2016-04-17, 04:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Kan kanske vara ?
Ja , det lät ju verkligen hoppfullt .
Hurtig har inte skit att komma med som ger mördaren Nerijus ett PT .
Han fantiserar bara ihop massa trams precis som Nerijus fan-club gör .
Varför skulle polisen ha blandat ihop vilken dator som är Nerijus och vilken
som är Aivaras ?
Har du något speciellt skäl för att vilja att en vidrig mördare som Nerijus
får ett lägre straff för det mord han bevisligen har begått ?
Eller du kanske till och med vill att han släpps fri ?

OK, det verkar svårt för dig det här.

Antagande utgående från BHs uttalande i media:
I redovisningen av datatafiken står att samtal har ägt rum vid en viss tid på ABs dator.
BH kollar i datorn och ser att den uppgiften finns inte i ABs dator.
Nu tittar BH i NBs dator och hittar uppgiften där i stället.
Fel i protokollet alltså.

Hur sannolikt är det att AB använt NBs dator? -4
2016-04-17, 04:19
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag träter inte det minsta. Jag beskriver krasst advokatens spelregler utifrån god advokatsed, att inte främja orätt samt att denne trots allt inte ska bryta absoluta sekretessen och förtroendet mot sin klient. Inte ett dugg märkligt.
Påminner om att kemin inte passar med en läkare och denne rekommenderar en annan. Sekretessbelagt material basuneras inte ut om bytet.
Skillnaden ligger väl enkom i anmälningsplikt om det ger fängelse över en viss tid.
Jag tycker att det intressanta i det här läget är att om NB är helt tyst, inte säger något mer alls, han bara vidhåller att att aldrig träffat Lisa - vad har Hurtig då rätt att komma med? Egna hypoteser som inte alls kommer från NB? Precis som Rönnbäck? Om klienten är tyst verkar det som att dessa advokater tror att de har fritt spelrum till egna hypoteser som inte ens är förankrade hos NB. Eller räcker det att de presenterar vad de vill få sagt - NB säger "ok då" - och sen kör de sitt eget race? Är det inte KLIENTEN som skall vara i fokus och inte advokaten? Som nu med Hurtig så låter det som om han kommer att anklaga/misstänkliggöra "nära anhöriga", d.v.s brodern och frun i sin alldeles egna ihopsnickrade hypotes och sen presentera det hela ungefär som - "det här hade Nerijus kunnat säga OM han själv hade pratat men eftersom han inte gör det för att han är så jävla snäll och oskyldig och beskyddar sin familj - så får ni lyssna på MIG istället för jag är advokat Hurtig, "the one and only".
Det här handlar inte om att arbeta för rättvisan eller att utföra ett hedervärt och hederligt försvarsarbete - det här känns bara som respektlöst, osmakligt och lögnaktigt spel för galleriet.
Det är faktiskt oerhört respektlöst både mot offrets familj och mot klienten med familj.
Är liksom inte detta som advokatyrket ska handla om tycker jag.
Jag hoppas att både Rönnbäck och Hurtig är undantag mot hur det brukar gå till.
Eller är det så att denna obehagliga typ av advokater drar sig som flugor mot en sockerbit och med nöje tar hand om denne nekande sexualsadistiske mördare där fantasin får flöda i egna hypoteser och i media?
Riktiga spyflugor då.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-17 kl. 04:22.
2016-04-17, 04:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Men verkligheten visar ju med stor TYDLIGHET och SJÄLVKLARHET att Nerijus är den skyldige mördaren så då undrar jag i vilken verklighet du befinner dig som inte insett det?
Eller rättare sagt - Du är fel person att försöka upplysa om vad som är verkligheten.

Verkligheten i den diskussionen hade inget specifikt med detta fall att göra utan polisens och NFCs roller i allmänhet. Det kom fram tydligt i det fallet.
Din attityd verkar lite överspänd. Börjar argumenten att tryta?
2016-04-17, 04:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Men nu kommer ju Hurtig att beställa en sådan analys .
Då blir väl du och resten av Nerijus fan-club glada eller hur ?
Tänk om det visar sig att testet sätter mördaren Nerijus ännu mer i skiten .
Kanske det är Nerijus skitiga hårtovor eller kanske päls från hans katt .
Då är ju Nerijus ännu mera skyldig och det vore väl en stor kat(t)astrof i dina ögon .

Hurtig kan nog inte beställa ett jobb hos NFC.
Så enkelt får det inte vara i Sverige.
Först ska överklagandet till HD gå igenom.
Sen ska HD skicka tillbaks ärendet till HR.
HR ska be polisen beställa undersökningen.
Polisen beställer undersökningen av NFC.
NFC rapporterar resultatet till polisen.
Polisen rapportrar till åklagaren i HR.

