2016-04-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förvisso - men hur blir det en "ärlig avsikt" att fråga efter en ort han redan vet vägen till?

Det blir det inte och därför förnekar NB hela händelsen
2016-04-14, 14:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det blir det inte och därför förnekar NB hela händelsen
Missade knorren på slutet och fick inte ihop det. Hahahahaha.
2016-04-14, 14:39
Avstängd
Citat:
De ser honom på håll.
Hon har inte blivit presenterad, bekantad eller introducerad.
Adriana i FUP:

TR och ljudfil. IR frågar ut NB:

HJ blir sen ingående utfrågad av IR om detta med "presenterandet":

IR frågar ut Adriana om detta i TR:
Vad är då att bli presenterad och hur översattes det? Han har redan uppgett i förhör att dom sett varandra och hejat. Ingenstans sägs det att dom på nära håll tagit varandra i hand eller liknande. Man bör med normal syn känna igen en människa på mindre än 20m, NB gjorde det men inte AB. Mycket underligt att hon sen blev så säker på att det då var NB vid bilen men inte direkt kunde säga att det var mannen från silon eller åtminstone lik honom. Nej det behövdes lite bilder hos polis och via media för att bilda sig denna uppfattning från AB, inte speciellt trovärdigt i mina ögon.
2016-04-14, 14:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Signalementet som pizzamannen ger av den man som sågs komma ut från ladan är lite lätt haltande. - Vittnet körde bara förbi ladan och fick då ett intryck i förbifarten av mannen som kom gående. Även klädseln är vittnet osäker på – och han ”uppfattade det som att håret var rufsigt”. – NB var kortklippt, men hade hår (inte horn) i pannan som mycket väl kan ha stått rakt upp i blåsten – t.ex. – Om man undantar tidpunkten för vittnets iakttagelse så skulle mannen kunna vara en helt ovidkommande person som bara varit nyfiken på ladan och velat titta runt lite, innan han skulle ta sin bil och fara vidare. Men någon sådan person har inte hört av sig så man bör nog utgå från att det var NB vittnet såg; lite hopkurad i den hårda blåsten och med försiktiga och avvaktande kliv framåt, och detta inte minst med tanke på pizzakvittot och vittnets beräknade körtid.

Om du själv vore mannen med det mörka rufsiga håret skulle du då höra av dig till polisen om det skett ett mord i ladan du setts utanför?
2016-04-14, 14:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Åtminstone påverkar hans förnekande att det skedde i ärliga avsikter, men det kan ju vara så att han hade ärliga avsikter men sedan inte vågade erkänna att det var han med tanke på hur det kunde tolkas.
Nehej - tillbaka på ruta A.
Vad skulle vara ärlig avsikt i denna fråga om vägbeskrivning?
2016-04-14, 14:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad är då att bli presenterad och hur översattes det? Han har redan uppgett i förhör att dom sett varandra och hejat. Ingenstans sägs det att dom på nära håll tagit varandra i hand eller liknande. Man bör med normal syn känna igen en människa på mindre än 20m, NB gjorde det men inte AB. Mycket underligt att hon sen blev så säker på att det då var NB vid bilen men inte direkt kunde säga att det var mannen från silon eller åtminstone lik honom. Nej det behövdes lite bilder hos polis och via media för att bilda sig denna uppfattning från AB, inte speciellt trovärdigt i mina ögon.
Men du måtte väl se vad Rönnbäck frågar om? Har-ni-presenterats.
Fråga henne och inte mig - det är hon som vill ha det till att NB presenterats - eller "bekantade oss" som han själv säger. Nåt vill hon väl ha ut av tjatet.
2016-04-14, 14:44
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Nehej - tillbaka på ruta A.
Vad skulle vara ärlig avsikt i denna fråga om vägbeskrivning?

En person med ett obefintligt lokalsinne kan möjligen ha en avsikt att fråga om vägbeskrivning till ett näraliggande område, dock ovanligt att en sådan individ brukar gå runt med en karta i dessa fall (dock är inte heller detta helt otänkbart). Jag är av uppfattningen att det inte fanns några goda avsikter mot bakgrund av vad som skedde mot LH och den bevisning som finns för att NB var förövaren. Ser man således dessa båda händelser i en sammantagen kontext kan slutsatsen dras att även det första tillfället skedde med ont uppsåt.
2016-04-14, 14:47
Medlem
develis avatar
Citat:
En person med ett obefintligt lokalsinne kan möjligen ha en avsikt att fråga om vägbeskrivning till ett näraliggande område, dock ovanligt att en sådan individ brukar gå runt med en karta i dessa fall (dock är inte heller detta helt otänkbart). Jag är av uppfattningen att det inte fanns några goda avsikter mot bakgrund av vad som skedde mot LH och den bevisning som finns för att NB var förövaren. Ser man således dessa båda händelser i en sammantagen kontext kan slutsatsen dras att även det första tillfället skedde med ont uppsåt.
Ja, det begriper jag med - men nu talar vi om NB.
NB är ute och snurrar med bilen mer än nån annan än ortsbefolkningen. Det framkommer i FUP att han vet vägen till Medelplana via hans hustru och bror.
Förutom detta då:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-04-14, 14:49
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ja, det begriper jag med - men nu talar vi om NB.
NB är ute och snurrar med bilen mer än nån annan än ortsbefolkningen. Det framkommer i FUP att han vet vägen till Medelplana via hans hustru och bror.
Förutom detta då:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Jag instämmer i att han inte hade ärliga avsikter, dels p.g.a. omständigheter som du redogjort för, dels p.g.a. vad som hände med LH.
2016-04-14, 14:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag instämmer i att han inte hade ärliga avsikter, dels p.g.a. omständigheter som du redogjort för, dels p.g.a. vad som hände med LH.

Tillägger plats om vilken han stannat vilse på... Platsen är nära fullständigt orimlig, även för en ärligt vilse trafikant.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-14 kl. 14:53.
2016-04-14, 14:53
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tillägger plats om vilken han stannat vilse på... Platsen är nära fullständigt orimlig.

Ännu en omständighet som talar emot en välvillig avsikt.
2016-04-14, 14:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja vi är nog överens i den frågan - för det kan inte alls ha varit ärliga avsikter att fråga efter vägen till Medelplana. Det är detta jag reserverar mig emot.
Citat:
Citat:
, men det kan ju vara så att han hade ärliga avsikter men sedan inte vågade erkänna att det var han med tanke på hur det kunde tolkas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in