2016-04-16, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer

Mer "vet" jag inte men personen i fråga har alltid innehaft befattningar av viktig art.
Skulle tro sekretessen förlängts i och med ny sekretesslagstiftning samt att denne inte vill förstöra sin karriär.

Hursomhelst tror jag det inte skulle utgjort något hinder om det i senare skeden efter sovjets fall, skulle framkommit att det var på något öststatsspråk som konversationen fördes.

Tveksam iofs om det avlyssnats tal i samband med detta men har själv varit med vid en ubåtsjakt på västkusten där en ubåt fotats i övervattensläge med övertäckta beteckningar. En kille från US Embassy (civil men uppenbart Marinofficer) lotsades runt på alla observations poster som denne markerade på en karta och sedan faxade till beskickningen med min fax. Att forcera den minspärren lär vara omöjligt men totalt eldförbud rådde och ingen hade någon skarp ammunition. Minstationerna bemannades ens ej. Under natten passerade den ut. Av beskrivningarna från de som följde ubåten på ytan framgick att det nog var en Natoubåt av Västtyskt ursprung.

Diskussionerna kring detta kan bara belysa det faktum att de som anklagade OP att vara en landsförrädare använde sig av tvivelaktiga grunder.
Citera
2016-04-16, 10:07
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Nu är ju detta inte någon ubåtstråd så jag blir därför kortfattad med egna antaganden. Vill dock nu för första gången berätta att jag känt en person väldigt väl privat och som satt på Mälsten under Hårsfjärdenjakten och lyssnade på undervattensmikrofonerna när en farkost passerade ut och man förgäves sökte men fick nej på att få eldtillstånd med minorna. Allt spelades som vanligt in och sändes till Försvarsstaben. Sagesmannen hänvisar till sekretessavtal men har sagt att när detta går ut skall han berätta på vilket språk de panikartade konversationerna i farkosten fördes.

Mer "vet" jag inte men personen i fråga har alltid innehaft befattningar av viktig art.
Skulle tro sekretessen förlängts i och med ny sekretesslagstiftning samt att denne inte vill förstöra sin karriär.

Hursomhelst tror jag det inte skulle utgjort något hinder om det i senare skeden efter sovjets fall, skulle framkommit att det var på något öststatsspråk som konversationen fördes.

Tillägg: Caspar Weinberger som var USA´s försvarsminister då under Reagantiden, har ju i tv-intervju bekräftat att man övade med ubåtar i även svenska vatten.
Svar på våra frågor får vi bara om ytterligare information framkommer men det är nog lika nedtystat som sanningen bakom mordet på Palme.
Om man hörde panikartade konversationer på ett språk, så är det lite sensationellt! Att du sedan kan lista ut att ubåten var från ett NATO-land, är även det sensationellt!
Om nu BS hörde detta så, kan man förstå varför BS, inte vill trycka på knappen.
Sedan om BS var informerad innan, eller i samröre med NATO, är oväsentligt i just denna händelse.
Citera
2016-04-16, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ännu iskallt. Men det Polisiära utbytet emellan är något som är svårt att blunda för.

Finns inget som som konkret kopplar detta till mordet som sagt men desto mer som tyder på att det planterats som villospår! Det finns bara ett levande spår kvar i Palmemordet vid det här laget. WT-personerna och aktiviteten kring dessa som leder rakt in mot känsliga förhållanden och aktioner.

Jag tror att alla kan förstå att Ebbes och för den delen Holmers lynniga självsvåldighet kan ha omfattat inte bara att mängder av "motståndare" inom Säpo mm utan också OP själv och dramatiska åtgärder kring det som inte vill kännas vid likt de inte vill kännas vid inblandning i Ebbeaffären.
Citera
2016-04-16, 10:19
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ebbes ställning och karriär är ganska tydlig om man orkar sätta sig in. IC kommer inte in utan att gå via någon. Många inklusive IC känner obehag inför just Ebbe men å andra sidan har han ju känslig information kring alla affärer så han är svår att mota bort........ att Ebbe lobbat mot familjen utan att blinka efter att Palme var död säger ingenting annat än att Ebbe var Ebbe. OP diskuterade nog inte så mycket interna frågor (särskilt inte känsliga sådana med familjen) så ingången lär ha varit Lidbom och kanske Palmes vän Schein.
Du har en väldigt statisk syn på medmänniskor. Vad får dig att tro att inte Ebbe, Lidbom eller Schein haft erfarenhet de lärt sig av och velat dela med sig av till familjen Palme?
Citera
2016-04-16, 11:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ebbes ställning och karriär är ganska tydlig om man orkar sätta sig in. IC kommer inte in utan att gå via någon. Många inklusive IC känner obehag inför just Ebbe men å andra sidan har han ju känslig information kring alla affärer så han är svår att mota bort.

