2015-04-05, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ishot2pac
Låg igår och läste igenom prostatit-tråden. Känns som jag känner igen många symptom på det också. Men kan prostatit isig framkalla bitestikelinflammation ? eller var det doktorernas förklaring för att bli av med mej. Jag hade/har ingen infektion och alla värden var bra, men ändå mådde jag skit kroppsligt/själsligt.

Du sa att du fick detta från sex och att det skedde plötsligt?

Då är det en bitestikelinflammation.

Prostatit kommer inte plötsligt och har mer diffusa symptom med bl.a vattenkastningsbesvär etc.
Dem brukar inte vara bakteriella heller, men om dem skulle vara det så hade din antibiotika fixat detta.

Du får acceptera att det kommer ta ett bra tag innan det blir bra.
Ett halvår brukar vara den tid det tar generellt.
Citera
2016-04-10, 22:56
Medlem
Bumpar denna då jag har liknande problem nu

Har det gått över för er som skrivit i tråden tidigare?

Svullen och öm bitestikel samt sädesledare. Smärtar nån gång ibland upp i mage/bäcken.

Går sista dagarna på en tvåveckors antibiotikakur. Kombinerar med ipren.

På morgonen känns det bra men mot slutet av eftermiddagen/kvällen är det svullet och vätskefyllt.
I princip samma nivå av svullnad som innan antibiotikakuren men 90% av smärtan försvann redan efter 3-4 dagar

Eftersom det är inflammation känns det dumt att träna, samtidigt vill jag inte skippa det under resten av våren.

Hur gör ni andra? :/
Citera
2016-05-21, 00:24
Medlem
nowherelands avatar
Dras själv med detta problem just nu sedan Mars månad. Väldigt jobbigt är det och väldigt begränsande fysiskt eftersom det räcker att man i stort sett tar ett felsteg för att det ska värka till ordentligt i bitestikeln.

Vad jag har fått höra från de läkare jag träffat på kirurg/urologmottagning, som jag kan sammanfatta, är att tre olika saker kan orsaka bitestikelinflammation:

1. Bakterier (urinvägsproblem & sexuellt överförbara sjukdomar).

2. Mekanisk skada (exempelvis ett slag mot pungen där ej skada på testikel uppstår, men bitestikeln blir inflammerad av slaget).

3. Kemisk inflammation (dvs att pungen/genitalia kyls ner under längre perioder, detta är INTE BRA - detta kan ge kemisk icke-bakteriell bitestikelinflammation).

Hur botar man denna åkomma bäst då? Den information jag fått av sjukvården, och som på mest effektivt sätt, botar denna åkomma är saker som:

1. Värme. Varma bad/duschar och bastu. Detta är också förebyggande.

2. Vila.

3. Anti-inflammatorisk medicin som exempelvis Ibumetin.

Att få få utlösning är, vad jag fått höra, ingenting som försämrar läkningen eller gör saken värre - så länge det görs på egen hand via onani och inte samlag. Runkar man och får ont så ska man givetvis inte fortsätta med detta.

Att symptomen av tillståndet tar lång tid läka beror på att bitestiklar i sig har förutsättning för att hålla igång inflammationer under längre perioder pga sin uppbyggnad. Som jag förstått det kan inflammationen i sig vara läkt, men symptomen kan vara kviar i månader upp till ett år.

Jag önskar alla män i tråden ett så snabbt tillfrisknande som möjligt ifrån detta mycket besvärliga tillstånd!
Senast redigerad av nowhereland 2016-05-21 kl. 00:31.
Citera
2016-05-31, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nowhereland
Dras själv med detta problem just nu sedan Mars månad. Väldigt jobbigt är det och väldigt begränsande fysiskt eftersom det räcker att man i stort sett tar ett felsteg för att det ska värka till ordentligt i bitestikeln.

