2016-04-12, 22:15
Medlem
profanum.vulguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Jogga lätt med intervaller om 20-30 sekunders spurt, 3-4 gånger på 3 km. Då får du upp konditionen snabbt så du kan springa längre.

Rekommenderar du en totalt ovan löpare att göra spurtintervaller utan att veta vad han väger och hur mycket han tränat de senaste åren? Visst är det bra för konditionen, men kan också ge skador om senor och muskler inte är vana vid löpning.

När jag började med löpning blev jag coachad av en elit-triathlet som avrådde mig från intervaller tills jag kunde springa en mil i jämnt tempo.
Citera
2016-04-12, 22:28
Medlem
Mekkdosas avatar
Bara jag med som blir trött på dessa motionärer som helt plötsligt ska ta tag i allt? 95% av er ramlar in i erat passiva tragiska liv. Man måste ha förmågan att kämpa, och inte bara då och då utan 100% av eran tid om ni ska fått gjort, viktnedgång eller uppgång med styrketräning.

Nu när jag klagat klart vill jag ge dig lite konkreta tips som verkligen funkar

-ligg på kcalunderskott hela tiden, ta dina -250 kcal promenader.

När din vikt står still mer än 3-4 dagar så kan du göra detta:
-Ät bara protein hela dagen, det mest snålaste proteinet, runt 3 måltider, det ska vara ett grovt underskott. Drick 3-6 liter utspritt över din dag(Ja, jag vet att det är jobbigt). Funkar för att spräcka "viktplatåer".
Detta rekommenderas INTE om du är väldigt mån om att förlora muskler, TS. Du kommer förlora fett och även lite muskelmassa om du har otur.

-Glöm inte att du kan bränna fett fast vikten står still på vågen, TS. kolhydratsrik kost gör så du håller vätska, så om du äter rikliga mängder kolhydrater någon dag kommer du väga mer dagen efter. Detta är dock inte fettvikt. Dock bör du undika stora mängder kolhydrater.
Senast redigerad av Mekkdosa 2016-04-12 kl. 22:36.
Citera
2016-04-12, 22:31
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profanum.vulgus
Rekommenderar du en totalt ovan löpare att göra spurtintervaller utan att veta vad han väger och hur mycket han tränat de senaste åren? Visst är det bra för konditionen, men kan också ge skador om senor och muskler inte är vana vid löpning.

När jag började med löpning blev jag coachad av en elit-triathlet som avrådde mig från intervaller tills jag kunde springa en mil i jämnt tempo.
Är det en han alltså?

Nej du har ju rätt och om det är ett riktigt fetto blir det antagligen lite väl med spurt på 30 sekunder

Har alltid kört på snabba intervaller efter längre uppehåll och det ger verkligen resultat men har väl haft tur med att vara skadefri.
Senast redigerad av lugna ner dig 2016-04-12 kl. 22:37.
Citera
2016-04-12, 22:43
Medlem
profanum.vulguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Är det en han alltså?

Nej du har ju rätt och om det är ett riktigt fetto blir det antagligen lite väl med spurt på 30 sekunder

Har alltid kört på snabba intervaller efter längre uppehåll och det ger verkligen resultat men har väl haft tur med att vara skadefri.

Jo, alla är vi olika. Kan gå illa om man ger specifika tips till någon man inte känner. Skönt att du sluppit skador :-)
Citera
2016-04-12, 23:04
Medlem
Nej det är inte lönt. Din hjärna men även kropp lider redan av det mindre energiintag det är van vid per dygn. Gör det inte krångligare för dig än vad det behöver vara. Annars finns risk för dubbelåterfall där allt istället skiter sig för dig.

Fokusera på att få in mindre energi än vad du gör av med varje dag, samt ät gärna en del extra protein för att inte tappa för mycket muskelmassa i förloppet.

Motion och träning kan komma i efterhand när du blivit van med det minskade energiintaget och känner själv att du klarar av det utan att lida på andra plan. Jag har aldrig använt mig av motion vid viktminskning. Att räkna kalorier, eller ha en hyfsad översikt så att man iallafall går minus istället för plus i kcal per dygn, är enligt mig den absolut mest effektiva och stabila metod då det inte blir svårt eller jobbigt på något sätt mer än att du kanske inte känner en riktig mättnadskänsla vid varje måltid. Ta en kopp varmt kaffe efter dina måltider så kommer du ändå ha en skön känsla i magen.

