2016-04-15, 23:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Kossor. Jag sätter en femma på att det är NB:s katt som varit framme.
Kor kan dock bevisligen vara livsfarliga. Hör bara här från idag:
Citat:
Kossor med med kalvar kan vara farliga djur.

Det drabbade familjen Clode när de promenerade på en stig nära en hage – och Marian Clode, 61, attackerades till döds.

– Jag kunde se djuret och hur den skrapade med klövarna. Det såg så ofattbart ondskefullt ut, säger maken Chris till Sky News.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22636526.ab

Vi har haft en älg som begick ett otäckt mord tidigare. Och andra djur har dödat.
Slutsatsen: djur är inte att lita på. Inte ens katter...
Har balternas lilla kise något alibi för mordkvällen?

Från det ena till det andra: Hurtig har alltså till slut presterat. Och som han presterat.
Rena Perry Mason-klassen på hans efterforskningar ju.
Har har kommit fram till att det troligen är en helt annan mordplats, inte illa.
Se vad duktig han är. Och det är visst Nerijus som suttit vid bror Aivaras dator den aktuella tiden.
Det förändrar ju alltsammans i grunden.
Att inte polisen tagit reda på detta innan. Jösses Amalia.
Ja, Hurtig har verkligen visat framfötterna och det blir ju en baggis att få igenom det här.
Eller har jag fått nåt plötsligt hjärnsläpp så allt blir helt tokigt med slutsatser och omdömen.
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-15 kl. 23:31.
2016-04-15, 23:25
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vi får vänta med slutomdömet tills vi har hans framställan. Han verkar ju avsiktligt laborera med halvkvädna visor och antydningar i det bestämda syftet att egga upp media och allmänhet. Vad detta ska vara bra för, förstår jag inte, om det inte bara är hans personliga behov som styr.

Det är ju exakt vad ÅK gjorde innan åtalet. Menar du att ÅK hade rent personliga behov att göra så?
2016-04-15, 23:29
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men det framgår väl tydligt av ordet "standardmetod". Det antyder att det finns andra metoder.

Älgmordet:
(FB) Agneta Westlund hittad mördad vid sjö utanför Västervik. Älg visade sig "skyldig"

Bevisa då att polisen har hindrat NFC att använda andra metoder .
Dina "listiga" antagande gäller inte som bevis för det du påstår .
Varför skulle polisen förresten vilja hindra NFC att analysera hårstråna .
Är det komplotten mot mördaren Nerijus som spirar i din fantasi tro ?
Senast redigerad av boidis12 2016-04-15 kl. 23:35.
2016-04-15, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det fattades säker en hårrot på det huvud-hårstrået som hittades i Lisa's trosor och
därför kan man inte få fram vanligt cellkärna DNA och det har utredningen konstigt nog
då nöjt sig med, MEN det finns ju möjlighet att för att få fram mitokondria DNA och
det är sannolikt det test Hurtig vill ska göras.

Reference https://www.physicsforums.com/threads/dna-in-cut-hair.593607/
Med det resonemanget kokar det hela ihop till den vanliga förtroendefrågan: Har utredarna och NFC gjort ett professionellt och ärligt arbete eller kan de misstänkas för att ha varit inkompetenta, slarviga, partiska eller rentav oärliga ? Jag har det ju lätt, för jag tror dem om såväl kompetens som gott uppsåt. Därför tolkar jag karaktäristiken i FUP som att detta fynd helt enkelt inte var användbart. Du utgår ifrån att de var åtminstone okunniga om DNA-analysteknik och har din slutsats klar samt uppskattar att en rejäl person som Hurtig nu äntligen fått styra upp utredningsarbetet.
2016-04-15, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det är ju exakt vad ÅK gjorde innan åtalet. Menar du att ÅK hade rent personliga behov att göra så?

ÅK kunde stödja sig mot ett stabilt underbyggt faktamaterial. Vi får se vad Hurtig kommer att framlägga för bevisning för sin teori.
2016-04-15, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hon påstår att hon inte tittat på media i 4 månader! Hur många löp med NB:s bojade (polisens beskrivning!) orangetröjade gripande har klistrats över landet då? Nu pratar vi Stockholm också. 20-30? Hur många nätsidor har publicerat samma bild? Troligen hundratals kanske tusentals. A erkänner med sin inställning faktiskt indirekt att hon sett bilden. Hon har inte haft en chans att undvika den och hon vet att hon måste låtsas att hon inte sett den men är det troligt?
Räknade Skövdepolisen med att den skulle publiceras i svensk press också så snabbt?

Men du är på hugget ser jag. Då vill jag passa på att anknyta till några tidigare frågetecken. Det gäller militärens agerande under de fem första dagarna.

