2016-04-10, 20:22
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Garanterat senil. Holms kompisar var ju på plats direkt med militärfordon. Vad de gjorde där framkommer inte men lägga ut fynd är ett förslag. De som såg militärfordonen antog väl att de letade efter Lisa men de kanske gjorde annat eftersom de inte ens hittade jacka och hjälm.

"Vad de gjorde där framkommer inte men lägga ut fynd är ett förslag."

Jaha? Militären lägger ut fynd? Du driver med oss eller?

Hur menar du, är militären och hela fucking världen tillsammans i en konspiration mot stackarsbalten?

Är det ditt förslag?
2016-04-10, 20:28
Medlem
Citat:
Garanterat senil. Holms kompisar var ju på plats direkt med militärfordon. Vad de gjorde där framkommer inte men lägga ut fynd är ett förslag. De som såg militärfordonen antog väl att de letade efter Lisa men de kanske gjorde annat eftersom de inte ens hittade jacka och hjälm.

Det var på torsdagen när dom skulle söka av Martorpsskogen. Fyra Geländerwagen från Hemvärnet.

De fynd som gjordes på Martorp på fredagenvar

* Lisa (död, strypt, tejpad,blottade kön inknycklat i ett litet plåtskåp)
* Lisas blodiga jacka och hjälm samt hörlurar

Så exakt vad av detta skulle dom (vännerna) ha "planterat" ut? Dagen innan, dvs på torsdag.
Senast redigerad av Remark 2016-04-10 kl. 20:48.
2016-04-10, 20:34
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Kolla vad som hittades i bilen. En litauisk karta fanns men ingen svensk.
Du för ett otroligt ologiskt resonemang där du fokuserar på helt fel saker.

Tror du att han var intresserad av Medelplana eller att få in ett offer i bilen?

"Fanns ingen svensk karta" - nehej, då kan han ju inte vara mördaren?!

Suck.
2016-04-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Dömd? Nja, av vissa media kanske? Av vissa ur allmänheten? Baserat på vad mer än en känsla?
Det är en ganska kort bana att välja att värdera upp att han blev tidigt dömd. För det finns en längre bana att välja om man så vill.
Men i den långa banan måste man begripa att det ibland är i känslan som allt börjar. Låt vara att basen här var mycket känsla som plockade in honom, hans bror och hans fru i utredningen. Det är faktiskt helt ok att det var baserat på känsla.

Minns den impopulära person som målades ut som tänkbar GM först i denna tråden? Jag minns, och honom tog man in på känsla, kanske mycket baserat på vad som spekulerades här?
Känns det ok med oss alla att denna person utredes och avslogs misstanke? Det kunde ju lika gärna varit honom man vill "sätta åt" om man ska ta det hela vägen i en kort bana. Eller hur?

Att utreda är alltså inte samma sak som att döma. Man utreder på grunder som det faktiskt inte är fullt öppet att all allmänhet ska eller kan räknas med att förstå. Det är också något som är helt okej, för tänk om alla fungerade lika på detta planet, vad trist det skulle bli. Inga diskussioner eller meningsskiljaktigheter, men främst - ingen möjlighet att utvecklas.

Läs gärna ovanstående ett par ggr i varierad takt.

Behövdes inte ens någon känsla. Sunt förnuft räckte gott.
Oavsett vem det än varit som visat intresse för/ifrågasatt MPS sök ögonblicket innan avgörande fynd görs så hade det väl närmast varit tjänstefel av polisen att inte omgående ta ett snack med vederbörande.
Nu visade det sig sedan att den åtgärden var helt riktig att vidta.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-10 kl. 20:47.
2016-04-10, 20:49
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det var visst omöjligt att fokusera sig när en viss B.Sahl och kompaniet var på hugget. De gjorde redan en provokativ åkning framför NB:s hem efter lunchen, de letade runt om kring NB:s hem och hälsade på NB, som BS säjer i TR. B.Sahl och kompaniet var ihärdigt fokuserade på NB, utan tvekan. Det fick vi höra i TR.
"Omöjligt att fokusera sig"??
Jag undrade varför Nerijus inte fokuserade på maskletandet?
Varför fokuserade han istället på söket som närmade sig boden där han gömt kroppen?
Varför brydde han sig om att börja prata med MP alls för att "hjälpa dem" att inte behöva söka där han gömt kroppen? Om han hade velat hjälpa till hade han väl kunnat hjälpa till att leta Lisa eller?

