2016-04-11, 02:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det hade varit ett jävla vågspel att låsa dörren. Det var tvunget att kombineras med bättre gömmande av hjälm, jacka m.m. Ponera att NB och AB blivit ensamma på Martorp. Då hade NB kunnat låsa jovisst. Men vad skulle han göra med grejerna i rishögen? Plocka dem med grep/hötjuga och stuva in dem i byssjan? Utan att AB märkte nåt. Sedan måste han komma på en mer slutgiltig lösning innan nån likhund passerar förbi. Även om han lyckats transportera bort Lisa så hade man kunnat säkra hennes DNA. Sedan har vi frågan om kännedom om nyckeln. Vilka hade det? Kretsen tänkbara GM krymper. Det hade skitit sig till slut ändå för NB.
Självklart hade det skitit sig på sikt men det är inte vad som diskuteras:
Jag tror i detta läge att NB är desperat. Han är helnervös under veckan och det är nödlösningar likt uttrycket "waste of time".

Frågan är väl snarare om NB trodde att MPS var "all over the place" just då han for dit. Han vet att det drar ihop sig, han ser bilar fara mot Martorp men mer lär han knappast veta.

Sin bror hade han kunnat skicka in i verkstan i nåt ärende i andra änden på gården - han åker som en vante efter NB och lyder minsta vink.
Hur svårt vore det om NB säger att han drar ner mot jordhögarna och Boden och ber AB hämta en spade eller dyl så att de ska gräva bägge två? Därifrån ser inte AB ett skit vad han sysslar med.
2016-04-11, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag kan inte underlåta att lätta upp med en liten utvikning. Det var väl du som undervisade oss om skillnaden mellan en grep och en hötjuga/gaffel ?

NB ritade faktiskt en liten grep (FUP sid 1460) som maskletarverktyg.

Just det. Och igen just det.
2016-04-11, 02:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Den ädla konsten att fråga om vägen till Medelplana (om du nu är genuint intresserad)

Börja med att välja en plats där sikten år fri. Inte nåt jävla gömsle i en kurva. Partier med dålig sikt har en statistiskt säkerställd tendens att följas av partier med bra sikt. Kör en bit till bara.

Utnyttja möjligheterna på platsen. Ställ bilen väl åt sidan. Men fortfarande i färdriktningen så att du enkelt kan fortsätta din färd utan att behöva backa ut på trafikerad väg. Detta är extra illa om sikten är skymd.

Bred ut aktuell karta över området på motorhuven. Placera dig själv på vägrenen mellan bilen och vägen.

På detta sätt inbjuder du till att få hjälp inte bara från dem som tar sig fram till fots utan alla tänkbara hjälpsamma medtrafikanter.
... och det är 6 minuter från närmsta mack vilket vore ett normalt ställe att fråga efter vägen på. Oavsett håll ligger det mitt emellan bebyggelser. Ingen ställer sig där och frågar efter vägbeskrivning.
2016-04-11, 03:07
Medlem
Grandiosos avatar
Påminner om radiodokumentären som ska sändas idag måndag på förmiddagen kl.10:00.

- Detta är ingen dokumentär som kommer att avslöja några tidigare okända fakta
men under dokumentären hamnar vi i ett par ganska oväntade situationer.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6407077

Ps. Kan tänka mig att en av dessa "oväntade situationer" består i mötet med en livligt
gestikulerande ortsbo agerande den värste alternativteoretiker...
Som febrilt försöker övertyga teamet från radion om att Skövdepolisen tillsammans med
åklagaren hamnat alldeles vilse på det och lagfört helt jävla fel man...
Den riktige mördaren, ja, han går minsann lös och ortsbon, nu alldeles rödsprängd
i facet av upphetsning, vågar knappt sova om nätterna för övertygelsen är så stark
om att det är på det viset det ligger till och att det kan slås till igen när som helst.
Slutligen framkommer det att ortsbon ifråga är en trogen läsare av trådarna om fallet
på nåt forum som pryds med en bild av en ilsken katt med en cigg i käften.
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-11 kl. 03:52.
2016-04-11, 03:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Man kan undra varför han inte låste tidigare.
NB var till Martorp varje dag enligt brodern och hämtade verktyg. Varje gång var det anställda där.
Varje dag sökte MPS till kl 21. AB beskriver att han sett MPS på fält vid Martorp. På torsdag vet NB att militär är i trakten och letar, de ser bilar parkerade strax utanför entrén till gården.
Det var nog inte så enkelt att komma intill hur som helst.

