2016-04-17, 19:04
Medlem
Hallå.

Har behov av att slipa upp lyktglasen (plast..) fram.

Jag brukar slipa med sandpapper, från grovt till fint, och sedan polera med maskin.

Men jag ser att biltema säljer en produkt som verkar halvera tidsåtgången.

Har ni provat denna? Eller är det bara "fusk" så det behöver göras ordentligt inom kort ändå?

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Exterior-rengoring/Stralkastarpolish-Kit-2000033977/
Citera
2016-04-17, 19:08
Medlem
col-pugnos avatar
Jag har fått en 2 på besiktning till att bli godkänt med denna sats. Kan rekommenderas
Citera
2016-04-17, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av col-pugno
Jag har fått en 2 på besiktning till att bli godkänt med denna sats. Kan rekommenderas

jaha, det håller lika länge som vid en slipning alltså?
Citera
2016-04-17, 19:14
Medlem
INTPs avatar
Har inte använt grejerna, men har svårt att se att det på något magiskt vis skulle vara bättre. Grövre repor behöver slipas bort, visst kan man hoppa över det och bara polera och få en förbättring, men det kan inte bli lika bra som om man gör hela jobbet ordentligt från början till slut.
Citera
2016-04-17, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Har inte använt grejerna, men har svårt att se att det på något magiskt vis skulle vara bättre. Grövre repor behöver slipas bort, visst kan man hoppa över det och bara polera och få en förbättring, men det kan inte bli lika bra som om man gör hela jobbet ordentligt från början till slut.

Nä, det är ju knappast bättre än att göra hela jobbet, men får jag ett dugligt resultat för 159kr och 30 minuter så är jag ju bara tacksam.
Citera
2016-04-17, 20:59
Medlem
INTPs avatar
Du verkar ju redan ha polermedel och polermaskin, testa med dom och se hur det går. Biltemas polermedel lär inte vara mycket bättre än valfritt annat slipande polermedel.
Citera
2016-04-17, 21:26
Medlem
Jag körde med Autosol och en bit tygtrasa med gott resultat på mina gulnade strålkastarlinser. Autosol är egentligen avsett för att putsa rostigt krom, men innehåller slipmedel som funkar bra även på plastlinserna på bilen. Kanske skulle funka med tandkräm också faktiskt. Är linserna väldigt ankomna kan det vara läge att börja med ett mycket finkornigt slippapper innan man tar fram slippastan.
Citera
2016-04-17, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Du verkar ju redan ha polermedel och polermaskin, testa med dom och se hur det går. Biltemas polermedel lär inte vara mycket bättre än valfritt annat slipande polermedel.

Mja jag behöver låna grejer va, vilket jag ville slippa denna gång.

Ville också slippa montera bort lyktorna i syfte att köra med maskin.

Vet inte om jag vågar köra när de är monterade pga risk att köra på lacken.
Citera
2016-04-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Mja jag behöver låna grejer va, vilket jag ville slippa denna gång.

Ville också slippa montera bort lyktorna i syfte att köra med maskin.

Vet inte om jag vågar köra när de är monterade pga risk att köra på lacken.

Man kan ju maskera lacken, med maskeringstape t ex, så gör man ju med annat man vill skydda när man maskinpolerar lacken....
Citera
2016-04-17, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man kan ju maskera lacken, med maskeringstape t ex, så gör man ju med annat man vill skydda när man maskinpolerar lacken....

Exakt men du läste ju frågeställningen. Jag ville alltså slippa allt detta jobb, och undrar då om denna produkt från biltema funkar.

Dimljusen måste jag montera lös.
Citera
2016-04-18, 10:17
Medlem
Det från biltema är väl bara polish i princip? Bättre att spendera 20:- extra på t.ex. http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/bilvax/polermedel-629189/ som bevisligen fungerar. Finns väl även på mekonomen o.s.v.

Lycka till.
Citera
2024-04-30, 00:01
Medlem
Dags att diskutera denna produkt igen 10 år senare! Någon som vet om UV-förseglingen fungerar bra (åtminstone nåt år)? Polermedlet man fick med sög ju, så fick använda slippapper + polermaskin med grovt och sedan fint polermedel. Men nu lär man väl skydda glasen, eller ja - plastlinserna på nåt vis. Gned in den där UV-förseglingen och torkade sedan av.

Kan jag lägga mig till ro nu eller måste jag kladda med klarlack eller keramisk lackförsegling för att skiten inte ska gulna igen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in