2016-04-10, 10:35
Medlem
PeterNosters avatar
Förklara namnet på dalagården Busk, tack.
Citera
2016-04-10, 11:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
De typiska soldatnanmnen är inte tvådelade av typen Lindberg, utan lagom martialiska enkla adjektiv eller substantiv med någon typ av krigisk anknytning som Hurtig, Modig, Rask, Flink, Träff, Pistol, Klinga, Granat etc. Inte ovanliga var också enkla naturhärledda namn som Ek, Löv, Falk, Duva etc. Tvåledade namn kunde förekomma på soldater, men var inte det vanliga, och de borgerliga tvåledade namnen uppstod bland städernas borgare på 1600-talet redan innan indelningsverket, och därigenom behovet av soldatnamn, uppkom.

Att namn uppstår som med adelsnamn som mönster är inte riktigt samma sak som att de avser att direkt låta påskina att bäraren är adlig. Det var fö olagligt att falskeligen utge sig för att vara adelsman ganska långt fram i tiden i Sverige, så det syftet var det inte fråga om.

I den referensen står det inte alls det du vill låta påskina, så den kan inte användas som stöd för din tes alls.

Inte typiska men flest. Ny referens:
http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/search.sv.aspx

Har sökt på olika släktforskningssidor och wikis men får inget entydigt svar. Den bästa källan är länken ovan där det svart på vitt står både släktnamn och soldatnamn för varje person.

I någon wiki står att namnet Lindberg kommer av Lindesberg, namnen Almgren, Almlind, och Almlöf härstammade från orten Almby. Rent nys.

Citat:
Borgarna och så småningom även bönder började anta särskiljande släktnamn. Fram till 1904 var det fritt att ta valfritt familjenamn, men ändå fick familjenamnen en enhetlig struktur över hela landet. De bildades först enligt deras hemort, således Lindberg från Lindesberg och Widmark från Vebomark. Också bland borgarna uppstod ett system som kan jämföras med adelns system: naturnamn kombinerades på olika sätt. Släkterna Almgren, Almlind, och Almlöf härstammade från orten Almby.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_efternamn
http://wiki.genealogi.se/index.php/Soldatnamn

Mina egna soldatsläktingar har sådana delade namn.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-04-10 kl. 11:22.
Citera
2016-04-11, 10:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Inte typiska men flest. Ny referens:
http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/search.sv.aspx
När man talar om soldatnamn menar man vanligen namn som givits till soldater. Det där registret visar på samtliga namn som burits av soldater. I synnerhet vad gäller indelningsverkets senare tid är det en väsentlig skillnad. Om en person som redan hette t ex Lindberg blev soldat, behöll han vanligen namnet - om det inte fanns någon förväxlingsrisk. I synnerhet under 1800-talets senare del vad det många soldater som redan hade efternamn när de blev soldater, och de hade naturligtvis ungefär samma efternamn som folk hade mest. Men visst - soldater kunde tilldelas också tvåledade namn.

Citat:
Har sökt på olika släktforskningssidor och wikis men får inget entydigt svar. Den bästa källan är länken ovan där det svart på vitt står både släktnamn och soldatnamn för varje person.

I någon wiki står att namnet Lindberg kommer av Lindesberg, namnen Almgren, Almlind, och Almlöf härstammade från orten Almby. Rent nys.
Nys och nys. Ett rätt vanligt sätt att bilda tvåledade efternamn på var att förleden associerade till en ort varifrån personen härstammade. Släkten Strindberg härstammar till exempel från Strinne i Jämtland, och jag har i min egen antavla borgare i Alingsås som började kalla sig för Ahlberg på 1680-talet och borgare i Västerås som började kalla sig för Westholm på 1740-talet.

Men det gällde inte alla. Och nån som hette Lindberg kunde lika gärna som från Lindesberg härstamma från Linde på Gotland, Lindefallet i Hälsingland, Lindåkra utanför Helsingborg, Lindbo i Värmland - eller kanske till och med från Linköping.
Citera
2016-04-13, 01:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
När man talar om soldatnamn menar man vanligen namn som givits till soldater. Det där registret visar på samtliga namn som burits av soldater. I synnerhet vad gäller indelningsverkets senare tid är det en väsentlig skillnad. Om en person som redan hette t ex Lindberg blev soldat, behöll han vanligen namnet - om det inte fanns någon förväxlingsrisk. I synnerhet under 1800-talets senare del vad det många soldater som redan hade efternamn när de blev soldater, och de hade naturligtvis ungefär samma efternamn som folk hade mest. Men visst - soldater kunde tilldelas också tvåledade namn.

Du ser nog bara vad du vill se. Du ser väl att det står både soldatnamn och släktnamn på många. Om en person heter Lindberg och släktnamnet är Persson så hette han ju inte Lindberg innan och Persson efteråt. De som redan hette Lindberg hade väl ärvt det efter sin far som hade fått soldatnamnet tidigare.

Ytterligare referens:
https://kulturportalen.sigtuna.se/web/arena/soldatnamnens-ursprung

Min anfader hade ett -son namn efter sin far. Fick ett soldatnamn av adjektivtyp. Använde efteråt sitt -sonnamn med soldatnamnet som tillägg. En del söner behöll dubbelnamnet andra behöll -son och andra bara soldatnamnet.

