Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Det skulle vara mycket intressant om det "grävdes på allvar" i Nerijus bakgrund, vad som skapat det han blev. Vilka sjuka tvångstankar hade han i huvudet och hur och varför accelererade hans drifter till det här vidriga dådet? Men, vi får nog aldrig riktigt veta det och vill vi verkligen veta det?
Det är som en olyckssalig blandning av flera saker; psykisk instabilitet, aggressivitet, hat, ondska, tvångstankar, sexuell aggression, frustration, mindervärdeskomplex och tvång som ligger och gror som sedan exploderar i det här fasansfulla sexualsadistiska dådet.
Jag tror att mycket bottnar i upplevelser av vanmakt i barndomen. Han har blivit utsatt för något. Avvisad, misshandlad, kränkt, utnyttjad - något sånt.
Avvisad och kränkt känner han nog också att han blivit av exet och dottern.
Det är just på grund av våra funderingar som en advokat omedelbart kräver en psykundersökning, en liten P7a, för att tänka igenom sin strategi. Det gjorde advokaten i Dalby när klientens historia om att mor och bebis ramlat ner för branten, mitt i natten, inte höll.
Då bjöd klienten på sanningen, och på en av de läskigaste av historier jag hört om hur man mördar sitt eget barn, i syfte att framstå som galen med vanföreställningar. Det klienten inte hade koll på, var hur det sociala rådet ser på störningar, och var de personer med störningar ska avtjäna sina straff. Det blev ju livstids fängelse för det dubbelmordet.
Jag tror också att han har en läskig bakgrund, denne Nero, men det kan har varit brott som kvinnor inte anmält, eller med prostituerade. Nero befann sig på svenska landsbygden där det för honom var logiskt att mörda offret, eftersom med en köpt hora kan han leva ut sina fantasier. Något allvarligt fel är det på honom, som har denna lust och tar till detta övervåld mot en för honom okänd kvinna.
När bevisen pekar ut Nero, då blir det för mig obegripligt att en advokat, som Rönnbäck inte vill ta reda på vad det handlar om. Hon väljer att undvika sanningen och framföra dynga i domstolen, när det är så uppenbart att Nero inte är oskyldig. Frågan är, om allt för klienten innefattar lögner och förtal av oskyldiga.
Det som finns i Neros sinne intresserar mig, då jag ser fler och fler människor i min omgivning som går runt och är arga, för ingenting jag noterar när jag först möter dem. Men utan förvarning visar de hur arga de är på allt och ingenting. Man märker det också i trafiken. Är det från barndomen, denna brist på impulskontroll kommer ifrån? Och varför är det så många som är så arga och våldsamma, när vi historiskt aldrig haft det så bra i Europa? Nero var en dräng som blev vänligt bemött i Sverige, så vad var det som felade honom? Det är ytterligheterna som är intressanta.