Anders Isaksson är den som bättre än någon annan orkat sätta sig in i Ebbe Carlsson och hans värld. Han är i sin bok om EC tydlig med att det är Olof Palme själv som säger ifrån att EC ska finnas runt honom när Thage G Petersson vill kasta ut honom ur kanslihuset. Var hittar du en källa på att IC skulle känt obehag inför EC?

Man ser tydligt hur han flyttar positioner när gamla kontakter flyttar in i maktens boningar. När Lejon flyttar in utverkar han fribrev. När Åhmansson gör tillfällig visit som chef så får Ebbe luft.Egen bil och "livvakt". Ebbe försöker först värva journalister som Mosander mfl i Ebbeaffären. Med Åhmansson som RPS-chef från januari 1988 skedde det. Redan 27 juli hade det nått till förhör i KU. 3 oktober meddelade JK att man skulle granska dennes tjänsteutövning med anledning av utredningen som avskrivits kring kontakterna med Ebbe och ev sekretessbrott. Bara 14 dagar senare kom rapporten som krävde dennes avgång och 2 dagar senare 19 oktober avgick Å. Efter en kort (enbart formell) placering på regeringskansliet blev han direktör på Skandia.

Den som försökte hålla borta EC var Sten Wickbom. Han sade ifrån till Hans Holmer att EC inte var välkommen i spaningsledningen. Vilket HH löste genom att bo hemma hos IC och därvidlag utnyttja hans olika kontaktytor, Åsheden,Jutterström är bra exempel. Ofta bortglömt att Nisse Åhmansson och Jörgen Almblad var gamla arbetskamrater till EC från departementet 74-76.

Nja det stämmer inte att han någonsin varit i den inre kretsen. Följer man Ebbes "karriär" blir helt andra saker tydliga. Hans egentliga start inom pressens värld kom när han började 68 på Sydsvenska Dagbladet umgicks han med bland annat Fredrik Roos (som dog i aids strax innan Ebbe), färska skådespelerskan Claire Wikholm och chefredaktören Olof Wahlgren som var mörkblå in i själen. Långt ifrån Sap:s kärna alltså.

Utan sin vänskap med OP hade EC aldrig blivit informationssekreterare hos Lennart Geijer och Calle Lidbom 1974. Då jobbade han på samma våning som OP och kunde smita in på dennes tjänsterum så nog var han i OPs inre krets. Kontakterna med sydsvenskan var 1970 innan han hänga på kanslihuset.

1970 (efter mindre än 2 år på tidningen) blev han påkommen att spionera på sina journalistkollegor kartläggande deras politiska åsikter med rekommendationer om vilka som skull sparkas. Detta gjorde att han tvingades sluta.Njae, Isaksson berättar om hur han fick ett mer attraktivt jobb som facklig reporter.

Han började sedan som pressekreterare hos SACO men det blev också en kort sejor. Redan under 1971 hade han bytt till Göteborgs Handels- och Sjöfartstidnings redaktion i Stockholm som journalist med inriktning på arbetsmarknads och rikspolitik. Det var då han började hänga på regeringskansliet utan synbar anledning och inledde sin karriär med att skapa nätverk med privata fester. Palme själv hörde inte till kontakterna men väl hans presskontakter. Mest var det skvaller och lustifikationer och Palme lär ha deltgit enstaka gånger. Ebbe försökte via Sträng plantera iden om en socialdemokratisk veckotidning men LO ville inte finansiera den. Utåt sett försökte Ebbe ge sken av att ha betydligt bättre kontakter med OP än han hade. GHT (liberal/borgerlig) lades ned 73 och Ebbe jobbade då ett kort tag på Ekot innan han hamnade 1974 som informationssekereterare åt justitieminister Lennart Geijer och statsrådet Carl Lidbom. Inte heller detta blev långvarigt men Ebbe hann nästla sig in med Holmer och affärer som SKP avlyssningen, sjukhusspionaffären, Bordellaffären, Gjeijeraffären. Därvid fick han skott på OP då han var författaren bakom Palmes förnekanden. Ebbe jobbade då på samma våning som OP som fixare och underhuggare åt G och L. Redan året efter han börjat kom kritiken i samband med ockupationen av Västtyska Ambassaden. En Informationssekreterare som försökte ta kontrollen över polisaktioner direkt. I den vevan fick också Palme veta att Ebbe for med skvaller om honom själv på ett indiskret sätt.