Men sent på fredag em, alla anställda borta under förevändning att leta mask är inte en så dum idé och tidpunkt. NB vet givetvis att det inte ges access till den avspärrade maskhögen vid ladan som är polisbevakad - han for som en skottspole under veckan och försökte få tillträde till området men nekades. Jag tror detta enbart är en skenmanöver inför brorsan. Då kan man ju åka till Martorp och leta mask i jordhögarna? Där har de aldrig letat mask nån gång innan.

Sen tror jag inte han förväntade sig full rulle inne på själva gården öht. även om han oroades för trafiken mot Martorp vid 16-tiden, att det drar ihop sig.
Jag tror således han var dit i nåt mer ändamål (lurar brorsan att leta mask) men fick backa ur och det landade på ett försök att få dem sluta leta istället.
2016-04-11, 04:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, Hurtig är lika tyst som Nerijus nu - det har säkert ett samband.
Ja, en sån smatterkråka annars - vadan denna tystnad? Ska det bli en dramatisk återkomst den 15:e?
Undrar om det är ett bekymmer för Hurtig. Det lär väl påverka hans arbetsmetoder om NB inte öppnat käften.

Kollade tillbaka till då Hurtig väntade besked om han skulle få bli NBs försvarare och han var mer pratglad.

Han kommer försöka angripa bevisningen och med detta menas väl att avsättning DNA ska ventileras (som han nämnde sen när han väl fått uppdraget).
Han anser att NB har en förklaringsbörda relaterat till den tungt vägande DNA bevisningen.
Här kommer väl pedagogiken in:
NB lär i första hand behöva begripa att han har en förklaringsbörda.
Utöver detta ska han då förmå honom att berätta och vara med på banan (Hurtigrutten som färdväg).

Sen finns då detta med RPU och kanske en slags strategi:
Att lägga det på psykiatrikerns bord för att försöka angripa påföljden?

Detta är väl vad man skulle kunna gissa sig till mellan raderna, men fortfarande saknas själva gnistan som ska få HD intresserade - för det är fortfarande advokatska språket inför HovR känns det som om inte nåt alldeles extraordinärt tillkommer.
Senast redigerad av develi 2016-04-11 kl. 04:44.
2016-04-11, 07:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Påminner om radiodokumentären som ska sändas idag måndag på förmiddagen kl.10:00.

- Detta är ingen dokumentär som kommer att avslöja några tidigare okända fakta
men under dokumentären hamnar vi i ett par ganska oväntade situationer.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6407077

Ps. Kan tänka mig att en av dessa "oväntade situationer" består i mötet med en livligt
gestikulerande ortsbo agerande den värste alternativteoretiker...
Som febrilt försöker övertyga teamet från radion om att Skövdepolisen tillsammans med
åklagaren hamnat alldeles vilse på det och lagfört helt jävla fel man...
Den riktige mördaren, ja, han går minsann lös och ortsbon, nu alldeles rödsprängd
i facet av upphetsning, vågar knappt sova om nätterna för övertygelsen är så stark
om att det är på det viset det ligger till och att det kan slås till igen när som helst.
Slutligen framkommer det att ortsbon ifråga är en trogen läsare av trådarna om fallet
på nåt forum som pryds med en bild av en ilsken katt med en cigg i käften.

Återstår att höra, i P4Gbg fick man nyss höra ett 10sekunders-stycke, där en brevbärare på bygden var övertygad om att rätt gubbe sitter, men det ska bli intressant att lyssna idag.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6408296
Citat:
Vad händer i en bygd där det har begåtts ett fasansfullt brott? I dag sänder P1-programmet Kaliber en dokumentär om hur det är på Kinnekulle efter mordet på 17-åriga Lisa Holm förra sommaren. Hör Kaliber-reportern Pernilla Wadebäck klockan 8.15

Men själva dokumentären uppgavs börja kl 10.00.

