Citat:
Ursprungligen postat av
boboslacke
Jag tycker inte det är någon stor gåta. Kanske för att jag själv rört mig i maktens korridorer. Helt enkelt för att OP inte släppte Ebbe särskilt mycket inpå sig med tanke på att de jobbade i samma hus och att Ebbe uppvaktade hans egen pressansvarige intensivt. Som sagt handlar det om en ca två år lång parentes i kanslihuset där Ebbe byggde personliga kontakter och via de han fungerade som informationssekreterare hamnade in i affärerna. Genom att Ebbe tog sig dessa "uppdrag" blev det känsligt. När det gällde IB03:s verksamhet med åsiktsspionaget och affärerna hade det varit farligt att gå förbi honom men efter att han varit lösmynt kring OP och insidenten med ambassadockupationen hamnade han helt utanför och kunde bara agera via sina personliga kontakter.
Ebbe blir mer aktiv när hans gamla vänner får olika positioner men som vanligt kraschar det.
Jag är helt övertygad om att Ebbe var involverad redan innan mordet på något sätt. Ebbe hade aldrig missat ett tillfälle med misstankar mot OP och övervakning av denne att lägga sig i och erbjuda sina "tjänster" som utredare/mörkläggare internt. Hans fallout med OP kan rent av ha vänts till en merit i det sammanhanget.
Anders Isaksson beskriver initierat hur
Ebbe Carlsson började odla kontakterna med
Olof Palme redan 1971. När hans SACO-boss fallit från taburetterna. Till en början ska EC vidarebefordrat info och anekdoter om sin förre välgörare,
Bertil Östergren. AI kallar här EC en till en början oavlönad medarbetare i kanslihuset. EC gick för långt i Ville-affären och tappade en del aktier hos OP.
Det var dock inte värre än att när Geijer-affären briserar i November 1977 kallas Ebbe in "plummer" för att författa en dementi som idag framstår som ett lågvattenmärke i OPs politiska aktivitet.
Väntar fortfarande på indikationerna på att EC väckte olust hos
Ingvar Carlsson. Det var i alla fall inte värre än att han kunde delta i ett spex med EC på dennes 40-årsdag. Även i maktens korridorer hör det inte till vanligheterna att någon får statsministerns gunst visad genom att denne deltar i bandinspelningar för att ge födelsedagshyllningar.