2016-04-13, 01:30
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
och för oss här i tråden.

Men vad som verkligen förvånar mig efter att ha läst tråden ikväll, är att så lite analys har ägnats åt Björn Hurtigs uttalanden idag. Han presenterar i princip vad överklagandet kommer att gå ut på, om än i förtäckta ordalag - det är min reflektion.
Klart och tydligt basunerar han ut, att hans strategi skiljer sig väsentligt från den tidigare advokatens. Men särskilt en ytterligare kommentar kan ge oss en ledtråd till vartåt det barkar:

Det kan visa bli helt i linje med den taktik jag föreslagit att Hurtig ska testa: att slå hål på åklagarens tes, att det rör sig om ett sexualmord. Formuleringen "det här påstådda brottet", ger en hint.

http://www.expressen.se/gt/nya-kritiken-mot-lisa-holm-utredningen/

Ytterligare en väldigt intressant kommentar ifrån BH i artikeln är "Det är alltid bra att se saker med egna ögon. Det var jättenyttigt, det gav väldigt, väldigt mycket" när han beskrev sitt besök på platsen.
2016-04-13, 01:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Finns inget nytt.
Så vill jag också tolka dagens artikel.

Citat:
Vad var syftet med besöket?

– Syftet var att kontrollera vissa uppgifter som jag tyckte behövde kontrolleras. Det är alltid bra att se saker med egna ögon. Det var jättenyttigt för mig, det gav väldigt, väldigt mycket.
Här låter det som att BH är väldigt väldigt nervös för att bli totalt utskrattad. Artikeln är full av ord som tyder på att NB fortsätter att blåneka som tex "upplever", "utformas", "kontrollera", "kompletteringar", "tycker" etc. NB fortsätter alltså att blåneka och BH gick på en ordentlig mina.
2016-04-13, 01:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det kan visa bli helt i linje med den taktik jag föreslagit att Hurtig ska testa: att slå hål på åklagarens tes, att det rör sig om ett sexualmord. Formuleringen "det här påstådda brottet", ger en hint.
Det ger verkligen inte minsta hint om det du påstår.

Vad är intressant med MOTIV när Hurtig säger själv att han behöver ge sig på bevisningen och betonar att NB har en förklaringsbörda?
Han uppger även att han har två mycket välskrivna domslut att jobba mot samt att han ska försöka angripa bevisningen.
Citat:
– Det krävs något väldigt särskilt att få prövning i Högsta domstol, säger Björn Hurtig till P4 Skaraborg.
I HD gäller ny bevisning, prejudikat eller grova rättegångsfel.

Hurtig i intervju (avskrift)
" Det finns en stark bevisning som talar mot Nerijus såtillvida det finns mycket DNA bevisning i det här målet och det klart det är en tungt vägande bevisning - det måste man ha klart för sig och jag tror att man förstår att det är nånstans där man måste börja jobba, sedan så det beror litegrann på vad Nerijus själv kan - eller vill - berätta. Jag tror man ska vara ärlig och öppen med det, att han har ju en förklaringsbörda som faller på honom genom att det finns DNA bevisning. "
" Det är hans inställning att han är oskyldig till den gärning som han är dömd för, han är ju dömd för mord, och sedan får vi se var vi hamnar nånstans."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6367274