Gunnar Sträng ordnade efter maktskiftet alltså att Ebbe fick jobb i Borås. Inte så märkligt att en så illuster kille som Ebbe med så många hemligheter och vänner fick en sådan reträttpost som var ganska undanskuffad. Från Palmes inre krets var han alltså utestängd helt. Totalt var hans "politiska" karriär alltså 1974-76.

De 10 år som följde bestod av arbete i provinsen (Borås) och från 79 via Ferm på Tidens förlag som Ebbe lyckades att haverera till konkursens brant innan 1984. Hans vän Susanne Bonnier gav honom då jobb på Bonnier Fakta. Ebbe underhöll dock sina kontakter. Troligen skedde det delvis via IB03 som han troligen ingått i sedan länge.

Nu skall man kanske vara lite försiktig med tolkningen av Skavlanintervjun och de uppgifter som kommer fram där men att Ebbe lobbat mot familjen utan att blinka efter att Palme var död säger ingenting annat än att Ebbe var Ebbe. OP diskuterade nog inte så mycket interna frågor (särskilt inte känsliga sådana med familjen) så ingången lär ha varit Lidbom och kanske Palmes vän Schein.

OBS! Lagt in fetade svar tidigare i texten,

Det är och förblir för mig en gåta hur OP kunde släppa en person som EC inpå sig. För hela hans karriär är en provkarta på en person som bara har egennyttan för ögonen och tjänar den herre som för tillfället ger bäst utdelning. AI skriver in sin intressanta och välskrivna bok om oron ute i rörelsen över att OP omgav sig med arroganta och raljanta yngre män som Anders Ferm, Jan O Karlsson och EC. Sten Andersson reagerade på skarpen när formuleringar från dessa började smyga sig in i OPs tal. Thage G Petersson plockades in men han lyckades aldrig fullt ut då EC lierat sig med Lidbom och hade utmärkta kontakter med Ferm.

Trots Holmers försäkringar är min absoluta tro att Ebbe hölls fullt informerad om PU från dag ett. Han finns med regeringens goda minne med redan 1987 och när de hemliga planerna på en separat spaning tar form under hösten 1987. När sedan gamle jobbarkompisen NEÅ blir rikspolischef öppnar sig nya möjligheter. Däremot verkar det inte gått lika enkelt med HHs kompis Sune Sandström när denn blir SÄPO-chef.
Citera
2016-04-16, 11:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag anser det bevisat att det var väst-ubåtar, och att BS inte ville spränga ett party han arrangerat.
BS är högmisstänkt.

Du borde läsa Nils-Ove Janssons bok som ger en bra översikt över ubåtsfrågan från 1980 och framåt. Visar på de återkommande indicierna på sovjetiska intrång. Dessutom finns U-137 där som ovedersägligt bevis på den sovjetiska politiken, glöms ofta bort att dom plockade med sig kärnvapen in på svenskt territorium.
Citera
2016-04-16, 11:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Hur skall då Weinbergers erkännande tolkas? Varför har Tunanders 20 år gamla påpekanden inte bemötts tidigare och först på senare tid försökt bortförklaras av sådana som stått landsförrädarna närmast?

Vilka landsförrädare skulle Nils-Ove Jansson stått nära?
Citera
2016-04-16, 12:24
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Du borde läsa Nils-Ove Janssons bok som ger en bra översikt över ubåtsfrågan från 1980 och framåt. Visar på de återkommande indicierna på sovjetiska intrång. Dessutom finns U-137 där som ovedersägligt bevis på den sovjetiska politiken, glöms ofta bort att dom plockade med sig kärnvapen in på svenskt territorium.

Skall läsa den.
Det är mycket möjligt att några kränkningar var sovjetiska. Kränkningen med den stoppade minsprängningen är jag personligen 100% övertygad var från Väst med ett litet gäng svenska militärer "in-on-it". Besättningen kan ha varit av blandad nationalitet (det är därför jag skriver Väst och inte tex Amerikansk.)
Citera
2016-04-16, 12:43
Medlem
Citat:
OBS! Lagt in fetade svar tidigare i texten,

Det är och förblir för mig en gåta hur OP kunde släppa en person som EC inpå sig. För hela hans karriär är en provkarta på en person som bara har egennyttan för ögonen och tjänar den herre som för tillfället ger bäst utdelning. AI skriver in sin intressanta och välskrivna bok om oron ute i rörelsen över att OP omgav sig med arroganta och raljanta yngre män som Anders Ferm, Jan O Karlsson och EC. Sten Andersson reagerade på skarpen när formuleringar från dessa började smyga sig in i OPs tal. Thage G Petersson plockades in men han lyckades aldrig fullt ut då EC lierat sig med Lidbom och hade utmärkta kontakter med Ferm.

