2016-04-11, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderVein
72/80 Verbal, inga förstudier.
34/80 KVA. 8 månaders komvuxmattestudier.

Suck. Känns som jag behöver en annan strategi för matematiken. Fick och låg på C i båda kurserna, men jag lyckas inte omsätta det till högskoleprovet som går katastrofalt på matten för andra gången i rad.
Några tips? Jag är i princip oduglig på NOG, acceptabel på XYZ och inget vidare på DTK. Skulle vara trevligt om normeringstabellerna ordnade 1.35 åt mig så jag kan söka till Juristprogrammet...

Så det är NOG och DTK som sinkar dig mest? Med grundlig genomgång och strävan efter förståelse i den guldgruva av NOG- och DTK-uppgifter som finns i alla de tidigare högskoleproven från över 20 år tillbaka bör du kunna höja dig avsevärt på den delen iallafall. Det har jag fått göra. Höjde mig väldigt bra på det sättet, efter ett tag så ser man alla komponenterna av NOG-uppgifterna som x och y, a och b och om info:n räcker eller ej blir då ganska uppenbar.
Något som kan hjälpa dig är att låna boken Den Kompletta guiden till det nya Högskoleprovet. Den kan iaf. sätta dig på rätt spår.
Citera
2016-04-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbotuttar
Var sjuk med feber, 4 timmars sömn samt ingen frukost, ändå lyckades jag knåpa åt mig 57 på den verbala delen och 60 på den kvantitativa delen. Enligt normeringstabellerna VT 2015 ligger jag kring 1.4. Det borde väl vara mycket möjligt att knåpa åt sig 1.8-1.9 tills nästa vår? Ska göra det även i höst men jag måste få det fram tills sommaren 2017 då jag ska söka in på universitet (industriell ekonomi på Lunds universitet).

Ser även när jag kollar på mina svar att jag fått hälften rätt på svenskaorden; med lite plugg innebär detta 10 poäng till på det verbala. Samt så korsades mina ögon när jag försökte läsa de långa läsförståelsetexterna.

Vad tror ni?
Är inte lite plugg som gäller när det kommer till ord, enligt mina erfarenheter är det väldigt tidskrävande iaf. Men visst är det möjligt, lyckades själv med ungefär den höjningen som du är ute efter med 5 månaders plugg
Citera
2016-04-11, 15:00
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Jag ser faktiskt inte varför det skulle vara ett svar bättre än mitt förslag.

Omvandling är inte synonymt med förbränning. Precis efter din citerade text står det:

Dessa båda ämnen kan transporteras ut ur cellen betydligt lättare än kolesterol. När de nått cirkulationen transporteras de snabbt till levern, där de omvandlas till gallsyror.

Man trycker här på att metaboliterna kan föras ur cellen snabbare för att sedan förbrännas i levern. Det är det som är nyheten.

Edit. Jag såg att fråga A, alltså det svar jag ansåg vara bäst påstår att "Att kolesterol transporteras ut till cellerna snabbare än man tidigare trott."

Alltså något som inte är aktuellt. Så kan det gå om man är för ivrig i läsandet. Jag läste:

"Att kolesterol transporteras ut från cellerna snabbare än man tidigare trott"
Du skulle ha fel även om det stod "ut från cellerna". I HP måste du alltid ha direkt stöd för dina svar. De skrev aldrig att de nya metoderna är snabbare. De skriver att det är nya metoder, att det transporteras ut lättare och att det går snabbt med dessa metoder. Svaret du valde säger dock att de transporteras ut snabbare än tidigare, vilket du inte kan finna stöd för utan att vara tvungen att göra ett antagande. Det riktiga svaret baseras dock inte på ett antagande utan ett faktum, därför är det mer rätt.
Citera
2016-04-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemonitor
Tveksamt.
74 blir nog 2.0

Här var man väldigt säker... Både tror och hoppas att gränsen blir 72-73 men vem vet.
Citera
2016-04-11, 16:24
Medlem
När man jämför normeringstabellerna från tidigare prov, bör man bara jämföra med respektive termin då eller från bägge terminer?
Citera
2016-04-11, 16:29
Medlem
Laudaturs avatar
K 69
V 67

