2016-04-09, 23:18
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hämnd eller ilska mot en helt okänd 17-årig tjej? Varför då? Det går bort helt.

Varför?

Det finns flera tänkbara scenarion men endast ett fåtal är "tillåtna" att ta upp här.

Scenario 1: NB kände ett växande hat mot dryga svenskar och det svenska samhället som behandlade honom som ett jon och en mindre förstående individ. Som en lågintelligent balt. Speciellt svenska tjejer. När han stannade och frågade vad Lisa gjorde där när cafét var stängt så gav hon en dryg kommentar. Det brann till i huvet på NB. Jag ska allt visa dig din dryga svenska bimbo tänkte han och hängde henne.

Scenario 2: Ungefär samma men det var Lisas pappa, SH, som va den dryge mot NB. Han hämnas på SH genom att hänga hans dotter.

Så kan man hålla på och spekulera.

Citat:
Kvar finns. Synbarlig strid av kamp (handske, örhänge mm), blått balsnöre, rör där det varit upphängt, hårstrån från Lisa .....

Inget av det är bevis på sexuellt motiv.

Citat:
Ett brutalt sexualsadiskt mord.

Förvånsansvärt många vill att det ska förhålla sig så. Det är väl kanske därför Hänt i veckan säljer så bra. Man gillar snaskigheter vare sig de är sanna eller inte. Det är inte så viktigt med sanningen.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-04-09 kl. 23:26.
2016-04-09, 23:25
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Har du ens läst diskussionen du ger dig in i?

Jag har läst men kanske inte förstått den som du ser den.

Citat:
A1 hävadar att tejpning efter dödens inträde skulle vara bevis för att motivet inte var sexuellt och jag undrar hur det går fastslå.

Jag kanske missuppfattar men jag tyder det som att du hävdar att det är sexuellt betingat och du motsätter dig A1s argumetn av den anledningen. Hen medger ju att det i så fall skulle röra sig om någon avart av nekrofil feteschism.

Citat:
Menar du att uppknäppta byxor och blottat underliv samt flera meter tejp kring ansiktet inte pekar på sexuellt inslag?
(Jag tror tröja/BH drogs upp när hon bars till/lyftes in i skåpet)

Nej jag menar inte att det inte pekar på sexuellt inslag. Jag menar att det inte nödvändigtvis pekar på ett sexuellt motiv bakom mordet. Man kan inte dra den slutsatsen endast utifrån det faktumet. Gör man det så blir det ett cirkulärt resonemang.

Citat:
Ja, men A1 påstår att det borde vara enkelt...

Det får stå för hen.

Citat:
Din sista fråga förstår jag inte.

Den är enkel. Kan det uteslutas att motivet inte är en avrättning som saknar sexuellt motiv?
2016-04-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Men jag hänger inte med nu, varför skulle BH rädda IR, vad har han att vinna på det

Det räcker med att han TRODDE han skulle vinna på det, för att ta på sig fallet.

IR var nog mer än villig att bli av med NB.

Skulle ens NB veta om att advokat Hurtig fanns, utan IRs medverkan?
2016-04-09, 23:32
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Det räcker med att han TRODDE han skulle vinna på det, för att ta på sig fallet.

IR var nog mer än villig att bli av med NB.

Skulle ens NB veta om att advokat Hurtig fanns, utan IRs medverkan?

Du tänk att det satt jag förut idag och lurade på när jag läste en spalt om BH:s första möte med NB. Har mördaren såna kunskaper att han vet vem Hurtig är, tänkte precis de orden.
Neej, lutar mer som du säger, men NB hade ju valt bort IR och varför skulle hon då tipsa honom om BH? Eller kanske det är nån annan som kommit med förslag. IB eller hans mamma.....
2016-04-09, 23:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
...
A1 hävdar att tejpning efter dödens inträde skulle vara bevis för att motivet inte var sexuellt och jag undrar hur det går fastslå.

Fastslå och fastslå, jag menar att det kan vara värt att titta på för Hurtig. Det mesta talar för, enligt mig, att LH var död när hon hängdes och tejpades. Om Hurtig kan påvisa detta kan det leda till PT i förlängningen. Ett annat motiv öppnar för en annan GM.
Ruggedo poängterade HR:s utsaga att det liknade en avrättning. Hur sexuellt är det?
2016-04-09, 23:41
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Har du ens läst diskussionen du ger dig in i?
A1 hävadar att tejpning efter dödens inträde skulle vara bevis för att motivet inte var sexuellt och jag undrar hur det går fastslå.

Menar du att uppknäppta byxor och blottat underliv samt flera meter tejp kring ansiktet inte pekar på sexuellt inslag?
(Jag tror tröja/BH drogs upp när hon bars till/lyftes in i skåpet)

Ja, men A1 påstår att det borde vara enkelt...