EDIT
Pernilla Wadebäck om Lisa Holm-fallet - i P1-morgon studion nu:
http://sverigesradio.se/sida/kanal.aspx?programid=3632
Senast redigerad av rotesau 2016-04-11 kl. 08:22.
2016-04-11, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... och det är 6 minuter från närmsta mack vilket vore ett normalt ställe att fråga efter vägen på. Oavsett håll ligger det mitt emellan bebyggelser. Ingen ställer sig där och frågar efter vägbeskrivning.

4 minuter och 55 sekunder mätte jag upp häromdagen mellan "Handlarn" och kopplingsstationen.
2016-04-11, 09:53
Medlem
rotesaus avatar
P1 Kaliber - Lisa Holm – mordet som förändrade bygden
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/705510?programid=1316

Citat:
Vad händer när ondskan slår till med full kraft? När en flicka plötsligt försvinner och sedan hittas mördad.
En man döms till livstid i både tingsrätt och hovrätt - men ändå bildas två läger.
Kaliber handlar idag om mordet som skakade och förändrade bygden – om de övertygade och om de som tvivlar.

/

Finns lite ny info i artikeln. Intressant att litauernas bostad står tom och att säckar med deras kläder/tillhörigheter förvaras där.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-11 kl. 09:57.
2016-04-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Björne lider ju ingen brist på klienter för närvarande så det kan ju tänkas att det hänvisas
till något av de andra fallen han är upptagen med om det nu söks om förlängt anstånd.
Dels finns det den numera ökände tillverkaren av dödliga luftstrupar gjorda av plast och
dels jihadisten som visst var intresserad av luftstrupar han också på sitt speciella sätt
fast det senare målet kanske hunnit bli klart sedan artikeln nedan publicerades.
Boråsadvokaten har bråda dagar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6375582

Ja, så visst finns det skäl att få uppskov några gånger till med en ansökan om PT för Neros räkning.

Vedervärdiga klienter han fått tag på. Det är inte många som orkar distansera sig så som Hurtig och Rönnbäckskan, och framföra att det är synd om dessa mördare. Ond bråd död genom kvävning, strypning, halshuggning, och experiment på människor med med plastluftstrupar är nu en specialtet Hurtig kommer vara världs bäst i.

Hur går det med muskelbygget, förresten?
2016-04-11, 12:38
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
IB säger också att hon inte vet vem LH är. Ändå finns hennes DNA på LHs trosor.
Angående masken så var den plats där de vanligen hämtade mask avstängd.

Det fanns nog andra ställen att leta mask på än där NB kunde ha uppsikt över byssjan. Jag vet att den andra var avstängd, därför tog jag inte upp det. Frågan är varför de inte grävde i sitt eget land vid hemmet, där brukar det finnas mask
Jag ser att du också reagerar på att IB inte vet vem LH var trots DNA. Just det...... kanske har hjälpt till ändå men skumt att det bara hamnar där på LH:s trosa.
2016-04-11, 12:42
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Jag tänker lite på det där med maskletandet och rätt ny svensk "forskning" om förhörsteknik avseende misstänkta terrorister. Kärnan i den tekniken är visst att fråga om en plan-B till det fredliga alldagliga de uppger att de skulle göra. Saknas en plan-B så är nog den fredliga plan-A ett svepskäl.
En naturlig fråga kunde vara om var de skulle leta om Martorp visade sig vara ett dåligt maskställe. Om de inte hittade nån mask alls vad skulle de göra i stället för att fiska?
Sedan lite detaljer om maskburken. Maskletande var ju det föreburna huvudsyftet med färden till Martorp. Hur engagerad var egentligen Nerijus? Var det bara idéen som var hans? Delegerade han resten till Ajvarus? Varför? Hade burken lock? Var det en begagnad glassburk? Vad låg det i botten? Jord? Strö?
Sedan jämföra med Ajvarus svar. Fast det är för sent nu utan Ajvarus.

Ja tyvärr är det för sent. Men, som jag besvarade Noster, de kunde lika gärna ha grävt mask i sitt land vid hemmet eller var som helst när de inte fick gräva där de brukade bakom ladan. Nej, detta är enbart för att NB skulle ha koll på byssjan det är jag övertygad om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in