Lycka till!
Senast redigerad av Damnist2 2016-04-12 kl. 23:14.
Citera
2016-04-12, 23:06
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Röra på sig är alltid värt. Jag tycker det ger motivation till att äta sunt och bra livsstil allmänt.
Men förstår att det är ett problem om du blir hungrig av joggandet. Har du provat att bara promenera istället? Det bränner ju lika mycket energi förutsatt att du går samma sträcka.

Om han hoppar jämfota i 3km bränner han lika mycket då eller hur tror du att det funkar?
Citera
2016-04-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
Har lagt om min kost (mindre mat som är mer kalorisnål) för att gå ner några kilo och det går på rätt håll. Orkar dock inte räkna kalorier etc.

Har tänkt att börja jogga för att öka förbränningen ytterligare och har en slinga som är 3 km där jag bor. Inte säker på om jag orkar längre heller. Frågan är dock om det är lönt att göra det för detta syftet. Enligt "räknare på nätet" kommer jag bränna ca 250 kalorier på min runda. Det är inte mycket, och oftast blir man hungrig efter man tränat vilket kan leda till att man äter mer istället trots man försöker hålla igen.

Vad är era åsikter?

Jag tycker att det är definitivt värt att springa några dagar i veckan. Om slingan är för kort så kan du springa 2 varv 3-4 gånger i veckan. Om det är tungt så kan gå en bit sedan fortsätta springa. Ta det bara lugnt och jogga i långsamt tempo, efter ett tag kommer det att gå utmärkt.

Jag har själv testat all möjlig form av träning men när det gäller att gå ned i vikt så har löpning varit det överlägset bästa alternativet. Jag började springa i gymnasiet du jag gick upp 10 kg efter en ryggskada pga styrketräning. Nu är runt 40 och har hållit vikten hela mitt vuxna liv genom att löpträna hyfsat regelbundet. Som minst har de varit 2-3 pass i veckan 8-10 km och jag har hållit vikten utan att tänka på kosten allt för mycket, vikten har varierat runt 4-5 kg under dessa år.

Mitt tips är att tänk inte för mycket på att räkna kalorier. Ät förnuftigt och jogga regelbundet så går du garanterat ned i vikt. Blir du hungrig efter träningen så ät något, tränar du regelbundet så går du ned ändå. Själv brukar jag springa precis innan lunch eller någon timme efter middag, det brukar hålla hungern borta.
Senast redigerad av Perfecthairline 2016-04-12 kl. 23:24.
Citera
2016-04-12, 23:31
Medlem
Klappars avatar
Är du ovan vid träning så börja att power walka/jogga lugnt så att kroppen vänjer sig vid träning, sen när du börjar vänja dig så kan du börja hårdare. Börja träna 3 gånger i veckan, sen kan du lägga på vartefter och ta en promenad dom dagarna du inte joggar så att du rör på dig varje dag. Folk underskattar vardagsmotion men det gör mer än man tror.

Skit i att räkna kalorier, vikingarna hade ingen iphone med appar som räknar kalorier och dom klarade sig utan problem. Börja ät bra mat och ät så mycket du behöver och inte för du är sugen. Ett tips är att äta efter träning, nu tror en del att man äter upp det man har tränat bort men eftersom man bryter ned kroppen vid träning så måste man ge kroppen nytt bränsle.
Citera
2016-04-13, 01:23
Medlem
profanum.vulguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekkdosa
Bara jag med som blir trött på dessa motionärer som helt plötsligt ska ta tag i allt? 95% av er ramlar in i erat passiva tragiska liv. Man måste ha förmågan att kämpa, och inte bara då och då utan 100% av eran tid om ni ska fått gjort, viktnedgång eller uppgång med styrketräning.

Nu när jag klagat klart vill jag ge dig lite konkreta tips som verkligen funkar

-ligg på kcalunderskott hela tiden, ta dina -250 kcal promenader.

När din vikt står still mer än 3-4 dagar så kan du göra detta:
-Ät bara protein hela dagen, det mest snålaste proteinet, runt 3 måltider, det ska vara ett grovt underskott. Drick 3-6 liter utspritt över din dag(Ja, jag vet att det är jobbigt). Funkar för att spräcka "viktplatåer".
Detta rekommenderas INTE om du är väldigt mån om att förlora muskler, TS. Du kommer förlora fett och även lite muskelmassa om du har otur.

