2016-04-12, 15:19
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja dagens dokumentär upprörde mig så till vida, att förhörsledaren Niklas Lindström fick så stort utrymme. Att han kunde sitta och smutskasta NB som han gjorde i direktsändning i Sveriges Radio är nästan skandal. Han kunde själv vara föremål för utredning efter de missgrepp han tagit i förhören av den dömde. Jag blir faktiskt upprörd. En ny spik, om än mycket tveksam sådan, i kistan för NB. Nu börjar jag nästan luta åt en konspiration, jag också.
Särskilt efter att ha hört intervjun med grannen Lena, som nu tar hand om NB:s kattunge. Hur hon uppfattade honom som en "mjuk och rar" person.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/705510?programid=1316

Jag du hade haft anledning att bli upprörd om det var din 17-åriga tös som dött genom hängning. Undrar om du försvarat NB då med när alla spår leder till honom som med 10 DNA?

Att folk sitter och försvarar en mördare är SKANDAL!!!
2016-04-12, 15:26
Moderator
blomvattnares avatar
Rubriken lovar mer än vad själva artikeln kan hålla.

Citat:
Nya kritiken mot Lisa Holm-utredningen

Citat:
Jag är klar med hur det ska utformas, men har inte skrivit klart det, säger advokaten Björn Hurtig.
Vad innehåller det?
– Det får du läsa sedan. Jag väntar på svar från polisen som jag inte fått bara, men får jag dem bara ska jag lämna in det. Det är tanken.

Citat:
Björn Hurtig menar att "han lägger fokus på lite andra saker" än vad Inger Rönnbäck tidigare gjort.
– Jag tror att polisen på samma sätt som jag och som Högsta domstolen vill att det här ska bli rätt. Och en ny genomlysning kan bara vara bra för målet. Nu kommer jag in med andra ögon och kanske ser på det på lite annorlunda sätt än min företrädare.

Citat:
Har du hunnit gå igenom hela förundersökningen?
– Ja, det har jag gjort några gånger. Jag upplever att det finns saker som kan och bör diskuteras och lyftas fram. Det är en stor utredning och det finns många saker att diskutera och fundera över.

http://www.expressen.se/gt/nya-kritiken-mot-lisa-holm-utredningen/
2016-04-12, 15:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
precis vad jag menar
Ja, nåt annat är det. Att han plötsligt ska leta mask tror jag inte ett smack på. Det är så bråttom att brorsan nästan sätter mackan i vrångstrupen och lat internt är NB. Det är AB som får order hela tiden (hämta ditten och datten) och för övrigt annars sitter han som en direktör på trappan och väntar på sms om det skulle råka nappa när AB fiskar. Mask får AB leta reda på själv.

Han ser väl att de rör sig mot Martorp men han kan inte ha en susning om att de är inne på gården. Han ber AB hämta nyckeln direkt de anländer (ny ordergivning). Det är nåt konstigt med nyckelhämtandet vilket även förvånar AB då de ju ska leta mask.

Plötsligt ändrar han sig tvärt och väljer istället att prata med MPS och då kommer vevandet i armen nedåt brunnarna och boden samt hans kommentarer att det är slöseri med tid, att många redan varit där (poliser och militärer) - att området är genomsökt och klart.
Att de sen gräver i en enda (dåligt utvald) gödselhög på en så stor gård med säkert fin maskjord på rätt ställe är lika konstigt. Tre minuter får AB gräva och sen ny order att de ska lika abrupt som de kom ge sig iväg.

Jag får absolut en känsla att det är nåt annat han åker dit för inledningsvis men att det ballar ur då det är så mycket folk där. Jackan och hjälmen ligger närmast till hands att försöka få bort och att han sen tänkt sig göra nåt mer inom en snar framtid. Ensam.
Senast redigerad av develi 2016-04-12 kl. 15:43.
2016-04-12, 15:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Rubriken lovar mer än vad själva artikeln kan hålla.
http://www.expressen.se/gt/nya-kritiken-mot-lisa-holm-utredningen/
Citat:
– Jag tror att polisen på samma sätt som jag och som Högsta domstolen vill att det här ska bli rätt. Och en ny genomlysning kan bara vara bra för målet. Nu kommer jag in med andra ögon och kanske ser på det på lite annorlunda sätt än min företrädare.
Vill att det ska bli rätt? Det finns redan välbeskriven bedömning via två kompetenta instanser och mycket tung bevisning.
Nu höjer han allt sig själv till skyarna lite väl mycket med sina "nya ögon" och annorlunda tänk.

Bah.
2016-04-12, 15:40
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vill att det ska bli rätt? Det finns redan välbeskriven bedömning via två kompetenta instanser och mycket tung bevisning.
Nu höjer han allt sig själv till skyarna lite väl mycket med sina "nya ögon" och annorlunda tänk.

