2016-04-09, 17:50
Medlem
Hej, jag känner mig korkad just nu men det var en snubbe som frågade så här.

Citat:
tywald, then why hold it against a person who doesn't take take games seriously? That's discrimination

Jag svarade på det eftersom jag trodde han frågade mig men efter en lång argumentation sade han att det var en retorisk fråga. Jag skulle inte ha varit vaken i 24h, känner mig jättedum nu :P

Kan man ställa en retorisk fråga även om det ser ut som att frågan är riktad till en person?
T.ex. om jag ställer mig denna retoriska fråga "Är vi bra på att plugga?" och ändrar till "David, är vi bra på att plugga?". Är den fortfarande retorisk? Skall David svara på frågan eller inte? :S
Senast redigerad av tywald 2016-04-09 kl. 18:31.
Citera
2016-04-10, 08:47
Medlem
Tja, eftersom han faktiskt gav sig in i en lång argumentation, är jag inte säker på att avsåg frågan som retorisk.

Jag misstänker att han helt ekelt beslöt sig för att avsluta samtalet.

Om det var för att HAN saknade vidare argument, eller om han tyckte att DU var allmänt jobbig, det vet inte jag.

Men jag tror alltså att frågan var på riktigt i utgångsläget.
Citera
2016-04-10, 12:33
Medlem
Det var säkert bara trolling och jag tog baitet. Fast när jag sade "alright, you are just trolling. nvm", det var då han sade att det var en retorisk fråga. Jag kollade inte länken innan när han sade det för jag trodde det var en till "English lesson", jobbigt när folk maskerar länkar med tinyurl eller Google's.

Äh, jag slänger upp screenshots. Kanske kan va roligt att läsa, jag tyckte det iallafall

http://imgur.com/a/eBgu0

Däremot till slut, så bad jag om ursäkt för jag tänkte att det är onödigt att bli osams fast jag vet inte om han lyckades läsa det. Fick inget svar tillbaka, men jag hade iallafall gjort det: http://i.imgur.com/98zBXks.png

Tips: Sitt inte uppe hela natten och argumentera på morgonen som jag gjorde! ^^

Och ja, jag ljög en gång på ett av screenshotsen. Att jag sade att jag visste det var en retorisk fråga, trodde jag kunde göra en come-back från det men det gjorde jag inte.

Btw, jag hade en fråga i slutet av första inlägget. Det där om "David" som jag hittade på.
Senast redigerad av tywald 2016-04-10 kl. 12:42.
Citera
2016-04-10, 13:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tywald
Btw, jag hade en fråga i slutet av första inlägget. Det där om "David" som jag hittade på.

Det finns ingen regelbok som reglerar hur ett socialt spel ska formas. Termen »retorisk fråga« handlar främst om att analysera, inte om att reglera. I en social situation har var och en sin egen »retorik«.
Citera
2016-04-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns ingen regelbok som reglerar hur ett socialt spel ska formas. Termen »retorisk fråga« handlar främst om att analysera, inte om att reglera. I en social situation har var och en sin egen »retorik«.

Det som jag uppfattat vad som är retorisk fråga eller inte är typ att den skall fungera som en tankeställare. Dock vet jag inte hur långt man sträcka det, det känns nästan som att vilken fråga som helst kan bli en retorisk fråga :S
Citera
2016-04-10, 15:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det som jag uppfattat vad som är retorisk fråga eller inte är typ att den skall fungera som en tankeställare. Dock vet jag inte hur långt man sträcka det, det känns nästan som att vilken fråga som helst kan bli en retorisk fråga :S

Återigen, du kan inte ta en social situation och försöka bestämma vad som är eller inte är en retorisk fråga i den. Den språkliga analysen handlar i det närmaste uteslutande om att analysera skriven text. I en social situation äger varje talare sitt eget språk och det finns inga språkliga regler som kan sätta sig över det ägarskapet.

Detta forum har inte heller till uppgift att ge svar på frågor som rör sociala situationer och samspel. I en tvistefråga där det diskuteras på objektiva grunder finns däremot möjligheten att ge råd.

När du utgår från: det var en snubbe som frågade så här, då handlar det om en social situation.
Citera
2016-04-10, 15:28
Medlem
Ah ok, jag visste inte riktigt vilket forum jag tänkte lägga denna tråd i och antog denna passade eftersom jag googlade "retorisk fråga" -> gick till wikipedia, och där stod det "en figur inom retoriken" och klickade där sen till höger så låg retorik i listan inom "språkvetenskapliga discipliner" så tänkte, ja men då borde detta höra hemma i språkforumet :P
Citera
2016-04-10, 15:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ah ok, jag visste inte riktigt vilket forum jag tänkte lägga denna tråd i och antog denna passade eftersom jag googlade "retorisk fråga" -> gick till wikipedia, och där stod det "en figur inom retoriken" och klickade där sen till höger så låg retorik i listan inom "språkvetenskapliga discipliner" så tänkte, ja men då borde detta höra hemma i språkforumet :P

En »retorisk fråga« som stilfigur hör hemma här, men en den »sociala situationen« hör inte hemma här. Förstår du skillnaden?
Citera
2016-04-10, 15:43
Medlem
Jadå, jag trodde bara det gick att diskutera tillämpningar här också. Man kanske kan be att få denna bli flyttad?
Citera
2016-04-10, 15:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jadå, jag trodde bara det gick att diskutera tillämpningar här också. Man kanske kan be att få denna bli flyttad?

Det kanske du kan (diskutera alltså), men det blir svårt att använda dem (diskussionerna) på något konstruktivt sätt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-04-10 kl. 15:55.
Citera
2016-04-10, 16:03
Medlem
Det var mest att jag ville se om det fanns andra som är mer kunniga än mig som kunde ge sin åsikt och hjälpa mig definiera vad som klassas som en retorisk fråga eller inte i en given situation(typ, bolla fram och tillbaka med olika exempel som leder fram till det), men det verkar som att det inte går precis här? Eller alls kanske?

Som du märkt så är detta inte mitt ämne
Senast redigerad av tywald 2016-04-10 kl. 16:08.
Citera
2016-04-10, 16:32
Medlem
Citat:
Kan man ställa en retorisk fråga även om det ser ut som att frågan är riktad till en person?
T.ex. om jag ställer mig denna retoriska fråga "Är vi bra på att plugga?" och ändrar till "David, är vi bra på att plugga?". Är den fortfarande retorisk? Skall David svara på frågan eller inte? :S

En retorisk fråga funkar bara om det är helt uppenbart för mottagaren att den är retorisk. så i praktiken, antingen de som deltar i samtalet är urusla på att plugga. Eller tvärtom, jätteduktiga och får in massvis med extrapoäng just tack vare sin excellenta pluggteknik.

Eventuellt gäller detta enkom David, och avsikten är att på ett lite småironiskt sätt få honom att tänka till.
Tex att hans halvdana betyg inte beror på urdåliga lärare eller allmän otur, utan helt enkelt på att han inte pluggar och jobbar med det han skall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in