2016-04-17, 21:39
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Jag undrar om det finns intresse för en veckovis indextävling här på forumet. Tänker mig ett upplägg där de som är intresserade senast söndag klockan 00.00, alltså innan söndag blir måndag, postar i en tråd och skriver vad de tror att OMXS30 kommer att stänga på när börsen stänger på fredagen (eller tidigare om börsen är stängd på fredagen).

Finns det intresse för en tråd där vi rullar på med en sådan tävling?

Förslag på andra upplägg än det ovan beskrivna?

Om intresse finns, vad behöver då göras i form av praktiska insatser?
Citera
2016-04-18, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hej
Jag undrar om det finns intresse för en veckovis indextävling här på forumet. Tänker mig ett upplägg där de som är intresserade senast söndag klockan 00.00, alltså innan söndag blir måndag, postar i en tråd och skriver vad de tror att OMXS30 kommer att stänga på när börsen stänger på fredagen (eller tidigare om börsen är stängd på fredagen).

Finns det intresse för en tråd där vi rullar på med en sådan tävling?

Förslag på andra upplägg än det ovan beskrivna?

Om intresse finns, vad behöver då göras i form av praktiska insatser?

Jag har tänkt i samma banor, alltså att starta en aktie/invest-tävling här på flashback. Så det är ju bra att det finns intresse utöver mig själv.

Jag hade dock gjort det lite annorlunda genom att man under 1-2 månader investerar med låtsaspengar och efter tiden är slut så visar man skärmdumpar på sina portföljer och ser hur mycket man har lyckats få den att växa.

Jag vet om att TD Ameritrade ger ut konto med låtsaspengar som har en livslängd på 2 månader och efter det så hänvisas man till att köra med riktiga pengar. Man kan dock bara skapa ett nytt konto och börja om igen med de 100000 dollar man får att leka rundor med. Anledningen till att jag väljer att ta TD är för att man samtidigt får tillgång till deras börsterminal, thinkorswim. Dessutom kan man investera i allt möjligt på den amerikanska marknaden, allt från aktier och indexfonder till optioner och terminer.

Så om det finns några som kan tänka sig att lira lite så är jag mer än villig att starta upp något.
Citera
2016-04-19, 22:05
Medlem
Gimses avatar
Är intresserad av indextävlingen.
Portföljtävlingen låter också kul men personligen så har jag inget intresse av att handla med låtsaspengar.

Kör på med båda några månader så sluter förhoppningsvis folk upp under tiden.
Citera
2016-04-20, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gimse
Är intresserad av indextävlingen.
Portföljtävlingen låter också kul men personligen så har jag inget intresse av att handla med låtsaspengar.

Kör på med båda några månader så sluter förhoppningsvis folk upp under tiden.

Klart är det roligare med riktiga pengar men alla har ju inte cash money att investera i USA och då är det ju roligare att kunna investera än att helt stå utanför. Dessutom skulle man kunna utvidga antalet produkter från att bara ha aktier, fonder och etfer till futures, forex, optioner och andra grejer.
Citera
2016-04-22, 14:26
Medlem
Ett annat sätt skulle kunna vara att man fick välja 3 (eller fler) poster efter att USA-börsen stängt på fredag och innan stockholmsbörsen öppnar på måndagen.

Ex:
Castellum
OMX kort (skriv ut hela namnet)
Apple

Man behöver inte skriva hur många man köpt eller om man har dom eller om det bara är på låtsas, man går endast efter värdet på aktien.

Sen när söndagen har kommit så räknar man ut hur mycket % avkastning man vann/förlora och man kan välja om man ska sälja av eller köpa nya. Det här får deltagarna göra själva så inte en person får sitta och göra allt själv. Nu finns det väl en chans att man kan fuska, men andra deltagare eller "spelledaren" kan väl inspektera att allt är rätt eller rimligt om det är så.

Klockan 00:00 på måndagen startar tävlingen om och alla respektive deltagares "poäng" läggs till på en highscore som sköts av spelledaren, allas avkastning nollställs och man får då chansen att fortsätta med samma aktier eller skaffa nya. Om man inte hör av sig så har man samma som tidigare

Exempel efter en vecka

Castellum -1%
OMX kort +3%
Apple -1%

Resultat: 1%

Highscore

Deltagare 1 1%
Deltagare 2 -2%
Senast redigerad av sentience 2016-04-22 kl. 14:34.
Citera
2016-04-23, 10:55
Medlem
Vore kul med en tävling att gissa riktningen för index för veckan, upp eller ner. Sen en topplista/rankning efter veckans stängning över vilka som sammanlagt har flest rätt. Priset är äran och credd att få vara bäst!
Citera
2016-04-23, 12:16
Medlem
Är på.