Bah.
Well, sådär brukar ju advokater hålla på. Det ingår i deras jobb att så lite tankefrön med förhoppningen att det ska tolkas som att det finns diverse oklarheter. Det kanske det finns när han väl lägger fram det han har, men sådär säger de ju vare sig de har ett starkt case eller inte.
2016-04-12, 15:40
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, nåt annat är det. Att han plötsligt ska leta mask tror jag inte ett smack på. Det är så bråttom att brorsan nästan sätter mackan i vrångstrupen och lat internt är NB. Det är AB som får order hela tiden (hämta ditten och datten) och för övrigt annars sitter han som en direktör på trappan och väntar på sms om det skulle råka nappa när AB fiskar. Mask får AB leta reda på själv.

Han ser väl att de rör sig mot Martorp men han kan inte ha en susning om att de är inne på gården. Han ber AB hämta nyckeln direkt de anländer (ny ordergivning). Det är nåt konstigt med nyckelhämtandet vilket även förvånar AB då de ju ska leta mask.

Plötsligt ändrar han sig tvärt och väljer istället att prata med MPS och då kommer vevandet i armen nedåt brunnarna och boden samt hans kommentarer att det är slöseri med tid, att många redan varit där (poliser och militärer) - att området är genomsökt och klart.

Jag får absolut en känsla att det är nåt annat han åker dit för inledningsvis men att det ballar ur då det är så mycket folk där. Jackan och hjälmen ligger närmast till hands att försöka få bort och att han sen tänkt sig göra nåt mer inom en snar framtid. Ensam.

Springschasen AB ja. 3 minuter maskletande eller vad det var, man går nog inte hem med burken full, inget att undra på att det vara blev två maskar. Undra vad det var han ville spana bakom ladan och slakthuset för det var ju där de brukade gräva mask om jag fattat rätt, men blev nekade att gå till sin hög.
Han pekade ju i princip ut var LH var med det där vevandet. det var ju därför MP fattade misstankar och handlade rakt emot vad han förväntat sig mördaren NB.

Vad är det för snack om att hjälmen skulle varit uppstaplad på blomkrukor??? 0 koll.
Ensam=bensindunk fanns redan=tända på. Kanske hämtat snören i ladan men kom på det för sent eller hann inte med. Skulle nog ha brunnit upp ihop med allt det andra.
Kan det ha kommit någon så han snabbt var tvungen att gömma hjälm jacka i rishög och sen inte fått tillfälle att lägga in det i skåpet.

Såg den här som klippte gräset inte jackan hjälmen. Han var ju där den 12 juni och man hittade ju inte LH förrän senare på kvällen.
2016-04-12, 15:42
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Nej det fanns inga "snaror". Det låg ett vitt snöre/rep där när kopplingsstationen undersöktes. När gjordes "undersökningen"? Kan vi vara säkra på att det fanns där när Adriana var i närheten? Kan vi vara säkra på att det vita snöret/repet inte låg där ett år innan Adriana befann sig där?

Du tror det var NB som Adriana såg. Jag avstår från att tro. Varken att det var eller inte var NB. Jag konstaterar bara att sannolikheten för att det är vad det ser ut att vara är större än sannolikheten för att det är något det inte ser ut att vara.

Att sannolikheten är högre för en sak betyder inte att det aldrig inträffar saker med lägre sannolikhet.

Fortfarande knepigt det här med sannolikhet.

Det är bara i din värld som sannolikheter och statistik är knepiga .
Kan vi vara säkra på att snöret inte fanns där när mördaren Nerijus försökte ta Adriana ?
Kan vi vara säkra på att snöret låg där ett år innan Adriana var där ?
Fick jag något svar på hur stor sannolikheten är att det inte var
mördaren Nerjus som frågade efter vägen vid kopplingsstationen ?
I procent i runda slängar , du behöbver inte vara exakt om du tycker det är jobbigt .
25 , 50 , 99 eller 100 % .
Bra att du inget tror . För det saknar betydelse .
Det viktiga är vad domstolarna har tyckt . Därför sitter äcklet inburad på livstid .
Att Hurtig ska börja en vända till för att försöka fria aset är för jävligt .
Familjen ska verkligen inte behöva vara med om fler rättegångar i ett helt solklart fall som detta .
2016-04-12, 15:45
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Well, sådär brukar ju advokater hålla på. Det ingår i deras jobb att så lite tankefrön med förhoppningen att det ska tolkas som att det finns diverse oklarheter. Det kanske det finns när han väl lägger fram det han har, men sådär säger de ju vare sig de har ett starkt case eller inte.

BH sa ju att det kunde bli svårt, till och med till NB vilken han informerade om det från början redan.
2016-04-12, 15:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, det begriper jag med men tycker det är rent fånig kommentar att påstå att polisen vill att han ska komma in med nya ögon och nya tag inför ett PT. Självklart har NB rätt likt alla andra till att försöka få prövningstillstånd men jag tror nog de flesta önskar det kunde bli klart nån gång. För familjens skull.

Men han kanske menar Billy Batong?
2016-04-12, 16:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Såg den här som klippte gräset inte jackan hjälmen. Han var ju där den 12 juni och man hittade ju inte LH förrän senare på kvällen.
Hur skulle han se det? Han klipper väl gräs och sly där det finns ett behov att ta sig fram och att det ska se snyggt ut. Det finns väl inget behov att slå brännässlor bakom en rishög som ska eldas upp eller i terräng med kullar som ingen beträder.

