2016-04-16, 21:36
Medlem
Grön ungdoms språkrör i Malmö Salle Salahaldin kommenterar det hela.

"Att islamofober öppet förtalar muslimer utan någon som helst grundläggande belägg är idag muslimernas vardag.

Ofta anklagar man muslimer med att de inte bidrar till något och att de hellre håller sig för sig själva men när muslimer når höga politiska poster så gräver i irrelevanta områden och hittar man inget så ja, då har man en dold agenda. Vad man med detta signalerar till dessa unga muslimer är att de inte har någon plats i det som man skulle kalla för de vitas fina rum.

Det är den bristfälliga förståelsen som skapar denna utanförskap vilket idag är bland de allvarligaste problemen vi kan stötta på i Sverige."

Islam har lika lite att göra i svensk politik som andra religioner, det är en av anledningarna till varför Kaplan måste bort.

En annan anledning är att det knappast ska få existera dubbla måttstockar för regeringsmedlemmar.

Man skulle kunna tycka att MP och S borde reagera lite hårdare men i fallet MP blir det allt mer uppenbart att man driver Islamism som en linje i bakgrunden.

Jag har fö aldrig sett ett mer lamt mediadrev så uttalandet om"häxjakten" känns som rent löjligt överdriven.
Vad Salle inte förstår är det för att Kaplan är just muslim och Miljöpartist som fallet får behandling med silkesvantar av media.
Senast redigerad av Som-nam-na 2016-04-16 kl. 21:40.
Citera
2016-04-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Grön ungdoms språkrör i Malmö Salle Salahaldin kommenterar det hela.

"Att islamofober öppet förtalar muslimer utan någon som helst grundläggande belägg är idag muslimernas vardag.

Ofta anklagar man muslimer med att de inte bidrar till något och att de hellre håller sig för sig själva men när muslimer når höga politiska poster så gräver i irrelevanta områden och hittar man inget så ja, då har man en dold agenda. Vad man med detta signalerar till dessa unga muslimer är att de inte har någon plats i det som man skulle kalla för de vitas fina rum.

Det är den bristfälliga förståelsen som skapar denna utanförskap vilket idag är bland de allvarligaste problemen vi kan stötta på i Sverige."

Islam har lika lite att göra i svensk politik som andra religioner, det är en av anledningarna till varför Kaplan måste bort.

En annan anledning är att det knappast ska få existera dubbla måttstockar för regeringsmedlemmar.

Man skulle kunna tycka att MP och S borde reagera lite hårdare men i fallet MP blir det allt mer uppenbart att man driver Islamism som en linje i bakgrunden.

Jag har fö aldrig sett ett mer lamt mediadrev så uttalandet om"häxjakten" känns som rent löjligt överdriven.
Vad Salle inte förstår är det för att Kaplan är just muslim och Miljöpartist som fallet får behandling med silkesvantar av media.

Precis. Det mesta som skrivits om Kaplan har varit känt i flera år men som muslim har han varit höjd över varje misstanke. Enda anledningen till att skriverierna om Kaplan tagit vid nu är den där kaos-turkens utspel om armenier vilket fått med Kaplan i kölvattnet. Utan kaos-turken så hade media fortsatt att mörka Kaplans förehavanden.
Citera
2016-04-16, 22:14
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Gör ert jobb journalister gräv.

LOL! Detta är inte Flashbacks humoravdelning
Citera
2016-04-16, 22:22
Medlem
En sak är säker. Anställda journalister kommer inte att bli de som fäller Mehmet. Om någon kommer att fälla honom så kommer det att vara Flashback.

Det är helt enkelt upp till oss att fixa detta.