Ungefär så.
2016-04-17, 04:38
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

I redovisningen av datatafiken står att samtal har ägt rum vid en viss tid på ABs dator.

Hur sannolikt är det att IB använt sin och NB:s gemensamma dator? +5
2016-04-17, 04:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Hur sannolikt är det att IB använt sin och NB:s gemensamma dator? +5
Det finns inte +5 i skalan utan då slår det över till -4.
2016-04-17, 05:06
Medlem
Citat:

Ungefär så.

Om jag fattat rätt så har Hurtig ansökt om analysen
hos åklagaren, tillstyrker han så ramlar det nog på.
2016-04-17, 05:16
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Ungefär så.

Men det där spelar ju ingen roll eftersom det aldrig blir något PT för mördaren Nerijus .
Din idol Björne kommer aldrig så långt så han får något test av hårstråna .
Trots ditt dravel om datorer , älgar och annat trams så händer det aldrig .
Hur stor sannolikhet skulle du säga att det är att man har tagit fel på dator ?
Och hur stor sannolikhet är det att dessa hårstrån bevisar något som gör Nerijus
mindre skyldig och inte bara trycker ner honom ändå längre i skiten han redan sitter i ?
2016-04-17, 05:31
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Det finns inte +5 i skalan utan då slår det över till -4.
För att förenkla lite för dig så du förstår;
Sannolikheten att Irina använt sig av sin och NB:s gemensamma dator är 10/10 på sannolikhetsskalan.
2016-04-17, 07:16
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
För att förenkla lite för dig så du förstår;
Sannolikheten att Irina använt sig av sin och NB:s gemensamma dator är 10/10 på sannolikhetsskalan.

Ja med tanke på att IB själv sagt att de spelat ett dataspel vad det nu hette, nånting med "angels"
2016-04-17, 07:57
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:

Inte alls eftersom inga DNA hittats av AB, MEN det har man gjort av IB, och kanske det var hon som använde hennes och NB:s gemensamma dator och babblade med svärmor via Skype???
2016-04-17, 07:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag tycker att det intressanta i det här läget är att om NB är helt tyst, inte säger något mer alls, han bara vidhåller att att aldrig träffat Lisa - vad har Hurtig då rätt att komma med? Egna hypoteser som inte alls kommer från NB? Precis som Rönnbäck? Om klienten är tyst verkar det som att dessa advokater tror att de har fritt spelrum till egna hypoteser som inte ens är förankrade hos NB. Eller räcker det att de presenterar vad de vill få sagt - NB säger "ok då" - och sen kör de sitt eget race? Är det inte KLIENTEN som skall vara i fokus och inte advokaten? Som nu med Hurtig så låter det som om han kommer att anklaga/misstänkliggöra "nära anhöriga", d.v.s brodern och frun i sin alldeles egna ihopsnickrade hypotes och sen presentera det hela ungefär som - "det här hade Nerijus kunnat säga OM han själv hade pratat men eftersom han inte gör det för att han är så jävla snäll och oskyldig och beskyddar sin familj - så får ni lyssna på MIG istället för jag är advokat Hurtig, "the one and only".
Det här handlar inte om att arbeta för rättvisan eller att utföra ett hedervärt och hederligt försvarsarbete - det här känns bara som respektlöst, osmakligt och lögnaktigt spel för galleriet.
Det är faktiskt oerhört respektlöst både mot offrets familj och mot klienten med familj.
Är liksom inte detta som advokatyrket ska handla om tycker jag.
Jag hoppas att både Rönnbäck och Hurtig är undantag mot hur det brukar gå till.
Eller är det så att denna obehagliga typ av advokater drar sig som flugor mot en sockerbit och med nöje tar hand om denne nekande sexualsadistiske mördare där fantasin får flöda i egna hypoteser och i media?
Riktiga spyflugor då.

Det finns ett litet dilemma här: Vår rättsprocess bygger på en sorts dialektik, där det är viktigt att den misstänkte får ett fullgott försvar. I ombudets uppdrag ligger att söka alla möjligheter till tvivel på åklagarens påståenden, liksom det åligger åklagaren att grundligt bevisa skuld, bortom varje rimligt tvivel.

Jag påtalar det igen, ingen är betjänt av att en oskicklig eller omotiverad försvarare inte sköter det här ordentligt. En av de allra tydligaste exemplen vi har på hur det kan bli annars är Quick. När det visar sig (eller om, osvuret är bäst) att Hurtigs genomgång och invändningar inte leder till PT innebär det att vi kan vara så säkra som det är möjligt att "rätt man sitter".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in