Du har skrivit

Det andra är att när civilsamhället ber om hjälp ringlar inte denna begäran ända upp till ÖB förstår du nog. Troligtvis inte till garnisonschef heller. Någonstans i organisationen finns en nivå som hanterar detta. Lisas pappa eller hans kompisar kunde nog få ärendet till rätt nivå snabbare än om det gått den vanliga ordervägen eftersom de var insatta i organisationen.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Vilket "civilsamhälle" avser du? Var fanns denna bön om hjälp?

Du hävdade att hon medgav att hon sett det i media. Inga citat till stöd utan bara en massa spekulation blev det till slut alltså.

Lisa är en del av civilsamhället till exempel. Hon kunde inte be själv. Hennes pappa fick ärendet snabbt till rätt instans genom kännedom om organisationen. Parallellt gick det också ordervägen via polis och deras kontaktyta mot försvarsmakten. Pappans kompisar anslöt nästan direkt i sina roller som kompisar. Huruvida de i sin tur rekvirerat viss materiel från försvarsmakten kan jag bara gissa om. Kanske disponerade de kronans fordon kanske tog de egna. Jag har förstått att du läser in något enastående sinistert i detta. Vadå?
2016-04-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Nej. Jag har inga som helst problem med din åsikt. Man får tycka och tänka vad man vill, oavsett hur fel jag tycker tankarna och åsikterna är.

Personligen gör jag ingen skillnad. Jag litar inte på någon av dem utan att det finns någon som backar upp det som sägs.

Att hon "närapå blivit utsatt för ett brott" är något du antar och inte vet. En åsikt och inte fakta. Stor skillnad.
Jodå, du har helt klart tagit ställning för neros rätt att ta Lisas liv. Allt snack om att du inte har vill jag påstå är skitsnack, och tydligen litar du mer på Neros ickeförklaring än på fakta och troliga hypoteser som blivit serverad dig i fallet. När inte ens eran Superadvokat kan komma upp med bättre pt försök hur tror du själv att du skulle kunna rucka på befintliga fakta? Nädu, nero boy sitter i den sitsen han sitter, och kommer att göra det för resten av sitt liv. Gråt ut i alternativtråden istället, för här blir du överbevisad hela tiden.
2016-04-15, 23:42
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det vore bäst att vänta och se, och inte ta någonting i förskott. Du vet väl inte innehållet i det?
Naturligtvis inte. Vi får vänta och se vad den innehåller. Sen kan vi tjafsa om den.
2016-04-15, 23:47
Medlem
Citat:
Nu var det väl inte Lisas hår det gällde.

Nej men, det är jut det man inte vet, men det kan vara hennes, eftersom man har inte undersökt det. Om mediauppgiften gäller, så Hurtig vill ta reda på till vem håret tillhör.
2016-04-15, 23:47
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vi får vänta med slutomdömet tills vi har hans framställan. Han verkar ju avsiktligt laborera med halvkvädna visor och antydningar i det bestämda syftet att egga upp media och allmänhet. Vad detta ska vara bra för, förstår jag inte, om det inte bara är hans personliga behov som styr. Hittills har det framkommit två tydliga påståenden, som jag uppfattat saken: mordet har inte ägt rum i förrummet och mordet har ägt rum i den andra ändan av ladan (där skopan stod). För att ens bli läst och begrundad måste hans inlaga innehålla några argument för dessa påståenden (det andra tror jag knappt ens någon här i tråden uttryckt, kanske av förklarliga skäl). Då kan vi sätta tänderna i dessa argument, speciellt gällande det första påståendet, eftersom det är extra svårt att övertyga om ett negativt påstående om något som är inte bara bevisligen möjligt utan genom fynden mycket troligt.
Ganska djärvt av honom att påstå att mordet ägde rum på en annan plats. Ska bli intressant att läsa hans argument. Men även om han mot förmodan skulle ha rätt, så tar det inte bort NB's fingeravtryck innanför Lisas byxlinning.
2016-04-15, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Eller så är det du som inte kan läsa??

http://sla.se/skovde/2016/04/15/hurtig-ifragasatter-utredning
I FUP:en står det:
...två små tovor av några ljusa hårstrån av huvudtyp.
Sannolikheten är låg för att de skulle så [se] ut så om de kommer från Lisa Holm
.

Några djurhår hittar jag inte i FUP:ens beskrivning av detta fynd. Notera att det står ljusa hårstrån, så åtminstone kan IB:s hår uteslutas. Tovor antyder att det knappast rör sig om vid tillfället nerfallande hårstrån, mera troligt om skräp ansamlat under transporten. Men om det mot förmodan går att göra något av fyndet, bra !
2016-04-15, 23:52
Medlem
Citat:
Det som har skrivits om överklagan kan väl inte vara det som har lämnats till HD, eller är det detta.
Det verkar ju vara ett skämt i så fall. Det måste finnas mer, något med substans.

Min reaktion också, det måste bara finnas mer substans annars är det rent löjeväckande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in