MSM har givit honom immunitet.
Citera
2016-04-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
LOL! Detta är inte Flashbacks humoravdelning

Nu tror jag att många journalister blivit ganska skakiga efter IS anhängares attentat i Europa och inte kommer att stoppas av anklagelser om islamofobi längre. Sedan borde det stå ganska klart även för journalister nu att Kaplan har en agenda efter alla korkade saker han både gjort och sagt och med tanke på hans umgänge. Hade han inte varit muslim hade han åkt för längesedan.
Senast redigerad av NOMOONRIVER 2016-04-16 kl. 23:13.
Citera
2016-04-16, 22:35
Medlem
Det kommer nu fler dåraktiga uttalanden från MP:s islamistteam.

Yasri Khan dyker upp till Kaplans försvar. Han sitter som ersättare i riksdagen för MP, och är på förslag att komma in i MP:s partistyrelse.

Yasri Khan:
Citat:
"Jag är inte säker, tror man kan jämföra Milli Görüs med med typ KD eller frälsningsarmén och grå vargen med svenska motståndsrörelsen..."
https://twitter.com/svingarvilt/status/721425414737018880

Är Yasri Kahn helt bakom flötet ?

Nej, finns andra skäl till denna makalösa bagatellisering av turkiska islamister och fascister.
Kahn startade SMFR tillsammans med Kaplan, som en fortsättning på ett projekt av Muslimska Brödraskapets studieförbund Ibn Rushd:

Citat:
Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa (SMFR), även kallad Muslimska Fredsrörelsen, är en partipolitiskt obunden islamisk ideell förening grundad 2008 av Mehmet Kaplan och Yasri Khan. Föreningen bildades med bakgrund i ett treårigt projekt i studieförbundet Ibn Rushd med namnet "Att främja islamisk fredskultur".
Föreningen har bland annat utmärkt sig för befrämjande av muslimers rättigheter i Sverige och utomlands, inklusive deltagande i Ship to Gaza, samt kritik mot uppfattad islamofobi och regeringens metoder för att motverka islamism.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_muslimer_f%C3%B6r_fred_och_r%C3%A4ttvisa

Mohamed Omar skrev nyligen om Khan:

Citat:
I Miljöpartiet finns en politiker som diggar Erdogan, Turkiets ”moderate” islamistiske president som stödjer jihadister i Syrien, fängslar journalister och människorättsaktivister.

I en ledare i Expressen den 3 april, ”MP-politiker försvarar despoten Erdogan”, pekar skribenten Johannes Forssberg på det olämpliga i att ett progressivt parti som MP är i färd med att välja en Erdogan-anhängare till sin partistyrelse.

Han heter Yasri Khan och är helt öppen med sitt stöd till Turkiets islamistiska AK-parti. När den turkiska militären massakrerar oppositionella kurder kommenterar Khan att kurderna nu “åtnjuter de största friheterna och erkännandet någonsin i Turkiet”.
---
Forsberg visar att de båda Erdogandiggande ungdomspolitikerna, Yasri Khan och Semanur Taskin, har en sak gemensamt, nämligen organisationen Svenska muslimer för fred och rättvisa (SMFR), som grundades av bostadsminister Mehmet Kaplan. Khan är generalsekreterare i SMFR och Taskin är lokalavdelningsordförande i Stockholm södra.

Organisationen Sveriges muslimer för fred och rättvisa besökte Istanbul i augusti 2014 och träffade där under vänliga former högt uppsatta företrädare för det islamistiska AK-partiet.

Jag har en egen erfarenhet av att debattera med Yasri Khan på Facebook. Det var under Almedalsveckan 2012 som Khan stolt visade upp bilder från en manifestation för religionsfrihet som SMFR hållit i Almedalen. I manifestationen ingick islamisk bön i grupp på torget. Enligt traditionell islam ska ju en muslim be fem gånger per dag enligt en bestämd ritual, och det är extra förtjänstfullt att be i grupp.

Detta fick mig att undra hur Yasri Khan ställer sig till de kristnas religionsfrihet i islamiska länder som till exempel Saudiarabien. Anser han att kristna har rätt att fira gudstjänst på ett torg i Riyadh?

