Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-04-13, 10:03
Medlem
Flumliberalen och kålsuparen Per Svensson i Sydsvenskan a k a Asylsvenskan brukar hålla sig med dubbelmoralism och projektioner:

Underhållning till döds. För Donald Trump är all publicitet bra publicitet.

Citat:
I det nya numret av New York Review of Books läser jag en essä om Donald Trump och kommer att tänka på en av Stig Larssons mer kända diktrader: ”god är den som smakar gott!”

Den finns i 80-talssamlingen ”Deras ordning” och var ett slags postmodernistisk buljongtärning, ett koncentrerat av tidsandan. Där etiken tidigare härskat regerade nu estetiken. Uttrycket betydde allt. Innehållet inget.

Citat:
Nu har 80-talets postmodernism gjort comeback - i den amerikanska presidentvalskampanjen.

Citat:
Ändå tyder allt på att Trump blir republikanernas presidentkandidat. Hur ska man förklara det? Postmodernismen och populismen har uppgått i en högre enhet. Donald Trump är den kandidat som uppseendeväckande många amerikaner tycker smakar bäst.

Länk (unvisit): http://unvis.it/www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/underhallning-till-dods-for-donald-trump-ar-all-publicitet-bra-publicitet/
Länk:

Tvärtom så finns det hos Trump en kärna och ett innehåll, men manéren eller presentationen är en anpassning till den mediala dramaturgins förutsättningar och fördomar. Där varje andetag klassas av etablissemanget och dess tolkningsföretag som gott eller ont, vän eller fiende. Detta utnyttjar mainstreammedierna som har etablissemangets överväldigande stöd och öra; den skeva förmedlingen spinner sedan svenska medieföreträdare vidare på, det svenska etablissemanget. Men det funkar inte så bra. Etablissemanget har gjort sig till folkföraktande fiende.
2016-04-13, 10:37
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Haha, den här tråden fortsätter leverera

"Pöbeln har en föreställning om att han innebär hopp och förändring - EKON FRÅN EN MÖRK TID!!"

Vilka då mer exakt? Han vill stödja inhemsk industri, precis som Hitler? Han vill inte starta kriget mot Ryssland, precis som Hitler?

Inte starta kriget mot Ryssland, precis som Hitler? Nu slant du väl ändå på tangentbordet? Expansion åt öster var väl ett av de centrala teman som Hitler skrev om redan i Mein Kampf?

Men jag delar uppfattningen om att alla Hitler-liknelser är tröttsamma. USA idag är inte i närheten av var Tyskland befann sig 1932. Men vill etablissemanget undvika att bli utmanade så måste de göra någonting åt den erodering av medelklassens välstånd som pågått de senaste tjugo åren, annars måste de bereda sig på att möta fler utmanare som Trump.
2016-04-13, 10:46
Medlem
Kan Trump var psykisk instabil som många beteendevetare hävdar? Kanske inte, men att ta risken att rösta fram en psykisk sjuk person som ser demoner under sängen och inte kan ta minsta kritik känns faktiskt mer än oansvarigt. Kanske hans galna framträdanden bara är en propagandashow för Trumpnamnet inför framtiden och det psykotiska bara är en del av hans personlighet, en intelligent byfåne med pengar och sinne för affärer men med en social inkompetens helt enkelt.
2016-04-13, 12:40
Bannlyst
Good news, everyone!
NBC Poll: Trump, Clinton Lead in Maryland, Apr 12
Likely Republican Primary Voters: n=368, MOE +/- 5.1%, April 2016
Trump 41%
Cruz 29%
Kasich 24%