Vad jag har fått höra från de läkare jag träffat på kirurg/urologmottagning, som jag kan sammanfatta, är att tre olika saker kan orsaka bitestikelinflammation:

1. Bakterier (urinvägsproblem & sexuellt överförbara sjukdomar).

2. Mekanisk skada (exempelvis ett slag mot pungen där ej skada på testikel uppstår, men bitestikeln blir inflammerad av slaget).

3. Kemisk inflammation (dvs att pungen/genitalia kyls ner under längre perioder, detta är INTE BRA - detta kan ge kemisk icke-bakteriell bitestikelinflammation).

Hur botar man denna åkomma bäst då? Den information jag fått av sjukvården, och som på mest effektivt sätt, botar denna åkomma är saker som:

1. Värme. Varma bad/duschar och bastu. Detta är också förebyggande.

2. Vila.

3. Anti-inflammatorisk medicin som exempelvis Ibumetin.

Att få få utlösning är, vad jag fått höra, ingenting som försämrar läkningen eller gör saken värre - så länge det görs på egen hand via onani och inte samlag. Runkar man och får ont så ska man givetvis inte fortsätta med detta.

Att symptomen av tillståndet tar lång tid läka beror på att bitestiklar i sig har förutsättning för att hålla igång inflammationer under längre perioder pga sin uppbyggnad. Som jag förstått det kan inflammationen i sig vara läkt, men symptomen kan vara kviar i månader upp till ett år.

Jag önskar alla män i tråden ett så snabbt tillfrisknande som möjligt ifrån detta mycket besvärliga tillstånd!
Tack för råden. Jag ska börja basta igen. Jag har även ledproblem. En pizzabagare tyckte jag skulle testa Turkisk bastu då det är mer långdraget. Varit anti sådant, men kan säkert vara nyttigt att värma upp varenda cell i kroppen. Jag brukar alltid må bättre på sommaren. På vintern har jag vid något tillfälle förfrysit underlivet och rumpa vilket gjort det än mer komplicerat.
Citera
2016-06-05, 11:51
Medlem
Har själv det här (dock epididymo-orkit vilket är bitestikeln och testikeln) och har haft det i 5 veckor nu. Otroligt besvärlig sjukdom då den begränsar ens liv oerhört, speciellt när man levt ett fysiskt aktivt liv innan!

Har gjort alla möjliga tester för bakteriella infektioner och könsjukdomar och alla har varit negativa. Gick på antibiotika och anti-inflammatoriskt de första 3 veckorna men har på rekommendation av läkare slutat med båda för att det inte finns några infektioner och att jag fick magkatarr av anti-inflammatoriskt.

Under dessa 5 veckor känns det som om smärtan har blivit lite (betoning på lite) bättre samt att svullnaden av testikeln har minskat lite. Det gör dock fortfarande ont.

Vilket helvete!
Citera
2016-12-01, 03:06
Medlem
anteri17s avatar
Blev i våras diagnostiserad med bitestiskelinflammation efter en sjukt oseriös undersökning. En gammal gubbe kände på vänstra delen av pungen i någon sekund och lät mig beskriva smärtan. Det ska sägas att redan då var smärtan ganska diffus och ingen svullnad syntes.

Det blev bra efter tio dagars antibiotika. Skönt tänke jag!

För tre dagar sedan började jag få en diffus smärta/obehag i mage, rygg, ljumske och lite i pungen. Det är jävligt svårt att känna var smärtan faktiskt sitter. Till skillnad från i våras är jag inte särskilt öm i pungen, men har starkare obehagskänslor i de nedre regionerna. Jag funderar på vad jag ska göra. Det är ju inte direkt nice att dra ner byxorna framför en medelålder man... Dessutom med vetskapen om att undersökningen görs lättvindigt.

Jag funderar också lite på alternativa förklaringar. Det ska sägas att jag hela hösten suttit och legat ner otroligt mycket. Förut var jag aktiv under dagarna, nu är jag en fysiskt förslappad student. Kan en sittande livsstil skapa problem i de områden jag beskrivit?
Jag har också läst om prostatit. Tankar om det?