Trots upprepade påstötningar vägrade Khan att svara. Han kom i stället med undanflykter. Debatten fortsatte så i ett annat forum på Facebook. Jag frågade då om han anser att en muslim har rätt att lämna sin religion. Han vägrade återigen att svara.
---
Är inte SMFR vad de utger sig för att vara? Döljer de något bakom de vackra fraserna? Står de för religionsfrihet eller bara för islamfrihet?

Eftersom Yasri Khan, i egenskap av ordförande för SMFR, har gått ut offentligt och sagt sig stå för religionsfrihet tycker jag att allmänheten har rätt att få veta hans åsikter i dessa frågor. Om han inte har något att dölja så är det ju bara att säga som det så är saken ur världen. Det är nog fler än jag som är nyfikna. Nu ställer jag frågan igen: Anser du att en muslim har rätt att lämna sin religion? Jag vill inte höra att man i Sverige har rätt att göra det, det vet jag redan, jag vill veta vad du tycker.
https://detgodasamhallet.com/2016/04/10/fragor-till-miljopartisten-yasri-khan/
Citera
2016-04-16, 22:41
Medlem
Under Reinfeldts första regeringens period, så räckte det med att en minister inte hade betalt tv licensen för att få sparken. Men vänstern kan tydligen bete sig hursomhelst!
Citera
2016-04-16, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helalf
Tycker det är otroligt att man blir så upprörd över att någon äter middag med vad de anser fel personer. För att bli en bra politiker måste man känna till motståndarna. och var gör man det bäst? Jo käka middag med dem!

För övrigt är det dålig journalistik där att bara ensidigt ösa ut si galla över Kaplans middagsätande, ja jag skulle vilja kalla det för mobbning!

Ja det hade varit otroligt om det BARA handlade om denna middag. Men nedan är en sammanfattning på allt som hittills har bekräftats. Eller som han åtminstone inte har kunnat förklara. Mer än "ojdå, jag visste faktiskt inte bättre"

Det handlar inte om någon enskild händelse. Det är på tok för många tveksamheter och händelser för att folk ska kunna ha något förtroende för honom.

Det handlar inte om att han är en muslim eller om hans ursprung osv, INGEN politiker hade kunnat hamna i så många märkliga sammanhang så många gånger utan att tvingas avgå. Om man inte heter Kaplan då.

"Få se nu
* Förnekar folkmordet på armenier
* Umgås med fascister som vill mörda fler armenier
* Chef för Muslimsk organisation som bjuder in antisemiter
* Samma organisation bjuder in våldsbejakande jihadister
* Banaliserar att ungdomar reser och krigar för ISIS
* Satt i styrelse för organisation som är mycket kritisk till anti-terrorarbete
* Partikollegor och alierade menar att han är Islamist, att dom försökt ta upp det men att det tystats ner - de säger att man kallas 'islamofob' om man anklagar
* Förskingrar moskékassa"

I slutet av denna video föreläser han på ett möte med islamisterna Milli Görüs:

https://m.youtube.com/watch?v=DQ7R-1WCC88&feature=youtu.be

Här är en bild på ett möte med Milli Görüs, där de står tillsammans med Kaplan: (och ber en bön, eller vad de nu gör. De ser i alla fall enade ut)

https://www.facebook.com/mohamed.omar.980/posts/1169731566412719

Och dessa driver en politik som han säger sig vara "emot"?
Jo, tjena.

Tillägg: Utöver detta har han hanterat hela grejen på ett dåligt sätt. Vägrat ta debatten i Aktuellt till exempel, för att sedan inte prata med någon alls eller svara på frågorna.
Senast redigerad av sjelvefan 2016-04-16 kl. 22:45.
Citera
2016-04-16, 22:47
Medlem
Låt mig nu väna på steken och ta principen om vem som får äta middag med vem? Jag antar själv att jag som politiker själv får avgöra vem jag äter middag med. Och självklart kan man inte dra slutsatsen att jag instämmer i allt som den jag käkar med.