Det intressanta är, att Kasich förutsågs utmana Trump i MD, sno delegater i NY och CT och så vidare. Just nu ser det ut att han kanske snor max 5-10 delegater i NY, 6-7 stycken i CT, men ger bort MD och får Cruz att framstå extra svag och därför mindre relevant i vissa väljargrupper. Om Kasich inte hoppar av direkt efter NY, är det inte alls är uppenbart, om han hjälper mer än stjälper.
Min teori är, som sagt, att han kommer att sälja sig till den högsbudande! Han kös sin egen race, den där Kasich! VP?
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Bravo, du har ju koll på reglerna.
(Fast 15+6 är snarare 21.)
2016-04-13, 13:03
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Kan Trump var psykisk instabil som många beteendevetare hävdar? Kanske inte, men att ta risken att rösta fram en psykisk sjuk person som ser demoner under sängen och inte kan ta minsta kritik känns faktiskt mer än oansvarigt. Kanske hans galna framträdanden bara är en propagandashow för Trumpnamnet inför framtiden och det psykotiska bara är en del av hans personlighet, en intelligent byfåne med pengar och sinne för affärer men med en social inkompetens helt enkelt.
Professionella bedömares etik förbjuder dem att uttala sig om människor de inte träffat och bedömt vilket säger en hel del om de som du hänvisar till, och därmed väldigt lite om Trump.
2016-04-13, 13:43
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Good news, everyone!
NBC Poll: Trump, Clinton Lead in Maryland, Apr 12
Likely Republican Primary Voters: n=368, MOE +/- 5.1%, April 2016
Trump 41%
Cruz 29%
Kasich 24%

Det intressanta är, att Kasich förutsågs utmana Trump i MD, sno delegater i NY och CT och så vidare. Just nu ser det ut att han kanske snor max 5-10 delegater i NY, 6-7 stycken i CT, men ger bort MD och får Cruz att framstå extra svag och därför mindre relevant i vissa väljargrupper. Om Kasich inte hoppar av direkt efter NY, är det inte alls är uppenbart, om han hjälper mer än stjälper.
Min teori är, som sagt, att han kommer att sälja sig till den högsbudande! Han kös sin egen race, den där Kasich! VP?

Kasich är en jävla guvernör. Har han inte ett jobb att göra? Jag minns att det var hysteri när Chris Christie åkte runt med Trump några dagar.

Kasich har sagt att han inte kommer att acceptera en VP post. Jag tror att han mest stannar kvar för att han är en envis verklighetsfrånvänd och narcissistisk jävel. En annan möjlighet är att han vill bli Cruz VP. Om det sista stämmer borde han rimligen dra sig ur i Kalifornien.
2016-04-13, 17:20
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Har du något konkret i åtanke?

Jag tycker, att han hetsar för mycket både mot Kina och Iran (jag är ganska positiv till Iran-dealen). Men han brukar alltid överdriva, så det är lugnt än så länge.

Vad gäller SA, så håller jag med honom om det mesta.

Hans uttalande om ISIS, Saddam, Gaddafi med mera är helt enligt min syn på MÖ-politik.

Jag tror inte, att han bryr sig så mycket om Israel, men de är USA:s närmaste allierade i MÖ - så är det
Såg du hans tal på AIPAC? Han talar klart och tydligt om hur han vill stjäla pengar från Iran (de 150 miljarderna) och han förklarar att han vill "beskydda" Saudiarabien i utbyte mot betalning - lite som en lejd torped. Han talar om SA som "allierade", vad nu det betyder. Efter att ha sett nämnda tal, drog jag öronen åt mig ganska så hårt. Han verkar vara en sedvanlig amerikansk sion-lakej som mer än gärna offrar amerikanska liv i mellanöstern, för att hjälpa till att skapa eretz-israel.

Säger inte att det finns någon bättre kandidat, men det talet fick mig att förstå att han var en av många andra. Enda skillnaden verkar ligga i att han vill införa skyddstullar och bygga en mur mot Mexiko.

Precis som du menar att han "brukar överdriva" anar jag att snacket om att granska fed, att skrota common core, att skrota Obamacare, kanske mest är överdrifter det också.