Detta är domslut (live TT, pressmeddelande från HovR) och det centrala:
Citat:
Citat:
Göta hovrätt fastställer tingsrättens dom. Nerijus Bilevicius döms till livstidsfängelse.
Citat:
"Den tekniska bevisningen har varit central för hovrättens bedömning. Ett stort antal DNA-spår från den åtalade mannen har återfunnits på Lisa Holms kläder. Detta trots att 35-åringen förklarat att han aldrig har träffat flickan", säger hovrättslagmannen Linda Hallstedt i ett pressmeddelande.
Citat:
Den viktigaste bevisningen är dna-spåren från den dömde Nerijus Bilevicius. Det rör sig om blod, och om spår på Lisa Holms kläder. Man har inte hittat dna-spår från någon okänd person.
Citat:
Den tekniska bevisningen, i form av dna-spår, har varit avgörande för Göta hovrätts bedömning.
- Det är dels den stora mängden dna-spår, men också platsen där de återfunnits, .särskilt insidan av knäppningen på Lisa Holms jeans Vi menar att det talar starkt för att det måste vara gärningsmannens dna som avsatts där. Och det är den åtalades dna som avsatts där, säger hovrättslagman Linda Hallstedt.
- Det är också den omständigheten att det varit fråga om blodbesudlingar, vilket tyder på att det varit vått blod. Det talar emot tesen om att det kunde varit en sekundär smitta av dna, säger Hallstedt.
Senast redigerad av develi 2016-04-13 kl. 01:52.
2016-04-13, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Så vill jag också tolka dagens artikel.

Här låter det som att BH är väldigt väldigt nervös för att bli totalt utskrattad. Artikeln är full av ord som tyder på att NB fortsätter att blåneka som tex "upplever", "utformas", "kontrollera", "kompletteringar", "tycker" etc. NB fortsätter alltså att blåneka och BH gick på en ordentlig mina.

Jag håller med, allt tyder på att NB vidhåller sin inställning, va inte jag,
aldrig träffat, har ingen aning, förstår ingenting, å där gick
sannolikt sista lilla möjligheten till PT käpprätt åt helvete, Kumla Riksmottagning nästa
2016-04-13, 02:03
Medlem
Grandiosos avatar
Frågan är: har BH verkligen lyckats få sin klient att säga annat än sitt eviga "har aldrig sett
flickan"? Kan det vara möjligt att han förmått "öppna upp" honom till slut?

BH måste ju rimligen ha förklarat för klienten att man inte har tillstymmelse till chans
om det inte det kan lämnas någon förklaring till alla de DNA-spår som finns efter denne.
Det är helt meningslöst att sända iväg ett överklagande och NB håller fast vid sin "linje"
att aldrig ha sett eller mött flickan som mördades. Det går ju nämligen inte snacka
bort denna solida tekniska bevisning som finns där så det räcker och blir över.
Nerijus måste helt enkelt överge sin "linje" och inse hur prekärt läget är och att han
inte har nåt val: det måste nödvändigtvis kläckas fram nånting. Sanningen kan vi glömma
så det måste bli en lögn och frågan är då hur denna lögn kommer att vara beskaffad?
Med ett uttalande som "det påstådda brottet" från herr Hurtigs sida så får jag onda
aningar om hur en sån lögn kommer att se...

I rapporteringen strax efter Hurtigs tillträde som försvarare till flickmördaren från öst
så antyddes möjligheten av en missdådare som till slut ändå valt att "tala ut", men
det hann knappt komma i tryck förrän en dementi om saken ramlade in.
Men kanske låg det ändå något i detta; Nerijus hade "levererat" nåt till BH.
Sjungit nån halvtokig bortförklaringsvisa.

Bara nån dag till så får vi veta hur det verkligen ligger till.
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-13 kl. 02:20.
2016-04-13, 02:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så fruktansvärt omdömeslös vill jag bara inte tro att denne advokat med "sina bråda dagar"
är men allt är fan möjligt i denna heltokiga värld.
Men ger han sig på det då har han sänkt sig själv. Då är han inte ett dugg bättre än
den ruggigt förtalsspridande Rönnbäckskan.
Det vore helt underbart om han slog in på den linjen. Gav sig på motiv och inte den tekniska bevisningen och kom med nån teori ur tråden/trådarna - samt utöver detta inte tar med nåt som HD vill ha för övrigt. Jag hoppas att NBs mun är lika torr som munnen i Sahara och att han fortsätter blåneka - för kommer det nåt nu med nya snyftande griftefridsbrottvarianter i sista sekunder efter han mött Hurtig kan han dra åt helvete fullständigt.