Har själv jobbat både fackligt och politiskt där jag genom att äta middag med motståndarna lärde mig mer om dem än jag hade gjort om vi inte träffats över en bit mat. Då jag var facklig hade jag en moderat som bästa kompis...

Att dra en middag som bevis på att någon sympatiserar med en viss åsikt är som att man är skinnskalle om man har rakat hår eller att någon är prostituerad för att den klär sig på ett visst sätt. Det är alldeles för enkelspårigt att se det så kortsynt.

Jag tycker tidningarna spekulerar alldeles åt helskotta och kommentarerna här är...
Citera
2016-04-16, 23:01
Avslutad
Hejar: Vem svarar du? Det kan omöjligt vara mig, eftersom jag aldrig har påstått att det är den där middagen som är problemet. Det är bara en liten, liten del av vad det här handlar om.
Citera
2016-04-16, 23:10
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helalf
Låt mig nu väna på steken och ta principen om vem som får äta middag med vem? Jag antar själv att jag som politiker själv får avgöra vem jag äter middag med. Och självklart kan man inte dra slutsatsen att jag instämmer i allt som den jag käkar med.

Har själv jobbat både fackligt och politiskt där jag genom att äta middag med motståndarna lärde mig mer om dem än jag hade gjort om vi inte träffats över en bit mat. Då jag var facklig hade jag en moderat som bästa kompis...

Att dra en middag som bevis på att någon sympatiserar med en viss åsikt är som att man är skinnskalle om man har rakat hår eller att någon är prostituerad för att den klär sig på ett visst sätt. Det är alldeles för enkelspårigt att se det så kortsynt.

Jag tycker tidningarna spekulerar alldeles åt helskotta och kommentarerna här är...
Tryck på "Mina citerade inlägg" din stackars krake, vi är några stycken som fördömt din dumhet och försökt förklara situationen som man gör till ett barn. Du intresserar mig dock, att vara så sjukt oinsatt, och ändå känna sig manad att posta?

Läs inlägget ovan ditt för en sammanfattning. Och för guds skull fortplanta dig inte.

Kaplan=islamist och lögnare. Hälften av det brukar räcka för avpollettering, men är man muslim tillhör man adeln som ej får ifrågasättas. Vi stör oss en aning på detta.
Citera
2016-04-16, 23:12
Avslutad
Någon som föresten vet hur det gick med det här? Jag har sökt men ej hittat. När muslimer "spekulerade" i att Kaplan svek dom och försvann med deras pengar.

Fick de något svar på frågorna eller smet han undan lite som vanligt?

"Här är protokollen där bostadsminister Mehmet Kaplan undertecknar att Husbymoskéns konto ska tömmas på sina tillgångar.

Hundratals medlemmar kräver svar från ministern om vart 1,3 miljoner kronor försvunnit. - Vi vill fråga vart pengarna har flyttats och varför, säger Imad Anwar och Ridha Zaafrani från Husbymoskéns styrelse.

Det var först nyligen, när protokollen kom in till Solna tingsrätt, som moskébesökarna fick veta om hans roll. - Det blev en chock för oss. Mehmet Kaplan har varit här och sagt att han är neutral, sen går han bakom vår rygg och är mötesordförande på den avsatta styrelsens årsmöten, säger Imad Anwar, talesperson för Husbymoskén och dess nuvarande styrelse - som sköter den dagliga verksamheten i moskén.

DET HÄR VILL ADVOKATERNA HA SVAR PÅ AV MP-MINISTERN
1. På vilka legala grunder anser du att du och den personkrets du agerat för på aktuella årsmöten 2013 och 2014 har rätt att lägga ner föreningen?
2. Vad avses ske med de tillgångar som de cirka 450 medlemmarna har betalat in till föreningen på bland annat kontot i Nordea under många års tid?
3. Vilket rättsligt stöd anför du till stöd för påståendet att medlemmarna inte längre ska ha rösträtt och insyn i vad som händer med de medel som har betalats in på föreningens konto?"

http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/mehmet-kaplan-ar-indragen-i-miljontvist/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in