2016-04-18, 02:13
Medlem
Klingzs avatar
Det var ju kul, skulle aldrig tagit med det hem, hade tänkt att bara ha dem som prydnad på väggen men frågade lite vänner som sa att de nog inte var så gammalt, då börja jag tänka att det kanske inte va lagligt
Citera
2016-04-18, 02:18
Medlem
MrBulldoggs avatar
Egentligen sjukt att en fråga som detta ens ska behöva dryftas i ett s.k. fritt land.

Men OnT: Släng skiten i sjön. Du hade säkert fått några hundringar av någon gammal hemvärnsgubbe som satt den på väggen, men risken är för stor att försäljningsprocessen drar till sig lagens vakande öga = statuera exempel på den hiskelige svennen som bryter mot vapenlagen.
Citera
2016-04-18, 02:59
Medlem
Klingzs avatar
Kan någon vänlig själ snälla svara på om de är licenskrav lr inte? har lagt upp bild i tråden
Citera
2016-04-18, 06:11
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klingz
Kan någon vänlig själ snälla svara på om de är licenskrav lr inte? har lagt upp bild i tråden
Ja, definitivt licenspliktig även om den inte ser brukbar ut. Centraltänd enhetspatron.
Gör dig av med skiten. Den är i för dåligt skick för att skjuta med och är i värsta fall en villkorlig dom för vapenbrott.
Citera
2016-04-18, 07:10
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det knäppa i Sverige är som tidigare sagts, att TS åker dit för vapenbrott om han tar vapnet till polisen för att lämna in det. Jag fattar inte den logiken. Själv hade jag nog dumpat bössan i "Nybroviken" för att slippa eventuellt elände med innehav. Vapnet är iofs. trasigt, så TS kanske inte åker dit. Men jag skulle inte chansa.

Precis som mina meddebattörer skriver bör du slänga skrotet i närmsta sjö! Gå inte till polisen, det slutar troligtvis inte särskilt lyckligt.
Citera
2016-04-18, 07:17
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Precis som mina meddebattörer skriver bör du slänga skrotet i närmsta sjö! Gå inte till polisen, det slutar troligtvis inte särskilt lyckligt.

Förefaller vara en adekvat lösning.

Dra en bågfil genom pipan så det blir lite mindre delar.

Kan väl dessutom vara en poäng med att torka av eländet innan dumpning för att eliminera fingeravtryck.
Citera
2016-04-18, 08:22
Medlem
Klingzs avatar
tack för alla svar, har löst det.
Citera
2016-04-18, 18:22
Medlem
30Lugers avatar
Det är åtminstone avsett för enhetspatron. Vet ej fabrikat, kanske en Husqvarna?
Citera
2016-04-18, 18:40
Medlem
ganglere2s avatar
Göra sig av med ett gammalt fint vapen? Gör inte det.
Citera
2016-04-18, 18:53
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Göra sig av med ett gammalt fint vapen? Gör inte det.

'Fint vapen'?

Kollade du bilden?

Rostigt, ej brukbart, mög är en bättre beskrivning...
Citera
2016-04-18, 18:53
Medlem
ekerilars avatar
Svårt att säga, men jag skulle inte tro det. Husqvarna hade bara toplever på de mer exklusiva modellerna. De enklare som m/17 & m/20 hade sveven i framstocken. Dollheaden ersattes av kryssbult redan i slutet av 1800-talet tror jag.

Jag skulle snarare tro att det är en Liegetillverkad belgare. Svårt att säga utan att titta på stämplarna.

Det faktum att bössan har toplever, dollhead och saknar gravyr talar för detta.
Citera
2016-04-18, 18:59
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30Luger
Det är åtminstone avsett för enhetspatron. Vet ej fabrikat, kanske en Husqvarna?

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Svårt att säga, men jag skulle inte tro det. Husqvarna hade bara toplever på de mer exklusiva modellerna. De enklare som m/17 & m/20 hade sveven i framstocken. Dollheaden ersattes av kryssbult redan i slutet av 1800-talet tror jag.

Jag skulle snarare tro att det är en Liegetillverkad belgare. Svårt att säga utan att titta på stämplarna.

Det faktum att bössan har toplever, dollhead och saknar gravyr talar för detta.

Som sagt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in