Du har en nedlåtande och aggressiv ton när du beskriver de som hjälpte till att leta efter Lisa.
Var det fult gjort av dem att hjälpa till? Borde man inte letat efter henne?
2016-04-10, 20:54
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Vilket ju återigen bevisar att mördaren Nerijus inte ville veta vägen till Medelplana .
Han var som vi redan visste enbart ute efter hänga blonda kvinnor och leka
med sin älskade tejprulle och i brist på andra spikar sin egen skinnspik .
Att han var så jävla dum så han glömde skaffa en svensk karta
Nej, inte vidare smart att dra upp avsaknaden av en svensk karta i bilen.
Det blir ju rent kontraproduktivt...man stärker inte sin "sak" därigenom direkt.

Ingen svensk karta tillhands, ja, desto tydligare framgår att det fanns en helt annan
anledning till varför lille svettige Nero så tvunget ville ha joggerskan fram till sin bil.

Och detta med att hon var så rysligt nära egentligen att råka ut för samma öde som Lisa
dagen efter, ja, tänk vad det ska följa den unga, blonda kvinnan länge framöver.
I vaket tillstånd såväl som under nattvilan. Så nära...ett felbeslut i den stunden och så
kunde snart allt varit fasor och lidande och strax slut på just hennes liv.
2016-04-10, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag tänker lite på det där med maskletandet och rätt ny svensk "forskning" om förhörsteknik avseende misstänkta terrorister. Kärnan i den tekniken är visst att fråga om en plan-B till det fredliga alldagliga de uppger att de skulle göra. Saknas en plan-B så är nog den fredliga plan-A ett svepskäl.
En naturlig fråga kunde vara om var de skulle leta om Martorp visade sig vara ett dåligt maskställe. Om de inte hittade nån mask alls vad skulle de göra i stället för att fiska?
Sedan lite detaljer om maskburken. Maskletande var ju det föreburna huvudsyftet med färden till Martorp. Hur engagerad var egentligen Nerijus? Var det bara idéen som var hans? Delegerade han resten till Ajvarus? Varför? Hade burken lock? Var det en begagnad glassburk? Vad låg det i botten? Jord? Strö?
Sedan jämföra med Ajvarus svar. Fast det är för sent nu utan Ajvarus.

Aivarus var den som var intresserad av att fiska, inte NB.

Aivarus var snarast förvånad över att NB intierade maskletandet, dels vid ladan men framförallt vid Martorp, i en sur gödselhög. AB visste att det var utsiktlöst.

AB vände istället på några stenar hemma vid huset och fick ihop fler mask än de två vid Martorp. Och gick och fiskade.

NB och maskletandet var snarast ett svepskäl för att NB ville dels ta bort snören från ladan samt dels förhindra dom från att hitta Lisa i Martorp.

Brodern AB blev med fiskeintresse blev helt enkelt utnyttjad.
Senast redigerad av Remark 2016-04-10 kl. 21:19.
2016-04-10, 21:13
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Se där, det är tydligen du som är "senil".

Nu tycker jag faktiskt att det är på tiden att ni alternativare levererar handfasta bevis på att den där jättekomplotten existerar. Det är ni skyldiga oss som måste sitta här dag ut och dag in och försvara utredningen och Lisa Holms minne och - framför allt - Lisas pappas och hennes familjs heder. Ska ni fortsätta med den här smutskastningen måste ni upp till bevis. Det duger inte med insinuationer eller fåfänga planteringsförsök av falska trådsanningar. Ni kommer ingenstans med det. Ni slösar bara bort vår och er egen tid. Så, leverera nu, tack.
2016-04-10, 21:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Behövdes inte ens någon känsla. Sunt förnuft räckte gott.
Oavsett vem det än varit som visat intresse för/ifrågasatt MPS sök ögonblicket innan avgörande fynd görs så hade det väl närmast varit tjänstefel av polisen att inte omgående ta ett snack med vederbörande.
Nu visade det sig sedan att den åtgärden var helt riktig att vidta.

Riktigt, men jag började nog resonera från grunden. Grunden som lades redan när handsken hittades egentligen?
Också riktigt att checka av med alla som närvarade inom given situation där fynd görs, speciellt om någon/några i samband med fynd betett sig avvikande från övriga sökinsatsen. Då blir det rent av bråttom att checka av, vilket framgår av hur det faktiskt gick till här.

