Citat:
Ursprungligen postat av
langaocb
Om han hoppar jämfota i 3km bränner han lika mycket då eller hur tror du att det funkar?
Nu vet jag inte hur den vetenskapliga förklaringen ser ut till det utifrån befintlig fysiologi och energiförbrukning, men jag gissar på rak arm att hoppa jämfota bränner mer energi än att gå eller springa samma sträcka. Jag gissar det redan av den enkla anledningen att vi brukar röra oss framåt gående eller springande och det därför sannolikt är det mest energisnålaste sättet för oss att röra oss framåt (jämfört med arter som brukar hoppa framåt jämfota med bakbenen).
Notera att om man t.ex. går 5 km istället för att springa dem, så lär man jobba mindre intensivt, men desto längre (då det tar längre tid att gå 5 km än att springa dem). Jag vet dock inte om det resulterar i exakt samma energiförbrukning, men man brukar i alla fall säga att gå en timme motsvara ungefär att springa en halvtimme. Däremot ger regelbundet springandet fler hälsoeffekter, som ökad kondition. Faktum är att åtminstone ett (omfattande) forskningsprojekt har visat att mindre än ett halvtimmes fysiskt arbete, tillräckligt för att man ska bli lite svettig (t.ex. "rask promenad", men springande ger så klart minst lika god effekt), per dag ger stora hälsoeffekter, jämfört med många andra smärre förändringar för att förbättra hälsan.
Att hoppa jämfota 5 km lär däremot bränna betydligt mer energi och förmodligen ge rejäl träningsvärk i vissa muskler.
Edit: Notera att om man är otränad, så kan det vara lättare att åtminstone börja med långa promenader än att springa längre sträckor. Dessutom finns det en viss skaderisk involverad, med inte minst skador och inflammationer på senor, när det gäller löpande. Åtminstone om man springer som de flesta springer idag när vi använder skor, d.v.s. genom att sätta i hälen först, då vi under de långa tidsperioder när människan sprang mycket (t.ex. vid utmattningsjakt av större byte) förmodligen sprang genom att endast sätta i framdelen av foten i marken.
Jag noterar även i förbigående, förutom det faktum att de kvarvarande jägar- och samlarfolk som barfota jagar långa sträckor springer på framdelen av foten, att många av de fyrbenta däggdjuren som har 4-5 tår per tass (t.ex. kattdjur, hunddjur) och springer ikapp byte endast sätter i framdelen av bakfoten (och hälen rör inte marken när de står upp), medan många bytesdjur som både kan springa snabbt och långt har utvecklats till endast ha kvar en eller två tåspetsar som sätter i marken (t.ex. hästar som springer på vad hos oss skulle motsvara tå- och fingerspetsen på vår mellersta tå/finger). Vi människor är ju lite märkliga marklöpare, då vi ju har rätt typisk fot för en trädlevande apa, förutom att vi inte längre kan gripa tag värst bra med tårna (samt jag har vagt för mig att även björnen kan sätta ned motsvarande hälen/handflatan i tassen i marken).