2016-04-17, 14:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Nähä, när var Lisa i ladan då?

Det är ju obestridligt att Lisa har varit i ladan, hur kom annars alla hennes attiraljer dit? Det anser ju t.o.m herr Hurtig fast han av en outgrundlig anledning bytt mordplats.
outgrundlig?
Njaee. Han har ju sonika bytt BP och kommit nära brorsans silvertejp nu.
Lisas hårstrå två meter upp på väggen var det mindre noga med isf. Vore intressant hur han ser på hur detta hårstrå hamnade där - på det skavda röret med NBs blod och hans DNA på snörbit ihop med Lisas rakt under röret vill säga...
Senast redigerad av develi 2016-04-17 kl. 14:56.
2016-04-17, 14:58
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
outgrundlig?
Njaee. Han har ju sonika bytt BP och kommit nära brorsans silvertejp nu.
Lisas hårstrå två meter upp på väggen var det mindre noga med isf. Vore intressant med hur han ser på hur detta hårstrå hamnade där - på det skavda röret med NBs blod och hans DNA på snörbit ihop med Lisas rakt under röret vill säga...

Vi får väl se om han tar upp hårstrån, blod, örhänge, blått snöre i tillbyggnaden, det ska bli väldigt intressant att läsa
2016-04-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Exakt

Att ha en klient som inte samarbetar dvs lyssnar och tar till sig de råd han får av sin advokat...? Varför sköter inte NB sitt försvar själv, undrar jag

Och varför tar man som advokat dessa hopplösa fall? Om Hurtig är en så duktig advokat som påstås i tråden - har han då inte bättre saker för sig än detta?

Är det känslomässigt svårt för en advokat att tala om för sin klient att du måste berätta för mig vad som hände...eller du måste tala om för mig vem du skyddar, annars är det ingen ide att fortsätta vårt samarbete. Jag kan inte hjälpa dig

Eller är det så vidrigt att det bara handlar om pengar och uppmärksamhet?

På skattebetalarnas bekostnad och psykisk press ovisshet och lidande för Lisas familj och NB:s familj

Jag blir förbannad när jag ser hur mycket tid och pengar man lägger ner på brottslingen - men offren och offrens familjer släpper man (läs: skiter i) iväg med uppfattning om att dom klarar sig

En erfaren avokat, med gott omdöme, hamnar inte i denna situation där han går ut i media med spekulationer och hittepå, i stället för att utgå ifrån fakta. Det är illa att också Hurtig spekulerar offentligt, i stället för att hålla sina funderingar för sig själv.

En advokat skickar ut signaler som alla andra människor. En gärningsman som Nero gör en kakyl, oftast felaktig, på vad han kommer undan med. I detta fall skulle advokaterna invänta fakta, och det enda som hade betydelse för försvaret under processens gång, var vad åklagaren hade att komma med i fup. Nu är det hovrättsdomen som är det enda man kan utgå ifrån. Arbetet går ut på att det är fakta och bevis som styr arbetet. Med fokus på domars orubblighet. Det är innan man har en dom som man arbetar, för sen är det kört.

Nero har fått ett bemötande som är märkligt av sina advokater, och det visar på att ingen talat om för honom att det är allvar. Advokaterna borde ha talat om för honom vad som gäller, i ordalag och en ton som inte lämnar en person som Nero i tvivel på att detta är blodigt allvar. Kan man inte få fram det budskapet ska men tacka nej till uppdraget.

Det var ju flera som tackade nej, innan uppdraget gick till Rönnbäck.

Jurister brukar veta när de är farligt nära ett gränsöverskridane och klipper av klienten direkt. "Det har jag inte hört" är en vanlig fras, innan det går för långt och man måste avsäga sig uppdraget. Det är inte med på kartan att man passerar gränsen för etik eller gör något själv som är emot lagen. Det är reglerna som är den fasta punkten och tryggheten, när man har med brottslingar att göra.