Hoppas innerligt att det räcker till 1.60, men vågar inte hoppas något ännu. Har blivit besviken tidigare när normeringstabellen sett annorlunda ut än önskat. Lång väntan nu till slutgiltiga resultatet.
Citera
2016-04-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laudatur
K 69
V 67

Hoppas innerligt att det räcker till 1.60, men vågar inte hoppas något ännu. Har blivit besviken tidigare när normeringstabellen sett annorlunda ut än önskat. Lång väntan nu till slutgiltiga resultatet.

Du kan nog vara väldigt lugn, även om man inte bör ta ut något i förskott kan jag inte se framför mig att ditt resultat inte skulle räcka till 1.60
Citera
2016-04-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laudatur
K 69
V 67

K 69 och V 67 har tidigare gett...

Höst 2015: 1.75
Vår 2015: 1.75
Höst 2014: 1.75
Vår 2014: 1.9

Tror, likt Prog.House, att du kan vara väldigt lugn.
Citera
2016-04-11, 17:24
Medlem
Slaxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderVein
72/80 Verbal, inga förstudier.
34/80 KVA. 8 månaders komvuxmattestudier.

Suck. Känns som jag behöver en annan strategi för matematiken. Fick och låg på C i båda kurserna, men jag lyckas inte omsätta det till högskoleprovet som går katastrofalt på matten för andra gången i rad.
Några tips? Jag är i princip oduglig på NOG, acceptabel på XYZ och inget vidare på DTK. Skulle vara trevligt om normeringstabellerna ordnade 1.35 åt mig så jag kan söka till Juristprogrammet...

Juristprogram har väl intagningsprov?

Tror inte dessa prov är så svåra att placera sig i toppen om du lägger 8 månaders plugg på det istället för HP.
Citera
2016-04-11, 17:49
Medlem
SpiderVeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawra
Så det är NOG och DTK som sinkar dig mest? Med grundlig genomgång och strävan efter förståelse i den guldgruva av NOG- och DTK-uppgifter som finns i alla de tidigare högskoleproven från över 20 år tillbaka bör du kunna höja dig avsevärt på den delen iallafall. Det har jag fått göra. Höjde mig väldigt bra på det sättet, efter ett tag så ser man alla komponenterna av NOG-uppgifterna som x och y, a och b och om info:n räcker eller ej blir då ganska uppenbar.
Något som kan hjälpa dig är att låna boken Den Kompletta guiden till det nya Högskoleprovet. Den kan iaf. sätta dig på rätt spår.
Tack för tipsen! Ja, jag vet inte riktigt. Jag får liksom inte ordning på språket i NOG, frågorna går bara förbi mig och jag lyckas inte applicera matematiken jag pluggat.
Citera
2016-04-11, 17:50
Medlem
SpiderVeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaxarn
Juristprogram har väl intagningsprov?

Tror inte dessa prov är så svåra att placera sig i toppen om du lägger 8 månaders plugg på det istället för HP.
Nej, det har de inte. Grundläggande behörighet och något(betyg eller HP) att konkurrera med.
Citera
2016-04-11, 18:08
Medlem
Andra HP för mig, första var Hösten -14
Gick lite sämre på Verb och lite bättre på Kvant för mig i år..

Har inte pluggat något alls för verb, och gått igenom lite på khan academy för kvant..

VERB

ORD 18/20
LÄS 16/20
MEK 18/20
ELF 18/20
------------
70/80

KVANT

XYZ 14/24
KVA 11/20
NOG 7/12
DTK 19/24
------------
51/80

Enligt tidigare normeringstabeller:

HT -14: 1.5
VT -15: 1.5
HT -15: 1.5

Så det är väl inte så vågat att gissa på 1.5 den här gången också då.... Helt ok antar jag mtp förutsättningarna

Hittade två slarvfel på DTK, och två på LÄS, så får vara mer noggrann nästa gång, och plugga lite matte så borde det bli bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in