Jag är inte jätteorolig, men vill gärna ha lite input.
Citera
2017-07-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Blev i våras diagnostiserad med bitestiskelinflammation efter en sjukt oseriös undersökning. En gammal gubbe kände på vänstra delen av pungen i någon sekund och lät mig beskriva smärtan. Det ska sägas att redan då var smärtan ganska diffus och ingen svullnad syntes.

För tre dagar sedan började jag få en diffus smärta/obehag i mage, rygg, ljumske och lite i pungen. Det är jävligt svårt att känna var smärtan faktiskt sitter. Till skillnad från i våras är jag inte särskilt öm i pungen, men har starkare obehagskänslor i de nedre regionerna. Jag funderar på vad jag ska göra. Det är ju inte direkt nice att dra ner byxorna framför en medelålder man... Dessutom med vetskapen om att undersökningen görs lättvindigt.

Jag funderar också lite på alternativa förklaringar. Det ska sägas att jag hela hösten suttit och legat ner otroligt mycket. Förut var jag aktiv under dagarna, nu är jag en fysiskt förslappad student. Kan en sittande livsstil skapa problem i de områden jag beskrivit?

Hur gick det? Har samma symtom som du beskriver. Ska gå till läkaren i veckan. Hoppas på ett seriöst mottagande.
Citera
2017-07-10, 16:27
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

Jag har faktiskt just nu lite liknande problem fast i högra bitestikeln. Jag har under lång tid mest vilat och suttit stilla också. Sex har jag inte haft på snart två år, så om jag är smittad av något, så har det kommit långsamt. Men jag hade ömhet i bitestikeln en natt i februari 2015 redan, men det gick över av sig självt. Blir det värre ska jag förstås söka mig till vården. Visa sig naken för en läkare gör mig inget. Det viktiga är att de tar problemen på allvar.

25% av alla som har en öm bitestikel verkar inte ha någon bakomliggande orsak. Bitestikeln är bara öm, och det finns ingen behandlig.
Citera
2017-07-10, 16:40
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Hur gick det? Har samma symtom som du beskriver. Ska gå till läkaren i veckan. Hoppas på ett seriöst mottagande.

Fick antibiotika och blev bra. Lämnade kissprov och blodprov, de skulle höra av sig om det var något som såg konstigt ut. Ingen hörde av sig, skönt.

Om sedan antibiotikan verkligen hjälpte är väl oklart. Det kan ju ha varit något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag har faktiskt just nu lite liknande problem fast i högra bitestikeln. Jag har under lång tid mest vilat och suttit stilla också. Sex har jag inte haft på snart två år, så om jag är smittad av något, så har det kommit långsamt. Men jag hade ömhet i bitestikeln en natt i februari 2015 redan, men det gick över av sig självt. Blir det värre ska jag förstås söka mig till vården. Visa sig naken för en läkare gör mig inget. Det viktiga är att de tar problemen på allvar.

25% av alla som har en öm bitestikel verkar inte ha någon bakomliggande orsak. Bitestikeln är bara öm, och det finns ingen behandlig.

Jag har då och då lite konstig känsla i nedre magen/pungen. Jag har fått antibiotika tre gånger, och kommer inte gå dit igen om inte besvären kraftigt förvärras. Bevisligen är jag känslig i området/har hjärnspöken.

Däremot är jag noggrann med att känna efter på kulorna så att inga förändringar sker.
Citera
2017-07-10, 17:01
Medlem
Tack för svar. Jag nojar ju lite över testikelcancer. Samma symtom. Dock tycker jag inte att kulan är svullen eller nåt. Fan genant nog att gå dit som det är med detta.
Citera
2017-07-12, 16:19
Medlem
Kollade idag. Pungen var tydligen perfekt. Så det var inte cancer. Behövde inte ens kolla vidare på det. Kanske testikelinflammation. Lämnade olika prover.
Citera
2017-07-27, 00:46
Medlem
Har också gjort massa prov men inte fått svar. Men vissa verkar ju bli bättre av antibiotika. Vad ska man säga för att få det? Jag har bara fått naproxen och alvedon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in