Flashmob är ett fenomen som ursprungligen kom till för utövande av civil olydnad och manifestationer i grupp - vi har sett några få sådana exempel här i Sverige. Sedan har vi motsvarande när något händer på, eller relaterat till skolor - en mobb med elever kan dyka upp från nästan tomma intet - detta har vi sett bl.a. i Göteborg. Vad som binder dessa fenomen samman är hur de organiseras, nämligen via sociala medier, e-post eller helt enkelt ett samtal eller SMS.
Ordet "organiseras" är nog ett lite för kraftfullt uttryck, för det handlar nog mer om stundens ingivelse. Man får ett meddelande, och då dagens människor, åtminstone de yngre, är uppkopplade 24/7 så kan mottagaren reagera näst intill utan tidsfördröjning. Kanske delar man inlägget med sina vänner, som i sin tur delar det vidare. Och vips, så är budskapet i rörelse, och de som är i närheten av händelsen, tar sig snabbt dit, och presto: en mobb är skapad.
Egentligen ett rätt fantastiskt sätt att kommunicera...
Man kanske kan tro att en stor del av dessa yngre invandrarmän/killar inte har koll på tekniken då många av dem kommer från fattiga och underutvecklande länder. Men jag är övertygad om att de är mer eller mindre experter på att kunna kommunicera med sina fränder. Faktum är att jag vet att inom speciellt den somaliska kulturen så har männen där regelbunden kontakt med varandra, för att diskutera exempelvis lämpliga sätt för sina kvinnor att bete sig i detta nya land (allt utgående från tolkningar från Koranen så klart). De träffas också IRL dagligen för att diskutera dessa ting. Men framförallt så är mobilen deras främsta kommunikationsverktyg.
Min poäng med denna långa utläggning är att jag tror att mobbar såsom vi sett i Kalmar och Kungsträdgården snabbt skapades på samma sätt som en flashmob och är övertygad om att vi kommer får se många fler sådana i sommar. Och precis som en sill i ett sillstim så vet de att ju fler de är desto svårare blir det för rättsväsendet att komma åt dem, både direkt på plats men även gällande bevisbörda i efterhand (förutsatt att rättsväsendet nu skulle våga ingripa). I fattiga delar i Latinamerika så finns det grabbgäng som använder sig av denna teknik, dessa grupper kallas för "piranas" och deras offer har absolut ingen chans att värja sig när de blir attackerade - offren blir i princip av med allt inpå bara skinnet. Gör man motstånd så åker en kniv fram snabbt och lätt. Sedan så skingras de snabbt för vinden.
Sommaren kommer att bjuda på dessa taharrushmobs, utan tvekan. Sannolikt på alla platser som har en större koncentration av yngre män från Mellanöstern och Afrika, naturligtvis mer frekvent i större städer, men även mindre orter kan drabbas. Jag tror att vi även kommer att få se sådant här på våra stränder och badplatser. De älskar ju att bada, har man ju förstått.
Skolavslutningstiderna kommer inte att förskonas från dessa taharrushmobs. Däremot tror jag att det uteslutande kommer ske kvällstid, då det under dagtid är en hel del polis (inte för att skydda studenterna utan för att konfiskera deras alkohol), föräldrar och andra vuxna i rörelse. Jag tror att media initialt rapporterar så lite som de bara måste, och i sedvanlig ordning istället gör helside-reportage med fokus på hur alkohol i samband med skolavslutningar ställer till det, för att sedan skuldbelägga oansvariga föräldrar och i vanlig ordning polisen. Antagligen får skolväsendet en känga också.
Sedan under sommaren så vet vi ju att även journalister vill vara lediga, vilket brukar resultera i "nyhetstorka" varpå man fyller de tunna tidningarna med positiva reportage från sommarsverige. Kanske en liten artikelserie i hur det är för några väl utvalda invandrarbarn att få fiska krabbor och bada i havet för första gången? I vilket fall som helst så kommer media gå på ångor gällande rapportering av invandrarrelaterade problem under sommaren. Svensken tar ju gärna tar en mediepaus under semestertider och kopplar bort allt som har med problem att göra. Detta vet media. Lägg även till att också poliser vill ha semester under sommartid. Då tror jag sommaren kommer att bli ett veritabelt kaos. Jag tror att större grupper av invandrarkillar kommer att ta sig till både sjö och hav dagtid och dra runt i city kvälls- och nattetid. Resultatet av detta blir betydligt fler sexuella övergrepp, oprovocerade överfall, rån, våld, skadegörelse och inbrott, fler än vanligt alltså. Kanske kommer vi även få vårt första riktiga upplopp a la USA?
När hösten sedan väl kommer så försvarar sig media med att de inte hade tillräckligt med journalister i tjänst under sommaren för normal medierapportering. "Men det har väl inte skett några speciella incidenter under sommaren? För det har ju inte stått någonting i tidningen, eller hur?" :-) Polisen kommer att skylla på regeringen om avsaknad av extra resurser för att kunna täcka sommaren. Politikerna säger ”tyvärr, riksdagen har inte riktigt öppnat ännu, och vi har inte hunnit packa upp väskorna från utlandssemestern”.
Vad som kommer hända inom vården i sommar är nog ett kapitel för sig. Det brukar ju vara anarki där normalt sett i semestertider. Lägg då till den arbetsbörda som våra nysvenskar kommer att generera under denna period.
Ett tips: bli inte sjuk i sommar.
Och ja, jag glömde, vi ska ju även ta emot en si så där 100 000-150 000 nya svenskar i år också…
Kanske inte allt i mitt inlägg enbart är relaterat till just skolavslutningen, men vår närmsta framtid kan sammanfattas med fyra bokstäver:
KAOS