2016-04-14, 08:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Ok, men som jag ser det så är detta bara en av flera möjliga teorier och inte ett absolut faktum. När jag tittar ut genom fönstret här på morgonen så upplever jag det som om Jorden är helt stillastående och att vi inte alls befinner oss i något fritt fall eller rör oss i en hiskelig hastighet.

De flesta flat earthers brukar påstå att gravitation inte finns men att jorden rör sig uppåt med 9,8 m/s2 istället vilket skulle förklara det vi kallar gravitationen.. Men du tror inte det (om jag förstår dig rätt) utan har någon egen teori om att jorden står helt still alltså?
https://wiki.tfes.org/Universal_Acceleration
Citera
2016-04-14, 08:57
Bannlyst
Rosalotus förespråkar helt enkelt en geocentrisk världsbild.
Citera
2016-04-14, 09:42
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ok, men som jag ser det så är detta bara en av flera möjliga teorier och inte ett absolut faktum.

Så är det ju, men det finns för närvarande ingen bättre teori.

Citat:
När jag tittar ut genom fönstret här på morgonen så upplever jag det som om Jorden är helt stillastående och att vi inte alls befinner oss i något fritt fall eller rör oss i en hiskelig hastighet.

Hade du tittat ut genom ditt fönster och sett en stillastående jord hade du också sett ett fusionerande inferno.
Citera
2016-04-14, 09:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
När jag tittar ut genom fönstret här på morgonen så upplever jag det som om Jorden är helt stillastående och att vi inte alls befinner oss i något fritt fall eller rör oss i en hiskelig hastighet.
När jag åker tåg så upplever jag det som om tåget är stillastående och jorden och hela universum rör sig i en hiskelig hastighet.

Det måste innebära att tåget är universums centrum (ironi).
Citera
2016-04-14, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
De flesta flat earthers brukar påstå att gravitation inte finns men att jorden rör sig uppåt med 9,8 m/s2 istället vilket skulle förklara det vi kallar gravitationen.. Men du tror inte det (om jag förstår dig rätt) utan har någon egen teori om att jorden står helt still alltså?
https://wiki.tfes.org/Universal_Acceleration

Flat Earth Society anses av "riktiga" flat earthers vara kontrollerad opposition pga det felaktiga påståendet om att Jorden skulle röra sig uppåt.
Citera
2016-04-14, 09:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Flat Earth Society anses av "riktiga" flat earthers vara kontrollerad opposition pga det felaktiga påståendet om att Jorden skulle röra sig uppåt.
Eller så är det tvärtom, Flat Earth Society är de "riktiga" och du tillhör de "kontrollerade".

Hur vet du att att påståendet om att flat earth rör sig uppåt är felaktigt?
Citera
2016-04-14, 10:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Aha, jag visste inte att det rådde en prestigekamp internt om vem som är mest "äkta"...
Citera
2016-04-14, 10:20
Medlem
madtops avatar
Citat:

Jag tycker de olika grupperingarna av plattjordare och deras inbördes dispyter är ganska skrattretande. Att man inte ens kunnat enas om en gemensam världsbild är ett tydligt tecken på att det endast handlar om tro och tyckande utan några som helst bevis.

Hur vet du att de du hejar på inte är kontrollerad opposition och att det i stället är Flat Earth Society som har den rätta tron?
Citera
2016-04-14, 10:28
Bannlyst
Det enda vettiga alla som har en åsikt i frågan kan göra, är att själva ge sig ut och exprimentera.
Rikta ett teleskop mot en båt som man inte kan se längre.
Fokusera månljus med en lins och mäta temperaturen.
Skicka en laserstråle över en lugn sjö.
Osv osv
Citera
2016-04-14, 10:37
Medlem
miness avatar
UA modellen (uppwards acceleration) for flat earth ar dock mycket mer trolig an densitetsmodellen, da UA faktiskt forklarar varfor saker faller till marken, medan densitetsmodellen egentligen inte forklarar nagot och endast pavisar hur bristfalliga kunskaper FE folk har.
Citera
2016-04-14, 10:41
Medlem
EddieCabots avatar
En mycket tydlig indikation på att jorden är sfärisk är att andra himlakroppar är det. Solen och månen kan vem som helst se. Formen på Merkurius, Venus, Mars, Jupiter och Saturnus kan vem som helst med ett tillräckligt bra teleskop se. Deras form är således omöjlig att fejka. Det finns ingen anledning att anta att jorden inte också skulle vara sfärisk.
Citera
2016-04-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mines
UA modellen (uppwards acceleration) for flat earth ar dock mycket mer trolig an densitetsmodellen, da UA faktiskt forklarar varfor saker faller till marken, medan densitetsmodellen egentligen inte forklarar nagot och endast pavisar hur bristfalliga kunskaper FE folk har.

Håller inte med. Densitetsmodellen förklarar alldeles utmärkt varför saker och ting faller till marken och varför ballonger med lägre densitet än omgivningens stiger. Flat earth societys uppgift är att sprida desinformation och att diskreditera iden med att jorden faktiskt är platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in