret till Lars Noréns arbetsrum stod på glänt. Han såg ut över takåsarna och kände den friska luften strömma in. Ännu en vår! tänkte han.

Flickorna var med nannyn på Gärdet. Lars Norén gick ut till Fatima i köket där hon höll på att förbereda maten. De hade inte bjudit in till ett formellt födelsedagsfirande, 72 vad är det, men förutom släkten skulle säkert åtskilliga av kultursveriges toppar dyka upp under dagens lopp. Med en cateringfirmas hjälp var läget under fullständig kontroll, Fatima styrde och ställde på sitt vanliga säkra sätt.

Han drog henne åt sidan, kysste henne på halsen. Trots åldersskillnaden var de som gjorda för varandra. Att hon var fyrtiofem år yngre kunde man kanske se, men han älskade henne som en jämnårig. Han tog hennes hand, hon följde honom ut i serveringsgången, han kysste henne och smekte henne strax utom hörhåll från hjälpen i köket. Flämtande och småskrattande smög de sig undan till sovrummet där han lade ner henne på sängen. Det är fan inte alla sjuttiotvååringar som klarar det här! tänkte Lars belåtet medan de knullade.

Frampå eftermiddagen började det ringa på dörren. Sasha och Linda kom med sina familjer, det blev mycket kramande och pussande. Tur att vi har så gott om plats! sa Lars. Så småningom dök även Nelly upp. Nu samlade sig barnen och stämde upp i Ja må han leva, de sjöng så det stod härliga till och Lars fick en liten klump i halsen. De skålade i champagne. Han harklade sig, torkade bort en tår, och tackade dem alla för den fina uppvaktningen.

Nu var det några fler som stod och stampade i tamburen. Lars lyste upp när han hörde en välbekant stämma fråga efter jubilaren. Det var Horace Engdahl! Horace steg in i salongen, hummade och satte igång att prata på sitt vanliga eleganta sätt. Han hade Peter Englund i släptåg. Med visst besvär fick även Peter en syl i vädret. Jo det är så här att, sa Peter. Sara kunde inte komma, hon är inte kry men hälsar så mycket, och har bett oss framföra det här.

Ja det vill säga, sa Horace. Vi talar ju för hela akademien, egentligen...

Nu började Lars Norén ana ett och annat. Han kände hur han blev alldeles svettig av förväntan!

Ja vi hade ju vårt sammanträde i torsdags, och vi kände ju att nu är det dags! fortsatte Horace Engdahl.

Ja nu om någonsin, flikade Peter Englund in. Egentligen är du ju i äldsta laget (här knuffade Horace honom hårt i sidan) men en litterär gigant som du har sin givna plats i vår akademi!

Ja det här är ju bara informellt nu men vi tänkte alltså föreslå dig som ny ledamot på stol nummer tretton. Du är väl inte vidskeplig, hähä! skrattade Horace belåtet.

Det snurrade runt för Lars Norén. Detta hade han knappast vågat drömma om. Visst, han var en mycket uppburen lyriker och dramatiker men han hade alltid känt sig som alltför kontroversiell för att bli invald i akademien. Strindberg kom ju aldrig med, varför skulle han?

Är det sant? sa Lars. Horace och Peter nickade ivrigt.

En stor ära! Det är en stor ära för mig. Om jag skulle bli invald skulle jag se det som en stor ära att få tacka ja! Nu sken Lars som en sol. Champagne! utropade han. Champagne till allesammans så vi får utbringa en skål för Svenska Akademien!

Alla skålade, champagnen var verkligen utsökt. Nu måste Lars sätta sig en liten stund, han kände sig omtumlad och lite trött fast det bara var eftermiddag. Men snart piggade han på sig igen.

Det började bli middagsdags. Hummer dukades upp på långbord i matsal och salong. Fler gäster dök upp. Lena Endre och Örjan Ramberg kom efter matinéföreställningen på Dramaten. Och Stig Larsson förstås, ett säkert kort i sammanhang som dessa.

Örjan och Lena hade med sig en enorm blomsterbukett. Lena kysste Lars på kind, Örjan gav honom en hårdhänt omfamning.

Du du du du, började Örjan. Han hade tagit sig ett par glas redan innan de gick från teatern. Du min käre Lars! Du är bäst! Hehe.

Ja tänk vad mycket vi varit med om! sa Lars.

Ja vi har helt enkelt haft det jävligt roligt! sa Örjan. Eller hur Lena?

Lena Endre hade försvunnit, hon satt redan i soffan i biblioteket med Fatima och diskuterade Fatimas kommande pjäs om Simone de Beauvoir där Lena skulle spela huvudrollen. Förväntningarna var stora, det skulle bli Fatimas debut inom svensk teater.

När kvällen närmade sig började gästerna tacka för sig, och till slut var det bara Lars Noréns fruar och barn kvar. Fatima tände en brasa i öppna spisen i stora rummet. Alla samlades runt elden med Lars i mitten.

Tänk att få sitta här omgiven av alla mina kära, sa Lars. Det känns så bra!

Kvällen avslutades med ett stort kramkalas och alla berättade för varandra hur mycket man tyckte om varandra, och speciellt Lars! Gästerna gick så småningom hem. Lars Norén tog sig en sista whisky innan han nöjaktigt tvättade ansiktet, borstade tänderna och lade sig i dubbelsängen bredvid sin älskade Fatima, trött men nöjd.

Det här var min bästa födelsedag! tänkte Lars Norén och somnade lycklig.
Citera
2016-03-10, 17:57
Medlem
En liten framtidsvision alltså. Lars Noréns födelseuppgifter stämmer ju med Wikipedia. Hoppas han fortfarande lever när dagen det du skriver om infaller.
Citera
2016-03-17, 00:27
Medlem
atts avatar
Störning

Universum upphörde att existera.