Nästa vecka omx30 slutar på 1353

Sp500 slutar på 2037
Citera
2016-04-24, 10:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Ett annat sätt skulle kunna vara att man fick välja 3 (eller fler) poster efter att USA-börsen stängt på fredag och innan stockholmsbörsen öppnar på måndagen.

Ex:
Castellum
OMX kort (skriv ut hela namnet)
Apple

Man behöver inte skriva hur många man köpt eller om man har dom eller om det bara är på låtsas, man går endast efter värdet på aktien.

Sen när söndagen har kommit så räknar man ut hur mycket % avkastning man vann/förlora och man kan välja om man ska sälja av eller köpa nya. Det här får deltagarna göra själva så inte en person får sitta och göra allt själv. Nu finns det väl en chans att man kan fuska, men andra deltagare eller "spelledaren" kan väl inspektera att allt är rätt eller rimligt om det är så.

Klockan 00:00 på måndagen startar tävlingen om och alla respektive deltagares "poäng" läggs till på en highscore som sköts av spelledaren, allas avkastning nollställs och man får då chansen att fortsätta med samma aktier eller skaffa nya. Om man inte hör av sig så har man samma som tidigare

Exempel efter en vecka

Castellum -1%
OMX kort +3%
Apple -1%

Resultat: 1%

Highscore

Deltagare 1 1%
Deltagare 2 -2%
Vad tror du om att köra en sån tävling i en egen tråd? För egen del blir det lite för mycket att göra för att jag ska göra det varje helg.
Citera
2016-04-24, 10:28
Medlem
Bunnys avatar
Till er som svarat i tråden och eventuellt är intresserade av en indextävling likt den jag beskrev trådstarten - vi rullar igång tävlingen här i tråden idag, så får de som är intresserade haka på, om de vill och när de vill.

Senast klockan 00.00 ikväll gissar vi alltså vad OMXS30 kommer att stänga på (nivå/antal punkter)när börsen stänger på fredag nästa vecka. Därefter rullar därnästa veckas tävling igång med samma upplägg. Utöver att skriva vilken nivå man tror att OMXS30 stänger på är det givetvis fritt att skriva om varför man gissat som man gjort, vilket aktier det är som kommer att dra eller sänka börsen till den nivå man gissat på, eller annat som man tycker är intressant i sammanhanget.

Jag PM:ar er som skrivit i tråden och påminner om att vi kör igång tävlingen idag, så får ni som vill hänga på
Citera
2016-04-24, 10:35
Medlem
Farmstars avatar
Med risk för att verka gnällig...

Samtliga tidigare tävlingar här på Flashback dör ut inom några veckor/månader. Med ovan upplägg ser jag ingen som helst anledning till varför en ny skulle pågå något längre.

Mitt råd är att hålla er till tävlingar som annordnas av externa organisationer/företag där det åtminstonde brukar finnas en ordentlig plan samt eventuellt en prispott.
Citera
2016-04-24, 10:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Med risk för att verka gnällig...

Samtliga tidigare tävlingar här på Flashback dör ut inom några veckor/månader. Med ovan upplägg ser jag ingen som helst anledning till varför en ny skulle pågå något längre.

Mitt råd är att hålla er till tävlingar som annordnas av externa organisationer/företag där det åtminstonde brukar finnas en ordentlig plan samt eventuellt en prispott.
Det är därför det ska hållas enkelt, ett enkelt upplägg som inte fordrar mer engagemang än vad man kontinuerligt kan uppbåda. Sen behöver man ju inte delta alla veckor, det står ju var och en fritt att delta då man har tid och lust.

Och skulle tävlingen dö ut efter några få veckor...ja vad är förlusten med det? Det finns ju inget pretentiöst upplägg att man ska delta varje vecka, att tävlingen ska rulla hela året för att kora någon "Indexmästare 2016", eller nåt liknande. Det är helt enkelt bara en kul grej för de som vill delta, när de vill delta. För egen del ser jag det som en sporre, en liten krydda, som gör det lite roligare att läsa in mig på vad som kommer att hända på marknaderna under nästa vecka, vilket kan hjälpa mig till bättre affärer, inte missa viktiga händelser, intressanta börsintroduktioner och liknande.
Citera
2016-04-24, 15:30
Medlem
Gimses avatar
Håller med, det är lika bra att köra så får vi se hur många som är intresserade.

Min gissning är 1330.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in