-Glöm inte att du kan bränna fett fast vikten står still på vågen, TS. kolhydratsrik kost gör så du håller vätska, så om du äter rikliga mängder kolhydrater någon dag kommer du väga mer dagen efter. Detta är dock inte fettvikt. Dock bör du undika stora mängder kolhydrater.

Låter som en långsiktig och hållbar plan...
Citera
2016-04-13, 07:41
Medlem
starlies avatar
Högintensiv träning kan vara att föredra då det oftast ha en aptitsänkande effekt. Spring de 3 km i intervaller eller så fort du kan!

Och kompensera inte med maten självklart. Är du en sån som tycker att "nu har jag varit duktig, nu får jag unna mig nåt" är det bättre att låta bli, "nåt" blir ofta superkompensation.
Citera
2016-04-13, 08:45
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Om han hoppar jämfota i 3km bränner han lika mycket då eller hur tror du att det funkar?

Nu vet jag inte hur den vetenskapliga förklaringen ser ut till det utifrån befintlig fysiologi och energiförbrukning, men jag gissar på rak arm att hoppa jämfota bränner mer energi än att gå eller springa samma sträcka. Jag gissar det redan av den enkla anledningen att vi brukar röra oss framåt gående eller springande och det därför sannolikt är det mest energisnålaste sättet för oss att röra oss framåt (jämfört med arter som brukar hoppa framåt jämfota med bakbenen).

Notera att om man t.ex. går 5 km istället för att springa dem, så lär man jobba mindre intensivt, men desto längre (då det tar längre tid att gå 5 km än att springa dem). Jag vet dock inte om det resulterar i exakt samma energiförbrukning, men man brukar i alla fall säga att gå en timme motsvara ungefär att springa en halvtimme. Däremot ger regelbundet springandet fler hälsoeffekter, som ökad kondition. Faktum är att åtminstone ett (omfattande) forskningsprojekt har visat att mindre än ett halvtimmes fysiskt arbete, tillräckligt för att man ska bli lite svettig (t.ex. "rask promenad", men springande ger så klart minst lika god effekt), per dag ger stora hälsoeffekter, jämfört med många andra smärre förändringar för att förbättra hälsan.

Att hoppa jämfota 5 km lär däremot bränna betydligt mer energi och förmodligen ge rejäl träningsvärk i vissa muskler.

Edit: Notera att om man är otränad, så kan det vara lättare att åtminstone börja med långa promenader än att springa längre sträckor. Dessutom finns det en viss skaderisk involverad, med inte minst skador och inflammationer på senor, när det gäller löpande. Åtminstone om man springer som de flesta springer idag när vi använder skor, d.v.s. genom att sätta i hälen först, då vi under de långa tidsperioder när människan sprang mycket (t.ex. vid utmattningsjakt av större byte) förmodligen sprang genom att endast sätta i framdelen av foten i marken.

Jag noterar även i förbigående, förutom det faktum att de kvarvarande jägar- och samlarfolk som barfota jagar långa sträckor springer på framdelen av foten, att många av de fyrbenta däggdjuren som har 4-5 tår per tass (t.ex. kattdjur, hunddjur) och springer ikapp byte endast sätter i framdelen av bakfoten (och hälen rör inte marken när de står upp), medan många bytesdjur som både kan springa snabbt och långt har utvecklats till endast ha kvar en eller två tåspetsar som sätter i marken (t.ex. hästar som springer på vad hos oss skulle motsvara tå- och fingerspetsen på vår mellersta tå/finger). Vi människor är ju lite märkliga marklöpare, då vi ju har rätt typisk fot för en trädlevande apa, förutom att vi inte längre kan gripa tag värst bra med tårna (samt jag har vagt för mig att även björnen kan sätta ned motsvarande hälen/handflatan i tassen i marken).
Senast redigerad av Europe 2016-04-13 kl. 09:12. Anledning: Edit
Citera
2016-04-13, 12:19
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Har du någon källa på det?

Nej, jag orkar inte googla nu, men läst om det flera ggr. Säger sig självt. Kroppen kräver mer energi efter att du tränat, varav den förbränner mer. Sen kommer jag inte ihåg exakt hur länge denna förbränning håller i sig, man kanske to.m räknar med den när man säger att "du bränner x kalliorier om du springer x km".

Vet att jag läst att de som tränar har överlag mer energiförbrukning eftersom kroppen återhämtar sig, behöver mer energi osv.. ganska naturligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in