2016-04-18, 22:06
Medlem
Hej!
Jag har en fråga jag skulle behöva få svar på, vet ej om jag hamnat rätt men mod får flytta tråden isf.

Om jag befinner mig utomlands utanför EU och väntar ett samtal från en person jag inte vill skall veta om eller ens misstänka att jag befinner mig utomlands, vem står för kostnaden? Menar om jag använder mig av telenor abonnemang och jag har faktiskt inte en aning om vad denne person använder. Vem kommer att få betala taxan? Personen befinner sig alltså i Sverige och jag utomlands. Tänkte ta emot samtal eller ringa upp om jag får ett missat samtal till personen i Sverige. Jag tar emot samtalet eller ringer via mitt svenska abonnemang och det får kosta vad det kostar, vill gärna veta om det är grönt att svara som vanligt eller ringa upp utan att personen vet något.

Jag har testat ringa 2 kompisar och telefonnumret visar som vanligt, alltså går det att ringa till mig 073... Som vanligt. Vill bara veta riskerna
Citera
2016-04-18, 22:17
Medlem
Du står för kostnaden utanför Sveriges gräns.
Citera
2016-04-18, 22:36
Medlem
Och det gäller oavsett operatör/abonnemang? Viktigt att det verkligen inte syns överhuvudtaget. Personen som ringer eller tar emot mitt samtal ska inte ens märka att det är utlandssamtal. Tack för svar
Citera
2016-04-18, 22:58
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferister
Och det gäller oavsett operatör/abonnemang? Viktigt att det verkligen inte syns överhuvudtaget. Personen som ringer eller tar emot mitt samtal ska inte ens märka att det är utlandssamtal. Tack för svar

Japp. Du kommer få betala. Det är en säkerhetsgrej. Personen som ringer ett svenskt nummer måste kunna anta att han eller hon ringer ett inrikessamtal. Någon ska ju stå för taxan, och då är det orimligt att det ska falla på den som befinner i Sverige.

Någon får rätta mig här, men kan inte personen som ringer se på sin detaljspecifikation (om han eller hon har någon) att denne har ringt till utlandet, trots att TS nummer är svenskt?
Citera
2016-04-18, 23:04
Medlem
Inte för att jag vet något om det eller tänkt på det.. Men det låter inte så logiskt. Kan tänka mig att det däremot står på min egen, men vill gärna veta om någon vet om det visar på detaljspecifikation 😓 hmm..
Citera
2016-04-18, 23:30
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Inte för att jag vet något om det eller tänkt på det.. Men det låter inte så logiskt. Kan tänka mig att det däremot står på min egen, men vill gärna veta om någon vet om det visar på detaljspecifikation 😓 hmm..

1. Sök upp personens operatör här.
2. Ring operatören och fråga.
3. Återkom med svar.
Citera
2016-04-18, 23:33
Medlem
Tack för tipset! Personen har samma operatör 😗😗 men skriv gärna ni andra om ni vet någonting! Tack
Citera
2016-04-18, 23:38
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Tack för tipset! Personen har samma operatör 😗😗 men skriv gärna ni andra om ni vet någonting! Tack

Telenor har öppet dygnet runt. Nr: 020-222 222. Ring ring ring! Återkommer du inte med svar blir jag lack.
Citera
2016-04-18, 23:42
Medlem
Men ja e inte i Sverige ((( ja skicka ett mail till de iaf, ja behöver veta senast fre denna vecka.. Men tänkte om det fanns någon kunnig här inne så jag kan slappna av 😓
Citera
2016-04-18, 23:46
Medlem
Den som ringer dig betalar precis som vanligt, som om du var på andra sidan gatan och inte på andra sidan jorden.

Och du betalar för att ta emot samtalet.

Har du tur märker personen som ringer dig ingenting.

Men:
Samtalskvalitén kan om du har otur vara betydligt sämre.

Om du har ännu större otur så kan din telefon inte nås just när personen ringer, alltså bara tillfälligt, och då säger en röst "numret kan inte nås för tillfället", fast på det språk som talas i landet som du befinner dig. Tex franska i Frankrike.
Citera
2016-04-18, 23:52
Medlem
Sen om du tex är i new york och svarar i mobilen på gatan så är det en helt annan ljudbild än om du satt i din lägenhet i sverige.

Polissirener och folk som ropar, allt avslöjar dig.
Citera
2016-04-18, 23:58
Medlem
Okej tack snälla, det är bra för mig att veta om dessa hintar! Men angående bakgrundsljud kommer det vara dödstyst, eftersom jag snabbt kan befinna mig I den miljön. Om jag har min mob på 24/7? Och om de nu skulle bli ett sånt telefonsvarare, hur kan man typ koka ihop nån enkel historia på det?

Det jag mest är nojig över är just nu detaljspecifikation från den andra personens räkning.

Ja e så tacksam för SVar Det här hjälper verkligen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in