2016-04-16, 23:18
Medlem
SigmenFloyds avatar
Här har vi någon med lite heder iallafall:

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22638520.ab

Citat:
Ursprungligen postat av Jerlerup
Om det som Kaplan kallar ”turkiska civilsamhället” gillar fascister, är det dags att be detta förmenta ”turkiska civilsamhälle” dra åt helvete!
Citera
2016-04-16, 23:19
Avslutad
Pengarna som försvann skulle för övrigt ironiskt nog gå till ett byggande av en moskè... Den enda rimliga förklaringen, om han som muslim var involverad i att förhindra det, är väl om det handlar om någon slags strid mellan olika muslimer?
Citera
2016-04-16, 23:21
Avslutad
Före detta miljöpartisten Josefine Uttas tycker jag annars sammanfattar hela grejen bäst:

"Det är dags för Mehmet Kaplan att avgå anser jag. Var han har varit när och varför är inte längre viktigt. För att vara minister krävs ett visst mått av förtroende hos medborgarna. Nu är det förbrukat.

Vill man påverka andra människor kan man inte rata allt och alla och låsa sig ute från världen. Man behöver ibland ta sig nära personer med otrevliga eller oönskade åsikter. Men då bör det förstås inte råda något som helst tvivel om vad man tycker och vilken intention och mål man har med det man gör! Det har Kaplan inte på långa vägar lyckats förmedla till alla oss för sin del.

Den här karusellen har visat att Kaplan inte har tillräckligt stort omdöme. Med lyhördhet och en förståelse för hur förtroende skapas respektive bryts ner, och med en förståelse för vilken maktposition han som minister faktiskt har gentemot folket, så skulle han hanterat detta annorlunda.

Kaplan har ingen enkel sits i och med sin bakgrund som skiljer sig från "norm-svenskens". Vissa har nog varit mer toleranta och förlåtande mot honom på grund av detta. Andra har nog misstrott honom mer på grund av hans bakgrund. Men oavsett det kan Kaplan själv välja hur transparent han är med vad han gör och tycker. Vad han väljer att visa och säga. Hur mån han är om att få oss andra att förstå vilket "mission" han har.

Även om Kaplan kommer att avgå kvarstår faktum: hur ser omdömet ut egentligen hos Miljöpartiet och regeringen? De som valt honom och nu låter honom sitta kvar. De förstår uppenbarligen inte heller hur allt detta ser ut för den vanlige medborgaren där ute. Det räcker inte att MP bemöter detta med "men han som är så trevlig" (d.v.s. Kaplan). Det blir som en klapp på huvudet på dem som tvivlar. Förnedrande."

https://www.facebook.com/josefin.utas/posts/216658522041730
Citera
2016-04-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helalf
Låt mig nu väna på steken och ta principen om vem som får äta middag med vem? Jag antar själv att jag som politiker själv får avgöra vem jag äter middag med. Och självklart kan man inte dra slutsatsen att jag instämmer i allt som den jag käkar med.

Har själv jobbat både fackligt och politiskt där jag genom att äta middag med motståndarna lärde mig mer om dem än jag hade gjort om vi inte träffats över en bit mat. Då jag var facklig hade jag en moderat som bästa kompis...

Att dra en middag som bevis på att någon sympatiserar med en viss åsikt är som att man är skinnskalle om man har rakat hår eller att någon är prostituerad för att den klär sig på ett visst sätt. Det är alldeles för enkelspårigt att se det så kortsynt.

Jag tycker tidningarna spekulerar alldeles åt helskotta och kommentarerna här är...

Tråden handlar knappast om någon princip som ska förklara vem som får äta middag med vem.

Kaplan har i övrigt inte förklarat att han är motståndare till dom han omger sig med från tid till annan, han har haft gott om tillfällen att förklara vad han står för.
Citera
2016-04-17, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Efter att läst artikeln misstänker jag att han disponerar en lägenhet där. Därav alla resor dit.
"Det saknas även kvitton från den aktuella resan för Kaplans hotellvistelse," tyder på att han inte bodde på hotell direkt.
Kaplan har tydligen många trevliga vänner i Turkiet där han kan övernatta.
I dessa vänners lag dricker de te och inväntar mörkret så att de kan sova gott.
Sen åker Kaplan hem och dricker te, talar i riksdagen och inväntar mörkret och sover gott.