Se bild och fakta om högen:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

... Men det slog mig en sak. Denna rishög tänds givetvis på när den blir tillräckligt stor - vilket även G bekräftar.
När NB anländer är det ju Lisa som ska in som första åtgärd och han klarar väl bara av att kånka på henne inledningsvis. Sen verkar han vara så engagerad därinne med att gömma henne så att han kan ha glömt jacka och hjälm.
Om man backar bak till att NB har en plan han är nöjd med (ska flytta henne sen) och inte har en tanke på stort pådrag samt vetskap om att absolut ingen människa ger sig ut i de där brännässlorna och inte har minsta anledning att gå där - så kan han ju ha tänkt att det snart ska brinna och att det är lugnt om de ligger där med tanke på att rishögen är stor. Han har väl sett förut vilka tider eller vid vilka storlekar den brinner genom åren.

Edit.
De där brännässlorna indikerar att det finns förbannat fin matjord i högarna. Mycket feta daggmaskar torde finnas där.
- " Kan du hämta en spade i verkstaden, brorsan? Jag går före ner och kollar med grepen då det ju brukar vara ruggigt bra jord där brännässlor växer", men vi behöver nog nåt att gräva bort övre lagret med... Se så - iväg med dig. "
Senast redigerad av develi 2016-04-12 kl. 16:18.
2016-04-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det skulle vara mycket intressant om det "grävdes på allvar" i Nerijus bakgrund, vad som skapat det han blev. Vilka sjuka tvångstankar hade han i huvudet och hur och varför accelererade hans drifter till det här vidriga dådet? Men, vi får nog aldrig riktigt veta det och vill vi verkligen veta det?
Det är som en olyckssalig blandning av flera saker; psykisk instabilitet, aggressivitet, hat, ondska, tvångstankar, sexuell aggression, frustration, mindervärdeskomplex och tvång som ligger och gror som sedan exploderar i det här fasansfulla sexualsadistiska dådet.

Jag tror att mycket bottnar i upplevelser av vanmakt i barndomen. Han har blivit utsatt för något. Avvisad, misshandlad, kränkt, utnyttjad - något sånt.
Avvisad och kränkt känner han nog också att han blivit av exet och dottern.

Det är just på grund av våra funderingar som en advokat omedelbart kräver en psykundersökning, en liten P7a, för att tänka igenom sin strategi. Det gjorde advokaten i Dalby när klientens historia om att mor och bebis ramlat ner för branten, mitt i natten, inte höll.

Då bjöd klienten på sanningen, och på en av de läskigaste av historier jag hört om hur man mördar sitt eget barn, i syfte att framstå som galen med vanföreställningar. Det klienten inte hade koll på, var hur det sociala rådet ser på störningar, och var de personer med störningar ska avtjäna sina straff. Det blev ju livstids fängelse för det dubbelmordet.

Jag tror också att han har en läskig bakgrund, denne Nero, men det kan har varit brott som kvinnor inte anmält, eller med prostituerade. Nero befann sig på svenska landsbygden där det för honom var logiskt att mörda offret, eftersom med en köpt hora kan han leva ut sina fantasier. Något allvarligt fel är det på honom, som har denna lust och tar till detta övervåld mot en för honom okänd kvinna.

När bevisen pekar ut Nero, då blir det för mig obegripligt att en advokat, som Rönnbäck inte vill ta reda på vad det handlar om. Hon väljer att undvika sanningen och framföra dynga i domstolen, när det är så uppenbart att Nero inte är oskyldig. Frågan är, om allt för klienten innefattar lögner och förtal av oskyldiga.

Det som finns i Neros sinne intresserar mig, då jag ser fler och fler människor i min omgivning som går runt och är arga, för ingenting jag noterar när jag först möter dem. Men utan förvarning visar de hur arga de är på allt och ingenting. Man märker det också i trafiken. Är det från barndomen, denna brist på impulskontroll kommer ifrån? Och varför är det så många som är så arga och våldsamma, när vi historiskt aldrig haft det så bra i Europa? Nero var en dräng som blev vänligt bemött i Sverige, så vad var det som felade honom? Det är ytterligheterna som är intressanta.
2016-04-12, 16:16
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
BH sa ju att det kunde bli svårt, till och med till NB vilken han informerade om det från början redan.

Jag tycker det är lite komiskt att hurtiga Björne har tagit hjälp av en Palme-utredare .
Hur bra gick den utredningen ? Inte värstabästa kraften att ta hjälp av direkt ...
Han snackar en hel del den där Hurtig .
Jag tror det är mycket snack och lite verkstad egentligen .
Vad skulle han ha att komma med som skulle vända uppochner på hela bevisningen ?
Frågan är om mördaren Nerijus vill bli fri ? Han kanske har insett att var han än visar
sig i framtiden så finns det personer som vill "ta ett samtal" med honom .
Han kanske föredrar fängelse framför att vara fri .
Då slipper han ju titta mamsen i ögonen också .
Det kanske är det han är mest rädd för .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in