I denna sak blir det intressant för vanligt folk har noterat att så här får det inte gå till, och det visar på att det är så uppenbart att Nero hade klarat sig bättre om han hade vägrat ha advokat. Nu har allt som hänt och inte hänt, konspirationer och spekulationer avfärdats av hovrätten, innebärande att det finns inget nytt, som en domstol inte redan avfärdat.

Det blir en paradox, för skulle Hurtig hitta något, så är det inget nytt för Rönnbäck har varit överallt och bökat, och hovrätten har "värderat" detta i domen genom att avfärda det. Det är det som är orsaken till att det inte kan bli PT eller resning i framtiden.

Rönnbäck har redan skyllt på lillebror och då är det inget nytt, att komma med att man undersökt en dator, när de som var hemma när Nero var ute och lustmördade, gav varandra alibi. De som häktades för medhjälp släpptes därför att de samarbetade, förklarade sig, och hade alibi. De fick löpa med förskräckelsen i behåll.
Senast redigerad av Vresrosen 2016-04-17 kl. 15:03.
2016-04-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Kan väl bevisas om NB t ex loggat in på sin bank eller liknande från vilken dator som helst ...
Men det var inte Nopomils påstående, som var vad jag svarade på.

Nu introducerar du något nytt, som aldrig varit nämnt. Plötsligt skulle NB erinra sig att han suttit och gjort banktransaktioner. Om det mot förmodan gjorts sådana, så kan det lika gärna vara IB, som suttit vid datorn (jag sköter alla ekonomiärenden åt min fru, som tycker att sådant är dödtråkigt), hon framstår ju som en rejäl hushållsmänniska. Vad jag vill komma till är, att det är mycket svårt att med datoraktiviteter bygga upp ett alibi, som ska hålla mot DNA-bevis på frånvaro.
2016-04-17, 15:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Vi får väl se om han tar upp hårstrån, blod, örhänge, blått snöre i tillbyggnaden, det ska bli väldigt intressant att läsa
Ja, absolut. Han bör väl ha preciserat sig om han ändrar helt på brottsplats som krim.tekniker har sagt är mjölkrummet.

... Speciellt Lisas hårstrå högt däruppe vid röret. Det har en dignitet fjärran från handske, rulle och brorsans tejpbit som han likaväl kan ha använt i jobbet och tejpat en borrmaskin.

NBs 10 DNA träffar på kläderna ihop med silvertejpen på huvudet kan väl knappast förklaras med att laga ett arbetsverktyg iaf.
2016-04-17, 15:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Rönnbäck har redan skyllt på lillebror och då är det inget nytt, att komma med att man undersökt en dator, när de som var hemma när Nero var ute och lustmördade, gav varandra alibi. De som häktades för medhjälp släpptes därför att de samarbetade, förklarade sig, och hade alibi. De fick löpa med förskräckelsen i behåll.
Detta förvånar mig också om inte Hurtig har nån mer brasklapp i överklagan när man väl kan läsa den.
Har har tidigare sagt i media att han skulle ha agerat annorlunda om målet vore hans. Att han har andra hypoteser.

Det är intet nytt alls gällande brorsan. Detta var på tapeten flera ggr från IR. Hans karaktär skulle skrivas ner (missbruk, lögnare, opålitlig, översexuell) och hon drog till och med upp hans slutförhör i Litauen - fast hans åtal är nedlagt och han närvarade inte i rätten.
Big NO gällande god advokatsed samt hur hänvisningar till förhör ska ske.

Sen försökte hon få med NB på banan om att han kan ha städat upp samt pratade i termer (med frågor) om inte AB kunde vara mördaren.
Enda skillnaden gällande Hurtig vore isf att han granskat dator och flyttat BP (om han nu inte hittat nåt mer som är nytt och utpekande). Annars är det samma alternativa gärningsman och inte nåt nytänkande.

