Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag träter inte det minsta. Jag beskriver krasst advokatens spelregler utifrån god advokatsed, att inte främja orätt samt att denne trots allt inte ska bryta absoluta sekretessen och förtroendet mot sin klient. Inte ett dugg märkligt.
Påminner om att kemin inte passar med en läkare och denne rekommenderar en annan. Sekretessbelagt material basuneras inte ut om bytet.
Skillnaden ligger väl enkom i anmälningsplikt om det ger fängelse över en viss tid.
Jag tycker att det intressanta i det här läget är att om NB är helt tyst, inte säger något mer alls, han bara vidhåller att att aldrig träffat Lisa - vad har Hurtig då rätt att komma med? Egna hypoteser som inte alls kommer från NB? Precis som Rönnbäck? Om klienten är tyst verkar det som att dessa advokater tror att de har fritt spelrum till egna hypoteser som inte ens är förankrade hos NB. Eller räcker det att de presenterar vad de vill få sagt - NB säger "ok då" - och sen kör de sitt eget race? Är det inte KLIENTEN som skall vara i fokus och inte advokaten? Som nu med Hurtig så låter det som om han kommer att anklaga/misstänkliggöra "nära anhöriga", d.v.s brodern och frun i sin alldeles egna ihopsnickrade hypotes och sen presentera det hela ungefär som - "det här hade Nerijus kunnat säga OM han själv hade pratat men eftersom han inte gör det för att han är så jävla snäll och oskyldig och beskyddar sin familj - så får ni lyssna på MIG istället för jag är advokat Hurtig, "the one and only".
Det här handlar inte om att arbeta för rättvisan eller att utföra ett hedervärt och hederligt försvarsarbete - det här känns bara som respektlöst, osmakligt och lögnaktigt spel för galleriet.
Det är faktiskt oerhört respektlöst både mot offrets familj
och mot klienten med familj.
Är liksom inte detta som advokatyrket ska handla om tycker jag.
Jag hoppas att både Rönnbäck och Hurtig är undantag mot hur det brukar gå till.
Eller är det så att denna obehagliga typ av advokater drar sig som flugor mot en sockerbit och med nöje tar hand om denne nekande sexualsadistiske mördare där fantasin får flöda i egna hypoteser och i media?
Riktiga spyflugor då.