Citat:
Ursprungligen postat av
ImMcGyverLOL
Det mesta som skrivs om Malmö här på I&I över riktigt fåniga överdrifter, det mesta av resten är trams och det lilla som finns kvar kanske stämmer men är taget helt ur sitt sammanhang. Anyway.
Det enda du bör undvika är Rosengårdsområdet på kvällarna om ni inte är några stycken, annars går det bra men å andra sidan finns där inte ett piss att se så det är en icke-fråga. Centrum (Stortorget upp till Triangeln) är med få undantag lugnt och fint, resten av Malmö är kavlugnt, det värsta som kan hända dig är att ett fyllo på Värnhem kommer fram och brölar lite men det är rätt sällsynt. Dags att lägga ner myten om hur farlig staden är.
Och innan "realisterna" börjar bräka kan jag tala om att jag bodde ett antal år vid Dalaplan som vid den tiden var Malmös farligaste område, värre än t.o.m Rosengård.
Jag som tjej har promenerat runt ensam i Rosengård hur många år som helst, flera gånger i veckan. Kommit hem runt 2-3-4 på natten/morgonen många gånger och gått kors o tvärs genom hela Herrgården (men även andra områden runt). Visst man KAN få lite visslingar och killar som kan kolla efter en då och då, men ingen har någonsin gjort något. Bråkmakarna har sina "problem" med varandra oftast, så länge man inte retar upp någon lixom.. (har även haft de situationerna...) Har varit med om skottlossningar, raketer som träffat en, bombsplitter i fönstret, uppbrända ägodelar, hot från grannar, m.m...
Men är helt ärligt mer rädd att gå ensam i stan nattetid eller på andra områden, tex Möllan
Point is, hela Malmö är i princip (med ett fåtal stadsdelar undantag) "Rosengård".
Lösningen på problemen ligger högre upp politiskt..