Nog är en god talare och en lustig prick med till synes sunda åsikter om mycket, men jag tror, liksom du, att mycket är överdrifter.
Senast redigerad av Japhy 2016-04-13 kl. 17:26.
2016-04-13, 17:38
Medlem
erroZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Han förklarar att han vill "beskydda" Saudiarabien i utbyte mot betalning - lite som en lejd torped. Han talar om SA som "allierade", vad nu det betyder. Efter att ha sett nämnda tal, drog jag öronen åt mig ganska så hårt. Han verkar vara en sedvanlig amerikansk sion-lakej som mer än gärna offrar amerikanska liv i mellanöstern, för att hjälpa till att skapa eretz-israel.

Skulle tro att du missförstått vad menade med att han skulle mot betalning skydda SA. Jag uppfattar snarare hans uttalande om SA som att USA har blivit lurade på pengar eftersom de erbjudit "gratis" skydd av SA. Det är ju detta han vill ändra på. Inget är ju gratis i världen, speciellt inte i utrikespolitik och det vet Trump mycket väl om. Så med andra ord ville han få sagt att SA måste betala notan för att få skydd. Ingenstans nämner han att de är "allierade" utan har en barsk ton mot en stat som glidit på en räkmacka pga USA:s inkompetenta utrikespolitik.
2016-04-13, 20:10
Medlem
Snapcounts avatar
Intressant.., första tecknet internationellt, att Trump kan bli president ?

-Statsminister Erna Solberg (H) sier hun tror Donald Trump vil ta ansvar internasjonalt dersom han vinner presidentvalget i USA.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2016/04/13/195210856/solberg-ikke-overvettes-bekymret-trump

Pressen söker ju med "ljus och lykta" efter allt skit som kan klistras på Trump. Norges statsminister "kan sägas" sammanfattar det med : sitt stilla i båten, ingen anledning till oro.

Om inte..., så är det iallafall "god stil" : man lägger sig inte i andra länders val. Man skall ju komma överens.."vem det nu blir".
2016-04-13, 21:05
Medlem
Yr.kands avatar
Jag hoppas han vinner för han är representativ för det amerikanska folket, han speglar befolkning bra.
2016-04-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
Jag hoppas han vinner för han är representativ för det amerikanska folket, han speglar befolkning bra.

Ursäkta?

Amerikanska folket?

Jag har varit mycket i USA, och jag känner ingen som skulle rösta på Trump, nu när vi alla sett vad har går för. Det var en liten fling, som en kort romans som svalnade när prinsen visade sig vara en groda. Dagen efter, du vet.
2016-04-13, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Såg du hans tal på AIPAC? Han talar klart och tydligt om hur han vill stjäla pengar från Iran (de 150 miljarderna) och han förklarar att han vill "beskydda" Saudiarabien i utbyte mot betalning - lite som en lejd torped. Han talar om SA som "allierade", vad nu det betyder. Efter att ha sett nämnda tal, drog jag öronen åt mig ganska så hårt. Han verkar vara en sedvanlig amerikansk sion-lakej som mer än gärna offrar amerikanska liv i mellanöstern, för att hjälpa till att skapa eretz-israel.

Säger inte att det finns någon bättre kandidat, men det talet fick mig att förstå att han var en av många andra. Enda skillnaden verkar ligga i att han vill införa skyddstullar och bygga en mur mot Mexiko.

Precis som du menar att han "brukar överdriva" anar jag att snacket om att granska fed, att skrota common core, att skrota Obamacare, kanske mest är överdrifter det också.

Nog är en god talare och en lustig prick med till synes sunda åsikter om mycket, men jag tror, liksom du, att mycket är överdrifter.
Jag såg delar av hans AIPAC-tal och tycker, att den var ok. För mycket hets mot Iran, för mycket fjäsk för Israel, men ändå ok. Angående SA, uppfattade jag som att han är ganska hård mot dem – typ, Usa ska ha SA under kontroll, de får betala och så vidare.
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ursäkta?

Amerikanska folket?

Jag har varit mycket i USA, och jag känner ingen som skulle rösta på Trump, nu när vi alla sett vad har går för. Det var en liten fling, som en kort romans som svalnade när prinsen visade sig vara en groda. Dagen efter, du vet.
"You could see there was blood coming out of her eyes, blood coming out of her wherever"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in