Jag ska då korka upp en vinflaska redan den 15 April och skåla i förväg över att den här soppan är färdigkokt.
2016-04-13, 02:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Frågan är: har BH verkligen lyckats få sin klient att säga annat än sitt eviga "har aldrig sett
BH måste ju rimligen ha förklarat för klienten att man inte har tillstymmelse till chans
om det inte det kan lämnas någon förklaring till alla de DNA-spår som finns efter denne.
Citat:
I rapporteringen strax efter Hurtigs tillträde som försvarare till flickmördaren från öst
så antyddes möjligheten av en missdådare som till slut ändå valt att "tala ut", men
det hann knappt komma i tryck förrän en dementi om saken ramlade in.
Men kanske låg det ändå något i detta; Nerijus hade "levererat" nåt till BH.
Sjungit nån halvtokig bortförklaringsvisa.
1. Självklart har Hurtig sagt att han behöver öppna käften.
2. Jag tror inte ett det fanns nån förklaring senast - Hurtig for iväg i sina (Hovrätts)drömmar som NB inte var med på. Påföljd snabb dementi.
3. Jag ställer mig ytterst tveksam till att han förmått honom att prata då han blånekat så länge och även dementerat griftefridsbrott i rättegången. Utöver detta vrångare än vrång enligt frugan.
4. Har han lyckats är det rent skräp som kommer komma fram och han har redan ett förlorat förtroendekapital. Sista-minuten-resor är billiga och kvalitén blir därefter..
5. Det räcker för övrigt inte att tjafsa om bevisningen enbart - det intresserar inte HD. Då får det vara nåt som rejält välter det hela gällande föregående två helt eniga domslut.
2016-04-13, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
TR-förhör med kriminaltekniker HA:

"Hon var tejpad i ansiktet över näsa och mun /..../ ett öga var synligt och det andra ögat var nästan helt övertejpat.

intressant att veta på vilken sida av ansiktet tejpen började (2,05cm) (höger eller vänsterhänt)

eller som jag tror, han har stått bakom lisa när han tejpat den biten, därav den lite sneda tejpningen.
2016-04-13, 06:29
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Du får ha i åtanke att Inger Rönnbäck hämtade mycket av sitt försvar härifrån .
Det förklarar till stor del varför hon bar sig åt som hon gjorde och kom med
totalt vansinniga påståenden . Troligen så finns det även såna som har lämnat
tips till Rönnbäck via mail och annat . Kanske hurtiga Björne också har tagit
del av dessa lysande teorier och mer eller mindre "sannolika" hypoteser i
form av tips från Nerijus fan-club .

Ja man kan ju faktiskt undra hur mogen hon själv är när hon tror att en 17-åring "lekt" i ladan. Vilken värld är hon i? Man brukar säga att livet leker och det var väl det som LH kände med sitt sommarjobb för hon var glad och lycklig och när föräldrarna kom sa hon ju till dom att åka för de störde henne i jobbet. Likaså uppåt för att köra mopeden hem för första gången, inträde till vuxenlivet och stå på egna ben. Men då fanns det en Dr JeHy i närheten som satte stopp för det.
2016-04-13, 06:48
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mora67
"Hon var tejpad i ansiktet över näsa och mun /..../ ett öga var synligt och det andra ögat var nästan helt övertejpat.

intressant att veta på vilken sida av ansiktet tejpen började (2,05cm) (höger eller vänsterhänt)

eller som jag tror, han har stått bakom lisa när han tejpat den biten, därav den lite sneda tejpningen.

Ligger något i det faktiskt. Vänster eller högerhänt. Tror att han börjat tejpa ett varv upptill, tejp trasslar in sig bra i håret.
2016-04-13, 07:51
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
(...)
Bara nån dag till så får vi veta hur det verkligen ligger till.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
(...)
Jag ska då korka upp en vinflaska redan den 15 April och skåla i förväg över att den här soppan är färdigkokt.

BH sa ju också att han väntar på svar från polisen:
Citat:
Jag väntar på svar från polisen som jag inte fått bara, men får jag dem bara ska jag lämna in det. Det är tanken.
Det låter lite svajigt ändå. Kanske begär han uppskov igen...
2016-04-13, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag har påtalat det här en gång eller två:

Det finns ett värde i att Hurtig går igenom fallet (framförallt FU) med luskam och ser efter om det finns något att ta fasta på och som kan ge PT.