Det är så här MP vill framställa denne politiker, men vad har han lyckats med inom bostadspolitiken

Som gör honom oersättlig?
Citera
2016-04-17, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
En sak är säker. Anställda journalister kommer inte att bli de som fäller Mehmet. Om någon kommer att fälla honom så kommer det att vara Flashback.

Det är helt enkelt upp till oss att fixa detta.

MSM har givit honom immunitet.
Utländska medier kommer att söka sanningen om den Svenska regeringen.
Sitter bostadsministern kvar vid sitt ämbete så kan vi räkna oss själva som svetsloppor eller slagg.
Citera
2016-04-17, 02:46
Medlem
Citat:
Låt mig nu väna på steken och ta principen om vem som får äta middag med vem? Jag antar själv att jag som politiker själv får avgöra vem jag äter middag med. Och självklart kan man inte dra slutsatsen att jag instämmer i allt som den jag käkar med.

Har själv jobbat både fackligt och politiskt där jag genom att äta middag med motståndarna lärde mig mer om dem än jag hade gjort om vi inte träffats över en bit mat. Då jag var facklig hade jag en moderat som bästa kompis...

Att dra en middag som bevis på att någon sympatiserar med en viss åsikt är som att man är skinnskalle om man har rakat hår eller att någon är prostituerad för att den klär sig på ett visst sätt. Det är alldeles för enkelspårigt att se det så kortsynt.

Jag tycker tidningarna spekulerar alldeles åt helskotta och kommentarerna här är...
Detta handlar inte om att dra en middag.
Det handlar om att dra ett land.
Citera
2016-04-17, 05:51
Medlem
Europes avatar
Citat:

Det har länge varit fullständigt klart vilka åsikter och värderingar Mehmet Kaplan har, helt oberoende av den här middagen, som varken gör till eller från. Om du spelar dum i huvudet: sluta med det. Om du verkligen är dum i huvudet: ta hänsyn till andra och sluta skriv.
Citera
2016-04-17, 08:25
Medlem
Anders Pihlblad på TV4 i nyhetsmorgon just nu menar att Kaplan är en sådan varm människa som gillar att prata med alla vilket gjort att han hamnat i detta sammanhang.
Citera
2016-04-17, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Anders Pihlblad på TV4 i nyhetsmorgon just nu menar att Kaplan är en sådan varm människa som gillar att prata med alla vilket gjort att han hamnat i detta sammanhang.

Herr Pihlblad har samma fötroendekapital som Kaplan i mina ögon. Det vill säga noll och intet ...
Citera
2016-04-17, 08:44
Avslutad
ameh Egyptson, religionsforskare vid Lunds universitet:

"Dags att avgå nu Mehmet Kaplan

Stockholms moskéchef, Mahmoud Khalfi, kallar Mehmat Kaplan för islamist i arabiska media.

Kaplan är känd i den europeiska brödraskaps organisationen, men under namnet Medhat

Här är några punkter som bör tas i fram i ljuset.

I en artikel för den välrenommerade Tunisnews beskriver Imam Mahmoud Khalfi , direktör vid Stockholms moské och nuvarande ordförande för Imamrådet i Sverige, Mehmet Kaplan som islamist. ”Genom Mehmet Kaplans politiska karriär skedde ett genombrott för islamisterna i svensk politik.”

I artikeln berömmer Khalfi Sverige och dess styrande som ”har normaliserat relationerna med Islamiska Förbundet som är kända för sin tillhörighet till Muslimska Brödraskapet”.

Kaplan lyckades bland annat med att organisera ett viktigt möte i Sveriges riksdag den 16 april 2008 med det internationella brödraskapets ledande personligheter."

Hela: https://samehegyptson.wordpress.com/2016/04/15/dags-nu-att-avga-mehmet-kaplan/
Citera
2016-04-17, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramona Fransson
Herr Pihlblad har samma fötroendekapital som Kaplan i mina ögon. Det vill säga noll och intet ...

Ja lustigt uttalande av honom nu på morgonen.

Kan inte Oscarsson visa sig på söndagar med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in