Dock indikerar pluralisform via ordval från Hurtig (gällande NBs närstående) att Irina kan åka på en insinuation också. Det vore nytt eftersom IR valde att söka "stöd" () via frugan för att dels prata skit om polisen, FL, häktespersonal och fokusera på alibifrågan.
Citat:
De alternativa gärningsmän som min inlaga pekar mot är personer i hans närmaste krets, och det gör att han väljer att inte uttala sig själv. Man kan inte tolka hans tystnad till hans nackdel. Alla människor i Sverige har rätt att inte yttra sig om sina närståendes eventuella inblandningar i brott.
http://www.expressen.se/gt/lisa-holms-mordare-overklagar-till-hd/
Senast redigerad av develi 2016-04-17 kl. 15:47.
2016-04-17, 15:28
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Då kan vi väl anta att den starkt luktande NB inte heller varit i ladan söndag kväll ?...

Det tror jag inte .
Med tanke på hur illa mördaren Nerijus luktade så fick väl hunden nästäppa .
Sen hade han ju skitit och skvätt runt omkring sig så det tog väl bort alla andra dofter .
Om han nu inte har var i ladan på söndagen som du antyder .
Vem är mördaren och varför mördades hon ?
2016-04-17, 15:39
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Som sagt Lisa har inte varit i ladan söndag kväll och sannolikheten för att hon skulle ha lämnat moppen är lika med noll. Moppen har alltså hamnat där efteråt.
Hundar är t o m bättre än metalldetektorer

http://na.se/familj/1.3768191-backmans-rekord-sjatte-polishunden-godkand

Teknikerna hintade inget med metalldetektor, men Ulf och Tiger stod på sig.
– De grävde och 22 centimeter ner låg kulan. Sedan den dagen säger teknikerna att det är väl ingen idé att vi kör med metalldetektorn,

Redogör då för hur mopeden kom tillbaka till parkeringen .
Vem har kört tillbaka den ?
Var mördades offret om det inte var i ladan ?
Vem körde henne till Martorp ?
Var det mördaren Nerijus dubbelgångare som varken lämnar spår eller syns ?
Du påstår en massa trams tiden men kan aldrig bevisa något av det .
Du som tjatar om rättssäkerhet hela tiden borde väl vara extra glad när en
äcklig kvinnomördaren som Nerijus blir haffad och dömd till livstid .
Inte vill du väl att en sådan vidrig person ska få chansen att döda fler kvinnor ?
2016-04-17, 15:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
En erfaren avokat, med gott omdöme, hamnar inte i denna situation där han går ut i media med spekulationer och hittepå, i stället för att utgå ifrån fakta. Det är illa att också Hurtig spekulerar offentligt, i stället för att hålla sina funderingar för sig själv.

En advokat skickar ut signaler som alla andra människor. En gärningsman som Nero gör en kakyl, oftast felaktig, på vad han kommer undan med. I detta fall skulle advokaterna invänta fakta, och det enda som hade betydelse för försvaret under processens gång, var vad åklagaren hade att komma med i fup. Nu är det hovrättsdomen som är det enda man kan utgå ifrån. Arbetet går ut på att det är fakta och bevis som styr arbetet. Med fokus på domars orubblighet. Det är innan man har en dom som man arbetar, för sen är det kört.

Nero har fått ett bemötande som är märkligt av sina advokater, och det visar på att ingen talat om för honom att det är allvar. Advokaterna borde ha talat om för honom vad som gäller, i ordalag och en ton som inte lämnar en person som Nero i tvivel på att detta är blodigt allvar. Kan man inte få fram det budskapet ska men tacka nej till uppdraget.

Det var ju flera som tackade nej, innan uppdraget gick till Rönnbäck.

Jurister brukar veta när de är farligt nära ett gränsöverskridane och klipper av klienten direkt. "Det har jag inte hört" är en vanlig fras, innan det går för långt och man måste avsäga sig uppdraget. Det är inte med på kartan att man passerar gränsen för etik eller gör något själv som är emot lagen. Det är reglerna som är den fasta punkten och tryggheten, när man har med brottslingar att göra.

I denna sak blir det intressant för vanligt folk har noterat att så här får det inte gå till, och det visar på att det är så uppenbart att Nero hade klarat sig bättre om han hade vägrat ha advokat. Nu har allt som hänt och inte hänt, konspirationer och spekulationer avfärdats av hovrätten, innebärande att det finns inget nytt, som en domstol inte redan avfärdat.