Trots Holmers försäkringar är min absoluta tro att Ebbe hölls fullt informerad om PU från dag ett. Han finns med regeringens goda minne med redan 1987 och när de hemliga planerna på en separat spaning tar form under hösten 1987. När sedan gamle jobbarkompisen NEÅ blir rikspolischef öppnar sig nya möjligheter. Däremot verkar det inte gått lika enkelt med HHs kompis Sune Sandström när denne blir SÄPO-chef.

Jag tycker inte det är någon stor gåta. Kanske för att jag själv rört mig i maktens korridorer. Helt enkelt för att OP inte släppte Ebbe särskilt mycket inpå sig med tanke på att de jobbade i samma hus och att Ebbe uppvaktade hans egen pressansvarige intensivt. Som sagt handlar det om en ca två år lång parentes i kanslihuset där Ebbe byggde personliga kontakter och via de han fungerade som informationssekreterare hamnade in i affärerna. Genom att Ebbe tog sig dessa "uppdrag" blev det känsligt. När det gällde IB03:s verksamhet med åsiktsspionaget och affärerna hade det varit farligt att gå förbi honom men efter att han varit lösmynt kring OP och insidenten med ambassadockupationen hamnade han helt utanför och kunde bara agera via sina personliga kontakter.

Ebbe blir mer aktiv när hans gamla vänner får olika positioner men som vanligt kraschar det.

Jag är helt övertygad om att Ebbe var involverad redan innan mordet på något sätt. Ebbe hade aldrig missat ett tillfälle med misstankar mot OP och övervakning av denne att lägga sig i och erbjuda sina "tjänster" som utredare/mörkläggare internt. Hans fallout med OP kan rent av ha vänts till en merit i det sammanhanget.
Citera
2016-04-16, 12:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Skall läsa den.
Det är mycket möjligt att några kränkningar var sovjetiska. Kränkningen med den stoppade minsprängningen är jag personligen 100% övertygad var från Väst med ett litet gäng svenska militärer "in-on-it". Besättningen kan ha varit av blandad nationalitet (det är därför jag skriver Väst och inte tex Amerikansk.)

Och 137:an?
Citera
2016-04-16, 13:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag tycker inte det är någon stor gåta. Kanske för att jag själv rört mig i maktens korridorer. Helt enkelt för att OP inte släppte Ebbe särskilt mycket inpå sig med tanke på att de jobbade i samma hus och att Ebbe uppvaktade hans egen pressansvarige intensivt. Som sagt handlar det om en ca två år lång parentes i kanslihuset där Ebbe byggde personliga kontakter och via de han fungerade som informationssekreterare hamnade in i affärerna. Genom att Ebbe tog sig dessa "uppdrag" blev det känsligt. När det gällde IB03:s verksamhet med åsiktsspionaget och affärerna hade det varit farligt att gå förbi honom men efter att han varit lösmynt kring OP och insidenten med ambassadockupationen hamnade han helt utanför och kunde bara agera via sina personliga kontakter.

Ebbe blir mer aktiv när hans gamla vänner får olika positioner men som vanligt kraschar det.

Jag är helt övertygad om att Ebbe var involverad redan innan mordet på något sätt. Ebbe hade aldrig missat ett tillfälle med misstankar mot OP och övervakning av denne att lägga sig i och erbjuda sina "tjänster" som utredare/mörkläggare internt. Hans fallout med OP kan rent av ha vänts till en merit i det sammanhanget.

Anders Isaksson beskriver initierat hur Ebbe Carlsson började odla kontakterna med Olof Palme redan 1971. När hans SACO-boss fallit från taburetterna. Till en början ska EC vidarebefordrat info och anekdoter om sin förre välgörare, Bertil Östergren. AI kallar här EC en till en början oavlönad medarbetare i kanslihuset. EC gick för långt i Ville-affären och tappade en del aktier hos OP.

Det var dock inte värre än att när Geijer-affären briserar i November 1977 kallas Ebbe in "plummer" för att författa en dementi som idag framstår som ett lågvattenmärke i OPs politiska aktivitet.

Väntar fortfarande på indikationerna på att EC väckte olust hos Ingvar Carlsson. Det var i alla fall inte värre än att han kunde delta i ett spex med EC på dennes 40-årsdag. Även i maktens korridorer hör det inte till vanligheterna att någon får statsministerns gunst visad genom att denne deltar i bandinspelningar för att ge födelsedagshyllningar.
Citera
2016-04-16, 13:47
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Och 137:an?

137:an är en komplicerad historia, det är helt klart att ingen frivilligt skulle navigera med en gammal oerhört klumpig ubåt i dessa på flera sätt alltför grunda farvatten, inte ens som support till mindre farkoster.

Det finns många teorier om vad som hände och jag har inte en enstaka favorit bland dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in