Så här kunde det också gå till:
Citat:
Vid en torpbesiktning 1862 ansågs stugan gammal och förfallen. 1863 skall enligt protokoll en ny stuga uppföras norr om den gamla. Den nya stugan blev soldattorp för Carl Id (dy). Han gifte sig med dottern till den avgående soldaten med samma namn. Gamle soldaten och hans hustru bodde kvar i gamla stugan.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-04-13 kl. 01:29.
Citera
2016-04-13, 11:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du ser nog bara vad du vill se. Du ser väl att det står både soldatnamn och släktnamn på många. Om en person heter Lindberg och släktnamnet är Persson så hette han ju inte Lindberg innan och Persson efteråt. De som redan hette Lindberg hade väl ärvt det efter sin far som hade fått soldatnamnet tidigare.
Nu vet jag inte längre vad vi diskuterar. Det finns många intressanta aspekter på soldatnamn, men ditt påstående att de tvådelade namnen uppstått som soldatnamn efter franskt mönster är trivialt osant, redan eftersom a) de tvåledade namnen uppstod före indelningsverket och b) den förkrossande majoriteten av antaganden av tvåledade namn inte gjordes av soldater, utan av totala civilister. Hurpass stor andel av soldaterna som hade tvåledade efternamn - i all synnerhet harpas stor andel av soldaterna som hade tvåledade efternamn under 1800-talets slut - är i det sammanhanget fullständigt ointressant.
Citera
2016-04-14, 19:21
Medlem
MaxWalters avatar
I dag presenterade regeringen ett lagförslag till ny namnlag.

Efternamn som bärs av minst 2 000 personer ska bli fria för alla.

En annan nyhet är att alla efternamn skall förvärvas genom ansökan. Automatiska förvärv av efternamn genom födelsen och adoption avskaffas.

Om dessa ändringar kommer att underlätta eller försvåra spårandet av ett efternamn och dess ursprung är kanske för tidigt att uttala sig om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22631122.ab
Citera
2016-04-18, 16:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
I dag presenterade regeringen ett lagförslag till ny namnlag.

Efternamn som bärs av minst 2 000 personer ska bli fria för alla.

En annan nyhet är att alla efternamn skall förvärvas genom ansökan. Automatiska förvärv av efternamn genom födelsen och adoption avskaffas.

Om dessa ändringar kommer att underlätta eller försvåra spårandet av ett efternamn och dess ursprung är kanske för tidigt att uttala sig om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22631122.ab

För att Mohamed ska få jobb i Sverige antagligen.
Citera
2020-10-25, 17:36
Avslutad
Allmännt nyfiken på efternamns ändelser?

Hej!

Jag har sedan länge varit allmännt nyfiken på efternamn ändelser. Nyligen fick jag veta att efternamn ändelsen -in, som Sjödin, Svedin också vidare, har en i släkten som valt den klerkianska vägen!

Nu undrar jag vad dessa efternamns ändelser betyder?

-ius såsom svärtius

-tz såsom Lantz (har för mig att en sa till mig att de som slutar på -tz i sitt efternamn är alltid judar men stämmer det???

-man, burman, samma sak här sa han, att alla som slutar på -man är också judar?????

-stedt såsom Sjöstedt

-ert såsom Svenlert

Nån som vet?
Citera
2020-10-25, 17:47
Medlem
Som jag förstår det har man internationaliserat sig lite när det gäller iallafall -ius (latin) och -in (franskt tänk chopin)
Citera
2020-10-25, 18:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej!

Jag har sedan länge varit allmännt nyfiken på efternamn ändelser. Nyligen fick jag veta att efternamn ändelsen -in, som Sjödin, Svedin också vidare, har en i släkten som valt den klerkianska vägen!

Nu undrar jag vad dessa efternamns ändelser betyder?

-ius såsom svärtius

-tz såsom Lantz (har för mig att en sa till mig att de som slutar på -tz i sitt efternamn är alltid judar men stämmer det???

-man, burman, samma sak här sa han, att alla som slutar på -man är också judar?????

-stedt såsom Sjöstedt

-ert såsom Svenlert

Nån som vet?

ius - kyrkligt. Präst själv eller båkåt i leden.
tz - annan stavning av vanligt s. Lantz egentligen soldatnammnet Lans. Har inget med judar att göra.
man - ändelse som visar personkoppling till plats eller yrke. Har inget med judar att göra.
stedt - betyder ursprungligen stad. Används som koppling till hemort/födelseort. Ofta bland präster.
ert - från soldatnamn. T.ex. Blüchert kommer från soldatnamnet Blycker.

Tyvärr hänger du upp dig för mycket på att ändelser i sin exakta stavning ska betyda något när det egentligen oftast är en stavningsjustering över tid.

Du är ute och cyklar på -in också. Svedin är t.ex. en kortare variant av Svedinius. Klerkiansk? Jo, tjena!
Citera
2020-10-25, 18:30
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
...-tz såsom Lantz (har för mig att en sa till mig att de som slutar på -tz i sitt efternamn är alltid judar men stämmer det???

Nej, det är en myt. Namn som slutar på tz eller z är ofta tyska i grunden, som "Fritz". Sedan har vi grevarna Pfalz, eller "Pfalzgrevarna" som också är sydtyska i grunden. Ex.vis var den ariske Karl XII av ätten Pfalz.
Citera
2020-10-25, 19:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Nej, det är en myt. Namn som slutar på tz eller z är ofta tyska i grunden, som "Fritz". Sedan har vi grevarna Pfalz, eller "Pfalzgrevarna" som också är sydtyska i grunden. Ex.vis var den ariske Karl XII av ätten Pfalz.

Ja men ofta har det bara handlat om att man ville tjusa till namnet med lite dekorativ stavning. Krans blev Krantz etc.

Det är samma sak som det nutida Cevihn, Zandra och Lindha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in