2016-04-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Vad som hamnat i slasken och i fupen verkar vara väldigt godtycklig efter det som de fördomsfulla och partiska sk utredarnas godtycke.

Det som inte ens hamnat i slasken är helt mörkat. Till exempel hela det militära agerandet under första veckan. Det får vi vänta i 50 år på. Om inte.....

Fortsätt gärna. Lätta ditt samvete, vad är det för fel på militären?
2016-04-15, 18:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Vet ej datum. Man det var något trivialt att en viss soppa som var slut och de fick en annan sort.
Ingen bekant till LH. De betalade med kort och var lätta att spåra.

Är det fastställt att de inte var bekanta till LH? Enligt en kollega hade hon ju refererat till honom som sin pojkvän? Och kortet var väl inte hans eget, utan mammans har jag för mig. Var finns uppgiften i fup att man följt upp detta spår fullt ut? Händelsen behöver inte alls ha varit "trivial".
2016-04-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Båda bröderna och frun visades i media vid häktningen men alla bilder var pixlade innan bildkonfrontationen där A valde bort den yngre brodern direkt.

Bildkonfrontationen kan vi lämna därhän. Det är inte riktigt skött.

Det som spelar roll är vad som sägs i rätten och då såg A endast en enda "balt-polack". Hon erkände också att hon sett NB:s bild i media. Helt otroligt att det inte problematiseras.

Problemet är också när vi har att göra med en person som inte ifrågasätter sin egen position. Då blir "sanningen" något som styrs av vilka man umgås med. Det är kännetecknande för hela fallet är att rikemanssläkter är inblandade och får definiera sanningen eller tillåtas slira på den (vilket även gäller den inblandade militära makten).
Mot detta står "balt-polacker-arbetare". Det finns både klass och främlingsfientlighet inblandat här såväl som ett skyddade utav herremakten.

Att polisen har styrt utredningen åt ett enda håll framkommer också i fupen. Det gäller självklart också vid fotokonfrontationer (fulknep).
Senast redigerad av nopomil 2016-04-15 kl. 19:22.
2016-04-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundrik
Jag är övertygad om att N. B är oskyldigt dömd. jag har skrivit 6 kapitel på min bok om detta mord och har bl a diskuterat med en man på fbi om dna kontaminering och funnit att nfc gjort en dundertabbe, då det är frågan om två bröder man tagit prover på.

Och vad består den dundertabben i?
2016-04-15, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Nyckelordet här: Omständigheter hon inte tidigare berättat om, dvs hittat på i efterhand i Litauen.

Att inte vittnena IB och NB fritt fått berätta vad de har iakttagit tillhör det här fallets största skamlighet.
Istället för att ge IB trygghet och visa henne förtroende har hon knäckts från början för hon ska sätta dit och ljuga om sin man. INGEN ville höra vad hon hade att berätta utan Skövdepolisen var bara intresserade av att skrämma henne och bryta ner henne. Tacka 17 för att hon inte klarade att berätta om männen i dungen. Hennes skämtadvokat fick hon ju inget stöd av alls.

Vad hade hänt om vi hade haft riktiga utredare och detta kommit fram redan under onsdag-torsdag? Vilken riktning hade mordfallet tagit då? Var hade kroppen hittats då? Istället har vi haft fega utredare som sprungit ******* ärenden.

Hade det som IB såg betydelse för att NB skulle bli syndabock?

Märk väl att domen inte har vunnit laga kraft ännu.
2016-04-15, 19:26
Medlem
Citat:
Att inte vittnena IB och NB fritt fått berätta vad de har iakttagit tillhör det här fallets största skamlighet.
Istället för att ge IB trygghet och visa henne förtroende har hon knäckts från början för hon ska sätta dit och ljuga om sin man. INGEN ville höra vad hon hade att berätta utan Skövdepolisen var bara intresserade av att skrämma henne och bryta ner henne. Tacka 17 för att hon inte klarade att berätta om männen i dungen. Hennes skämtadvokat fick hon ju inget stöd av alls.

Vad hade hänt om vi hade haft riktiga utredare och detta kommit fram redan under onsdag-torsdag? Vilken riktning hade mordfallet tagit då? Var hade kroppen hittats då? Istället har vi haft fega utredare som sprungit ******* ärenden.

Hade det som IB såg betydelse för att NB skulle bli syndabock?

Märk väl att domen inte har vunnit laga kraft ännu.

Det stora problemet med förhören av IB och NB är de har varit för milda. Om du menar med riktiga utredare att de skulle pressat IB och NB betydligt hårdare så håller jag med dig.
2016-04-15, 19:28
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundrik
Jag är övertygad om att N. B är oskyldigt dömd. jag har skrivit 6 kapitel på min bok om detta mord och har bl a diskuterat med en man på fbi om dna kontaminering och funnit att nfc gjort en dundertabbe, då det är frågan om två bröder man tagit prover på.

Vad är det som gör dig övertygad om att NB är oskyldig ?
Har du något namn på Boken ?
2016-04-15, 19:30
Medlem
Citat:
Det stora problemet med förhören av IB och NB är de har varit för milda. Om du menar med riktiga utredare att de skulle pressat IB och NB betydligt hårdare så håller jag med dig.

Då har du dubbelfel! Förutom att viktiga vittnesmål totalt har missats här så är det inte så som förhörsledare ska bete sig. De ska bli vänner med den som de misstänker. De ska inte hota, skrämma och ljuga. Det är brottsligt för utredare att bete sig så.

Tillägg:
De ska inte heller förutsäga domen. Det är tjänstefel.
Senast redigerad av nopomil 2016-04-15 kl. 19:34.
2016-04-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Är det fastställt att de inte var bekanta till LH? Enligt en kollega hade hon ju refererat till honom som sin pojkvän? Och kortet var väl inte hans eget, utan mammans har jag för mig. Var finns uppgiften i fup att man följt upp detta spår fullt ut? Händelsen behöver inte alls ha varit "trivial".

Det är utrett. Det var soppatorsk. För att personalen är trevlig mot sina kunder behöver de inte vara personligt bekanta.
2016-04-15, 19:37
Medlem
Citat:
Då har du dubbelfel! Förutom att viktiga vittnesmål totalt har missats här så är det inte så som förhörsledare ska bete sig. De ska bli vänner med den som de misstänker. De ska inte hota, skrämma och ljuga. Det är brottsligt för utredare att bete sig så.

Vad är det som har missats?
Vänner med den misstänkte. Vet inte hur många hundra förhör jag hållit med folk, jag har aldrig varit vän med någon misstänkt.
2016-04-15, 19:40
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Det är utrett. Det var soppatorsk. För att personalen är trevlig mot sina kunder behöver de inte vara personligt bekanta.

Det är lite skillnad mellan att vara allmänt trevlig och att kalla en kund för sin pojkvän.
2016-04-15, 19:43
Medlem
Citat:
Vad är det som har missats?
Vänner med den misstänkte. Vet inte hur många hundra förhör jag hållit med folk, jag har aldrig varit vän med någon misstänkt.

Vill man ha fram sanningen ska man vinna förtroende. Vill man bekräfta sin egen förutfattade mening ska man skrämma skiten ur den misstänkte precis som polisen gör i diktaturer. Och använda tortyr fr a psykisk - för det är mera verkningsfullt. Att tex hota släktingars/barns säkerhet är framgångsrikt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in