Det blir en paradox, för skulle Hurtig hitta något, så är det inget nytt för Rönnbäck har varit överallt och bökat, och hovrätten har "värderat" detta i domen genom att avfärda det. Det är det som är orsaken till att det inte kan bli PT eller resning i framtiden.

Nu får du väl ge dig med ditt Brynolf Wendtska nedlåtande mässande om den förmodade likriktningen bland så kallat "vanligt folk"!?!?!
NB har inte så goda språkkunskaper att han skulle fixa att föra sitt försvar själv. Än mindre har han koll påde rent processuella reglerna, man kan lätt "tappa" ett mål redan mef att snava på dessa Är du kommunistromantiker eller vad är det för fel med dig när du sprider rena falsarier, först fantasin om sexualsadism och nu detta att en snickare som inte har språkkunskaper skulle sköta sit försvar bättre i ett främmande land?!?! Vad går du på ?!?
2016-04-17, 15:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
(...) vad är det för fel med dig när du sprider rena falsarier, först fantasin om sexualsadism och nu detta att en snickare som inte har språkkunskaper skulle sköta sit försvar bättre i ett främmande land?!?! Vad går du på ?!?
Bra du påminde mig och återigen drar upp sexuell sadism - igår var du förvånad om hur detta kan återkomma i tråden om och om igen? Idag gör du samma sak och drar upp detta själv åter igen?
Jag hade frågor till dig via dina anfall mot skribenter (""sexualsadismfanatikerna"):
Citat:
Utöver detta kan man snarare fundera på vad i helvete detta är sån hot spot för er som anser att det inte är sexuellt motiv och sexuell sadism med i fallet dvs välgrundat ämne utifrån sakkunnigutlåtande.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Citat:
Frågan är väl snarare varför detta är en så het potatis, nästintill tabu och likt en helig ko i Indien när detta diskuteras gällande NB.
Reaktionerna är inte i parité till ämnet och utöver detta står det var och en fritt att tro vad som helst gällande sexuellt motiv.
Senast redigerad av develi 2016-04-17 kl. 16:04.
2016-04-17, 15:58
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Men det var inte Nopomils påstående, som var vad jag svarade på.

Nu introducerar du något nytt, som aldrig varit nämnt. Plötsligt skulle NB erinra sig att han suttit och gjort banktransaktioner. Om det mot förmodan gjorts sådana, så kan det lika gärna vara IB, som suttit vid datorn (jag sköter alla ekonomiärenden åt min fru, som tycker att sådant är dödtråkigt), hon framstår ju som en rejäl hushållsmänniska. Vad jag vill komma till är, att det är mycket svårt att med datoraktiviteter bygga upp ett alibi, som ska hålla mot DNA-bevis på frånvaro.

Nja, det är väl snarare BH som introducerar något nytt som aldrig tidigare nämnts och ska en datoraktivitet hålla mot DNA-bevisen vill det ju till någon slags registrerad och tvåsidig kommunikation som förutsätter NB som unik deltagande.
Förväntar att BH bör ha något av betydande värde att komma med utöver sin antydan. Om han är seriös.
2016-04-17, 16:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bra du påminde mig och återigen drar upp sexuell sadism - igår var du förvånad om hur detta kan återkomma i tråden om och om igen? Idag gör du samma sak och drar upp detta själv åter igen?
Jag hade frågor till dig via dina anfall mot skribenter (""sexualsadismfanatikerna"):

Vad är det du inte förstår? Att en del kan bli irriterade över att folk som synbart verkar ha läst domen (eftersom de ibland refererar till den) påstår att den uttalar något den de facto ICKE uttalar, och dessutom upprepar det i absurdum som vore de påtända papegojor? Du tycker det är svårt att föestå att såväl jurister som så kallat "vanligt folk" kan uttrycka att det verkar rent ut sagt löjligt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in