Det där med sunt förnuft kan i utredande syfte, motverkas av lag & ordning att förhålla sig till. Eller på renare språk, det kan vara ett stort och motigt projekt att lagligt röka ut det man skulle vilja klarlägga. Intetsägande beteende i både vardag och upplysningsvisa förhör gör att allt regleras inom en tydlig ram där man inte alltid direkt verkar kunna agera ut på känslan eller ens det sunda förnuftet.
Det är fram & baksidor med detta.
Jag tror att det är därför det lite grann ser ut som man gått och suktat efter litauerna och att det blivit bilden som målats upp indirekt av media, vidare förstärkt i denna tråd.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-10 kl. 21:32.
2016-04-10, 21:35
Medlem
Så P Noster, du kan börja att leverera med att svara på min fråga som rör ditt påstående om utplantering av fynd vid Martorp.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var på torsdagen när dom skulle söka av Martorpsskogen. Fyra Geländerwagen från Hemvärnet. Dom genomsökte INTE Martorp.

De fynd som gjordes på Martorp på fredagen var

* Lisa (död, strypt, tejpad, blottade kön inknycklat i ett litet plåtskåp)
* Lisas blodiga jacka och hjälm samt hörlurar

Så exakt vad av detta skulle dom (vännerna) ha "planterat" ut? Dagen innan, dvs på torsdag.

Fynden gjordes på fredag.
Senast redigerad av Remark 2016-04-10 kl. 21:42.
2016-04-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, och det gjorde han förbannat rätt i att "fasta" just där för det finns helt enkelt inget
annat som låg bakom det som hände. Blåögdheten står såna som du för.
Det helt uppenbara, det ställer ni er och blundar inför. Märkligt värre.
Det kan inte vara mycket bevänt med den där påstådda kognitiva förmågan när inte ens
motivet för mordet på Lisa kan inses och vem som är den skyldige.

Jag har inte påstått att jag vet vem är mördaren. Åklagaren vet inte heller. Han bara antar. Han går där ribban ligger lägst. Han tom påstog inte långt före TR-förhandlingar, att detta har inget med det sexuella att göra. Ja, så sa han i en snabb presskonferens framför sitt arbetsrum.

Citat:
Det är så lätt att skylla på planteringstrams och kontamination, men när det kommer an
till att leda i bevis att något av detta utspelat sig då blir det genast så mycket svårare,
ja, det blir omöjligt förstås för sanningen är en annan.

Jag har aldrig skrivit någonting om ev plantering eller kontamination.

Citat:
Ni har haft sanningen uppdukad framför er i snart ett år och ändå dessa fortsatta
patetiska försök att göra våld på verkligheten och dilla om andra möjligheter.
Annan gärningsman. Annat motiv. Nyligen snack om hämnd som bakomliggande orsak
till hängningsmordet och det var ju jävligt klyftigt...

Vilka vi menar du? Snälla, punta inte ihop skribenter. Övrigt varken jag eller någon annan skirbent är inte ämnet i denna diskusion. Jag har aldrig gått på en annan skribent i kedjan, så försök låta bli. Har ingen lust att försvara mig heller för det ska egentligen inte behövas i denna diskusion.

Citat:
Nej, det kan inte vara lätt att vara varken Hurtig eller någon alternativsnackare i detta
ärende som egentligen borde vara avslutat och lagt till handlingarna för ett bra tag sedan.
Det hjälper förstås om man har vissa brister i verklighetsförankringen och gärna beger
sig ut i det blå samt har "kognitiv förmåga". Då går det lättare för sig att leva
i villfarelser om innehållet i det sällsynt vedervärdiga mordfallet i Blomberg.

NB har laglig rätt få prövat saken i HD om någon adokat vill ta ärendet och pröva. Jag har mycker svårt att förstå hur vissa personer tar allt detta så pesonligen, som de själva var anklagade för något. Eller är det fråga om hat mot Nerius, eller vad är det.
2016-04-10, 21:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Aivarus var den som var intresserad av att fiska, inte NB.

Aivarus var snarast förvånad över att NB intierade maskletandet, dels vid ladan men framförallt vid Martorp, i en sur gödselhög. AB visste att det var utsiktlöst.
AB var sugen på mackor men NB ville ha mask - brorsan fick knappt äta klart :
Citat:
Och efter en halvtimme då blev jag lite sugen på mat då gjorde jag två mackor. Och då jag var inte ens klar med mina mackor när min bror säger vi åker till det här stället då får vi be polisen att dom får lov och så tillåta oss och gräva.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in