Dels slipper vi en principiellt viktig diskussion med "främmande makt", dvs Nerius hemland. (Var och en kan ju tänka sig hur diskussionerna gått om en svensk gästarbetare varit åtalad och fälld för mord i Litauen...). Att vi, då det hanlar om en EU-medborgare, men främling, visar maximal oväld är ju av värde.

Dels hanterar man (åtminstone hjälpligt) diskussionerna som förekommer i tråden, även om det troligen är en minoritet Rechtshaber som i verkligheten tror att det handlar om något helt annat.

En tredje möjlighet är (faktiskt) att eliminera rimligt tvivel (inte orimligt tvivel, dock). Skulle Hurtig hitta den tulipanaros som kommer att krävas för att få ett PT, så må det ju vara hänt (i så fall är det ingen skitsak, heller), skulle han INTE hitta något som ger PT har det också ett värde, både för de sörjande och för rättsvården.

I Neros hemland Litauen är det ingen diskussion, de har inte den lyxtillvaron med folk som ägnar sig åt konspirationsteorier på fritiden och advokater som kan leva gott på skit-juridik.

Vi såg lite prov på litauisk rätt, när Irina skulle vittna. De krävde där, i sin domstol, att det skulle ske under vittnesed, en sak som borde vara självklar, om någon sätter sin fot i en domstol och ska vittna, oavsett släktband. Det var inte som i Sverige, där Irina sluppit vittnesed. Jag tycker faktiskt, att där visade Litauen en mer avancerad syn på den saken, då formlia är det som håller ihop en process.

Genom att markera allvaret när ett vittnesmål ges i domstol, visar man folk som Irina att det finns rättsliga konsekvenser när man ljuger i domstol, i syfte att ge falskt alibi. Irina kom ju av sig, eller hur? Det bidde inget starkt alibi.

I Litauen arvoderar inte en advokat en miljon kronor på trams som icke-juridiskt arbete, som hon sen fakturerar staten. Blodpengar, som kan härledas till medborgarnas hårt beskattade arbete. Advokaten körde ett race i media, i stället för att sitta vid skrivbordet och arbeta hårt, med det fall hon var anlitad för.

För några månader sedan hade jag kontakt med Litauer, som praktiserade på Lidl i Sverige, eftersom de ska ha nya butiker i Litauen. De var hemskt ledsna över denna sak, och menade att Nero skämt ut sitt land. Inte ett ord om att det fanns oklarheter efter att hovrätten dömt honom till livstid. De hade alla noterat hur bra advokaten tjänade, på ingenting.

Det handlar om Nero är skyldig eller oskyldig, utifrån diskussionen som pågår i trådarna, utan att beakta att Nero är dömd på bevisen. Om det till äventyrs skulle vara något enstaka fel i olika beskrivna sakomständigheterna så har de felen inget med bevisningen att göra. Det är inte några fel som kunde ge prövningstillstånd.

Eftersom det i ett mordfall bara handlar om bevisning så är domen orubblig, om man inte lyckas smutskasta framgångsrikt alla poliser, tekniker, rättsläkare och alla andra som haft med bevisningen att göra! Ett modus operandi som "ain't gonna fly". Man attackerar inte folk inom rättsväsendet. De kan försvara sig med besked, ska du veta!

Det finns bara en ventil som jag ser, och det är frågan om Nero fick ett adekvat försvar, med Rönnbäcks undermålig arbete som var en fars. Men den frågan är en het potatis, eftersom Rönnbäck åtnjuter ett kollegialt skydd, där kollegor förväntar sig att detta ska falla i glömska.

Men vi vet alla att så som hon jobbade, jobbar man inte! Det är det som är skammen, vi klarar av att leva med, eftersom de övriga i denna process skötte sig utmärkt och gav Nero en rättvis rättegång.
Senast redigerad av Vresrosen 2016-04-13 kl. 08:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in