En punkt, som ett öga, betraktar.
Det är du.

Det finns ingenting att se.
Det är inte svart, kanske grått?
Nej.
Citera
2016-03-17, 00:32
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Jag gillade faktiskt dikten bättre än Lasses födelsedag.

Som en haiku ungefär, väl avvägd och den sade också mycket. Jag tyckte faktiskt den sade mer än alla orden i den långa berättelsen. Du var inne och rörde vid jagmysteriet en aning!
Citera
2016-03-17, 11:52
Medlem
Ålens avatar
Du hade en fin och stark rytm i dikten som få poem som jag läst på FB har. Jag vet inte hur du skriver, men jag skulle råda dig, om du inte redan arbetar så, att bara tänka på den där fina rytmen du kan få till och skita i att förmedla något klart budskap. Mystiken i det du åstadkommer kommer både för dig själv och andra kommer vara värd mer än att göra dig förstådd. Visioner framför plakat. Kan tänka mig att du kan få ur dig några sådana där dikter i ett rasande tempo en bra dag, och vips har du en nästan en hel diktsamling.

När jag skriver poesi brukar jag tänka att hjärnan i vanliga fall lider av förstoppning. Typ som när man kallpratar med nån, eller planerar en köplista, eller allt annat bökigt och omständligt man måste ta sig till i vardagen. Poesiskrivandet ska verka som en ordentligt lavemang på hjärnan.

Vardag: Förstoppad
Prosa: God matsmältning
Poesi: Rännskita

Gärna mer poesi från dig. Lycka till!
Citera
2016-03-18, 00:32
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Jag gav dig fem guldstjärnor att!

Läs gärna min story och sätt ett betyg!
Citera
2016-04-18, 23:40
Medlem
atts avatar
Tomrum

Svängningsrörelser, partiklar

Anhopningar
Koncentration
Ljus

Spridning

Frånvaro

Avstannande
Stasis
Citera
2016-04-19, 01:53
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Tomrum

Svängningsrörelser, partiklar

Anhopningar
Koncentration
Ljus

Spridning

Frånvaro

Avstannande
Stasis
Reducera för att accentuera. Poesi in nuce: bara ord, bara sakligheter, bara byggstenar, inget murbruk.

Konkretism kallas det väl och det har alltid sin lockelse för mig, dock har jag personligen gett upp försöken att skriva konkret poesi. Jag måste ha kitt och murbruk också.
Citera
2016-12-05, 22:37
Medlem
atts avatar
Vad som föresvävar mig är att skriva en lång roman, ca tusen sidor, där handlingen beskriver livet på jorden från begynnelsen till någon gång i den nära framtiden, säg 5000 e.Kr.

Niohundranittio sidor där celler fogas till celler och organismer kryper upp på land från havet, ödlor, apor, istider, människoapor. Historien glider fram i ett makligt tempo avbrutet av katastrofer. Man får en känsla för hur amöbor och lemurer haft det genom tiderna, allt detta utan att bli antropomorfisk. På sidan niohundranittioåtta berättas mänsklighetens historia i ett rasande tempo.
Citera
2017-12-12, 21:49
Medlem
atts avatar
Ännu i slutet av november var kvällarna ljumma vid huset i Argelers. Eller kanske inte riktigt ljumma, men drägliga. Man kunde sitta ute.

- Jean-Claude… Hon drack, först tveksamt, men tog sedan en djup klunk av det mörkröda vinet.

Han såg inte på henne. Skymningstimmen var för länge sedan förbi. Över hustaken i byn såg han inte månljuset, men återskenet av gatljusen vid Hôtel de Ville och den lilla bistron.

Det blänkte till i hans ögon. Det såg hon.

- Tänk inte mer på Stockholm, sa han och letade i fickorna efter cigarettpaketet.

Från motorvägen kom ett dovt brus. Ända hit upp till deras avlägsna tillflyktsort hördes bilarna. Det hade hon inte tänkt på, på länge. Vem som helst kunde sätta sig i en bil och köra hit. Vem som helst.

Hon drog sammetskavajen tätare om sig, ryste. Hur hade det kunnat bli så här. Hon hade planlagt allt i minsta detalj. Kanske inte medvetet men ändå. Hon tänkte tillbaka på allt han hade berättat. Frampå småtimmarna, när han kom hem, full, och hon mötte honom i tamburen, ibland naken, oftast i det korta nattlinnet, givetvis naken nedtill.

Hur han kysste henne då. Nu när de satt i mörkret, två meter från varandra, kunde hon inte se hans mun. Hans läppar. Minnet av hans kyssar, den svarta vårtan på hans underläpp som pressades mot hennes mun. Hon andades in, häftigt. På avstånd skällde en hund. Undrar om det är slaktarens hund tänkte hon.

Plötsligt, ett ljud från en mobil. Båda ryckte till. Det var Katarinas. Hon hann ta upp den ur fickan innan han var över henne, men medan hon fumlade efter knappen vred han telefonen ur hennes grepp och läste meddelandet.

Örfilen kom som ett åskslag. Den metalliska blodsmaken fyllde hennes mun, hon satte händerna för ansiktet och väntade på fortsättningen. Naturligtvis skulle han slå henne igen, och igen.

- Den jäveln, hörde hon honom säga. Den jäveln.

Han satte sig på sin stol igen. Det ringde i hennes öra på den sida han träffat, förutom det hörde hon ingenting alls. Inte bilarna, inte hunden. Och han gjorde inget mer.
Citera
2018-11-08, 20:37
Medlem
atts avatar
En bok med ca 7660000000 kapitel. Boken utspelas under ett dygn. Varje kapitel avslutas med att en människa dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in