Din sista fråga förstår jag inte.

Jag tror det är när offret för GM dör som är det "tändande" kampen om livet och då de försöker komma loss, skräcken de känner. En mördare uttryckte ju: "de är så vackra i ögonen när man ser hur livet rinner ur dom......." kommer inte ihåg vem det var nu många år sen. LH hade väl ingen tejp över ögonen.
2016-04-09, 23:42
Medlem
Citat:
Du tänk att det satt jag förut idag och lurade på när jag läste en spalt om BH:s första möte med NB. Har mördaren såna kunskaper att han vet vem Hurtig är, tänkte precis de orden.
Neej, lutar mer som du säger, men NB hade ju valt bort IR och varför skulle hon då tipsa honom om BH? Eller kanske det är nån annan som kommit med förslag. IB eller hans mamma.....

Tror inte NB var den som sparkade IR. Jag tror hon klev av själv och lämpade över honom till BH.
2016-04-09, 23:43
Medlem
Citat:
Jag tror det är när offret för GM dör som är det "tändande" kampen om livet och då de försöker komma loss, skräcken de känner. En mördare uttryckte ju: "de är så vackra i ögonen när man ser hur livet rinner ur dom......." kommer inte ihåg vem det var nu många år sen. LH hade väl ingen tejp över ögonen.

Ett öga var otejpat.
2016-04-09, 23:53
Medlem
Citat:
Tror inte NB var den som sparkade IR. Jag tror hon klev av själv och lämpade över honom till BH.

Det tror jag är så nära sanningen det går att komma.
Senast redigerad av April62 2016-04-10 kl. 00:00.
2016-04-09, 23:54
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Fastslå och fastslå, jag menar att det kan vara värt att titta på för Hurtig. Det mesta talar för, enligt mig, att LH var död när hon hängdes och tejpades. Om Hurtig kan påvisa detta kan det leda till PT i förlängningen. Ett annat motiv öppnar för en annan GM.
Ruggedo poängterade HR:s utsaga att det liknade en avrättning. Hur sexuellt är det?

En avrättning genom hängning oavsett om motivet är sexuellt betingat.
En död människa får inte såna slags märken LH hade på halsen. Lisa var vid liv när han halade upp henne i snöret.

FÖRRESTEN, förklara varför han skulle hänga upp en död kropp??? Det blir intressant att se.
2016-04-09, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det är det förfarande som råder. Det beviljas inte anstånd hur som helst. Att han fick anstånd till den 15/4 berodde på att han var ny och behövde sätta sig in i fallet. Kan han inte åberopa något giltigt skäl för ytterligare anstånd blir det inget.
Bra, då känner jag mig lugn. Får väl erkänna en viss nyfikenhet på inlagan nästa vecka, som jag hoppas vi kan få del av.
2016-04-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag har läst men kanske inte förstått den som du ser den.

Citat:
Jag kanske missuppfattar men jag tyder det som att du hävdar att det är sexuellt betingat och du motsätter dig A1s argumetn av den anledningen. Hen medger ju att det i så fall skulle röra sig om någon avart av nekrofil feteschism.
Då missupfattar du. Ja, jag tror tejpningen skedde av sexuella skäl, men det är inte därför jag ifrågasätter A1. Jag motsätter mig dels A1s påstående att tejpning efter dödens inträde är lätt att belägga samt även påståendet att om så skett så utesluter det sexuellt motiv.
NB kan ha haft för avsikt att tejpa Lisa levande för att tillfredsställa sina sexuella fantasier och fullföljde det oavsett om hon ännu var vid liv eller hunnit avlida. Det går alltså inte med säkerhet fastslå nekrofili för det (låt oss slippa djupdyka i det igen. Se tidigare diskussion med XO).

Citat:
Nej jag menar inte att det inte pekar på sexuellt inslag. Jag menar att det inte nödvändigtvis pekar på ett sexuellt motiv bakom mordet. Man kan inte dra den slutsatsen endast utifrån det faktumet. Gör man det så blir det ett cirkulärt resonemang.
Jag ser inget cirkelresonemang. Blottat kön, tejpat ansikte, MGM som skvätt sperma på väggarna i anslutning till mordplatsen, offrets kön och ålder mm.
Nej, det måste inte vara sexuellt, men mycket talar för det.

Citat:
Det får stå för hen.
Ja

Citat:
Den är enkel. Kan det uteslutas att motivet inte är en avrättning som saknar sexuellt motiv?
Beror på vad du menar med uteslutas. Finns inget i utredningen som ens det minsta tyder på avrättning som straff för något så det ligger bortom rimligt tvivel

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in